Volledige versie bekijken : GP Korea
Phil69
14 oktober 2010, 11:22
2010 FORMULA 1 KOREAN GRAND PRIX (Yeongam) (http://www.formula1.com/races/in_detail/korea_840/circuit_diagram.html)
ik weet nie hoe ze Banzai zeggen in t'Koreaans, en wat ze daar eten...wok? al lijkkt me da eerder Thais?
ma goed, we gaan er niet om te eten, maar om te racen
en toevallig hebben ze daar een circuit dat bijna af is ongeveer en de teams zijn er nu toch al.
presentatie vh circuit
Korean International Circuit
Yeongam County
24 - 10 - 2010
aantal ronden 55 x 5,621 km = 309,155 totaalafstand
Lap Record:-
http://www.koreangp.kr/images/img_course_map.gif
rechts vd afbeelding vind je nog wa gegevens
tis dus ook het allernieuwste gedrocht van de Tilke -familie,hopelijk met wat minder van die enorme run-offs, 1 lang recht stuk v 1,2km
+ snelle sector (die voor de Red-Bulls minder gunstig zou zijn?)
Hier nog een filmpke:
http://www.redbull.com/cs/RedBull/flash/RBPlayerNew.swf?data_url=http://www.redbull.com/cs/Satellite?c%3DRB_Video%26cid%3D1242914451861%26loc ale%3D1237398958898%26p%3D1242807156063%26pagename %3DRedBull%2FRB_Video%2FVideoPlayerDataXML
Fri 22 October 2010
Practice 1: 03:00 - 04:30
Practice 2: 07:00 - 08:30
Sat 23 October 2010
Practice 3:04:00 - 05:00
Qualifying:07:00
Sun 24 October 2010
Race:08:00
(Convert To My Local Time (http://javascript<b></b>:void(0);))
During FORMULA 1 KOREAN GRAND PRIX, Jeollanamdo´s temperature ranges from 11C°(approx. 51.8°F) to 23C° (approx. 73.4°F). The climate is generally mild and comfortable, but a light coat or a sweater is recommended.
Webber denkt aan 1 overwinning genoeg te hebben, Alonso gaat kamikazeaanvallen en Vettel denkt dat de buit al helemaal binnen is en de Mclarens zijn de titel al kwijt, Jense gaat de button puchen, genoeg stof tot discussie, word het een eind van het wereldkampioenschap ala 2007, of met een aanrijding zoals Jerez 97 of Adelaide 94 of gaat het a la Prost zijn, of word de lachende zesde nog wereldkampioen , och nee da's toch nie Schumacher zeker...
NewTown
14 oktober 2010, 11:46
op het mapje van de FIA staat weinig meer:
http://www.fia.com/public/f1-2010/images/korea.jpg
Nog even melden dat het circuit 5.621 meters meet en de piloten er tijdens de race 55 keer gaan rondgaan... het is niet NU zondag, maar die daarop (en toen ik de juiste uren opzocht was Practice 1 toevallig over 7 dagen, 15u 15' 15" lol), om 8u 's ochtends voor de race terwijl de kwalificaties doorgaan om 7u.
En voor de volledigheid, Phil, in het Koreaans zegt men '10.000 jaar' als volgt: manse (만세)
Dead_Man
14 oktober 2010, 20:43
Bocht 1 - 3 en 4 : een plaats voor nen voorganger uit te remmen en mogelijk bocht 10 ook.
Dus, 4 mogelijke inhaalplaatsen .... wat een luxe voor een Tilke-gedrocht
Badday
14 oktober 2010, 21:09
Volgens mij wordt enkel bocht 3 een echt mooie kans om in te halen. Messchien kan Kobayashi dat dan ook in die andere bochten. Bocht 11,12,13 en 14 lijkt wat op suzuka?
Schumi-fan
19 oktober 2010, 00:57
Zo'n wok, kunt ge dat opeten? Die Koreanen toch he, vreemde vogels :)
En ik denk dat de F1 piloten ergens op het circuit een bord gaan tegenkomen "Track under construction, detour via North-Korea".
Ik heb op het circuit al gereden. Het is te zeggen, op mijnen xBox wel te verstaan. Maar ik vind het circuit een gedrocht. Twee lange rechte stukken en de rest is zo bochtig dat ge uw cockpit onderkotst.
Phil69
20 oktober 2010, 14:04
http://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/245265/jones-steward-bij-eerste-koreaanse-grand-prix/
NewTown
20 oktober 2010, 14:50
'k weet niet goed of het hilarisch of intriest is: Tilke is van mening dat als het Koreaanse asfalt minder grip biedt, dit voor spectakel zou zorgen op zijn Koreaanse creatie. je zou bijna denken dat hij de races op z'n eigen circuits maar niets vindt hé :p
http://www.autosport.com/news/report.php/id/87544
Holkers
20 oktober 2010, 15:33
Dus ook 0 inhaal acties aangezien van de lijn afgaan heel glad is...
NewTown
21 oktober 2010, 20:25
zo, wie gaat er straks om 3u ook naar de eerste wielomwentelingen in Kialand kijken?
Grungie
21 oktober 2010, 20:30
Ik toch niet want a) ik heb een paar uur slaap nodig per nacht die ik meestal rond dat tijdstip pleeg te doen en b) omdat ik geen enkele zender kan ontvangen die de vrije trainingen uitzend.
NewTown
21 oktober 2010, 21:35
Ik toch niet want a) ik heb een paar uur slaap nodig per nacht die ik meestal rond dat tijdstip pleeg te doen en b) omdat ik geen enkele zender kan ontvangen die de vrije trainingen uitzend.
eurosport.fr ?
en die slaap: bwah :p
NewTown
22 oktober 2010, 07:58
vermakelijke sessies, mede dankzij de beperkte grip :)
meest opmerkelijke punt tot nog toe is aan de toegang tot de pitlane: "huh?" comes to mind...
Webber en z'n driewieler-RBR waren we grappig om zien... vanachter heel soepel en vooraan heel stug of gewoon een antirolstang die z'n werk niet deed, allicht, maar hij heeft er een paar ronden mee gedaan met dat binnenste voorwiel dat bijna 10 cm van de grond kwam
Dead_Man
23 oktober 2010, 13:03
Vanmorgen de laatste 20 minuten van de kwali gezien.
In mijn ogen het zoveelste tilke - gedrocht .... nen hoop bochten waar ge zeeziek van word en een paar rechte stukken waarop ge op uw gemakske ff naar huis kunt telefoneren.
Voor diegene die graag crashes zien .... best u opstellen aan de pit-ingang want daar gaat morgen wel 't één en 't ander gebeuren vrees ik.
NewTown
23 oktober 2010, 13:46
Vanmorgen de laatste 20 minuten van de kwali gezien.
In mijn ogen het zoveelste tilke - gedrocht .... nen hoop bochten waar ge zeeziek van word en een paar rechte stukken waarop ge op uw gemakske ff naar huis kunt telefoneren.
Voor diegene die graag crashes zien .... best u opstellen aan de pit-ingang want daar gaat morgen wel 't één en 't ander gebeuren vrees ik.
ze gaan daar een 'ervaren marshall' zetten om met een witte vlag te zwaaien... maar zoals D'Ambrosio zei: hoé dié dat moet raden, is een raadsel. de curbstone links is wel geen gat in de grond meer zoals gisteren :)
Jimster
24 oktober 2010, 07:59
Wordt leuk, als ze durven racen : Gladde asfalt, beetje regen.... :)
NewTown
24 oktober 2010, 08:01
ja start achter de SC.... hmz
gemengde gevoelens bij :(
stijne
24 oktober 2010, 08:20
Met al hun circuits in die stomme landen! Tis nu weer mooi, ze kun misschien 55 ronden achter de safetycar rijden. Dan komt zen keppekindje Vettel al weer wat dichter.
Schumi-fan
24 oktober 2010, 08:27
Man man man, red flag!!!!
En het gaat zeker nog een uur regenen!
Wat een anticlimax. Ocharme die fans, geld kwijt.
Volgens mij gaan we zelfs geen race zien.
En zo geweldig hard regent het niet. Het is de schuld van Tilke zijn gedrocht.
Holkers
24 oktober 2010, 08:32
2 dingen zijn schuldig, het geweldige nieuwe asfalt waarvan de toplaag er nog niet vanaf gereden is, dus al het water gewoon op blijft liggen en 2de, de layout omdat op de rechte stukken (quote Button;) "ik kan het einde van mijn voorwielen niet eens zien"
Als ze gaan starten... Als de helft dan finished zal het een zegen zijn.
Schumi-fan
24 oktober 2010, 08:47
Het asfalt ligt gewoon te vlak, het watert niet af.
Nu zitten ze ook nog met problemen met daglicht.
En, we krijgen weer dat gekloot met halve punten, het is officieel.
stijne
24 oktober 2010, 08:50
dat is al 45 minuten man! Daar gaat Alonso zijn kans om terug te komen.
NewTown
24 oktober 2010, 09:02
Het asfalt ligt gewoon te vlak, het watert niet af.
Nu zitten ze ook nog met problemen met daglicht.
En, we krijgen weer dat gekloot met halve punten, het is officieel.
zelfs niet te vlak, gewoon te nieuw ;)
Schumi-fan
24 oktober 2010, 09:16
Komaan Charlie, racen!!! Het ligt alleen heel nat tussen turn 2 en 4!
NewTown
24 oktober 2010, 09:19
Komaan Charlie, racen!!! Het ligt alleen heel nat tussen turn 2 en 4!
Lowieke ziet het helemaal zitten, hij heeft er zin in!!!
stijne
24 oktober 2010, 09:30
Misschien kunnen ze overdekte tracks overwegen! Want racen in wet mag toch niet.
NewTown
24 oktober 2010, 11:00
al bij al is er toch nog vanalles gebeurd... iemand klachten over de spannendheid van het einde van het seizoen?!
GioRallyReport
24 oktober 2010, 11:08
Wat een wedstrijd !!!! GO ALONSOOOOOOOOOOOOOOO
Kama Schumi
24 oktober 2010, 11:21
Uiteindelijk een leuke GP maar ik moet toegeven er eindelijk een Tilke circuit is dat op iets trekt.
De eerste sector is verplichte kost om moderne F1 wagens een kans te geven om in te halen maar sectoren 2 & 3 zijn echt wel leuk. De baan is ook niet al te breed wat altijd leuk is. Ik vind deze een aanwinst, zeker als je binnenkort weer dat gedrocht in Abu Dabi gaat zien.
Raceleiding hun beslissingen waren ook OK volgens mij. Er moest zeker geraced worden maar een beetje uitstel in't begin was waarschijnlijk dat beste oplossing. Had iets vroeger gemogen maar kom ze hebben de volle race kunnen uitrijden.
Grungie
24 oktober 2010, 14:10
Heb ik nog veel gemist?
De recorder is er om 10:30 uur mee opgehouden, net toen ze overschakelden naar BBC2. Normaal moest die dan terug beginnen opnemen op BBC2 maar de recorder wilde niet, te weinig ruimte op de harde schijf........
24 van de 55 ronder onder SC, dat is 43.6% van het totaal. Moet een record zijn....
Van de 40 ronden ofzo die ik dus wel gezien heb was mijn indruk van het circuit niet al te hoog. Het is misschien een van de betere gedrochten van Tilke maar een gedrocht blijft een gedrocht..
Wim
24 oktober 2010, 17:10
Misschien kunnen ze overdekte tracks overwegen! Want racen in wet mag toch niet.
Die mening heb ik ook. In alle andere series racen ze wel in de regen. In de F1 rijden ze dan achter de safety car en geven ze een rode vlag. De laatste jaren in de F1 is de start altijd onder safety car als het regent, dat was vroeger ook niet het geval. En vroeger hadden ze dan geen massale uitloopstroken. Kwalificaties in de regen? Dan geven we ook mooi een rode vlag zoals in Maleisië of ze rijden er helemaal niet in zoals in Japan.
Nu hebben ze meer dan de helft van de race achter de safety car gereden. De beste piloten ter wereld zitten in de rally, die rijden over een veel smaller wegdek, bijna altijd zonder een uitloopstrook en die rijden in regen, sneeuw en ijs.
Aan Grungie: dat waren zelfs meer dan 24 ronden. Minstens de helft van de wedstrijd.
Grungie
24 oktober 2010, 17:20
Nee, het waren er echt 'maar' 24 ronden :
Ronde 1-17
Ronde 20-23 (4 ronden)
Ronde 32-34 (3 ronden)
17 + 4 + 3 = 24
Wim
24 oktober 2010, 17:23
Oke, dan is dat nog veel te veel safety car om volle punten uit te delen. Ze hebben namelijk dan maar net iets meer dan de helft van de race op volle snelheid gereden.
Grungie
24 oktober 2010, 17:37
Daar ben ik in principe mee akkoord.
43% van de race is achter de SC gereden, dus maar 57% van de race onder groen. Geen 75% dus.
Maar in de regels is enkel sprake van 75% van de race, of dat nu onder SC is of niet maakt niet uit voor dat reglement.
De race beginnen met 17 ronden achter de SC is er wat mij betreft redelijk over. Enkele ronden kan ik nog begrijpen maar 17? Rijd dan gewoon niet.
Dan is voor mij de held van de race toch wel Lowie'ke. Kubica zat nog te klagen dat het te gevaarlijk was en voor Lowie waren de omstandigheden goed. Zeker zelfs, hij begon al te zeggen dat de intermediates beter zouden zijn.
En toen het donker werd was alles nog 'fine' voor hem.
Nie klagen maar racen. :)
Kama Schumi
24 oktober 2010, 18:06
De enige reden waarom Lowieke wou racen was omdat het hem de kans gaf om dikke punten terug te pakken. In zulke omstandigheden vliegen er altijd wel een paar af en normaal gezien is hij met zijn McLaren bij de snellere in't nat. Ik apprecieer dat hij wou racen maar zeggen dat inters al aan de orde zijn, ze dan lang niet nemen en er uiteindelijk direct mee van de baan gaan...ergens was Lewis niet 100% eerlijk me dunkt ;)
Op staand water kan je niet rijden met een huidige F1 wagen. Maakt niet uit wat ze vroeger deden, als je nu te veel water onder je wagen hebt wordt het een boot.
Zichtbaarheid was zeker in't begin vrijwel nihil. Als dit zo is dan lassen ze bij de "beste piloten ter wereld" ook stages af. Bij F1 heb je dan ook nog eens 25 andere wagens achter of voor je. Dat ook Kubica niet stond te springen zei voor mij genoeg.Een beperkt zicht is nu eenmaal nodig om te racen. Racen wel te verstaan, sommigen zien misschien liever Korea crashfest 2010 maar sorry ga dan naar iets anders zien.
De safety cars waren terecht enkel bij hun 2de startpoging mochten ze wat sneller starten. SC's spelen altijd een cruciale rol en terwijl het rondjes afpakt van de race zorgt het er ook voor dat het veld terug bijeenkomt. Als leider kan je vaak terug serieus aan de bak.
Persoonlijk denk ik niet dat die 100000 toeschouwers in de tribune kwaad waren over de aanpakt van deze GP.
Wim
24 oktober 2010, 21:30
Zichtbaarheid was zeker in't begin vrijwel nihil. Als dit zo is dan lassen ze bij de "beste piloten ter wereld" ook stages af. Bij F1 heb je dan ook nog eens 25 andere wagens achter of voor je. Dat ook Kubica niet stond te springen zei voor mij genoeg.Een beperkt zicht is nu eenmaal nodig om te racen. Racen wel te verstaan, sommigen zien misschien liever Korea crashfest 2010 maar sorry ga dan naar iets anders zien.
De zichtbaarheid viel echt wel mee, ook wanneer je een onboardcamera zag vind ik. Barcelona 1996, Spa 1998, Magny-Cours 1999, Nürburgring 1999 & Maleisië 2001 (stortbuien tijdens de race) enz... waren edities met veel meer regen dan vandaag.
Kama Schumi
24 oktober 2010, 21:58
De zichtbaarheid viel echt wel mee, ook wanneer je een onboardcamera zag vind ik. Barcelona 1996, Spa 1998, Magny-Cours 1999, Nürburgring 1999 & Maleisië 2001 (stortbuien tijdens de race) enz... waren edities met veel meer regen dan vandaag.
Bij die races was er inderdaad ook regen van dit niveau maar wat valt op...tis allemaal 10 jaar geleden.
De huidige wagens hun achterwerk maken het reeds onmogelijk om er deftig achter te blijven in normale omstandigheden maar ook in de regen spuiten die veel meer spray dan vroeger. Je zit ook vooral met het feit dat de nieuwe wagens compleet ontworpen zijn om op hoge snelheid downforce te genereren. Als ze te traag moeten rijden wordt dat echt een serieus probleem dat niet op te vangen is door gelijk welk talent.
Daar zit dan ook direct het grote pijnpunt van de hedendaagse F1. Het ontwerp van de wagens maakt deftig racen in't droog en kletsnat vrij onmogelijk. Eigenlijk krijg je volgens mij enkel veel actie te zien indien het lichtjes regent.
Maar echt klagen doe ik niet...deze race had toch een beetje vanalles. Fouten van piloten,inhaalmanouvres en wat drama. Mocht elke race zo zijn...
Wim
24 oktober 2010, 22:03
Mocht elke race zo zijn...
... werd Bernd Mayländer wereldkampioen.
Hét verschil met vroeger vind ik vooral dat de huidige generatie piloten blijkbaar veel moeite heeft met wat regen (vooral degene die 10 jaar geleden nog geen F1 reden) en ze zijn al verwend met de enorme uitloopstroken die een fout vaak te weinig afstraffen. Alles op de wagens steken is wel overdreven, het ligt wel degelijk ook aan de piloten die niet willen rijden in een beetje regen. Dat laatste heb je vandaag ook wel gehoord en dat was bijlange niet de eerste keer in de afgelopen 3 jaar.
Schumi-fan
25 oktober 2010, 02:49
Alé, dan toch nog een leuke race gezien. Ik dacht nochtans dat ze dat spel daar gewoon gingen afgelasten. Ik moet zeggen dat ik toch wel teleurgesteld ben in sommige piloten die steen en been zaten te klagen over de omstandigheden. Mannen, zijn jullie golfers of F1-piloten? Okee, de eerste paar rondjes na de start was het zicht zo goed als nihil. Maar tijdens de tweede start 17 ronden achter de safetycar tuffen was er toch serieus over! Zeker toen Di Grassi na een pitstop achter de safetycar in één sector al 30 seconden sneller was dan de safetcar zelf. Ik denk dat Charlie Whiting ook een beetje te oud aan het worden is. Misschien moeten we Brundle racedirector maken. Die wou al veel langer de SC weg. Whiting krijgt al een beetje 'Jef Klak' manieren als het mij vraagt. Ik was trouwens blij dat Martin Brundle zei dat het zicht van de piloten toch wel een stuk beter is dan hetgeen wij te zien krijgen op die platte lens boven of naast de cockpit van de piloot. Omdat de piloot een afgeronde helm heeft en het water daar gewoon van wegstroomt. Dank U mijnheer Brundle om dat eens duidelijk te maken. Want ik frustreer me al jaren zot aan tv-commentatoren die waarachtig geloven dat hetgeen wij op tv zien hetzelfde is als wat de piloten zien. Man man toch :rolleyes:
Iedereen had vandaag wel een reden om niet te racen, wel te racen, of de race vroeger stop te zetten. Webber heeft bewezen waarom hij niet wou racen in deze omstandigheden, hij is gewoon niet goed in de regen.
Vettel wou de race stopzetten omdat hij niet genoeg meer zag...beweerde hij. En dan die com tussen Vettel en Rocky, wat een leuke doorzichtige acteerprestatie :) Goed laten horen dat Vettel het te donker vond om verder te racen, hopende dat Charlie Whiting het ook gehoord had. Volgens mij had Vettel toen zijn auto al horen rammelen. En dan een reactie van McLaren die ook opvallend hun com gebruikten om Vettel zijne 'ik zie niks meer' zever te weerleggen. Ik heb goed gelachen :)
Schumacher gezien vandaag? Idd, de regenkoning was weer een beetje terug van weggeweest. Hij zat tijdens de SC al rondenlang een andere rijlijn uit te proberen en remde ook opvallend anders dan Kubica voor hem en Barrichello achter hem. En wat gebeurd er? De SC komt binnen en Schumacher neemt binnen enkele ronden Kubica en Button te grazen. Buiten Schumacher gerekend is iedereen in slaap gewiegd achter de SC. En Schumacher lijkt tegenwoordig blond te zijn? :confused:
Hij beweerde ook dat een podium erin zat vandaag. En het scheelde niks. Want Massa scheet daar even zeven kleuren toen hij bijna in de muur knalde op exact dezelfde plaats als Webber.
Sutil dan. Wat was die gast aan het doen vandaag? Ik vind Sutil goed, maar vandaag was hij echt nergens. Ik sta ervan te kijken dat hij niet gestraft is voor zijn wilde inhaalpogingen waar hij telkens wel een auto raakte of van de baan duwde. En Trulli krijgt geen straf voor zijn poging op Kobayashi? Dat was gewoon torpederen dat Trulli deed. Maar ja, typish een Jarno manoeuvre. Waarom die vent al zo lang in de F1 zit is mij een raadsel. Gewoon omdat hij sympathiek is en nog altijd geen noot Engels kan?
Alonso gewonnen. Tja, niet meteen mijn favoriet voor de titel. Maar het moet gezegd dat hij foutloos gereden heeft vandaag.
Button zijn we kwijt. Als we dat interview achteraf met Button zagen was het net alsof hij in een slechte droom zat waarin hij totaal niks kent qua afstelling van een F1 wagen. De man leek verbaasd van zijn eigen wanprestatie vandaag. Hij snapte er niks meer van! Exit Button. We zijn nog met vier. Drie eigenlijk, want Vettel zijn kansen zijn ook eigenlijk al niet meer realistisch. Matematisch ja, realistisch nee.
Trouwens, Webber en Alonso zitten allebei aan hun 8ste motor. Er mag dus niks meer verkeerd gaan of het is gedaan. Ik zou toch niet gerust zijn. Ik zet mijn geld op Hamilton voor de titel.
Kama Schumi
25 oktober 2010, 08:33
Hét verschil met vroeger vind ik vooral dat de huidige generatie piloten blijkbaar veel moeite heeft met wat regen (vooral degene die 10 jaar geleden nog geen F1 reden) en ze zijn al verwend met de enorme uitloopstroken die een fout vaak te weinig afstraffen. Alles op de wagens steken is wel overdreven, het ligt wel degelijk ook aan de piloten die niet willen rijden in een beetje regen. Dat laatste heb je vandaag ook wel gehoord en dat was bijlange niet de eerste keer in de afgelopen 3 jaar.
Piloten in gelijk welke raceklasse houden er niet van om kansloos belachelijk gemaakt te worden. Als ze zelf een beetje controle hebben over de situatie dan is er geen probleem maar in situaties zoals in de eerste ronden moet 90% van het veld rekenen op geluk. Akkoord 17 ronden de 2de keer was te lang, daar geen discussie over maar uiteraard versta ik Red Bull wel in hun geval.
De laatste jaren hebben we trouwens een pak meer natte racen gekend dan begin jaren 2000. O.a. Alonso,Hamilton & Vettel hebben al meermaals uitgeblonken in de regen. Button haalde dit jaar nog 2 zeges in het nat en na zijn slechte kwalif was een regen race dé kans om iets te doen.
Overal in elke sport is het hetzelfde, de nieuwe generatie hebben geen ballen en de oude garde waren nog echte mannen. Het viel trouwens ook op hoe de meeste piloten blij waren met dit nieuwe circuit waar de uitloop stroken toch minder zijn dan op sommige andere Tilke banen. Rubens Barrichello heeft dan nogmaals gesproken met Jean Todt om te vragen of de piloten ook aub één scheet inspraak kunnen krijgen want momenteel hebben zij niets te maken met alle nieuwe regels of circuits.
Sorry maar mij maakt je niet wijs dat de Sutils,Kobayashis & Petrovs van deze wereld "schrik" hebben. Ik zag die onwillige piloten toch direct vanaf de eerste groene rondes vechten voor elke positie.
Nogmaals volledig akkoord dat die 17 rondes teveel waren maar ik vermoed dat Charlie Klak ook serieus onder druk staat kwa veiligheid. De nieuwigheid van deze baan zal hier ook meegespeeld hebben.
Kama Schumi
25 oktober 2010, 08:42
Trouwens, Webber en Alonso zitten allebei aan hun 8ste motor. Er mag dus niks meer verkeerd gaan of het is gedaan. Ik zou toch niet gerust zijn. Ik zet mijn geld op Hamilton voor de titel.
De betrouwbaarheid zal volgens mij ook wel de ultieme doorslag geven. Webber zit echter vrij goed wat dat betreft. Zijn motor van Korea was nieuw dus die kan perfect dienen in Brazillie. Voor Abu Dhabi had hij ook nog een andere klaarstaan die nog maar één gebruikt was (die van Hongarije dacht ik).
Alonso zit al aan 8 sinds Spa maar Ferrari had alles mooi uitgepland dat geen enkel blok te veel moet doen. Het is wel een feit mocht er iets mislopen...dan zijn ze dik gepansjd.
Ik hou ook zeker nog rekening met Seb Vettel. 2 Overwinningen brengt hem automatisch voorbij Webber en Hamilton. Een klein foutje of wat pech van Alonso...
opel_rally
25 oktober 2010, 15:41
De betrouwbaarheid zal volgens mij ook wel de ultieme doorslag geven. Webber zit echter vrij goed wat dat betreft. Zijn motor van Korea was nieuw dus die kan perfect dienen in Brazillie. Voor Abu Dhabi had hij ook nog een andere klaarstaan die nog maar één gebruikt was (die van Hongarije dacht ik).
Alonso zit al aan 8 sinds Spa maar Ferrari had alles mooi uitgepland dat geen enkel blok te veel moet doen. Het is wel een feit mocht er iets mislopen...dan zijn ze dik gepansjd.
Ik hou ook zeker nog rekening met Seb Vettel. 2 Overwinningen brengt hem automatisch voorbij Webber en Hamilton. Een klein foutje of wat pech van Alonso...
Als Alonso geen problemen kent in de laatste 2 races zal hij kampioen worden, en ze zullen wel kijken bij Ferrari wat ze kunnen doen om hem die titel te laten pakken.
In de volgende GP zou Massa sterk uit de hoek moeten komen
kennyrallylover
25 oktober 2010, 17:43
Alonso zegt wel dat hij in elke race op het podium moet eindigen om wereldkampioen te worden, maar stel dat Webber in staat zou zijn om de volgende twee races te winnen en Alonso wordt tweede, dan mag hij nog alle theorie staan verkondigen die hij wil, maar 2x7 punten (het verschil tussen plaats 1 en 2) is nog altijd 14, en dat zijn er 3 meer dan de 11 punten die Alonso nu voorstaat, dus er kan idd nog van alles gebeuren, en wees maar zeker dat Alonso ook nog wel een foutje kan maken of pech kan kennen. Het zijn nog altijd 2 races, en Ferrari heeft al wel wat pech gekend dit seizoen. Het geval Vettel, daar maak ik geen woorden meer aan vuil, die heeft al te veel domme fouten gemaakt dit seizoen, hij verdient het gewoon niet meer.
Schumi-fan
25 oktober 2010, 17:59
Alonso is nog lang geen kampioen, en dat beseft hij zelf ook wel. Zijn kansen zijn sterk gestegen nu maar Interlagos is nog een cruciale race.
En Sutil is dan toch gestraft voor zijn kamikaze rijstijl in Korea. $10.000 boete plus een 5 place grid penalty voor de volgende race in Brazilië. De reden van die boete is omdat hij wist dat hij remproblemen had en desondanks nog steeds andere wagens probeerde uit te remmen. Da's vragen om problemen he.
Kama Schumi
25 oktober 2010, 18:03
Kleine nuance...Alonso zegt al geruime tijd dat constant podiums halen hem een kans zal geven om voor de titel te strijden in Abu Dhabi. Red Bull heeft nog steeds de snelste wagen en indien ze alles op Webber zouden zetten ligt die nog steeds op pole position om de titel te nemen. Vandaar ook Alonso's woorden "Red Bull stil favorite"
Desondanks die snelste wagen hebben de Bulls nog "maar" 3x een 1-2 behaald. Onfeilbaar zijn ze dus niet en constant dikke punten pakken was en blijft de boodschap.
Als een Red Bull beide races wint pakt hij de titel, ook Vettel volgens mij.
Dead_Man
25 oktober 2010, 19:00
Die mening heb ik ook. In alle andere series racen ze wel in de regen.
......
In alle andere series is een beetje overdreven hé Wim .... ik kan er al 2 noemen waar er totaal niet word gereden als het regent.
Maar voor de rest vond ik het gisteren ook een beetje overdreven.
Akkoord dat ze starten achter de SC maar zolang was totaal niet nodig. Ik vond het al stom dat ze na 10 minuten toch beslisten om te starten, ze wisten tooen al dat het nog zeker een half uur ging blijven regenen. Stel dan de start voor een uur uit hé.
Ik vond het wel vreemd dat ze alsnog de volledige race afstand afgelegt hebben want de laatste 5 ronden was het wel degelijk goed donker.
Op den televies was daar weinig of niks van te zien maar vlak na de race heb ik eens gezapt naar den Duitse RTL die daar (evenals den BBC) met eigen camera's werkten en daar was wel duidelijk te zien dat het serieus donker geworden was.
Wat betreft het circuit
Het is en blijft een Tilke gedrocht en dat zullen altijd gedrochten blijven maar 'k was toch aangenaam verrast dat er weinig of geen Space Shuttle landingsbanen naar de rijbaan liggen.
Het is één van zijn betere dat hij afgeleverd heeft.
Dead_Man
25 oktober 2010, 19:01
In de volgende GP zou Massa sterk uit de hoek moeten komen
Wat heeft Flup'ke nu weer mispeuterd ?
Dead_Man
25 oktober 2010, 19:05
Ik lees just dat Horner van Red Bull toch zou overwegen om toch 1 piloot naar voor te schuiven om de rijderstitel binnen te halen.
En als we dit zouden beslissen zal het Webber zijn volgens Horner.
Hillfan
25 oktober 2010, 19:29
Regenrijden is toch een stiel apart, weet nog uit het stenen tijdperk dat de piloten op het gehoor reden, want hun voorganger zagen ze niet :cool:
En wat Charlie Whiting betreft, die weet echt wel waar hij mee bezig is hoor, één van de meest bekwame mensen die er op een circuit rondlopen.
Fennek
25 oktober 2010, 20:01
Hoe lang heeft deze race nu in totaal geduurd? Zijn de 2 uren eigenlijk niet overschreden?
Dead_Man
25 oktober 2010, 20:04
De reactie van de pitcrew van McLaren vond ik zielig.
Nadat Webber de muur in knalde en vervolgens Rosberg ramde begonnen ze in de pitbox van McLaren bijna de polonaise te dansen.
Dead_Man
25 oktober 2010, 20:09
En Sutil is dan toch gestraft voor zijn kamikaze rijstijl in Korea. $10.000 boete plus een 5 place grid penalty voor de volgende race in Brazilië. De reden van die boete is omdat hij wist dat hij remproblemen had en desondanks nog steeds andere wagens probeerde uit te remmen. Da's vragen om problemen he.
Ook Buemi heeft een 5 plaatsen penalty aan zijn broek wegens het uit de race boenken van Timo Glock.
Grungie
25 oktober 2010, 20:35
Ik lees just dat Horner van Red Bull toch zou overwegen om toch 1 piloot naar voor te schuiven om de rijderstitel binnen te halen.
En als we dit zouden beslissen zal het Webber zijn volgens Horner.
Niet meer dan logisch van Horner. Want als ze het niet doen dan dreigen ze de titel alsnog te verliezen.
Want Kama zijn uitleg klopt niet.
Als Vettel 2 keer wint is hij niet automatisch kampioen. Hij staat 25 punten achter op Fons. Als Vettel 2 keer wint met Webber telkens 2e dan, dan zal Fons tevreden zijn met 2 derde plaatsen want dan is hij kampioen. Want dan staat hij nog 5 punten voor op Vettel. En 6 op Webber.
Red Bull heeft niet veel andere keus dan alles op Webber te zetten. Hij heeft alles nog zelf in handen. 2 keer winnen en de buit is binnen. Ongeacht het resultaat van Fons.
En ondanks dat Button nog een mathematische kans maakt op de titel verwacht ik ook dat ze bij McLaren alles op Hamilton zetten.
Ik ben altijd tegen teamorders geweest maar in deze fase van het kampioenschap kan ik het wel begrijpen.
Phil69
26 oktober 2010, 02:36
Alonso heeft hier iedereen bij zn kloten met zn podiums ;)
kweeniehoeveel punten achter, en dan 3 op 4 winnen en 1 gewoon podiumke
en Flavio "ze zijn nie goe bezig bij redbull"
welja ze waren nie goe bezig ook
NewTown
26 oktober 2010, 09:07
Alonso heeft hier iedereen bij zn kloten met zn podiums ;)
kweeniehoeveel punten achter, en dan 3 op 4 winnen en 1 gewoon podiumke
en Flavio "ze zijn nie goe bezig bij redbull"
welja ze waren nie goe bezig ook
ik lees hier en elders bij veel kijkers/supporters maar ook reporters alweer dat immobilisme in het denken, Phil :). net zoals ze bij de eerste GP vaak al menen te weten hoe het gaat gaan, want ja, zo was het vorig jaar, net zo zijn er nu mensen die eens goéd naar dat tabelleke moeten kijken, en het desnoods eens in twéé snijden. de huidige stand is idd geen toeval, bij de rode zijn ze beter bezig en bij de magic potion drankjes teams is het momenteel 'nogal' down. en bij Mac ook. Momenteel is de magie bij RBR echt ver te zoeken, en Hamilton kent een toch wel écht duistere raceperiode, imo
maar zoals ook alonso onderstreepte: it ain't over until the fat lady sings. en die verschijnt pas aan't einde van de Abu Dabiaanse vertoning hé ;)
Kama Schumi
26 oktober 2010, 09:21
Niet meer dan logisch van Horner. Want als ze het niet doen dan dreigen ze de titel alsnog te verliezen.
Want Kama zijn uitleg klopt niet.
Als Vettel 2 keer wint is hij niet automatisch kampioen. Hij staat 25 punten achter op Fons. Als Vettel 2 keer wint met Webber telkens 2e dan, dan zal Fons tevreden zijn met 2 derde plaatsen want dan is hij kampioen. Want dan staat hij nog 5 punten voor op Vettel. En 6 op Webber.
Ik zei niet dat hij dan 100% zeker is van de titel, ik zeg gewoon dat ik dat dan denk.
Uiteraard is Red Bull beter dat ze alles op Webber zetten, vandaar ook mijn denken (en dat van Alonso) dat de Bulls nog steeds de favoriet zijn op dit moment. De kansen zijn echter meer in evenwicht gevallen.
McLaren brengt nog wat updates mee naar Brazilië en Abu Dhabi lijkt me niet echt een Ferrari baan. Als de beide Red Bull piloten presteren naar hun kunnen en de wagen in één stuk blijft halen ze normaal een 1-2. Indien de Macs sneller blijken dan de Ferrari op Interlagos geloof ik in geen 100 jaar dat Vettel opzij zal gaan voor Webber. Als Alonso 5de zou worden dan wordt volgens mijn bescheiden mening Vettel toch nog wereldkampioen.
Uiteraard veel "als" en "indien"....
Korea toont aan dat 4 piloten allemaal nog een reële kans maken op de titel maar race per race veranderen de "odds" wel.
Trouwens teamorders zijn inderdaad geen probleem meer,deze brengen de sport enkel schade toe wanneer het Alonso of niet Britse teams betreft ;)
Badday
27 oktober 2010, 16:10
Vergeet ook het probleem van die motoren niet. Sommige rijden toch al een tijdje met die 8ste rond? En heeft Vettel die 8ste niet opgeblazen in Korea, waardoor hij dus 8 plaatsen achteruit zou moeten bij het steken van een 9e? Of ben ik verkeerd geinformeerd?:p
Kama Schumi
27 oktober 2010, 16:55
Vergeet ook het probleem van die motoren niet. Sommige rijden toch al een tijdje met die 8ste rond? En heeft Vettel die 8ste niet opgeblazen in Korea, waardoor hij dus 8 plaatsen achteruit zou moeten bij het steken van een 9e? Of ben ik verkeerd geinformeerd?:p
Je mag inderdaad maar 8 verschillende motoren gebruiken. Je kan echter die 8 zoveel wisselen en roteren als je wil.
Alonso zijn motor op Monza was zijn laatste "verse" motor (noem hem #8). De GP daarna in Singapore reed hij echter niet met deze motor maar met eentje die hij reeds gebruikt had op Spa (dit was #7). Voor de laatste 3 GP's zal hij ook telkens gebruikte motoren moeten nemen maar Ferrari had alles zo gepland dat geen enkele unit te veel kilometers heeft moeten doen.
Exacte wetenschap is het natuurlijk niet en nieuwe motoren kunnen ook kapot gaan. Met nieuwe motoren kan er wel meer op de limiet gereden worden. Alonso en Ferrari zullen tijdens de race wel iets meer berekend rijden en enkel "pushen" wanneer het moet.
Dead_Man
27 oktober 2010, 20:00
Wat betreft de motoren staat Vettel er slecht voor vergeleken met de andere titelconcurrenten.
De motor die zondag de soep indraaide was motor nummer 8 ..... de andere 7 motoren kan hij nog gebruiken maar daar staan al aanzienlijk wat kilometers op hunne teller.
The 2.4 litre V8 unit that failed was the eighth he has used in races so far in 2010, but it had successfully completed 1600km of its projected life of 2000km.
But the other engines still available to the German are also quite high on mileage, which explains why Vettel did relatively few laps in practice last weekend.
En als ik het een beetje gevolgt heb zit Alonso ook in zo'n situatie.
Wim
27 oktober 2010, 20:31
In alle andere series is een beetje overdreven hé Wim .... ik kan er al 2 noemen waar er totaal niet word gereden als het regent.
NASCAR en IndyCar ja, maar die series neemt toch geen enkele Europeaan serieus. Of denk je echt dat de gemiddelde Europeaan wakker ligt wie er in een NASCAR of IndyCar race heeft gewonnen?
NewTown
27 oktober 2010, 20:32
is er eigenlijk een webstek waar ze die motorentoestand bijgehouden hebben?
Grungie
27 oktober 2010, 20:50
is er eigenlijk een webstek waar ze die motorentoestand bijgehouden hebben?
www.fia.com (http://www.fia.com)
Bij de 'timing information' ga je naar 'post event information' en daar vind je het 'technical report'. Daarin staat oa wie zijn hoeveelste motor gebruikt heeft.
Grungie
27 oktober 2010, 20:57
NASCAR en IndyCar ja, maar die series neemt toch geen enkele Europeaan serieus. Of denk je echt dat de gemiddelde Europeaan wakker ligt wie er in een NASCAR of IndyCar race heeft gewonnen?
Rijden ze in de Indycars niet in de regen? Nochtans rijden ze daar ongeer 50/50 roadcourses / ovals.. Dat ze op ovals niet rijden in de regen is begrijpelijk maar rijden ze op de road courses (of street circuits) ook niet in de regen?
En waarschijnlijk omdat niemand er van wakker ligt dat de NASCAR steeds meer buitenlandse piloten aantrekt..... Matias Ekstrom heeft dit jaar 2 races gereden in de Sprint Cup. En daar was maar 1 road course bij.....
En dat ze niet rijden in de regen is ook niet helemaal waar. 2 jaar geleden kunnen er ook 3 zijn) is er een NationWide race geweest op Circuit Gilles Villeneuve die in de regen werd verreden.
Dead_Man
27 oktober 2010, 21:07
Ik peins dat ge dat toch serieus onderschat zulle maar ja, de gemiddelde europeaan ligt ook niet wakker wie de rally van kommersbonte jeeft gewonnen hé ;)
Dead_Man
27 oktober 2010, 21:12
Rijden ze in de Indycars niet in de regen? Nochtans rijden ze daar ongeer 50/50 roadcourses / ovals.. Dat ze op ovals niet rijden in de regen is begrijpelijk maar rijden ze op de road courses (of street circuits) ook niet in de regen?
En waarschijnlijk omdat niemand er van wakker ligt dat de NASCAR steeds meer buitenlandse piloten aantrekt..... Matias Ekstrom heeft dit jaar 2 races gereden in de Sprint Cup. En daar was maar 1 road course bij.....
En dat ze niet rijden in de regen is ook niet helemaal waar. 2 jaar geleden kunnen er ook 3 zijn) is er een NationWide race geweest op Circuit Gilles Villeneuve die in de regen werd verreden.
Just .... was dat al vergeten dat de indy's en Nascar nu ook op gewone circuits rondtuffen.
Daar doen ze het ook in de regen maar een indy race word gestopt van zodra er plassen blijven liggen op het circuit ..... wat op bepaalde plaatsen in Korea ook gebeurde.
Kama Schumi
28 oktober 2010, 07:58
De gemiddelde niet maar ik alvast wel :p
Ik ben waarschijnlijk dan weer "ne rare" dat ik daar open voor sta maar ik ben dan niet bekrompen zoals de gemiddelde Europeaan. Ieder zijn ding uiteraard en wat Nascar betreft is het vooral de mentaliteit van het "racen" dat me aantrekt. De moeilijkheidsgraad wordt de laatste tijd ook wel duidelijk aangezien bijna alle niet-nascar piloten vrij hard op hun gezicht gaan in die sport "waar ge enkel toertjes" moet rijden. Enkel JPM heeft echt al potten gebroken en zelfs die heeft vaak nog last om tijdens de lange races de evoluties van de banden,baan en wagen goed te daarstaan.
Voor degenen die klagen dat in F1 vaak te weinig te zien is...geef het eens een kans zou ik zeggen.
Ook Indycar is zeker de moeite waard. De piloten zijn misschien niet allemaal zo goed als in de F1 maar de races zijn vaak top en sommigen zouden wel meekunnen vermoed ik.
Kama Schumi
28 oktober 2010, 08:08
Bij de 'timing information' ga je naar 'post event information' en daar vind je het 'technical report'. Daarin staat oa wie zijn hoeveelste motor gebruikt heeft.
Webber was in Korea dan ook de enige die nog niet aan zijn 8 zat wat de titelstrijders betreft.
Veel zal wel afhangen van de km's op de motoren en sommigen zullen inderdaad wat minder practice rondjes rijden. Aan de andere kant was reeds zo voor o.a. Vettel en Alonso in Korea...veel gaf da toch ni.
Ik denk dat alle motorleveranciers wel vrij trots mogen zijn en het zal meer van geluk afhangen vermoed ik.
NewTown
28 oktober 2010, 09:48
Leuk, daar kan je idd zien dat Massa & Heidfeld op engine #9 zitten. Maar ik zocht eigenlijk iets waar bij staat hoeveel kms whatever engine gedaan heeft ;)
Kama Schumi
28 oktober 2010, 11:16
Leuk, daar kan je idd zien dat Massa & Heidfeld op engine #9 zitten. Maar ik zocht eigenlijk iets waar bij staat hoeveel kms whatever engine gedaan heeft ;)
En indien zoiets nog niet bestaat dan zal Grungie ongetwijfeld alle kilometers per motor per piloot uit de fia data halen en deze in een schoon tabelleke gieten ;)
NewTown
28 oktober 2010, 12:00
En indien zoiets nog niet bestaat dan zal Grungie ongetwijfeld alle kilometers per motor per piloot uit de fia data halen en deze in een schoon tabelleke gieten ;)
ik ben daar dus idd te lui voor LOL