Volledige versie bekijken : Instellen fototoestel
StijnVermaut
20 augustus 2007, 21:21
Hoi,
kan er iemand mij wat info geven om mooie foto's te kunnen nemen,
ik heb een fototoestel "canon eos 350d"
tommeke_B
20 augustus 2007, 21:26
Hoi,
Veel foto's nemen, een beetje met het licht spelen, en al doende krijg je ervaring en zal je elke foto goed belicht hebben, sluiterstijd kan je gebruiken voor actie/bevriezen.
Ik moet hier niet veel zeggen want heb niet veel ervaring, ik denk dat er mensen zijn zoals o.a. kdm die hier heel wat meer van af weten. :)
Pegasus
21 augustus 2007, 12:18
Hoi,
Ik heb hetzelfde toestel, met een Canon 70-200 L F4 lens erop. Welke lens heb jij erop staan? Instellingen hangen af van wat soort foto je wil nemen; frontaal, panning,...
Aangezien je een spiegelreflex hebt gekocht kan je deze ook best voluit benutten, en dus ver weg blijven van de automatische instellingen, zeker om deftige rallyfoto's te maken.
Glenn
21 augustus 2007, 13:11
Ik heb hetzelfde toestel, met een Canon 70-200 L F4 lens erop. Welke lens heb jij erop staan? Instellingen hangen af van wat soort foto je wil nemen; frontaal, panning,...
Aangezien je een spiegelreflex hebt gekocht kan je deze ook best voluit benutten, en dus ver weg blijven van de automatische instellingen, zeker om deftige rallyfoto's te maken.
Ik heb een 400D en zet deze bijna altijd op sport. Want sommige keren als ik op manueel trek is alles zwart, kmoe nog keer zoeken hoe da komt :p
MartijnS
21 augustus 2007, 13:21
Je moet hem niet op sport zetten!!
Alles behalve sport zelfs..:rolleyes:;)
Hiermee krijg je veel te korte sluitertijden, waardoor het net lijkt of de auto's stilstaan en je dus saaie foto's krijgt.
Je moet hem gewoon op de stand Tv zetten. Hiermee pas je de sluitertijd aan. Als je recht van voren fotografeert sluitertijd iets van 1/300 of hoger. Sowieso scherp beeld dan.
Wanneer je van de zijkant fotografeert zou ik lager gaan zitten. Vanaf 1/200e naar beneden zeg maar. Dan krijg je een dynamischere foto.
Juha
21 augustus 2007, 13:40
Ik doe ongeveer hetzelfde als Martijn, gaat heel goed op die manier.
Want sommige keren als ik op manueel trek is alles zwart, kmoe nog keer zoeken hoe da komt :p
Haal het dekseltje van de lens af, dat helpt... :D
Pegasus
21 augustus 2007, 13:47
Haal het dekseltje van de lens af, dat helpt... :D
:D:D
Heel juist wat Martijn zegt.
'Pannen' aan 1/60 is de grote uitdaging, maar op 1/125 boek je daar ook al leuke resultaten mee, enfin ik toch, soms ;)
tommeke_B
21 augustus 2007, 14:07
http://users.skynet.be/fa883211/Foto's/Fotogalerijen/ADAC%20Rallye%20Deutschland%202007/adac%20rallye%20deutschland%202007/album/22.jpg
en deze foto is op zowat 200 ... :p
Pegasus
21 augustus 2007, 14:39
http://users.skynet.be/fa883211/Foto's/Fotogalerijen/ADAC%20Rallye%20Deutschland%202007/adac%20rallye%20deutschland%202007/album/22.jpg
en deze foto is op zowat 200 ... :p
Die achtergrond kan nog waziger Tommeke :D
Nee hoor, knappe foto!
Pegasus
21 augustus 2007, 14:42
Met welk fotobewerkingsprogramma werken jullie trouwens? Voor mijn .RAW bestanden gebruik ik sinds kort Rawshooter Essentials, met goed resultaat... werkt beter dan de originele Canon software.
tommeke_B
21 augustus 2007, 15:04
Met welk fotobewerkingsprogramma werken jullie trouwens? Voor mijn .RAW bestanden gebruik ik sinds kort Rawshooter Essentials, met goed resultaat... werkt beter dan de originele Canon software.
photoshop, zoals de meesten.
MartijnS
21 augustus 2007, 15:30
Photoshop idd. Fotografeer niet op RAW ;)
Pegasus
21 augustus 2007, 15:48
Photoshop idd. Fotografeer niet op RAW ;)
Enkel in jpg dan? Witbalans en dergelijke aanpassen in raw kan anders uiterst nuttig zijn, althans dat begin ik nu te ondervinden, met die RE. Photoshop CS3 haal ik binnenkort wel in huis. Adobe heeft nu ook pixmantec (creator van Rawshooter) opgekocht en Photoshop Lightroom op de markt gebracht, om te gebruiken in combinatie met PS CS3...
MartijnS
21 augustus 2007, 16:54
Alleen in jpg ja. Ik heb tot nu toe niet het idee gehad dat ik nu iets mis, maar zal het eens een keer proberen ;)
jurdup
21 augustus 2007, 17:14
Ik fotografeer meestal in de Tv stand en de A stand.
Veel spelen kwa sluitertijden en dergelijk om meer de indruk te hebben dat de wielen draaien
Soms lukt het heel goed soms heel wat minder het is een kwestie van proberen.
Dienen panning dat lukt me nog nie echt heb meestal maar een stuk van de auto dan moet daar nog veel op trainen denk ik
tommeke_B
21 augustus 2007, 18:16
Alleen in jpg ja. Ik heb tot nu toe niet het idee gehad dat ik nu iets mis, maar zal het eens een keer proberen ;)
Ik gebruik ook enkel de jpg, in photoshop kan je de belichting genoeg aanpassen.
FF-fan
22 augustus 2007, 12:16
Je moet hem niet op sport zetten!!
Alles behalve sport zelfs..:rolleyes:;)
Hiermee krijg je veel te korte sluitertijden, waardoor het net lijkt of de auto's stilstaan en je dus saaie foto's krijgt.
Je moet hem gewoon op de stand Tv zetten. Hiermee pas je de sluitertijd aan. Als je recht van voren fotografeert sluitertijd iets van 1/300 of hoger. Sowieso scherp beeld dan.
Wanneer je van de zijkant fotografeert zou ik lager gaan zitten. Vanaf 1/200e naar beneden zeg maar. Dan krijg je een dynamischere foto.
Op welke ISO stand zet je dan je fototoestel?
MartijnS
22 augustus 2007, 12:18
Dat ligt aan de omstandigheden. Veel zon iso laag, weinig zon/donker, iso omhoog ;)
tommeke_B
22 augustus 2007, 12:20
Dat ligt aan de omstandigheden. Veel zon iso laag, weinig zon/donker, iso omhoog ;)
Als het kan de iso altijd laag houden, om ruis/korrels te voorkomen.
www.dcdesign.tk
30 augustus 2007, 21:00
ik heb een eos 1000fn (analoog), mar instellingen voor het fotograferen zelf zijn niet veel anders... ik durf mee te trekken (panning) tot op 1/30, en dat heeft al goede resultaten gegeven...
met mijn nieuw toestel (powershot pro 1 : 8mp) probeer ik ook zo diep te gaan bij het panne, maar doro de beperkte diafragma-opening (f8) moet het al miezerig weer zijn om echt diep te kunne gaan...
grtz Jelle
trx
13 september 2007, 17:47
Ik ga regelmatig foto's nemen op circuit. Voorlopig beperk ik het pannen nog tot sluitersnelheden van 1/160. Als ik groot en sterk ben (lees : veel geoefend heb) zal da ook nog wel omlaag gaan.
Eén van de betere resultaten, kleine beetje kwaliteitsverlies door te resizen, is deze foto (sorry, 't is wat met 2 wielen :cool:) :
http://users.pandora.be/sterreke/Moto/sized_Img_4419.JPG
Dit was wel nog met onze oude (6 jaar) Canon 75-300 F5,6 zoomlens.
Sinds verleden week hebben we een Canon 70-200 F4 IS USM lens :p, ben benieuwd wat we daar gaan uithalen :cool:.