Volledige versie bekijken : SMOG-regel
Ik weet niet wat jullie ervan denken, maar toen ik vrijdagmorgen vanuit Nederland via Antw en Gent naar huis reed, ben ik toch wel redelijk gek geworden.
5 Km na de grens begon het al, 90 km/h, ik wist van niks, ik was de hele week in Nederland geweest. De auto's reden rechts aan 80-90 en de vrachtwagens deden een soort van inhaalrace van links naar rechts over de autosnelweg, en met de bussen daarbij...wat een jungle!
Zoals ik meende te horen op de radio was het de bedoeling van het fijnstof te verminderen...en ook CO2...
Nu vraag ik me echt af, wie in godsnaam de minister peeters heeft ingelicht over dit soort van onzin. Ik ben er toch bijna zeker van dat de situatie van afgelopen week meer CO2 en fijnstof heeft opgeleverd dan anders.
bvb: constant remmen en schakelen wat je normaal niet moet doen op de autosnelweg. De remschijfen geven fijnstof af bij elk remmoment, ook de koppelingsplaat, etc...
Of je rijdt nu 120 of 90..wat heeft dat nu voor verschil? Ook voor de CO2, we weten toch allemaal dat het CO2 gehalte niet afhangt van de snelheid, maar van toerental, belasting. Als je aan 120 in 6de rijdt, of in 4de aan 90, welke van de 2 zal het hoogste toerental hebben?
Wat denken jullie ervan? hinder aan ondervonden of niet? ik in ieder geval wel, en wacht op de resultaten
riddler
19 maart 2007, 11:31
Ik heb er eigenlijk geen problemen mee als ze zoiets doen, maar ze moeten niet zeggen dat ze het voor het milieu doen, als de politie 's avonds fier op tv komt zeggen dat ze x-aantal meer mensen hebben kunnen flitsen. En dat ze zeiden dat ze al vanaf 90 begonnen te flitsen... Dat ze gewoon eerlijk zijn dat ze het gewoon doen voor meer geld in het laatje te brengen. Net zoals die nieuwe taksen die gaan komen "voor het milieu", nee voor het gat in de begroting. En dan vraagt peeters of de parketten voor de eerste dag mild willen zijn, maar die willen dan weer streng optreden. En anders maar zagen dat ze teveel werk hebben.
En het ergste is dat het dan alleen in vlaanderen was, in de walen gaan ze vande goede wil van de mensen uit, dat die uit hun eigen 90 rijden. Net zoals ze daar vanuit gaan dat de mensen daar nooit te snel rijden zeker!!!
Dead_Man
19 maart 2007, 12:31
Och, op zich heb ik er ook niks op tegen maar of het iets uithaald ....
Als ge die op den tv en gazetten moogt geloven zou de uitstoot van fijnstof de helft minder zijn als ge tegen 90 rijd ipv 120.
Dat kan goed zijn, heb daar geen flauw idee over of dat zo is of nie.
Maar nu zijn we maart, is het eindelijk een paar dagen goed en rustig weer en 't is al ozon/smog alarm ..... wat gaan ze doen in de zomermaanden, dat het zo'n weer gemakkelijk een paar weken kan aanhouden. Ons in Vlaanderen een paar weken tegen 90 laten bollen?
En als je dan de grens overrijd mag je ineens terug 120 bollen .... precies of dat fijnstof dat je 500 meter op Nederlands of Duits grondgebied uitstoot blijf daar hangen en gaat de grens met Vlaanderen niet over.
Heb 2 dagen op de E17 tussen de Kennedy en St-Niklaas zoals zovelen braaf tegen 90 per uur aan 't bollen geweest.
Daar viel het zéér goed mee wat betreft de tientonners ..... maar die dagen was het precies dat de chauffeurs van die lichte bestelwagens waarmee koerierdiensten en dergelijke bollen eens moesten laten zien dat ze gemakkelijk 120 en meer kunnen bollen ..... om dan nog maar te zwijgen van die zware Mercedessen, Audi's, BMW's, Porsches en dergelijke op de linkerrijstrook. Natuurlijk, wat moeten die hun zorgen maken want den helft van die gasten rijden toch met nen firmawagen en den baas zal wel betalen.
En dan nog iets waar ik eens goed heb mee moeten lachen.
Om 11.59 was het nog steeds smogalarm .... om 12.01 mochten we terug 120 bollen .... plots geen smog meer.
Waar was diene smog ineens naartoe ?
Och ja, in Brussel moeten ze zich met iets amuseren hé.
Glenn
19 maart 2007, 13:13
Tis een stomme regel, auto's vervuilen 12%...
.
Waar komt die andere 88% dan van?????
inderdaad RFR, die andere 88% laten ze met rust.
ik rij graag met de auto, doe 60.000 km op een jaar, en rij dan liever aan 150 over de snelweg, dan 90, om den duur woon ik in mijn auto.
En ik zou openbaar vervoer nemen hoor, maar dan doe ik ipv 3h voor 310km (thuis-school afstand) er 6h over, en kost het me veel meer geld...
Dead_Man
19 maart 2007, 16:20
310 km ?
Naar waar gaat gij naar school ?
riddler
19 maart 2007, 16:26
inderdaad RFR, die andere 88% laten ze met rust.
ik rij graag met de auto, doe 60.000 km op een jaar, en rij dan liever aan 150 over de snelweg, dan 90, om den duur woon ik in mijn auto.
En ik zou openbaar vervoer nemen hoor, maar dan doe ik ipv 3h voor 310km (thuis-school afstand) er 6h over, en kost het me veel meer geld...
die 310 is toch heen en terug he?! en dan ist nog veel. ge moet maar goesting hebben
die 310 is toch heen en terug he?! en dan ist nog veel. ge moet maar goesting hebben
Mss zit m op kot e :D, dan ist maar 2 keer in de week.
Glenn
19 maart 2007, 18:21
+ het is veel vermoeiender aan 90km/u dan aan 120km/u.
En dan rijd ge daar 90, steken de camions u voorbij omdat ze die 2 km rapper kunnen dan 90, das pas frustrerend!!
riddler
19 maart 2007, 18:56
+ het is veel vermoeiender aan 90km/u dan aan 120km/u.
En dan rijd ge daar 90, steken de camions u voorbij omdat ze die 2 km rapper kunnen dan 90, das pas frustrerend!!
Als ze de auto's 90 willen laten rijden, moeten ze de vrachtwagens ook maar 70 laten rijden, want die vervuilen volgens mij meer!
Laat maar alles zoals het is. De auto's 90km/u, daar zit ik echt niet op te wachten hoor. Ik vind persoonlijk dat ze de maximumsnelheid op de autostrade makkelijk kunnen optrekken tot 130km/u à 140km/u, want die 120km/u dateert nog uit een tijd waarin de auto's toch veel minder veilig waren en meer uitstootten.
Dead_Man
19 maart 2007, 20:09
De auto's zijn veiliger geworden ja.
Maar zijn de bestuurders veiliger geworden ?
Nu dat ze weten dat hun auto veiliger is worden zij meer roekelozer. Lees 's maandags uw gazet maar eens.
Hou het maar bij max. 120 op de autostrades .... zelfs in Duitsland is men bezig om dit de limiet te laten worden.
Glenn
19 maart 2007, 20:44
Nog zoiets:
De auto's moeten minder CO2 uitstoten.
Der is maar 1 probleem: er is geen 1 constructeur die die norm kan halen :rolleyes:
En dan van die roetfilter, ne mens zou verdomme 500 euro moeten bijleggen voor zo'n stom spel!!
steven
19 maart 2007, 21:16
De auto's zijn veiliger geworden ja.
Maar zijn de bestuurders veiliger geworden ?
Goeie vraag...
Ik heb m'n rijbewijs nu iets meer dan een jaar, rij gemiddeld zo'n 25 à 30 (dus niet zo veel) km per week en het aantal onverantwoorde uitwijk- en remmanoeuvres dat ik al heb moeten uitvoeren is niet op de vingers van één hand te tellen. Alleen al tijdens mijn rijlessen (met een rijschoolwagen in een opvallende kleur) drie keer!
vlotte eduard
19 maart 2007, 22:50
Nog zoiets:
De auto's moeten minder CO2 uitstoten.
Der is maar 1 probleem: er is geen 1 constructeur die die norm kan halen :rolleyes:
En dan van die roetfilter, ne mens zou verdomme 500 euro moeten bijleggen voor zo'n stom spel!!
't probleem is dat ze in Brussel hypocriet zijn & vooral jaren achter lopen !
Ze spreken altijd over vervuiling door 't verkeer(wat volgens mij maar een klein % is), maar ze bevoordelen wel 't rijden met diesel(meest vervuilend) ipv. loodvrije benzine te bevoordelen....& dan met zo'n zever-maatregelen voor de dag komen....denk jullie (niemand persoonlijk bedoeld) nu echt dat ze in Brussel iets met de vervuiling inzitten?! JUST THE MONEY , daar zitten ze mee in !!!:rolleyes:
Het strafste vind ik dan nog wat ze daarstraks op het nieuws lieten zien : de grootste vervuilers in het vervoer zijn de boten,maar daar willen of durven ze niet aankomen.Die mogen maar doen,de kleine man zal wel weer betalen :mad:
Minister van Landuyt zei dan ook nog : beter één boot als vele vrachtwagens. :confused: Die boot zal binnenkort wel aan de kade van de Carrefour gaan lossen zeker ;)
Glenn
20 maart 2007, 12:02
Achja, kmoet kik daar eigenlijk wel mee lachen, als je de regering van ons landje vergelijkt met sommige andere landen, ze hebben nog veel te leren zenne :rolleyes:
een paar antwoorden:
- ik studeer in Arnhem, HTS autotechniek in Nederland. Elke week 310 heen en 310 terug. Daar wat rondrijden van en naar school, vriendinneke bezoeken in gent en gaan werken in het weekend, dan geraak ik aan 1000 a 1200 km per week. Kversta het zelf ook niet...
- Constructeurs geraken niet aan de eisen: ik weet door ervaring en contact met mensen uit die wereld, via school, dat de eisen wel gemakkelijk kunnen worden gehaald. Elke constructeur staat een paar jaar voor op die eisen. Er is nu EURO5 norm, bij de constructeurs halen ze al EURO6 en zijn nu bezig met EURO7 ! Maar ze scheppen niet graag op met zo een gegevens, want anders moeten ze blijven zoeken in de autotechnische wereld naar verbeteringen en eisen de regeringen morgen al EURO8, versta je zo een beetje het verhaal?
- boten moeten inderdaad niet voldoen aan die strenge CO2 eisen. Die gooien superzware dieselmotoren in die schepen en blazen maar. Geen filter, niks, nada, enkel een dikke rookpluim en maar CO2 de lucht in
- Gisterenavond net voor de Kennedytunnel in antwerpen kan je aan je linkerzijde, komende van Gent, een schoorsteen zien staan, waar er volgens mij gisteren, een vlam van 5 a 10 meter uitkwam, en een rookpluim van weet ik niet veel hoe groot...moeten die fabrieken ook voldoen aan max 90 tijdens het SMOG alarm? , volgens mij kwamen daar gisteren vrachtwagens met CO2 en fijnstof uit die schoorsteen...Dus waar zit dan al die slimme logica van die ministers... Ik wou dat die mensen voor 1 keer een echt advies opvolgen van mensen die er iets van kennen. En niet gewoon van die nutteloze ideen uitvoeren.
fdebruyne
20 maart 2007, 21:45
- Gisterenavond net voor de Kennedytunnel in antwerpen kan je aan je linkerzijde, komende van Gent, een schoorsteen zien staan, waar er volgens mij gisteren, een vlam van 5 a 10 meter uitkwam, en een rookpluim van weet ik niet veel hoe groot...moeten die fabrieken ook voldoen aan max 90 tijdens het SMOG alarm? , volgens mij kwamen daar gisteren vrachtwagens met CO2 en fijnstof uit die schoorsteen...Dus waar zit dan al die slimme logica van die ministers... Ik wou dat die mensen voor 1 keer een echt advies opvolgen van mensen die er iets van kennen. En niet gewoon van die nutteloze ideen uitvoeren.
Denk niet dat ze dag gaan doen.. De baas van die fabriek rijdt waarschijnlijk met een VW Touareg en zo'n mensen attakeer je toch nie?
Dead_Man
21 maart 2007, 15:09
Wat betreft die vlam aan de Kennedytunnel .... de brand dag in, dag uit ... en die is "onschadelijk" voor 't millieu.
Althans, dat heeft toch ene tegen mij gezegt die daar werkt.
Nu ....
Waarom wij tegen 90 ipv 120 moesten en de camions rustig verder mochten bollen tegen 90
Waarom er niks gezegt word tegen de boten ...
Simpel .... da's de economie hé
En aan de economie kun je niet raken of je raakt aan de staatskas.
Heb ooit eens gelezen dat een file op de Brusselse Ring, 3 uur stilstaand verkeer dat dit de economie een slordige 60 miljoen euro kost en als je dan ff berekend hoeveel belastingen de staatskas int van de economie.
Natuurlijk is 't wel zo dat men steeds maar strengere eisen aan de bedrijven aan 't opleggen is wat betreft hun uitstoot in de lucht.
Maar tot dan is 't de kleine man die het moet doen ....
Ze gaan zelfs al taksen heffen op 't zilverpapier'ke rond mijne schoof
rallyfreak
22 maart 2007, 20:08
Wat betreft die vlam aan de Kennedytunnel .... de brand dag in, dag uit ... en die is "onschadelijk" voor 't millieu.
Althans, dat heeft toch ene tegen mij gezegt die daar werkt.
Nu ....
Waarom wij tegen 90 ipv 120 moesten en de camions rustig verder mochten bollen tegen 90
Waarom er niks gezegt word tegen de boten ...
Simpel .... da's de economie hé
En aan de economie kun je niet raken of je raakt aan de staatskas.
Heb ooit eens gelezen dat een file op de Brusselse Ring, 3 uur stilstaand verkeer dat dit de economie een slordige 60 miljoen euro kost en als je dan ff berekend hoeveel belastingen de staatskas int van de economie.
Natuurlijk is 't wel zo dat men steeds maar strengere eisen aan de bedrijven aan 't opleggen is wat betreft hun uitstoot in de lucht.
Maar tot dan is 't de kleine man die het moet doen ....
Ze gaan zelfs al taksen heffen op 't zilverpapier'ke rond mijne schoof
Ja en als ze nu ook de mensen die met een diesel extra taks gaan laten betalen word weer een gewone simpele werkmens gestraft.
Dit zijn er die gaan werken en die verplicht een auto nodig hebben echt schandalig zo'n zaken.
We betalen al genoeg zeker maarnee stomme projecten steunen voor vreemden en al heb er niets tegen maar dat ze eerst kijken voor de belgen een wat goedkoper leven te laten leven.
Pinto
29 maart 2007, 10:13
As de snelheid moet dalen zouden de Belgen beter een voorbeeld nemen aan de Denen, dat zijn pas verkeersborden... :D
http://www.hbvl.be/nieuws/in_de_rand/default.asp?art={25F5D394-FFFC-4E60-9B91-7A95EC1C68A4}
Scuderio
9 april 2007, 17:13
Of je rijdt nu 120 of 90..wat heeft dat nu voor verschil? Ook voor de CO2, we weten toch allemaal dat het CO2 gehalte niet afhangt van de snelheid, maar van toerental, belasting. Als je aan 120 in 6de rijdt, of in 4de aan 90, welke van de 2 zal het hoogste toerental hebben? Dan moet ge misschien 90 rijden in 5de ipv 4de ;)
Mijn verbruik ligt in elk geval een stuk lager als ik 90 rijd op de autostrade, dus ik veronderstel dat ik dan toch ook een pak minder CO2 uitstoot...
Maar ja, het blijft een druppel op een hete plaat natuurlijk als vrachtwagens, boten, ... zich niet moeten aanpassen.
Scuderio
9 april 2007, 17:15
Natuurlijk, wat moeten die hun zorgen maken want den helft van die gasten rijden toch met nen firmawagen en den baas zal wel betalen. Hmmm, heel veel mensen die met ne firmawagen rijden, moeten zelf hun boetes betalen hoor. De overgrote meerderheid zelfs volgens mij.
Dead_Man
19 december 2007, 19:45
Eventje dit van onder het stof halen want morgen is het weer zover.
Het is een paar dagen rustig droog zonnig weer en er is weeral te veel smog en daarom mogen we morgen maar 90 per uur rijden.
Heb zopas al hier en daar gelezen dat de politie morgen masaal snelheidscontroles gaat doen en een "nul-toleratie" gaat toepassen.
Dus, met andere woorden ..... vader'ke staat interesseerd zich gene bal aan de smog maar gebruikt de smog om de staatskas wat te vullen
Grungie
19 december 2007, 20:28
Het onnozelste van die regel vind ik dat je het vooral uit de media moet weten.
Al die elektronische borden langs de snelweg en wat doen ze? Eén onnozel bord aan elke oprit plaatsen. Borden die ze dan nog eens één voor één moeten omdraaien.
Eer al die borden omgedraaid zijn is er al een dag verstreken.... :rolleyes:
Begrijp me niet verkeerd. Principeel ben ik wel niet tegen een snelheidsbeperking. Wel de manier waarop ze die invoeren.
En tja, vaderke staat heeft mijn dag al verknald. Ik heb hier een envelope'ke gekregen van de "Federale Overheidsdienst Financien"...... GODVERDOMSE klotebelastingen....Als ik ergens pissig van wordt is het wel van die strontbelastingen. Miljaardede godvertedju, daar kan ik mij kwaad om maken. Vooral omdat er amper genoeg op mijn rekening staat om die nu te betalen. Verdomme, miljaar. Stomme strontbelastingen. Maar Verhofstad moet niet denken dat hij ze krijgt voor 25 februari. Tot dan heb ik tijd om te betalen en hij krijgt ze geen dag eerder. Miljaarde, nonde godver.... :mad:
GeDi
19 december 2007, 20:45
Mijn belastingen moeten begin januari betaald zijn,van een nieuwjaarscadeau gesproken :mad:
Over die smog regel toestanden,allemaal dikke zever.
De grootste vervuilers (industrie) mogen gewoon hun gang gaan morgen en andere dagen.De kleine vervuiler word gestraft door hen in snelheid te beperken en dan gaan ze waarschijnlijk ook nog strenge controles doen.
Een grote geldklopperij.
NewTown
19 december 2007, 21:04
over de smog-maatregel valt weinig zinvol te zeggen... ja, het helpt, punctueel, zonder écht het probleem aan te pakken... ja die borden zijn stom, manueel om te draaien, maar de electronische borden zijn dan weer pokkeduur, en die betalen we met... onze belastingcenten :D
en hoewel niemand grààg belastingen betaalt, en het gerust een paar procent minder zou mogen zijn, moeten we andersom ook blij zijn, hoe groter onze belastingbrief is, want dat wil zeggen dat we meer verdiend hebben ;) :D
dit gezegd zijnde, de lasten zouden eens wat moeten dalen, zeg dat ik het gezegd heb!
E30
19 december 2007, 21:10
als protest tegen hun domme regeltjes die nergens op slaan,
zal ik vrijdag naar brussel rijden in 3de aan 90 km/h. Lekker wat meer rpm, dus meer CO2 en meer fijnstof. Ze moeten het maar weten.
en in het terugrijden achterste plak eraf en dan aan 200 terug...snel rijden, veel co2
ZEVER GEZEVER! ik betaal al genoeg extra wegenbelasting :)
Grungie
19 december 2007, 21:18
ja die borden zijn stom, manueel om te draaien, maar de electronische borden zijn dan weer pokkeduur, en die betalen we met... onze belastingcenten :D
Pokkeduur of niet, ze hangen er nu al. Maar tijdens de vorige smog-snelheiddinges, ergens in maart dit jaar, heb ik op geen enkel bord een snelheidsbeperking gezien.
Scuderio
19 december 2007, 21:45
dat dien envelop van de belastingen maar snel komt, ik moet een paar duizend euro terugtrekken :D
Grungie
19 december 2007, 22:05
Wrijf het er nog een beetje in. :mad:
Scuderio
19 december 2007, 22:42
sorry :(
Han
20 december 2007, 17:23
En iedereen vandaag mooi 90 km/u gereden op de snelweg en een enorme bijdrage geleverd voor het milieu?:confused::rolleyes:
Ik alvast niet!:p
Toen ik deze voormiddag aan het aanschuiven was in de file tussen Gent en Antwerpen twijfelde ik nog om zo'n SMOG-bord mee te nemen als souvenir maar heb het dan toch maar laten staan...:D Dat ze eerst iets doen aan het file-probleem in België, er zal dan zoveel SMOG niet zijn... Tot zolang, je m'enfous, ik veeg er mijn voeten aan!:cool:
riddler
20 december 2007, 19:38
Meeste plaatsen waar het geldt, zijn de plaatsen waar je 's morgens en 's avonds stapvoets moet rijden.
Ik heb er geen last van gehad, mooi kunnen doorrijden, want er waren geen bordjes :D
feysn
21 december 2007, 13:41
als protest tegen hun domme regeltjes die nergens op slaan,
zal ik vrijdag naar brussel rijden in 3de aan 90 km/h. Lekker wat meer rpm, dus meer CO2 en meer fijnstof. Ze moeten het maar weten.
en in het terugrijden achterste plak eraf en dan aan 200 terug...snel rijden, veel co2
zegt de man met een link in zijn profiel naar 'Energie, wij gaan er zuinig mee om'... :D (grapje hé :p)
E30
21 december 2007, 16:56
zegt de man met een link in zijn profiel naar 'Energie, wij gaan er zuinig mee om'... :D (grapje hé :p)
hahahaha......damn 1-0
NewTown
22 december 2007, 10:46
filerijden lost de smog idd niet op, maar anderzijds kan het écht je dag niet verknallen door een beetje trager te rijden, toch? ;)
@grungie, over die borden: op de E17 heb ik gisteren gemerkt dat alle nieuwere borden wel degelijk de 'smog 90' aangeven hoor ;). naar verluidt zouden oudere borden aangepast moeten worden om smog-alarms weer te geven, wat dan weer niet in het budget paste voor deze maatregel. nieuwe borden voorzien is dan weer 'peanuts'...
daarentegen ben ik weer eens :eek: bij de verklaringen van een zeker JMDD... dat hij zijn chauffeur snelheidsovertredingen laat begaan, is eigenlijk 'not done', maar kom... de uitleg die hij eraan geeft raakt kant noch wal! "ik was te laat voor..." -> als ik dat uitleg bij een politierechter, verzwaart die de straf. "ik moet twee dagen congé nemen door de files..."-> en wij niet, wij zijn allemaal luie donders die thuis op onze reet wachten op betere dagen of wat?!
'k had wat bedenkingen bij de persoon (in bepaalde opzichten is hij wel een verademing, in andere is hij een rasechte populist en politicus), maar zo'n verklaringen zetten hem voor mij toch in het lijstje 'politiek schorem'!
Leve de verkeersboete in functie van het loon -> zien of hij er dan nog graag een tiental per jaar gaat betalen ;)
GeDi
22 december 2007, 11:54
Verkeersboetes in functie van loon is enkel goed voor de werlozen (waavan er wel veel zijn wat meer als ons verdienen door hun zwartwerk ;) )
Iedereen zou gelijk voor de wet moeten zijn,volgens de grondwet toch :D
Dat geld ook voor die smog toestanden,maar de zware industrie mag gewoon verder doen zoals ze bezig zijn.De hoogste concentratie was in Charleroi te vinden,in de omgeving van de Arcelor fabrieken en dergelijke.Ik ben daar vroeger een tijdje gaan werken en daar word dus niets voor het milieu gedaan.Alles is daar vuil en smerig,net zoals in de nabije omgeving van de fabriek.
NewTown
22 december 2007, 12:26
GeDi... iemand die 1200 verdient (zo zijn er véél) en een boete krijgt van 300 euro, wordt toch veel harder gestraft dan iemand die bvb 3.000 euro verdient en 300 euro betaalt? en dat gaat zelfs verder dan je denkt; het is niet enkel procentueel een véél groter deel van zijn loon dat weggaat voor overtreder A, het raakt hem in mss zelfs in zijn noodzakelijke uitgaven... voor overtreder B is het zelfs niet in de luxe, maar één keer wat minder sparen, hé ;) - is dàt gelijkheid?
en zeg nu niet: overtreder A moet de overtreding dan niet begaan, want dàn is er pas ongelijkheid: wie meer geld heeft, "mag" meer overtredingen kopen...
ik ben trouwens overtreder C :D ;)
wat dat andere betreft... dat noemt bevoegdheden aan de regio's toekennen! (doordenkertje voor sommigen). Trouwens, zijn er in Charleroi geen gebieden verboden voor auto's deze dagen?!
GeDi
22 december 2007, 12:37
Ik vind het pas oneerlijk als je voor dezelfde overtreding een andere straf krijgt ;)
Grungie
22 december 2007, 12:54
Verkeersboetes in functie van het loon?
Het boetesysteem is nu al een bureaucratische nachtmerrie. Als je dat dan in funcite van het loon gaat doen dan loopt heel dat bureaucratisch systeem vast of gaat het zo traag lopen dat je verkeersboetes pas jaren nadien moet betalen.
Nee, liever niet, bespaar mij van al die ellende.....
Wat de E17 betrreft kan ik mij niet over uitspreken, is al tijdje geleden dat ik daar nog langs gereden heb. Ik ben zelfs al een paar dagen niet echt ver meer de baan opgemoeten (gelukkig maar) Tijdens het vorige smog alarm moest ik wel redelijk ver de baan op en reed toen op de E40 (Oostende-Brussel). En toen gaven de elektronische borden geen smog-alarm weer.
En ja, er is ongelijkheid tussen Vlaanderen en Wallonië. Terwijl de hoogste concentraties fijn stof wel in bepaalde streken van Wallonië werden gemeten gold daar geen snelheidsbeperking. Men hield het daar bij een oproep om trager te rijden. Geen verplichting.
En dan wil Vlaanderen steeds meer bevoegdheden. Terwijl sommige dingen echt wel beter federaal blijven imo. Zoals deze smog-maatregelen bv.
Maar dat is een andere discussie zeker???
NewTown
22 december 2007, 18:26
Ik vind het pas oneerlijk als je voor dezelfde overtreding een andere straf krijgt ;)
GeDi, je krijgt nu een andere straf, hé ;)
Om een andere vergelijking te nemen... straf jij je kleine van 3 jaar even lang als je kind van 14, voor dezelfde overtreding? :)
Of moet iemand die 15.000 bruto per jaar verdient, evenveel belastingen betalen als iemand die 150.000 verdient? :D
@grungie: praktisch gezien is het nu een bureaucratische nachtmerrie, maar misschien loont het (losstaand van die maatregel) om de zaken eens op orde te stellen, niet? ;)
GeDi
22 december 2007, 19:11
GeDi, je krijgt nu een andere straf, hé ;)
Je kan er natuurlijk van maken wat je wilt ;)
Maar ik vind dat de straf voor iedereen gelijk (http://ikbenvoor.be/uploadedFiles/IkBenVoor/Home/BIVV-Boetekaart_NL.pdf) is nu.Mijn gordel niet dragen kost mij 50 euro,arm of rijk.Waarom moet een mens dat het geluk heeft om veel te verdienen meer betalen aan de staat,waarom moet een dopper er goedkoop van afkomen :confused:
Dan kan je zeggen dat de prijzen in de winkel ook volgens het loon moeten gaan :confused:
Geef dan gewoon iedereen hetzelfde loon :rolleyes: ,maar ik denk dat daar alleen maar de profiteurs beter van worden ;)
We zijn wel serieus off-topic aan het gaan :)
Holkers
22 december 2007, 19:18
Ach, wij Ollanders zijn zo verzot op het rondjes rijden op het ijs dat we een 5 kilometer lange kunstmatige ijsbaan hebben gemaakt die met behulp van 14 (!) koelstations een ijslaag van 7 cm in stand houdt... Die 14 (!) stations verbruiken per dag meer dan een klein dorp...
het cynische is dat de ijsbaan er is gekomen omdat de winters te warm zijn voor natuurlijk ijs... Ook wij Hollanders kunnen goed in rondjes rennen...
Grungie
22 december 2007, 19:22
5 kilometer lang?
Waar is dat in godsnaam goed voor, die lengte? Zelfs in Amerika zijn de Superspeedways zo lang niet.
En waar ligt die ijsbaan als ik vragen mag?
Holkers
22 december 2007, 19:45
http://www.flevonice.nl/ENGINE/FILES/FLEVONICE/ADMIN/UPLOAD/IMAGE/statische_paginas/.vogelvlucht_jpg/900_1500_70_1__vogelvlucht.jpg
URL:
klik hier (http://www.flevonice.nl/flevonice)
NewTown
22 december 2007, 20:13
Je kan er natuurlijk van maken wat je wilt ;)
Maar ik vind dat de straf voor iedereen gelijk (http://ikbenvoor.be/uploadedFiles/IkBenVoor/Home/BIVV-Boetekaart_NL.pdf) is nu.Mijn gordel niet dragen kost mij 50 euro,arm of rijk.Waarom moet een mens dat het geluk heeft om veel te verdienen meer betalen aan de staat,waarom moet een dopper er goedkoop van afkomen :confused:
Dan kan je zeggen dat de prijzen in de winkel ook volgens het loon moeten gaan :confused:
Geef dan gewoon iedereen hetzelfde loon :rolleyes: ,maar ik denk dat daar alleen maar de profiteurs beter van worden ;)
We zijn wel serieus off-topic aan het gaan :) we gaan erover ophouden, maar als ik het goed volg, moeten wij, de beter gegoeden, er goedkoper afkomen? :D
kijk, 'k heb ooit meegewerkt aan een project ivm verkeersveiligheid... veel pipo's die 'veel' verdienen, blijven alle regels aan hun laars lappen, omdat het te goedkoop is. en de 'superboetes' waren voor de 'modale man' moordend (de gewone boetes waren voor hem of haar gewoon minder luxe, minder huur of zo), terwijl de man met wat geld het nog steeds om te lachen was ;)
en doppers? 'k denk dat je eens écht goed moet kijken naar de lonen van veel werkende mensen met 20 jaar anciënniteit, en je gaat ontdekken dat dat toch niet zò veel is... het gemiddelde loon is maar 1.500 euro netto, hé!
voor de goede orde: 'k heb het niet over parkeerboetes, en eigenlijk ook niet echt over de smogboetes... maar over gevaarlijke dingen
én over de voorbeeldfunctie van een politicus die de wetten mag stemmen en zich er dus ook aan moét houden ;)
soit
i will shut up ;)
maar niet voor ik gezegd heb dat het puntenrijbewijs dan op zijn minst een waardig alternatief is dat wél veel gelijker is... op voorwaarde dat politici evenveel punten afgeven als hun chauffeurs :p :D
GeDi
22 december 2007, 20:56
Rijbewijs met punten,daar ben ik absoluut voor.Alhoewel ik nu ook geen heilige achter het stuur ben.
Maar als jij het over gevaarlijke dingen hebt,zoals dronken rondrijden en dergelijke,dan kunnen de boetes niet hoog genoeg zijn ;)
Grungie
22 december 2007, 21:47
Hoe mooi je het ook uitlegt ivm verkeersboetes volgens je inkomen, ergens vind ik het niet juist en zit ik op dezelfde lijn als Gedi.
Iedereen gelijk voor de wet, zelfde overtreding, zelfde straf. Het is iets fundamenteels, iets principieel. En ik weet zelfs niet of je mag 'discrimineren' op basis van iemands inkomen.
Als ik iets verkeerds doe en ik moet daarvoor naar de gevangenis dan zal iemand anders die minder verdient dan ik toch niet minder lang in de cel moeten voor dezelfde feiten?
NewTown
22 december 2007, 22:39
Rijbewijs met punten,daar ben ik absoluut voor.Alhoewel ik nu ook geen heilige achter het stuur ben.
Maar als jij het over gevaarlijke dingen hebt,zoals dronken rondrijden en dergelijke,dan kunnen de boetes niet hoog genoeg zijn ;)
ha, maar dat bedoel ik net... als Jan Modaal morgen voor zoiets een boete krijgt van bvb 1250 euro, is dat een levensgroot probleem, en is de kans op herval vlgs onderzoeken redelijk klein (weinig masochisten in de portemonee)... daarentegen blijft iemand die veel verdiend dat zien als een parkeerboete, en is er niets disuasiefs aan, en dàt moet een straf toch zijn? een straf dient eerst en vooral om het gedrag te ontmoedigen, en als het gebeurt om het te bestraffen en ervoor te zorgen dat de dader het niét opnieuw doet ;)
en ik spreek uit ervaring, een aantal van mijn 'kennissen/werkrelaties' zijn gewoon zo 'lichtvoetig' ivm boetes ;). die rijden nog steeds als gekken rond, al kost het hen wat de meesten uitgeven aan een luxevakantie per jaar :-/
de vergelijking die Grungie maakt met celstraf slaat vlgs mij nergens op... één dag is één dag, voor wie een vermogen heeft van 0 euro evengoed als voor wie een vermogen heeft van 500.000 euro :)
in mijn opinie is er geen gelijkheid in het geven van een boete van een bepaald bedrag, maar een ongelijkheid. uiteraard schikt het huidige systeem me meer, mij kan een boete ook 'niets' schelen zoals bij JMDD... en toch heb ik er bijna nooit (1 van omgerekend 50 euro de afgelopen 8 jaar als ik het goed heb)
(écht overdreven of onaangepaste snelheid valt overigens ook onder de categorie gevaarlijk)
Grungie
23 december 2007, 00:10
de vergelijking die Grungie maakt met celstraf slaat vlgs mij nergens op... één dag is één dag, voor wie een vermogen heeft van 0 euro evengoed als voor wie een vermogen heeft van 500.000 euro :)
Vind je?
Ik kan verkeerd zijn, maar geldboetes kunnen in dit land omgezet worden in celstraffen. Als je dan jouw lijn doortrekt moet een grootverdiener die een boete kreeg van bv. 10000 Euro dan een celstraf krijgen die 10x groter is dan een kleinverdiener die bv. 1000 Euro boete kreeg. Of ben ik verkeerd?
Ik ben er nog altijd niet voor te vinden omdat het iets principieels verkeerd heeft.
Scuderio
23 december 2007, 10:15
Vind je?
Ik kan verkeerd zijn, maar geldboetes kunnen in dit land omgezet worden in celstraffen. Als je dan jouw lijn doortrekt moet een grootverdiener die een boete kreeg van bv. 10000 Euro dan een celstraf krijgen die 10x groter is dan een kleinverdiener die bv. 1000 Euro boete kreeg. Of ben ik verkeerd?
Als je voor het bepalen van de gevangenisstraf vertrekt van de "basisboete" en niet van de effectieve boete (basisboete x salarisfactor) klopt het weer wel he ;)
Ik kan NewTown wel volgen hoor... als ik tegen 80 per uur geflitst word in een bebouwde kom (nog nooit gebeurd voor alle duidelijkheid ;)) kost me dat 250 euro. Dat is niet leuk en ik zal mij daar wel even slecht bij voelen en een paar maand beter op mijn snelheid letten maar ik zal er geen biefstuk minder voor eten. Iemand die 800 euro netto heeft in de maand, kan die maand wrs kiezen: niet eten, geen huur betalen of geen electriciteit en gas betalen, en die zal wrs wel iets langer dan een paar maand op zijn snelheid letten vanaf dan...
riddler
23 december 2007, 12:52
Ik vind dat de boetes gewoon voor iedereen gelijk moeten zijn. Iemand die minder gegoed is, weet ook dat als je te snel rijdt, je een boete kan krijgen. Dus waarom zou die dan minder moeten betalen.
Iedereen kent de regels, en het risico op boetes, dus als je die dan nog aan je laars lapt, is het je vrije keuze, en moet die persoon er niet makkelijker afkomen. Je hebt altijd de keuze om je aan de regels te houden!
Scuderio
23 december 2007, 13:13
Ik denk niet dat NewTown voorstelt om de boetes lager te maken voor de minder gegoeden, maar hoger voor de beter gegoeden ;)
riddler
23 december 2007, 21:49
minder betalen als iemand anders bedoel ik
Cava
23 december 2007, 22:08
Als ik met mn wagen 90 rij in 4e verbruik ik evenveel als 120 in 5e. Qua roetuitslag is dat nul komma nul verschil.
Weet er trouwens iemand of deze regel ook in Wallonie van kracht was?
Han
23 december 2007, 22:15
Als ik met mn wagen 90 rij in 4e verbruik ik evenveel als 120 in 5e. Qua roetuitslag is dat nul komma nul verschil.
Weet er trouwens iemand of deze regel ook in Wallonie van kracht was?
Je kan ook 90 in 5de rijden he;)
In Wallonië was er geen verplichting, enkel een advies.
GeDi
23 december 2007, 22:31
Enkel rond Charleroi was er een verplichting volgens ik deze middag op het nieuws gehoord heb.
@Cava:waarschijnlijk kan je zelfs 90km/u in 2de doen :D Maar ik verkies bij een constante snelheid toch de zo hoog mogelijke versnelling ;)
Grungie
23 december 2007, 22:42
Pfffft, bij 90 rijd ik meestal in 4e.
De motor draait heel soepel in 4e aan 90 km/u. In 5e zou ik zelfs te laag komen van toeren, dat hoor je en voel je. Dus is het 4e voor mij.
Trouwens, als het ergens 70 is dan rijd ik meestal in 3e. De motor draait dan misschien wel meer toeren maar als ik naar 4e schakel zit ik in no time, en zonder dat ik er erg in heb, aan 80-85 en meer. Ik betaal al genoeg belastingen aan vaderke staat dus heb ik liever geen boetes.
Als ik daardoor meer verbruik of meer fijn stof produceer moet ik er dan maar bijnemen. In het leven moet je keuzes maken.....
Glenn
23 december 2007, 23:02
Van ik draait m'n motor altijd in hoge toeren, aan 120 zit ik aan zo'n 5000 toeren ofzo, of zelfs meer, die versnellingen zijn gewoon zo gesynchroniseerd...
GeDi
23 december 2007, 23:17
Met wat voor wagens rijden jullie dan :confused:
Met mijn 14 jaar oude Suzuki Samurai kan ik zonder problemen 90km/u rijden in 5de,als het aan een constante snelheid is ;)
Met mijn werk camionette (Caddy 1.9tdi 75pk) kan ik zelfs moeiteloos 50km/u doen in 5de :)
En die 120 aan 5000 toeren,dat is toch met een moto zeker ;)
Mijn wagens verbruiken mischien redelijk veel door mijn nogal zware voet(wat wilt ge als ge een 105kg weegt :D),vooral in het optrekken.Maar er zijn blijkbaar mensen wat zelfs om tegen 70 of 90 te cruisen graag veel verbruiken :D
NewTown
23 december 2007, 23:21
ik ben het me ook aan't afvragen, GeDi... hoe ver ik ook graaf in mijn geheugen, zowat alle auto's die ik had bolden rustig in 5de voor 90 km/u... wil je écht versnellen moet je natuurlijk wel terugschakelen, maar dat is nou net wat er verstookt, al dat optrekken?!
anderzijds heb ik nooit kunnen uitleggen waarom mijn ex, nochtans niet echt een sportieve rijder, altijd overal later was dan ik, maar meer verstookte dan ik... en god weet dat ik geprobeerd heb :D
Scuderio
23 december 2007, 23:44
ik heb tot hiertoe nog maar met twee wagens gereden die geen 90 aankonden in 5de... den ene was ne race-auto en die is nu eenmaal niet gemaakt om 90 te rijden in 5de en den andere had maar 4 versnellingen...
Met mijne huidige auto kan ik zelfs 70 rijden in 5de, al is sportief versnellen er dan natuurlijk niet meer bij :) Maar het is verdomd goed voor je verbruik... en bij 90 in 5de gaat versnellen wel goed bij mij. goed, niet zeer goed, als het echt snel moet gaan, zal ik wel naar 4de teruggaan :D
Grungie
23 december 2007, 23:57
Ik rijd regelmatig met een wagen van 20 jaar oud.
Tof machien, is nog in prima staat, rijd heel vlot en houd zeer goed baan.
Maar als je aan 90 rijd in 5e, dan is het toerental te laag. Dan maakt hij zo'n zware diepe ronkgeluiden. En als je dat een tijdje zo doet krijg je daar gewoon koppijn van.
Hij rijdt dus wel in 5e aan 90, maar belange niet zo soepel.
Maar omdat ik niet graag koppijn heb, liever in 4e. Dan draait die motor nog steeds maar 3500 toeren ofzo.
Als ik echt wil doortrekken, dan kan ik tot 100 (of ietsje meer) gaan in 3e. :D
Niet slecht voor een oud bakske he? Nodeloos te zeggen dat de motor dan wel redelijk wat toeren maakt.
Trouwens, het is zoals NewTown zegt. Als ge aan 90 rijd in 5e en ge wilt optrekken moet ge terugschakelen. Past niet echt bij mijn rijstijl.
Ik ben geen snelheidsduivel, maar zeker ook geen heilige. Ik rijd gewoon graag vlot. (dus niet verwarren met snel). Ik ga daarbij soms lichtjes (5-10 km) over de limiet omdat ik weet dat de snelheidsmeter van mijn wagen zowat 5 kilometer te laag aanduid.
En bij inhaalmaneuvers moet je soms ook iets sneller rijden dan toegelaten. Hoe sneller er voorbij hoe veiliger voor de anderen.
Ik ben dus geen trage slak (kan ik mij aan ergeren) maar zeker geen snelheidsduivel. En mijn verbruik lijdt daar echt niet onder. Zo hoog vind ik dat niet.
Het hangt er een beetje vanaf waar je zoal gereden hebt (veel lange afstanden of juist veel kortere) maar dat verbruik schommelt tussen de 7 en 8 liter. Ik vind dat geen slechte cijfers voor een 2.5 diesel van 20 jaar oud.
GeDi
24 december 2007, 00:09
"Maar" 3500 toeren voor een diesel :eek:
Grungie
24 december 2007, 00:10
Bij minder dan 3000 draait 'em vierkant.
Dus is 3500 toch niet zoveel? Hij kan makkelijk tot 5000.....
Scuderio
24 december 2007, 00:27
zijde zeker dat dat nen diesel is? :D
normaalgezien ligt het optimale toerental bij nen diesel rond de 2000 :)
Grungie
24 december 2007, 00:34
Goh, zou het de vermoeidheid zijn? (of de drank?)
Zouden mijn toerentallen dan 2500 en 2000 moeten zijn? Ik weet zeker dat ik niet onder een bepaald toerental mag of hij draait vierkant. Ik dacht dat het 3000 was, maar het kan ook 2000 zijn.
Zal het morgen eens nakijken.
Glenn
24 december 2007, 02:02
Met wat voor wagens rijden jullie dan :confused:
C2 VTS ...
GeDi
24 december 2007, 11:38
Ik heb een Saxo 16v gehad en die draaide rond de 3500 toeren in 5de aan 120,als mijn geheugen me niet in de steek laat.
Waat ik nog wel weet is dat hij a fond in 5de zo rond de 230km/u ging en in 3de een 155km/u :D
Dead_Man
24 december 2007, 11:39
zijde zeker dat dat nen diesel is? :D
normaalgezien ligt het optimale toerental bij nen diesel rond de 2000 :)
2000 ????
Peins da'k dan eens rap naar de garage moet ....
Ik rij meestal met nen Nissan Kubistar 1500 Diesel ....
Bij 90 ligt het torental rond de 2500 ....bij 120 is da rond de 3000
Da ding is 2 jaar oud
Bij mijne andere auto ... nen Nissan Pick Up 2.5 TDi ....is da wat hoger
3000 bij 90 .... 3500 bij 120
Da ding is 7 jaar
GeDi
24 december 2007, 11:41
Maar dat zijn wagens met een top van 135-140 of zo ;)
NewTown
24 december 2007, 13:20
met al die toerentallen en zo moeten we er haast de koppelcurves gaan bijhalen (die interesseren me toch veel meer dan de pk's :p)...
maar even serieus: er is een gigantisch verschil tussen een atmosferische diesel en een turbo, dat weet iedereen... maar 'k ben geneigd te zeggen dat het verschil tussen een 'gewone' td en een direct ingespoten nog spectaculairder is... de meeste van die bakbeesten (in een normale carrosserie, sorry dead_man) kunnen in 5de tegen 90 nog een eindje trekken imho ;)
Grungie
26 december 2007, 21:33
Niet vergeten dat de diesel waar ik mee rijd er ene is van 20 jaar oud he. Dat is gene tdi of commonrail maar stokoude technologie van 20 jaar oud.
Over het verbruik verbruik mag ik niet klagen. Zoals reeds gezegd tussen de 7 en 8 liter. Soms zelfs iets minder dan 7 liter? Wat voor een 20 jaar oude wagen niet slecht is.
En die toeren. Tussen 2500 en 3500. Is dat nu zo hoog?
Ik vraag mij trouwens steeds meer af waarom ik op de toeren zo moeten letten. Zo hoog zijn die niet. En door er meer op te letten zou ik imo niet heel veel minder verbruiken.
Dead_Man
26 december 2007, 22:26
Maar dat zijn wagens met een top van 135-140 of zo ;)
Och ..... 170 à 180 haalt mijne Nissan Pick Up op zijn gemakske wel
Alleen is da echt nie goe voor mijn bankrekening .... als ik er gewoon mee bol verstook diene bak al ruimschoots 11 à 12 liter.
maar even serieus: er is een gigantisch verschil tussen een atmosferische diesel en een turbo, dat weet iedereen... maar 'k ben geneigd te zeggen dat het verschil tussen een 'gewone' td en een direct ingespoten nog spectaculairder is... de meeste van die bakbeesten (in een normale carrosserie, sorry dead_man) kunnen in 5de tegen 90 nog een eindje trekken imho ;)
Bij 90 sta ik met beide "bakbeesten" al in 5e ;)
Ge verschiet ervan hoe rap ze in 5e van 90 naar 120 trekken .... zeker de Pick Up.
Dead_Man
16 februari 2008, 22:44
Alléé 't is weer zover
Er is een begrotingstekort, naar 't schijnt zoeken ze ergens een paar miljoen om te besparen .... en het is een paar dagen rustig weer.
Ze gaan ons de maandag en dinsdag weer tegen 90 laten rijden wegens smog-alarm (volgens de website van 't Laatste Nieuws) en men gaan weer alle flitsaparaten van onder 't stof halen.
:rolleyes:
zimbakov
17 februari 2008, 22:53
Alléé 't is weer zover
Er is een begrotingstekort, naar 't schijnt zoeken ze ergens een paar miljoen om te besparen .... en het is een paar dagen rustig weer.
Ze gaan ons de maandag en dinsdag weer tegen 90 laten rijden wegens smog-alarm (volgens de website van 't Laatste Nieuws) en men gaan weer alle flitsaparaten van onder 't stof halen.
:rolleyes:Allee, tof...
Ze zitten met een begrotingstekort, maar al wie de laatste 5 jaar zijn belastingen maar half of helemaal niet betaald heeft komt er met de schrik vanaf.
De eerlijke en correcte betaler is weer de dupe.
Misschien moeten we in het vervolg maar even afwachten eer we braafjes belastingen en boetes betalen...
Glenn
17 februari 2008, 23:08
Alléé 't is weer zover
:rolleyes:
Stof? Welk stof, tis onmogelijk da er daar stof aan hangt, aangezien de flikken niks anders meer doen...
riddler
18 februari 2008, 08:44
pff, zijn toch een altijd een paar helden op de autostrade. Staan geen bordjes, nergens in Limburg trouwens, en dan zijn er toch altijd die denken dat ze maar 90 mogen rijden. Maar omdat ze dat te traag vinden, gaan ze 100 rijden, om toch nog "in regel" te rijden. En dan beslist er zo ene van voor u in te rijden om tegen 100 ne vrachtwagen in te halen die 95 rijdt!
Dead_Man
19 februari 2008, 19:45
zéér interessant :D
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF19022008_104
Maar alléé ..... morgenvroeg om stipt 06.00u is de smog plotseling verdwenen en mogen we terug harder als 90 rijden
Dragu
19 februari 2008, 20:42
zéér interessant :D
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?articleID=DMF19022008_104
Maar alléé ..... morgenvroeg om stipt 06.00u is de smog plotseling verdwenen en mogen we terug harder als 90 rijden
Pfff , wat ne zever zu!!!
Wel leuk , dan zijn we 20 minuten vroeger thuis .:D
Grungie
19 februari 2008, 20:47
Gisteren de autostrade genomen van Beernam tot in Brugge. Aan 120 per uur. Geen nanoseconde aan die smogregel gedacht. En ook geen enkel bord gezien.
Ik hoop dus dat er geen envelop'ke in de bus valt. Maar als ik er eentje krijg dan zullen ze er wellicht vééél moeten rondsturen. Want elke wagen (behalve de vrachtwagens) reden daar sneller dan 90.
Overigens staat in mijn gazet ook iets interressants ivm smog en fijn stof. Blijkbaar is dat in Vlaanderen schadelijker dan in pakweg Nederland. Hier in Vlaanderen ligt de drempel op 70 microgram, in Nederland op 200 microgram. De laatste 2 dagen waren er hier pieken van 100-100 microgram.
In Holland liggen ze daar niet eens wakker van en blijven ze verdertuffen aan 120 (of iest 110?), hier moeten we ons inhouden of we mogen het gat in de staatskas helpen opvullen.
En om het helemaal compleet te maken : Hier in dit apenland zijn liefst 3 criteria om een smog alarm af te kondigen. De Walen hanteren andere criteria en ook de Brusselse criteria zijn anders dan de Vlaamsche om een smog alarm af te kondigen. De norm is wel overal 70 microgram maar het zijn eerder de voorspellingen waar andere criteria voor gelden. (korter / langer)
Soms is dit echt een kloteland :mad:
riddler
20 februari 2008, 08:38
Als er geen bord staat, mag je normaal 120 rijden, dus normaal moet je je niet aan een envelop verwachten.
Henne
20 februari 2008, 09:57
Zelfs al ontvang je een envelop is het niet zeker dat je moet betalen... aangezien de SMOG borden nog niet in de wet staan ofzo.
riddler
20 februari 2008, 11:30
maar dat hangt dan weer van politierechter tot politierechter af.
Nu zou die 90 wel gelden, en zou het smog bordje alleen maar informatief zijn. Het is maar hoe ze het kunnen interpreteren in hun voordeel natuurlijk.