Volledige versie bekijken : 2011 formula 1 japanese grand prix
NewTown
4 oktober 2011, 09:10
日本へようこそ。
Het land van de rijzende zon is klaar om de superhelden van de moderne tijd te ontvangen... Al aanbidden ze daar meer de Sumo-goden, de f1-piloten en het hele circus genieten daar ook nogal wat positieve aandacht. Een al bij al leuk circuit, volgens sommigen zelfs even leuk (het gehele plaatje) als de Ardeense kronkels van Francorchamps.
Vorig jaar was het daar (lichtjes) een Vettel & RBR festival (in het resultaat, niet noodzakelijkerwijze in de feiten), en als je't mij vraagt, zit een remake er wel in - maar dit keer met een veel duidelijkere aftekening - de situatie in het kampioenschap is dan ook 'lichtjes' anders. Vettel kampioen, behoudens panne moet het kunnen, nietwaar? Maar dat wil hij vast niet vanop de tiende plek doen ;) - hij zal liever voor de hat-trick gaan lijkt me.
53 rondjes (nou ja, rondjes... achtjes?) van 5807 meters sturen ons naar de finish na 307kms en 471meters. Het ronderecord is nog steeds in handen van Kimi R., in 1:31.540 (2005).
GRID | TOP TEN | 2010
1
S Vettel
Red Bull
1:30.785
2
M Webber
Red Bull
3
R Kubica
Renault
4
F Alonso
Ferrari
5
J Button
McLaren
6
N Rosberg
Mercedes
7
R Barrichello
Williams
8
L Hamilton
McLaren
9
N Hulkenberg
Williams
10
M Schumacher
Mercedes
RESULT | TOP TEN | 2010
1
S Vettel
Red Bull
1:30:27.3
2
M Webber
Red Bull
3
F Alonso
Ferrari
4
J Button
McLaren
5
L Hamilton
McLaren
6
M Schumacher
Mercedes
7
K Kobayashi
Sauber
8
N Heidfeld
Sauber
9
R Barrichello
Williams
10
S Buemi
Toro Rosso
FASTEST LAP | 2010
M Webber
Red Bull
1:33.474
<het prentje van de GP moet je maar bekijken op http://www.fia.com/public/f1-2011/images/suzuka.jpg : de link wordt door het forum als 'ongeldig' bevonden, en bij het opladen van het prentje dat ik naar mijn pc downloadde, krijg ik een foutmelding... pm'tje aan digibyte in de maak>
Wat de timing betreft, het is een early bird versie :). De gematigde (waar is de tijd dat we écht eens vroeg uit onze nest mochten???
Quali's zaterdag om 7u, race zondag om 8u. De weersvooruitzichten lijken niet te wijzen op een zondagse kwalificatie...
dupanton
4 oktober 2011, 10:08
http://www.fia.com/public/f1-2011/images/suzuka.jpg
dupanton
4 oktober 2011, 10:10
<het prentje van de GP moet je maar bekijken op http://www.fia.com/public/f1-2011/images/suzuka.jpg : de link wordt door het forum als 'ongeldig' bevonden, en bij het opladen van het prentje dat ik naar mijn pc downloadde, krijg ik een foutmelding... pm'tje aan digibyte in de maak>
Gewoon rechtstreeks een plaatje vanop internet plaatsen gaat ook. Afbeelding invoegen en dan "via URL". Wel die optie uitvinken, anders geeft hij een foutmelding.
NewTown
4 oktober 2011, 14:30
Gewoon rechtstreeks een plaatje vanop internet plaatsen gaat ook. Afbeelding invoegen en dan "via URL". Wel die optie uitvinken, anders geeft hij een foutmelding.offsite is eigenlijk geen goed idee ;) (de détails vallen ietwat buiten deze topic, maar de issue wordt gefixt in vbulletin 4.1.7)
de issue is bekend bij digibyte, trouwens, gezien de pm die ik terug kreeg... ;)
toch fijn dat mensen direct denken dat ze een noob voor zich hebben lol
over de sport: ferrari zegt (uiteraard) dat er geen kwade bedoelingen waren in de race destruction instruction :)
Grungie
9 oktober 2011, 13:23
Best wel aangenaam om te zien, deze race. Niet spectaculair maar best doenbaar.
Red Bull die eens geen risico neemt en de wereldtitel voor Vettel veilig stelt en voor de rest wel leuke duels.
Een beetje voer voor discussie ook met de incidenten tussen Vettel en Button tijdens de start en (opnieuw) een incident tussen Hamilton en Massa.
Nog niet veel reacties in dit topic. Eens proberen wat verandering in te brengen met een kwisvraagje. :p
Welk record is er in deze race gebroken?
Succes. Jullie zullen er wel een tijdje mee zoet zijn. :cool:
dupanton
9 oktober 2011, 14:46
Best wel aangenaam om te zien, deze race. Niet spectaculair maar best doenbaar.
Red Bull die eens geen risico neemt en de wereldtitel voor Vettel veilig stelt en voor de rest wel leuke duels.
Een beetje voer voor discussie ook met de incidenten tussen Vettel en Button tijdens de start en (opnieuw) een incident tussen Hamilton en Massa.
Nog niet veel reacties in dit topic. Eens proberen wat verandering in te brengen met een kwisvraagje. :p
Oudste piloot die ooit een ronde aan de leiding gereden heeft??
Scuderio
9 oktober 2011, 14:47
Succes. Jullie zullen er wel een tijdje mee zoet zijn. :cool:Die laatste zin doet me vermoeden dat je niet op zoek bent naar jongste "back-to-back" wereldkampioen, want dat hebben ze ne keer of 10 gezegd tijdens de uitzending denk ik :-)
Maar eerder iets in de trand van "kampioen die gedurende het seizoen het meest aantal races aan de leiding van het kampioenschap heeft gestaan"?
Scuderio
9 oktober 2011, 14:49
Oudste piloot die ooit een ronde aan de leiding gereden heeft??Volgens mij waren er vroeger coureurs die nog races wonnen toen ze de 50 al voorbij waren, dus ik vermoed dat het dit niet is.
dupanton
9 oktober 2011, 14:54
Volgens mij waren er vroeger coureurs die nog races wonnen toen ze de 50 al voorbij waren, dus ik vermoed dat het dit niet is.
Op BBC hebben ze zo iets gezegd. Ik weet niet meer precies wat het was, maar ik dacht dat het zo was.
Grungie
9 oktober 2011, 15:34
Schumi was inderdaad de oudste piloot aan de leiding sinds iemand uit de jaren '70.
Heb het juiste jaartal niet onthouden, net als de piloot.
Maar Schumi is dus niet de oudste piloot aan de leiding van een GP.
En de jongste back-to-back wereldkampoen, dat zou inderdaad een beetje te makkelijk zijn he? :p
Grungie
9 oktober 2011, 15:39
Ik heb na de race in Singapore al geschreven dat ik Massa een bleiter vind en ik blijf daarbij. Hij is immers opnieuw gaan bleiten na zijn incidentje met Hamilton.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/95216
Als dit geen bleiten is.... djezus.
Trouwens, op de BBC hebben ze gisteren ook gezegd dat Massa een bleiter is toen hij in een interview nogmaals uithaalde naar Hamilton.
dupanton
9 oktober 2011, 15:44
Massa is een bleiter. Dat is een feit.
Maar ik vind wel dat hamilton een straf mocht gekregen hebben voor zijn manoeuvre! Massas zat er echt volledig naast!
Grungie
9 oktober 2011, 15:55
Een beetje redelijk blijven he?
In Singapore was het Hamilton die Massa probeerde in te halen en straf krijgt en nu is het Massa die Hamilton inhaalt en het zou wéér Hamilton zijn fout zijn???
Precies of het automatisch Hamilton zijn fout is als er een incident is tussen hem en een andere piloot..... die vlieger gaat niet op.
Trouwens, wat deed Massa daar aan de buitenkant? Hij kon er daar onmogelijk voorbij tenzij hij de chicane afsneed. Het was mijns inzien dus eerder Massa die een roekeloos maneuver uithaalt. Als er dus al een straf zou moeten volgen zou het eerder voor Massa moeten zijn.
Maar het is een race-incident en daar kan ik allang mee leven.
Lees trouwens de beslissing van de Stewards : http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Documents/jpn-document-48.pdf
Hamilton volgt dezelfde lijn als de vorige ronde. Hij doet op die manier toch niets verkeerd?
Daarom ook dat ik nog maar eens geschreven heb dat Massa een enorme bleiter is.
opel_rally
9 oktober 2011, 16:14
Een beetje redelijk blijven he?
In Singapore was het Hamilton die Massa probeerde in te halen en straf krijgt en nu is het Massa die Hamilton inhaalt en het zou wéér Hamilton zijn fout zijn???
Precies of het automatisch Hamilton zijn fout is als er een incident is tussen hem en een andere piloot..... die vlieger gaat niet op.
Trouwens, wat deed Massa daar aan de buitenkant? Hij kon er daar onmogelijk voorbij tenzij hij de chicane afsneed. Het was mijns inzien dus eerder Massa die een roekeloos maneuver uithaalt. Als er dus al een straf zou moeten volgen zou het eerder voor Massa moeten zijn.
Maar het is een race-incident en daar kan ik allang mee leven.
Lees trouwens de beslissing van de Stewards : http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Documents/jpn-document-48.pdf
Hamilton volgt dezelfde lijn als de vorige ronde. Hij doet op die manier toch niets verkeerd?
Daarom ook dat ik nog maar eens geschreven heb dat Massa een enorme bleiter is.
Beetje redelijk blijven ??? Massa komt ernaast en dan nog beweert Hamilton dat hij hem totaal niet had gezien dat hij dat maar een ander wijs maakt, niet alle incidenten zijn te wijten aan Hamilton maar hij lokt ze wel graag uit.
Wat Massa daar deed aan de buitenkant, als jij sneller zou zijn dan degene die voor je rijdt zal je toch ook op z'n minst er even naast gaan rijden om te tonen dat je er bent maar dan verwacht je niet dat de andere plots zal afwijken van de lijn.
Over één ding heb je wel gelijk, Massa kan regelmatig een bleiter zijn dat wel
dupanton
9 oktober 2011, 16:31
Grungie,
Ik heb zeker niets tegen Hamilton en denk zeker niet automatisch dat het zijn schuld is!
Maar: Massa kwam veel beter uit 130R, dus is het logisch dat hij er naast gaat rijden. Dat zou iedere piloot in zijn plaats doen.
Hamilton houdt zijn zelfde lijn, akkoord, maar dat moet je niet doen als er iemand naast je zit. En hij zat echt naast hem (niet zoals bij de start waar Button net met zijn voorwiel naast het achterwiel van Vettel zat).
Conclussie: ik vond dat Hamilton wat voorzichtiger geweest mocht zijn!
Grungie
9 oktober 2011, 17:31
Ik kan hier nogal wat agumenten tegenin brengen.
1) De spiegels van een F1 wagen zijn echt niet heel groot.
2) Die dingen trillen ook erg veel, al is dat bij elke race zo en dus maar een zwak argument, dat geef ik toe.
3) Als Massa naast Hamilton zat (waar hij daadwerkelijk ook zat) hoe moet Hamilton hem dan in zijn spiegels zien? Moet jij maar eens in je wagen kruipen en kijken of je een wagen die met zijn neus ongeveer ter hoogte van je hoofd komt kunt zien in je spiegels. Ik denk het niet.
4) Massa kon op die plaats ONMOGELIJK voorbij Hamilton zonder dat er brokken vallen. Hadden ze elkaar niet geraakt bij het insturen van de chicane, dan zeker bij het uitsturen van de chicane. Er is gewoon geen plaats voor 2 wagens in die bochtenserie.
Het was maw een driest inhaalmaneuver. Iets wat men Hamilton in Singapore ook al verweten heeft.
5) Button heeft bij het incident met Vettel bij de start zijn gaspedaal gelost, Massa kon dat ook gedaan hebben.
6) Massa reed al meer dan 1 ronde acht Hamilton. Hij wist dus ook zijn rijlijn bij het insturen van diee chicane. Hij kon dus geweten hebben dat Hamilton nog iets naar buiten zou komen.
dupanton
9 oktober 2011, 19:02
Ik kan hier nogal wat agumenten tegenin brengen.
1) De spiegels van een F1 wagen zijn echt niet heel groot.
2) Die dingen trillen ook erg veel, al is dat bij elke race zo en dus maar een zwak argument, dat geef ik toe.
3) Als Massa naast Hamilton zat (waar hij daadwerkelijk ook zat) hoe moet Hamilton hem dan in zijn spiegels zien? Moet jij maar eens in je wagen kruipen en kijken of je een wagen die met zijn neus ongeveer ter hoogte van je hoofd komt kunt zien in je spiegels. Ik denk het niet.
4) Massa kon op die plaats ONMOGELIJK voorbij Hamilton zonder dat er brokken vallen. Hadden ze elkaar niet geraakt bij het insturen van de chicane, dan zeker bij het uitsturen van de chicane. Er is gewoon geen plaats voor 2 wagens in die bochtenserie.
Het was maw een driest inhaalmaneuver. Iets wat men Hamilton in Singapore ook al verweten heeft.
5) Button heeft bij het incident met Vettel bij de start zijn gaspedaal gelost, Massa kon dat ook gedaan hebben.
6) Massa reed al meer dan 1 ronde acht Hamilton. Hij wist dus ook zijn rijlijn bij het insturen van diee chicane. Hij kon dus geweten hebben dat Hamilton nog iets naar buiten zou komen.
Ik vond niet dat massa daar iets mis deed. Anyway, laten we het op een raceincident houden :p
Kama Schumi
9 oktober 2011, 19:21
Leuke race en over de incidenten zullen de meningen wel verdeeld zijn maar dat wil zeggen dat het echte race incidenten waren.
Lewis Hamilton heeft dit jaar de 2de beste wagen van het veld onder zijn achterste en stond er al 4 maal op het podium, Button 10 keer. Het is altijd iets en als de spiegels al als excuus moeten aagehaald worden dan zijn we op de bodem van het vat beland. Bijna elke GP is er een "klungel" moment en Lewis is echt wel veel beter als hetgene we dit jaar gezien hebben. Hij zal ook al wel met zijn hoofd in 2012 zitten maar toch.
Massa blijft uiteraard een bleiter en naar goeie gewoonte kon Hamilton hem later nog eens voorbij gaan zonder de minste moeite. Felipe stop met stoere praat verkopen en doe er iets aan of hou je bak en blijf kletsen krijgen.
Bij de start was ik eigenlijk niet verrast want Vettel heeft al vaker anderen in de kant geduwd om zijn pole te beschermen maar als er bij de andere keren geen straf was dan nu ook niet.
Nogmaals leuke race en ik hoop dat we nog wat meer van dit te zien krijgen.
NewTown
10 oktober 2011, 12:06
Hamilton houdt het erop dat zijn spiegels te hard vibreren en hij 'er iets aan gaat doen met het team'. Nou ja... wat me gisteren opviel, toen ik de stand van het kampioenschap goed bekeek na afloop, is dat de kloven tussen de team-mates groot zijn. Zeker bij RBR & Ferrari. Precies of die rijden met andere bolides rond. En dit jaar heeft Button getoond hoe en waarom hij kampioen werd: regelmaat van de klok en materiaalvoorzichtigheid... Hamilton heeft zijn frustratie niet in de hand, waar Alonso, die dat in het begin van het seizoen wat had, zich wist te herpakken. En Massa... tja, het is een bijna kampioen. Niet minder, maar zeker niet meer.
Wel eens iets anders om op een gegeven moment vier wereldkampioenen op de vier eerste plaatsen te zien tuffen. Niet meer erg alledaags ;)
dupanton
10 oktober 2011, 13:08
Wel eens iets anders om op een gegeven moment vier wereldkampioenen op de vier eerste plaatsen te zien tuffen. Niet meer erg alledaags ;)
Als ik mij niet vergis hebben er dit jaar (Monza?) al eens 5 wereldkampioenen op de eerste 5 plaatsen rondgereden.
Scuderio
10 oktober 2011, 14:57
Als ik mij niet vergis hebben er dit jaar (Monza?) al eens 5 wereldkampioenen op de eerste 5 plaatsen rondgereden.In Monza zijn er zelfs 5 wereldkampioenen gefinisht op de eerste 5 plaatsen :)
Hillfan
10 oktober 2011, 15:30
Niemand is ooit efficiënter geweest dan Sebastian Vettel in de Formule 1. De Duitse autocoureur van Red Bull, die gisteren zijn tweede wereldtitel veroverde, behaalde dit jaar een score van 86,4 procent in de puntenwaardering. Van de maximaal 375 te vergaren punten in de tot nu toe gereden 15 Grote Prijzen behaalde Vettel er 324.
Verder heb ik een spannende race gezien, weinig onderlingen verschillen en stevige duels.
Jammer dat de spanning al uit het seizoen is verdwenen, maar verdiende kapoen.
Vond reactie van Button in de cooldown room écht wel hilarisch :p
Grungie
10 oktober 2011, 19:18
Niemand is ooit efficiënter geweest dan Sebastian Vettel in de Formule 1. De Duitse autocoureur van Red Bull, die gisteren zijn tweede wereldtitel veroverde, behaalde dit jaar een score van 86,4 procent in de puntenwaardering. Van de maximaal 375 te vergaren punten in de tot nu toe gereden 15 Grote Prijzen behaalde Vettel er 324.
Nee. Het heeft nies met het kampioenschap te maken maar alles met deze race en deze race alleen.
Er is iets unieks gebeurt in deze race dat nog nooit eerder is voorgevallen.
Dead_Man
10 oktober 2011, 20:04
Ik merk dat Grungie gisteren een quizvraagske de weredl heeft ingestuurd naar aanleiding van deze GP ..... heb niet veel goesting om in de donkere crypte van mijn geheugen terug te gaan maar wat me gisteren wel opviel ..... maar 1 uitvaller en dat vind ik wreed weinig voor nen Japanse GP.
Voor de rest vond ik deze GP gewoontjes .... ik vond dat het drs-ding niet veel invloed had tegenover andere GP's
De start van Vettel vond ik wel dubieus .... jaren terug deed nen andere Duitser dat ook regelmatig als ie op pole vertrok.
Wat betreft Lowieke - Fluppe
Zouden ze die 2 nie beter verbieden om dichter dan 100 meter van elkaar te komen, telkens die 2 in elkaars buurt komen vallen de'r brokken.
Gisteren een zuiver race incident .... een beteke flauw van Fluppe om weer te beginnen bleiten maar da's typish het Zuid Amerikaans temperament en ook een beteke flauw van Lowieke om het op zijn spiegels te steken, die dingen staan er voor iets op.
Grungie
10 oktober 2011, 20:52
Ik merk dat Grungie gisteren een quizvraagske de weredl heeft ingestuurd naar aanleiding van deze GP ..... heb niet veel goesting om in de donkere crypte van mijn geheugen terug te gaan maar wat me gisteren wel opviel ..... maar 1 uitvaller en dat vind ik wreed weinig voor nen Japanse GP.
Aangezien sommige van de donkere crypten van uw geheugen wellicht nooit nog helder zullen worden (:p ) moogt ge ook het internet gebruiken.
Maar ge zijt toch al een eindje op de goede weg met dat van maar ene uitvaller.
:)
Grungie
10 oktober 2011, 21:00
Wat betreft Lowieke - Fluppe
Zouden ze die 2 nie beter verbieden om dichter dan 100 meter van elkaar te komen, telkens die 2 in elkaars buurt komen vallen de'r brokken.
Gisteren een zuiver race incident .... een beteke flauw van Fluppe om weer te beginnen bleiten maar da's typish het Zuid Amerikaans temperament en ook een beteke flauw van Lowieke om het op zijn spiegels te steken, die dingen staan er voor iets op.
Is inderdaad een beetje flauw van Lowie om het op zijn spiegels te steken. Geef ik toe.
Maar anderzijds die spiegels dienen om achteruit te kijken he? Fluppe zat naast Lowie... neem daar nog eens de hoge cockpitranden bij en het is best wel redelijk en aannemelijk om te zeggen dat hij Fluppe niet had gezien.
Maar behalve dan dat ik het een roekeloos maneuver vond van Massa zijn we het er verder over eens dat het een race-incident was. En ook over dat Massa een bleiter is bestaat geen discussie.
Anderzijds ben ik wel eens benieuwd naar wat de reacties zouden zijn geweest mochten de rollen omgekeerd waren. Mocht het Hamilton geweest zijn die buitenom voorbij Massa probeerde te gaan in de chicane. :cool:
De start van Vettel vond ik wel dubieus .... jaren terug deed nen andere Duitser dat ook regelmatig als ie op pole vertrok.
Nochtans heeft Vettel ook verklaard dat hij Button niet heeft gezien in zijn spiegels.......
Tiens, waar heb ik dat nog gehoord?
Phil69
14 oktober 2011, 13:15
Vettel is WK geworden zonder 1x uit te vallen?
sterker nog, zijn slechste plaats was 4de in Duitsland, voor de rest finichte hij steeds op het podium
Holkers
14 oktober 2011, 17:00
Meest voor de hand liggende is dat Vettel de jongste dubbele-wk houder is geworden. Qua uitvallers is het geen record (GP Europa waren er zelfs 0, dus 24 finishers) Schumacher heeft 253 GPs gereden, Buemi is maar 3 keer uitgevallen dit seizoen, ook geen record, omgerekend de meeste punten ooit in een seizoen moet Vettel nog verbreken (staat nu op Schumi 2002) snelste kampioen is ook in handen van Schumi, meeste bandenwissels in 1 race bij lange na niet. Zijn er het meest aantal fan-petjes verkocht? De meeste liters bier gedronken (lijkt me een record voor Duitsland) of de minste meters afgelegd door de winnaar na de GP?
Vettel is WK geworden zonder 1x uit te vallen?
sterker nog, zijn slechste plaats was 4de in Duitsland, voor de rest finichte hij steeds op het podium
Schumi deed dit in 2002 ook al, sterker nog, hij reed altijd op het podium
Grungie
14 oktober 2011, 19:26
Nee, allemaal mis. :p
Ik zei toch dat het niet zo makkelijk zo zijn?
Het is wel degelijk iets dat enkel met de race in Japan verband houd, niet met het kampioenschap en geen enkele hoedanigheid. Enkel de race zelf, daar moet je je op concentreren. Meer specifiek : Je moet je op de finish concentreren, op de uitslag. :)
Als dat geen tip is. :D
Dead_Man
14 oktober 2011, 19:45
Nee, allemaal mis. :p
Ik zei toch dat het niet zo makkelijk zo zijn?
Het is wel degelijk iets dat enkel met de race in Japan verband houd, niet met het kampioenschap en geen enkele hoedanigheid. Enkel de race zelf, daar moet je je op concentreren. Meer specifiek : Je moet je op de finish concentreren, op de uitslag. :)
Als dat geen tip is. :D
Alléé, 'k zal ik het dan maar zeggen hé :p
Het aantal wagens, 19 dacht ik, dat in dezelfde ronde als de winnaar eindigen.
Grungie
14 oktober 2011, 20:16
Voila.
Dat is wat ik zoek.
Nooit eerder finishten zoveel wagens in dezelfde ronde als de winnaar. Nooit eerder waren er 19 wagens in de leidende ronde als afgelopen zondag. Zelfs niet in die verzopen GP in Australië ergens in de jaren '90 die amper langer dan een kwartiertje duurde.
Hoe komt het toch dat de jeugd van tegenwoordig zoiets niet kan vinden en een ouwe gast met een pletskop die niets anders drinkt dan Duvel dat wel weet?
Mooraal van het verhaal : De jeugd moet dringend eens leren Duvel of Leffe drinken. :p:cool:
Holkers
14 oktober 2011, 23:04
Ik heb er wel aan gedacht, maar ik kon me niet voorstellen dat dit echt een record was. Grappig
Grungie
15 oktober 2011, 06:59
En bij deze bevestigd door Martin Brundle op de BBC. :)