Volledige versie bekijken : Gp van Brazilië
Phil69
17 oktober 2007, 18:52
Het is zover, de laatste dans.... euh race bedoel ik:D
3 titelkandidaten
Lewis Hamilton 107 punten
Fernando Alonso 103 punten
Kimi Räikkönen 100 punten
Wie van de 3 word het?
Wie is er de beste coureur van het jaar 2007?
Wie gaat er aan de haal met de titel?
Wie eindigd het kampioenschap met de meeste punten?
Wie word er wereldkampioen?
en dan is er nog de hamvraag van onze vriend Newtown,...
Newtown aan u :D
Phil69
17 oktober 2007, 19:09
kaartje
Interlagos - Autódromo Jose Carlos Pace
http://www.etracksonline.co.uk/SAmerica/Brazil/interlagos90_map.gif
4.309 km - aantal ronden 71 (305.909 Km)
Number of corners
13 (left:9) (right:4)
Top speed
325 Km/h
Downforce setup
medium
Best lap
J. Montoya - 1'11''473
(2004, Williams)
Record Pole
R. Barrichello - 1'10''646
(2004, Ferrari)
Pole 2006
F. Massa - 1'10''680
(Ferrari)
Phil69
17 oktober 2007, 19:13
Podium 2006
1. F. Massa
2. F. Alonso
3. J. Button
http://www.f1-live.com/f1/img/vide.gif
2005 J-P. Montoya (McLaren)
2004 J-P. Montoya (Williams)
2003 G. Fisichella (Jordan)
2002 M. Schumacher (Ferrari)
2001 D. Coulthard (McLaren)
2000 M. Schumacher (Ferrari)
1999 M. Hakkinen (Mclaren)
1998 M. Hakkinen (Mclaren)
1997 J. Villeneuve (Williams)
1996 D. Hill (Williams)
1995 M. Schumacher (Benetton)
1994 M. Schumacher (Benetton)
1993 A. Senna (McLaren)
1992 N. Mansell (Williams)
1991 A. Senna (McLaren)
1990 A. Prost (Ferrari)
1989 N. Mansell (Ferrari)
1988 A. Prost (McLaren)
Scuderio
17 oktober 2007, 20:01
Wie van de 3 word het?
Wie is er de beste coureur van het jaar 2007?
Wie gaat er aan de haal met de titel?
Wie eindigd het kampioenschap met de meeste punten?
Wie word er wereldkampioen?Vraag 2 kan ik nu al beantwoorden, voor de andere 4 ga ik nog even passen :)
Phil69
17 oktober 2007, 21:38
Mogelijkheden analyse
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2007/10/15/analyse-de-kansen-van-hamilton-alonso-en-raikkonen/
voordelen en nadelen analyse
http://www.formula1.com/news/features/2007/10/6977.html
Grungie
17 oktober 2007, 23:50
http://www.dailymotion.com/video/x374ck_gp-de-brasil_sport
Of hoe de Spaanse media de race het liefst zou zien :D
NewTown
18 oktober 2007, 11:41
grijns
en na oa Montoya, heeft Prost ook eens wat te zeggen in dezelfde trant: http://www.autosport.com/news/report.php/id/63371
valt het op dat de piloten die in een bepaalde richting spreken, ook de piloten zijn die mensen aanspreken die Alonso als piloot wel waarderen?
NewTown
18 oktober 2007, 20:38
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63390
alonso en hamilton komen 'goed' overeen en alonso vindt de FIA special agent onnodig :D
Dead_Man
19 oktober 2007, 15:34
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63390
alonso en hamilton komen 'goed' overeen en alonso vindt de FIA special agent onnodig :D
"grijns" mode :)
Juist na de kwali in China voelde hij zich "geflikt" .... nu is 't "bad luck"
Fons'ke zegt toch veel in 't heetst van de strijd ..... woorden die hij achteraf serieus afzwakt.
Maar ja .... we weten allemaal dat de media er graag een schep'ke bovenop doet hé ;)
NewTown
19 oktober 2007, 17:09
"grijns" mode :)
Juist na de kwali in China voelde hij zich "geflikt" .... nu is 't "bad luck"
Fons'ke zegt toch veel in 't heetst van de strijd ..... woorden die hij achteraf serieus afzwakt.
Maar ja .... we weten allemaal dat de media er graag een schep'ke bovenop doet hé ;)
latijns temperament + sensatiezucht gemiddelde reporter = perceptie
bwah, on s'en fout! zolang het zondag maar leuk wordt :p
Dead_Man
19 oktober 2007, 17:23
En den openbare omroep denkt aan diegene die dat frans gebrabbel van den RTBF niet kunnen aanhoren
(ik dus :) )
De GP word LIVE uitgezonden op Canvas/Sporza
Ze beginnen eraan om 17.30u
Dead_Man
19 oktober 2007, 18:27
Kimi snelste in de 1e natte vrije training
Onder andere Lowieke heeft iets uitgestoken met de regenbanden in de 1e VT
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63425
NewTown
19 oktober 2007, 19:55
ik lees het ook net, en heb zoiets van 'wtf' ?
Dead_Man
19 oktober 2007, 20:11
2 verschillende soorten regenbanden gebruikt .... da zou niet mogen in de VT volgens 't reglement.
Als de'r iets van komt is dat toch een serieuse fout (blunder) van McLaren ?
Grungie
19 oktober 2007, 20:24
Nee, geen 2 verschillende soorten regenbanden gebruikt, Dead_Man. 2 sets van dezelfde soort gebruikt.
Men mag beide (intermediates en full wets) gebruiken in dezelfde vrije training maar van elke soort maar 1 set.
Raar reglement als je het mij vraagt.
Dead_Man
19 oktober 2007, 20:37
Komt op 't zelfde neer ..... 't mag niet hé
Ben al nieuwsgierig of er iets van gaat komen ......
Moest dit bij Fons'ke zijn voorgevallen zou Spanje al op zijne kop gestaan hebben :)
Grungie
19 oktober 2007, 20:43
Mag inderdaad niet.
Maar just is just he?
Wat voor straf kunnen ze daarvoor eigenlijk uit hun duim zuigen? Schrappen van kwalificatietijden? Strafseconden in de kwalificatie? Zijn tijden van de vrije training schrappen? Zijn tijden van de kwalificatie schrappen? Plaatsen achteruit op de grid? Achteraan starten? Punten aftrekken? Hem uit de race zetten? Hem uit het kampioenschap gooien?
Allemaal dingen die mogelijk zijn. Aangezien er geen strafbepalingen in het reglement staat mogen de stewards dus naar eigen goeddunken beslissen.
Dead_Man
19 oktober 2007, 21:01
Is een fout van het team dus .....
Misschien nog eens de constructeurspunten afpakken.
GeDi
19 oktober 2007, 21:02
Als het zo is,dan moeten ze die rijders gewoon 10 plaatsen achteruit op de grid zetten.
Lijkt me een correcte straf.
Grungie
19 oktober 2007, 21:04
Waarom geen 5? Zo erg is die inbreuk toch niet?
Toch alleszins veel minder erg dan een motor te moeten vervangen en ook 10 plaatsen te verliezen op de grid.
GeDi
19 oktober 2007, 21:13
Dat hangt er van af hoe ge dat bekijkt ;)
Dat bandenprobleem is echt een domme fout van het team,ze hadden dat dus makkelijk kunnen vermijden.
Een motor word meestal vervangen omdat hij stuk is of stuk gaat,vervangen of niet rijden dus.Daar kan het team meestal niets aan doen dus.Een geval van overmacht.
Die motorwissel is ook toegelaten volgens het reglement,met een vaste straf.
Wat er sommigen met die regenbanden gedaan hebben is blijkbaar verboden,dat is dus een groot verschil.Als het verboden is worden de regels overtreden ;)
Grungie
19 oktober 2007, 21:36
Een motorwissel is niet toegelaten volgens het reglement. Een motor moet 2 races meegaan.
Het enige verschil met de banden hier is dat er een straf voorzien is in het reglement als de motor toch vervangen moet worden.
Holkers
20 oktober 2007, 00:01
15.000 euro....euh Dollar (11.000 euro) betalen en de kous is ermee af.
Kampioenschappen win je op de baan, niet door een monteur met een kapot telraam ;)
NewTown
20 oktober 2007, 07:49
'k denk dat de beslissing van de stewards semi-politiek is... we hebben voor al even 'silly' dingen al straffen voor piloten gezien, de voorbije jaren, lijkt me :)
wel moeten ze de extra gebruikte set banden onmiddellijk inleveren, zodat ze geen bandenset extra hebben tov de anderen...
en de fout is dom... ja. maar anderzijds zijn al die teams altijd klaar om de foutjes van de anderen te zien, toch? ;)
Kama Schumi
20 oktober 2007, 08:50
Als't Alonso was dan leert de geschiedenis ons dat de straf wel anders zou geweest zijn maar bon. Ik zie ook liever een gevecht op de baan maar ik hoopte echt wel dat het tijdperk van ongelijkheid gedaan zou zijn....wishfull thinking.
Ik hoop alvast dat Ferrari dat kleine kloofje goedmaakt en dat beide teams even sterk voor de dag komen vandaag en Zondag.
Cava
20 oktober 2007, 10:12
Ik snap niet dat er steevast conclussies worden geknoopt aan een vrije training op vrijdag. Dat geeft bijna altijd een vertekend beeld tov de juiste waardeverhoudingen.
Scuderio
20 oktober 2007, 10:35
och ja... straffen van de stewards tijdens een F1 weekend... het zal nooit gelijk zijn en het zal altijd afhangen van de betrokken rijder, het team, de kampioenschapstoestand, de stand van de zon en de windrichting.
Ik lig er niet echt meer van wakker.
Maar is het nu zo moeilijk om voor alles een standaardstraf in de reglementen te zetten?
Badday
20 oktober 2007, 13:58
Ik vind deze straf wel goed.. een beetje een middenweg.. Op deze manier voorkomen ze waarschijnlijk dat het kampioenschap wel eens besilst zou kunnen worden in de rechtzaal
NewTown
20 oktober 2007, 14:23
och ja... straffen van de stewards tijdens een F1 weekend... het zal nooit gelijk zijn en het zal altijd afhangen van de betrokken rijder, het team, de kampioenschapstoestand, de stand van de zon en de windrichting.
Ik lig er niet echt meer van wakker.
Maar is het nu zo moeilijk om voor alles een standaardstraf in de reglementen te zetten?
mpe ;)
Dead_Man
20 oktober 2007, 16:37
Als't Alonso was dan leert de geschiedenis ons dat de straf wel anders zou geweest zijn maar bon. Ik zie ook liever een gevecht op de baan maar ik hoopte echt wel dat het tijdperk van ongelijkheid gedaan zou zijn....wishfull thinking.
Als 't bij Fons'ke was geweest zou iedereen (hijzelf inclusief) weer McLaren beschuldigd hebben van partijdigheid
;)
Dead_Man
20 oktober 2007, 16:41
Maar het word zeker een leuke race waar veel gerekend zal worden .....
Fons'ke moet en tergelijkertijd hopen
Kimi kan enkel nog hopen
En Lowie'ke ..... die moet niks
Hij kan het zich veroorloven om de titel niet te winnen
Kama Schumi
20 oktober 2007, 17:34
Als 't bij Fons'ke was geweest zou iedereen (hijzelf inclusief) weer McLaren beschuldigd hebben van partijdigheid
;)
Die vraag werd al aan Ron Dennis gesteld :D
BTW, je heb't zelf toch al gemerkt wat de piloten effectief voor de camera zeiden. Fons heeft zijn mening gezegd over partijdigheid en nood aan een opzichter e.d.
Verder.
http://uk.eurosport.yahoo.com/20102007/13/problem-felipe-massa.html
Massa haalde in onder geel.
Grungie
20 oktober 2007, 19:41
Massa op pole dus.
Geen straf voor dat inhalen onder geel?
Of was het geen inhalen onder geel?
Scuderio
20 oktober 2007, 20:09
Massa op pole dus.
Geen straf voor dat inhalen onder geel?
Of was het geen inhalen onder geel?Ik heb er geen beelden van gezien, maar ik vermoed dat McLaren zeker een klacht zal neerleggen als hij heeft ingehaald onder geel en er geen straf is gevolgd.
Holkers
20 oktober 2007, 21:03
En dat extra ere-rondje nadat iedereen binnen was? Ik kon het net niet zien of hij op tijdstip 0:00 over de finish was of niet. Hij kwam de eerste bocht door en toen stond de klok op 0:00 en hij heeft dus een rondje gereden (uitloop van de snelle ronde) en als ere-rondje NOG een lap met zijn handje/vingers buiten de wagen. Kijk, een brazo in Brazilië een ererondje gunnen, oke, helemaal voor. Maar mocht het wel....
Dead_Man
20 oktober 2007, 21:06
Kan wel leuk worden .....
De 2 Ferrari's achter elkaar .... de 2 McLarens achter elkaar
Ik weet nu niet juist aan welke kant de polesitter staat op de startgrid maar neem nu aan dat deze links staat .....
Bij de start schuift hij naar rechts om Lowie'ke op te houden .... Kimi gaat rechtdoor en komt zo aan de leiding en Fons'ke geeft Lowie'ke een klein tikje in de eerste bocht waardoor deze in 't decor beland.
Kimi 1 .... Flup'ke op 2 en Fons'ke op 3
Een hypothese :D
Cava
20 oktober 2007, 21:39
Dit slaat me heel erg tegen van jouw. Wat denk je nu zelf? De pole ligt toch nooit op de vuile kant van de baan. Dat is dus de kant waar beide Mclarens staan dus ik geloof nooit dat die 2 sukkelaars hun positie kunnen behouden.
Dit is zelfs de best mogelijke startpositie voor een crash tussen beide heren.
GeDi
20 oktober 2007, 21:51
Dit is zelfs de best mogelijke startpositie voor een crash tussen beide heren.
Dat zou pas spijtig zijn :D
Dead_Man
20 oktober 2007, 22:16
Dit slaat me heel erg tegen van jouw. Wat denk je nu zelf? De pole ligt toch nooit op de vuile kant van de baan.
Nu dat ge 't zegt ;)
Brazilie is dan één van de circuits waar men tegenwijzerzin bolt ..... 'k had een vermoeden maar 'k was nie zeker
vandaar ;)
Dead_Man
20 oktober 2007, 22:20
Lowie'ke ontsnapt hier voor een 2e keer aan een "straf" dit weekend
Lewis Hamilton has apologised to title rival Kimi Raikkonen for disturbing his final qualifying lap at Interlagos today but emphasized he did his best to get out of the Finn's way.
The McLaren driver was seen slowing down off the racing line as the Ferrari powered past him, but Raikkonen went wide and lost crucial time in the process, eventually qualifying in third behind Hamilton.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63483
Lewis Hamilton will not face another investigation by the FIA race stewards at Brazil today, after Ferrari made it clear they have not protested his driving in qualifying today.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63502
Grungie
20 oktober 2007, 22:34
Heb de artikels ook juist gelezen.
Veel lucht om niets eigenlijk.
Lowie'ke kon niet weten dat Kimi net achter hem ging zitten bij het uitkomen van de pitlane. Dat kun je hem niet verwijten.
Hij ging ook direct aan de kant. Dat kun je hem ook niet verwijten.
Kimi ging dan ietsje te wijd. Kun je dat Lowie'ke verwijten? Wie draait er aan het Ferrari stuur? Toch wel Kimi zeker? Dit kun je Lowie'ke toch niet werwijten?
Ferrari dient zelfs geen klacht in.
Dus is het zoals ik al zei, veel lucht om niets..... :)
NewTown
20 oktober 2007, 22:36
eerst en vooral: boeh telenet!
aangezien we volgende week verhuizen was ik in het nieuwe optrekje bezig en zette ik de tv daar op, keek op de tv-gids wanneer op la2 de F1 zou zijn... 18.55. Zet dus de digicorder op opnemen van het programma en geluidssignaal geven... ik dus bij het geluidssignaal naar boven naar de kwali's kijken... had je gedacht! het was zowat over :mad:
enfin, dit geheel terzijde :)
wat ik wel zag was Hamilton die Kimi 'hinderde'... nou, het was feller dan waarvoor in andere seizoenen straffen voor vielen... anderzijds: moest Ferrari nu zijn gaan klagen, dan hadden velen weer 'rood' gezien :D
zowat de enige echt optie voor Kimi is winnen en Hamilton uitvallen... dus ik zou zeggen; Massa heeft carteblanche om Hamilton te treiteren :D
overigens ben ik wel benieuwd, aangezien ik in de week iets las waar ik niet echt op die manier bij stilstond: een collega van Hamilton De Jonge Kampioen zei: Hamilton presteert geweldig 'als het er niet om spant', maar heeft nog niets gepresteerd als het er wel om spant...anderzijds... gewoon tuffen en hij is er bijkans, hé ;)
Kama Schumi
21 oktober 2007, 09:18
Geen straf voor die bandenovertreding
Alonso die met een oude motor zit.
Kimi die toch 2 maal een beetje gehinderd wordt. (ongewild maar weldegelijk gehinderd).
Alles lijkt zowat mee te zitten voor Lewis.
Kimi moet direct aanvallen. Hij heeft niet te verliezen en als Lewis een beetje zijn verstand gebruikt dan geeft hij de positie braafjes af.
Kama Schumi
21 oktober 2007, 09:44
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63515
Het werd toch wat bitsig tussen Lewis en een journaliste van L'equipe.
NewTown
21 oktober 2007, 10:10
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63515
Het werd toch wat bitsig tussen Lewis en een journaliste van L'equipe.
awel, ge moogt het me niet kwadelijk nemen, hé, maar ik verwacht eigenlijk dat soort uitspraken van Hamilton... en als hij (niet onverdiend, hé) kampioen wordt, zie ik dat niet echt béteren ;)
mijn gedacht hé, mensen, don't shoot me
Badday
21 oktober 2007, 12:07
Al iemand over de volgende situatie nagedacht? kzit er al sinds gisteren mee in men kop:p
Stel op 2 ronden van het einde hebben we de volgende situatie.. Wat gebeurd er dan?
1. Kimi
2. Flupke
3. Nickske
4. Robert
5. Fernando
6. Lewiske (op korte afstand van Fernandoke:p)
Dead_Man
21 oktober 2007, 12:10
Lowie'ke kon niet weten dat Kimi net achter hem ging zitten bij het uitkomen van de pitlane.
"I came out of the pitlane, and the team said 'you will be coming close to Kimi, at that speed your mirrors are vibrating and you can't see'.
Dead_Man
21 oktober 2007, 12:18
Al iemand over de volgende situatie nagedacht? kzit er al sinds gisteren mee in men kop:p
Stel op 2 ronden van het einde hebben we de volgende situatie.. Wat gebeurd er dan?
1. Kimi
2. Flupke
3. Nickske
4. Robert
5. Fernando
6. Lewiske (op korte afstand van Fernandoke:p)
Met deze stand is Kimi kampioen.
Gelijke stand van punten (dacht ik) maar Kimi heeft meer overwinningen.
Want Fons'ke gaat in géén geval Lowie'ke die 5e plaats geven
Badday
21 oktober 2007, 12:41
Met deze stand is Kimi kampioen.
Gelijke stand van punten (dacht ik) maar Kimi heeft meer overwinningen.
Want Fons'ke gaat in géén geval Lowie'ke die 5e plaats geven
Klopt idd dat kimi met deze stand kampioen is.. maar kvraag me af wat mclaren dan zal doen
Kama Schumi
21 oktober 2007, 12:55
Klopt idd dat kimi met deze stand kampioen is.. maar kvraag me af wat mclaren dan zal doen
Dan laat Fernando, Lewis mooi door.
Hamilton zal dan eeuwig moeten aanhoren hoe hij de titel cadeau zou gekregen hebben van Alonso :D
GioRallyReport
21 oktober 2007, 15:06
eerst en vooral: boeh telenet!
aangezien we volgende week verhuizen was ik in het nieuwe optrekje bezig en zette ik de tv daar op, keek op de tv-gids wanneer op la2 de F1 zou zijn... 18.55. Zet dus de digicorder op opnemen van het programma en geluidssignaal geven... ik dus bij het geluidssignaal naar boven naar de kwali's kijken... had je gedacht! het was zowat over :mad:
enfin, dit geheel terzijde :)
wat ik wel zag was Hamilton die Kimi 'hinderde'... nou, het was feller dan waarvoor in andere seizoenen straffen voor vielen... anderzijds: moest Ferrari nu zijn gaan klagen, dan hadden velen weer 'rood' gezien :D
zowat de enige echt optie voor Kimi is winnen en Hamilton uitvallen... dus ik zou zeggen; Massa heeft carteblanche om Hamilton te treiteren :D
overigens ben ik wel benieuwd, aangezien ik in de week iets las waar ik niet echt op die manier bij stilstond: een collega van Hamilton De Jonge Kampioen zei: Hamilton presteert geweldig 'als het er niet om spant', maar heeft nog niets gepresteerd als het er wel om spant...anderzijds... gewoon tuffen en hij is er bijkans, hé ;)
Mag ik u erop wijzen dat dit niet de schuld is van Telenet !!! Het is de broadcaster die deze info plaatst . Dus niet schieten op de verkeerde .;)
Heb wel dezelfde tegenslag gehad .
NewTown
21 oktober 2007, 17:59
allez, we zijn er klaar voor... op la2 onderstrepen ze dat Hamilton 'ongenaakbaar' is :D
blijkbaar wint hij de populariteitswedstrijd bij de collega's niet (meer)
NewTown
21 oktober 2007, 18:04
*hoest* :D
chnànce dat dat geen grindbak was!
NewTown
21 oktober 2007, 18:13
Oh My God:eek:
song2
21 oktober 2007, 18:14
effe rebooten en weer weg, straffe dingen....
ward
21 oktober 2007, 18:21
effe rebooten en weer weg, straffe dingen....
Op canvas : ze hebben control alt delete gedaan!
song2
21 oktober 2007, 19:04
raikkonen, verwachtte het niet maar nu begin ik toch te vermoeden dat hij het zal halen! Sterke prestatie..
E30
21 oktober 2007, 19:07
wa een geflipte race tot nu toe.
Ik zie raikkonen hier kampioen worden.
Louike heeft het zelf verkloot!
NewTown
21 oktober 2007, 19:13
Als Kimi het haalt, heeft McLaren zich toch serieus in de voet geschoten in meer dan één opzicht dit jaar ;)
Wanneer zou Alonso naar (Ferrari) vertrekken? :D
phénoménal-duval fan
21 oktober 2007, 19:16
hamilton is er nu wel aan voor de moeite denk ik na de derde pitstop.
kimi zou het dubbel en dik verdienen...sterkte kimi...
superspannend:)
DUVEL
21 oktober 2007, 19:19
Gogogo kimi, wel jammer voor de lowie...
Cava
21 oktober 2007, 19:22
Tonneke mag donuts gaan eten ipv ze te draaien in zijn Mclaren.
Gooooooooooo Ferrariiiiiiiiiii
Badday
21 oktober 2007, 19:33
Tis binnen!!!!:D:D:D
NewTown
21 oktober 2007, 19:34
Hoera!
Kimi heeft eindelijk zijn titel op zak! Net als Prost 21 jaar geleden begon hij aan de laatste race met 7 punten achterstand en haalde hij het!
Fantastisch en zeker verdiend voor de Fin (en even supportersgewijs: liever hij dan Hamilton, dus ik ben blij :p)
Mijns inziens heeft McLaren zijn blanco seizoen aan zichzelf te danken, en nu ben ik vooral benieuwd naar de 'verschuivingen' op het spelersveld de komende weken (wie la2 volgde, weet waar ik het over heb :D)
Iceman has ruled :)
NewTown
21 oktober 2007, 19:45
ik lach me een breuk... todt die alonso overal bij betrekt en doet lol :D
al bij al nemen de twee McLaren boys het écht wel met de glimlach op, tof ;)
alleen Massa was wat beteuterd ?
Scuderio
21 oktober 2007, 19:46
yessssssssssssssssssss!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!
WRCKE
21 oktober 2007, 19:50
knap gedaan
Scuderio
21 oktober 2007, 19:50
en nu ben ik vooral benieuwd naar de 'verschuivingen' op het spelersveld de komende weken (wie la2 volgde, weet waar ik het over heb :D)
ik lach me een breuk... todt die alonso overal bij betrekt en doet lol :DIk begin alvast mijn zenuwinzinking te oefenen...
maar eerst de titel vieren :D
ServaesStijn
21 oktober 2007, 19:53
Proficiat aan Kimi.
Mclaren en vooral Ron Dennis heeft gegokt en verloren. Ze hadden alles in handen maar door enkele beslissingen alles verloren. Onder grote druk presteert Hamilton dus nog niet zo goed, maar dat komt nog wel.
En inderdaad grappig het podium en de reactie van Alonso.
Misschien minder opvallend maar Rosberg 4de en Williams zo 4de in de stand geworden.Ook een hele mooie prestatie.
NewTown
21 oktober 2007, 19:57
Ik begin alvast mijn zenuwinzinking te oefenen...
maar eerst de titel vieren :D
Idd ;)
zo zie je maar: altijd je best blijven doen en stalen zenuwen hebben: het is kampioensmateriaal hé :):)
vlotte eduard
21 oktober 2007, 20:03
ik lach me een breuk... todt die alonso overal bij betrekt en doet lol :D
al bij al nemen de twee McLaren boys het écht wel met de glimlach op, tof ;)
alleen Massa was wat beteuterd ?
Wat een spannende race , de 3de hond gaat met ....;) "proficiat Kimi" & volgend jaar 3 rode wagens op de startgrid:p:D;)
Holkers
21 oktober 2007, 20:06
YES !!!
Heerlijke race, toch wel jammer voor Lewis, maar zeker verdiend van Kimi
McLaren volgend jaar met 21 en 22...
Scuderio
21 oktober 2007, 20:10
McLaren volgend jaar met 21 en 22...22 en 23 ;)
Dead_Man
21 oktober 2007, 20:16
Bon .... de finale is verreden en in mijn ogen is Kimi een terechte kampioen met zijn 6 zeges.
Jammer voor Lowie'ke ....
Al bij al toch een leuke race
Op de Ferrari stond geen maat
Alonso als 3e op meer dan 50 seconden .... dat zegt genoeg want ik denk niet dat hij gewoon aan 't freewheelen geweest is
Knap van Rosberg .... zijne Williams was beter dan de BMW's vandaag.
De Japanners zijn ook goed in beeld geweest.
Eerst diene Yamamoto die zijne Spyker in Fisichella boorde toen deze zonder te kijken terug de baan opstormde na zijn uitstapje.
Daarna diene van Williams die een paar van zijn mecano's als bowlingkegels omverkegelde
Jammer voor Heikki die dan toch geen geschiedenis schreef door alle races als rookie te beeindigen
Kama Schumi
21 oktober 2007, 20:26
Kimi wint 2 races meer dan de volgende dus zijn titel is zeker verdiend. Massa hielp goed vandaag maar de Fin heeft in het verleden al wel genoeg pech gehad dat het nu eens mocht meevallen.
Alonso komt dicht maar verliest de titel niet in deze race. Na alle BS van het afgelopen jaar hebben beide Hamilton en Alonso evenveel punten. Tja die straf in Hongarije...
Hamilton kent pech maar ik weet niet of zijn gearbox issue te wijten is aan trip in het gras.
Ik zei in het wie wordt wk topic nog dat mijn verstand Hamilton kampioen zag worden,mijn hart Alonso maar ik hoopte eigenlijk op Kimi...ik kan dus niet klagen. Ik ben nog steeds geen Ferrari fan maar zoals ze beide piloten dit jaar lieten rijden heb ik niet de minste problemen. Trouwens is er iemand die Kimi dit niet gunt?
Kimi krijgt die rode bolide voor het eerst in zijn handen en hij pakt de titel.
Scuderio
21 oktober 2007, 20:26
Op de Ferrari stond geen maat
Alonso als 3e op meer dan 50 seconden .... dat zegt genoeg want ik denk niet dat hij gewoon aan 't freewheelen geweest is
De Ferrari was inderdaad sneller dan de McLaren, maar dat gat van 50 seconden is wat vertekend hoor. Rosberg eindigt bvb op 5 seconden van Alonso, dat gat is normaal toch groter.
Ik had de indruk dat Alonso tijdens zijn tweede stint trager was dan normaal, slecht bandensetje ofzo...
GeDi
21 oktober 2007, 21:04
Ik ben zeer tevreden dat ik Zolder vroeger verlaten heb :D
riddler
21 oktober 2007, 22:25
Net de race gezien, en toch wel verdiende winnaar. Zeer tevreden dat Raikkonen kampioen werd, maar wat een saai podium. Todt moest daar de meubelen nog gaan redden door ze terug op het podium te halen. Met zo samba en confetti had ik op z'n minst toch wat dansjes verwacht...
jurdup
21 oktober 2007, 22:30
Prachtige race wat een spanning voor de laatste race. Heel content dat den kimmi wint.
NewTown
21 oktober 2007, 23:03
BMW & Williams word en onderzocht ivm foute temperatuur van de brandstof...
carloscinq
21 oktober 2007, 23:21
kimi een verdiende kampioen en spijtig voor alonzo en hamilton ze waren beide ook de titel waardig maar ron dennis heeft het verknalt , en ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de auto van alonzo het hele weekend ondermaats presteerde, wie een put graaft......, anders had alonzo misschien wat kunnen aandringen voor de 2 de plaats en zo alles nog wat spannender te maken
NewTown
22 oktober 2007, 07:11
Al de redenen die me voorbije jaren wel eens ergernis aan rood opbrachten, zijn toch wel bij McLaren verschenen, dit jaar... tot het einde toe! Na de beslissing van de stewards omtrent de brandstof van de Williams en de BMW, gaan ze in beroep. Gut!
En Alonso intussen zou 'van schaamte zijn hoofd (kop?) in de grond steken' :D
Dead_Man
22 oktober 2007, 08:44
Ik had al een tijdje het gevoel dat dit jaar de titel niet rechtstreeks op de baan zou gewonnen worden.
Kama Schumi
22 oktober 2007, 09:18
Al de redenen die me voorbije jaren wel eens ergernis aan rood opbrachten, zijn toch wel bij McLaren verschenen, dit jaar... tot het einde toe! Na de beslissing van de stewards omtrent de brandstof van de Williams en de BMW, gaan ze in beroep. Gut!
En Alonso intussen zou 'van schaamte zijn hoofd (kop?) in de grond steken' :D
I concur :)
Ik zal kwa team altijd wel een beetje voorkeur blijven hebben voor Williams en McLaren maar die laatste heeft dit jaar toch zwaar zijn best gedaan om mij weg te jagen. Vele principes die jaren standhielden konden precies de boom in om Lewis toch die titel te bezorgen.
Zeg wat je wil van Alonso maar direct na de race zei hij gewoon dat Kimi een verdiende wereldkampioen is. Daarmee is de kous af.
Holkers
22 oktober 2007, 09:35
Kan nog spannend worden... McLaren gaat in beroep op het wel illegaal stellen van de BMW's en Williams'en maar geen straffen eraan hangen...
Hami toch kampioen achter de ovalen tafel?
Phil69
22 oktober 2007, 09:39
Eerlijk gezegd hoopte ik op Hamilton, maar dit was echt een spannende thriller-finale en heel spannend om volgen vooral voor het kampioenschap.
Zeker verdiend van kimi, we weten at hij in zijn mars heeft en hij verdiend het zeker, het is hem fantastich gelukt om zijn achterstand goed te maken door aan te vallen en te winnen, en ook niet op te geven , ook in moeilijke omstandigheden, denk bvb aan Monza.
Hamilton, t'zou eigenlijk ergens te mooi geweest zijn om in zijn eerste jaar de titel te halen, je kan nog niet rijp genoeg zijn en wellicht zal dat een betere les zijn voor hem, je leert meer uit een nederlaag dan uit een overwinning.
en Nakayima, dit was echt een strike :)
Phil69
22 oktober 2007, 09:42
Kan nog spannend worden... McLaren gaat in beroep op het wel illegaal stellen van de BMW's en Williams'en maar geen straffen eraan hangen...
Hami toch kampioen achter de ovalen tafel?
Nee, de titelstrijd is uitgespeeld
NewTown
22 oktober 2007, 09:59
er is alles aan gedaan om de titelstrijd op de piste te laten plaatsvinden... o.a. door Hamilton geen straffen op te leggen voor diverse foutjes (van hemzelf of het team) terwijl het eerder zeker wel gebeurde tov anderen, en niet in het minst door Alonso én Hamilton geen punten af te pakken. en dàn loopt McLaren even lastig te wezen?
hoe meer ik erover nadenk, hoe groter mijn ontgoocheling is. in al die jaren vond ik (met vele anderen) McLaren & Williams de 'leukste' teams. jasses
SKJEF
22 oktober 2007, 11:08
Mc Laren heeft het de laatste wedstrijden serieus verkakt !
Ten eerste verleden week in china, door hamilton veel te veel raikkonen proberen af te houden en te aanvallen, wat niet nodig was.
En dan met serieus versleten banden nog enkele ronden te laten doorrijden omdat de pitstrategie niet meer klopte.
En in Brazilie moesten ze de hamilton ook ingetoomd hebben.
Had hij gewoon 4° geïndigd was hij wereldkampioen geweest.
Hij mocht nooit Alonso aangevallen hebben in de eerste ronde.
Dead_Man
22 oktober 2007, 11:23
En in Brazilie moesten ze de hamilton ook ingetoomd hebben.
Had hij gewoon 4° geïndigd was hij wereldkampioen geweest.
Hij mocht nooit Alonso aangevallen hebben in de eerste ronde.
Zou hij dan dat versnellingsbak probleempje niet gehad hebben denk je ?
Maar ik ben er wel zeker van dat het aan McLaren zelf te wijten valt dat ze dit jaar geen kampioen hebben.
Het is wel leuk voor de fans dat 2 piloten in hetzelfde team "gelijk" behandeld worden maar die "gelijkheid" heeft McLaren de pilotentitel gekost.
Kama Schumi
22 oktober 2007, 11:45
Zou hij dan dat versnellingsbak probleempje niet gehad hebben denk je ?
Maar ik ben er wel zeker van dat het aan McLaren zelf te wijten valt dat ze dit jaar geen kampioen hebben.
Het is wel leuk voor de fans dat 2 piloten in hetzelfde team "gelijk" behandeld worden maar die "gelijkheid" heeft McLaren de pilotentitel gekost.
Alonso mag misschien zagen...hij had gelijk dat ze hem 'beter' moesten behandelen. Nu kregen we een Ron Dennis die openlijk zei dat ze tegen Alonso aan't racen waren in China. Tja, Kimi even vergeten hé Ron :)
We kunnen kwa gelijkheid sowieso al vragen stellen dit jaar bij McLaren maar op sportief vlak gaan ze nu ook zwaar de mist in met hun beroep. McLaren is al vaak te zwaar aangepakt maar Lewis Hamilton is dit jaar met alles straffeloos weggekomen. Zelfs toen 21 andere piloten zeiden dat in de fout ging kwam er niets. Ik zou maar even zwijgen en gewoon aanvaarden dat Kimi de titel pakt.
Smijt dan maar gauw die zogezegde Spaanse kanker buiten en trekt de lijn van de voorbije even jaren door ;)
SKJEF
22 oktober 2007, 11:46
Hij was al serieus aan het achtervolgen toen hij dat versnellingbakprobleempke kreeg, had hij niet moeten achtervolgen had hij misschien nog rosberg en co. ingehaald voor het einde.
SKJEF
22 oktober 2007, 11:49
Pas op als ferrarifan ben ik wel blij dat raikkonen de titel pakt.
Alhoewel ik ook wel een beetje stiekem had gehoopt een stunt van hamilton
1° jaar formule 1 den titel pakken, hmmm. niemand zou het hem voorgedaan hebben en weinig zouden het hem waarschijnlijk nadoen.
Phil69
22 oktober 2007, 12:50
Mclaren heeft misschien fout maar Lewis ook.
Hij had in de laatste 2 Gp's 2 matchballen , één 4de plaats had nu volstaan voor hem
Resultaat: 1 DNF en 1-> 7de plaats.
Hij wou het wellicht mooi doen en dat is het geweest.
k'denk, hij is piloot niet McLaren, hij had toch beter moeten weten.
Maar zoals gezegd, t'is een goede les voor hem.
Holkers
22 oktober 2007, 13:17
Nee, de titelstrijd is uitgespeeld
niet dus:
http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=6546
nog niet...
Kama Schumi
22 oktober 2007, 13:35
Titelstrijd is wel gedaan.
Precedent uit het verleden. MS en DC zijn ooit geschrapt uit de stand wegens dezelde overtredingen maar later kregen ze hun punten gewoon terug. Teams verloren wel de punten.
Lewis mag dan wel vaak richting titel geduwd zijn, dit zou voor iedereen een beetje te gortig zijn ;)
Phil69
22 oktober 2007, 13:42
nou, persoonlijk geloof en hoop ik dat het niet veel meer zal uitmaken
De race, de titelstrijd , werden ook heel spannend gemaakt vooraan in de laatste rondes met die duels tussen Rosberg, Kubica Heidfeld, t'was toch op een haar na.
Stel je voor hadden die mekaar serieus moeten raken, maar t'is leuk om te zien daat die jonge gasten kunnen rijden en knokken, alee ja de regisseur had daar wat meer moeten bijblijven. dat beloofd veel voor de toekomst.
Harde klapper van Kovalainen.
Nakayima had zeker geen slechte debuutrace, behalve die strike maar wellicht had hij de kans niet gehad om daar meer en beter op te oefenen, gelukkig leek het redelijk goed achteraf met de mecano, risico vh vak en dingen die kunnen gebeuren, maar er kan aan gewerkt worden. Maar al bij al een knap debuut voor de jonge japanner.
Volgend jaar, wat da ga geven? nu, talent zat in de F1. hopen dat de teams wat dichter bij elkaar liggen, er word veel en beter verwacht van BMW, Renault en Williams, en eigenlijk zouden Toyota en Honda daar ook moeten bijhoren.
Geef Alonso maar een derde Ferrari en geef die Piquet ook maar een kans met die verbeterde Renault
See you :)
SKJEF
22 oktober 2007, 14:04
al bij al vind ik dat BMW een goed seizoen gereden heeft, rekening houdende dat ze eigenlijk nog maar hun 2° seizoen rijden.
Het is natuurlijk moeilijk om supergeroutineerde en financieel zeer sterke teams als ferrari en Mc Laren bij te benen.
De ontgoocheling van het jaar Honda, pff trokt echt op niets dit jaar.
Toyota, zal het nooit kunnen, een der grootste budgetten, en niet mee kunnen, triestig, hopelijk komt er daar ook verandering, had ook meer verwacht van de renaults.
riddler
22 oktober 2007, 17:54
Vind het eigenlijk belachelijk van McLaren van nu nog klacht in te dienen. Ze hebben het duidelijk verloren op de baan. Als de ferrari nu niet conform was, zou ik nog zeggen, maar nu... :s
Trouwens, dat versnellingsbakprobleem. Als ik Leinders zijn column in hbvl juist interpreteer, veronderstelt hij dat Hamilton gewoon iets verkeerd gedaan heeft, ipv versnellingsbakproblemen te hebben gehad...
Henne
22 oktober 2007, 18:53
Ik vind het trouwens nogal bizar dat we ngo niet veel van Hamilton hebben gehoord. Ook ivm dat "versnellingsbakprobleem".
Dat McLaren in beroep gaat vind ik ook maar zielig, McLaren heeft het duidelijk verloren op de baan. Lewis moest niet racen tegen Alonso, maar tegen Ferrari. Dat leek me al duidelijk na de kwalificaties.
riddler
22 oktober 2007, 19:40
In een reportage voor zoom.tv zegt Peter Baert dat Hamilton per ongeluk zijn versnellingsbak uitschakelde...
Cava
22 oktober 2007, 19:42
En Hamilton zelf zegt dat hij in turn 4 terugschakelde en dat toen zijn bak in neutraal sprong.
autosport.com:)
Kama Schumi
22 oktober 2007, 20:26
En McLaren is eigenlijk wel verplicht beroep aan te tekenen maar het is niet tegen Kimi of Ferrari gericht :rolleyes:
Het is echt wel raar voor mij....zei je me een jaar geleden dat ik blij zou zijn dat Ferrari de titels pakt en niet McLaren dan zou ik hard gelachen hebben en me afvragen aan welke bollen ik dan zou zitten.
Ik ben geen karspringer maar McLaren en hun godenkind verdienen eens goed tegen de grond te gaan in 2008. Laat Alonso maar een derde team helpen opbouwen voor een titelrun in 2009 en reserveer Kimi zijne nummer 2 maar volgend jaar.
Grungie
22 oktober 2007, 20:35
De race nog gisterenavond gezien toen ik thuiskwam.
En wat een verrassing de Kimi kapoen is geworden. Niet onverdiend overigens.
En toen hoorde ik van die benzinekwestie. En op dat punt gaat de FIA ihmo serieus de mist in. Ja het was een overtreding van het reglement. Maar we kunnen niet vaststellen in hoeverre het er over was, we twijfelen.....
Als je kunt vaststellen dat het over de lijn is, dan moet je toch niet meer twijfelen. Het is erover of er niet over. Zo simpel is het. Geen straf, terwijl gekoelde benzine toch wel een voordeel bied.
Ze stellen dus een overtreding vast en ze delen geen straf uit. Rare jongens daar bij de FIA.... :rolleyes:
Ik kan het wel begrijpen dat McLaren in beroep gaat. Mochten de rollen omgedraaid zijn (grijs en rood omdraaien) dan zou Ferrari ongetwijfeld ook in beroep gaan.
Ik begrijp enkel de FIA niet. Er is een overtreding maar geen straf. Dus vanaf nu iedereen zijn benzine te koud want er volgt toch geen straf. En waarom niet ergens anders ook eens net iets te ver geen, zeer miniem maar, er volgt toch geen straf.
Dat vind ik nu eens zeer straf van de FIA. (leuke woordspeling toch? :p )
Phil69
22 oktober 2007, 20:45
Volgens Jacques Laffite (nu commentator op TF1) was er ooit een precedent met Juan Pablo Montoya, die zodanig hard/geweldig over een curb ging, waarbij door de shok een soort ingebouwde veiligheid aan de wagen, alles uitschakelde en daardoor een reset vd electronica nodig was.
De race en het jaar onsnapt me nu wel.
Voor mij was het jaren geleden dat ik trouwens nog de kans had om de race op TF1 te volgen, sterk team commentatoren.
Laffite wees ook op een bepaald geluid die hij hoorde toen Hamilton aan het slipstreamen was "Hoor je dat" zei hij en hij bootste het na "Ca c'est l'aspiration" (da's de zuigkracht. Ik kan da nu wel moeilijk nabootsen op t'forum.
Iets van "Dzzzzzz Dzzzzz Dzzzzz", iets in die aard.
Zin voor detail, tja de man heeft ook een aantal Gp's gereden.
Merkwaardig toen k voor de reclameblokken wou overschakelen naar La deux was t'daar telkens ook reclam. K'heb dan van armoe moeten op canvas zetten :D
kga mij toch geen dijidoos aanschaffen :D
Dead_Man
22 oktober 2007, 23:09
Ik snap toch niet goed waarom McLaren in beroep gaat .....
Vorig jaar de zaak Honda : Honda word gestraft maar piloten behouden hun punten (ze mogen wel 2 GP's niet meedoen).
De spionagezaak : McLaren word gestraft maar de piloten behouden hun punten.
Dus waarom zouden de piloten van BMW en Williams nu wel hun punten moeten inleveren als het team in de fout gaat.
Trouwens .... Kama heeft het al vermeld .... jàren geleden hebben Schumacher en Coulthard het ook al eens voorgehad .... toen hebben zij ook hun punten mogen behouden maar zijn wel de teams gestraft hiervoor.
Phil69
22 oktober 2007, 23:11
De race nog gisterenavond gezien toen ik thuiskwam.
En wat een verrassing de Kimi kapoen is geworden. Niet onverdiend overigens.
En toen hoorde ik van die benzinekwestie. En op dat punt gaat de FIA ihmo serieus de mist in. Ja het was een overtreding van het reglement. Maar we kunnen niet vaststellen in hoeverre het er over was, we twijfelen.....
Als je kunt vaststellen dat het over de lijn is, dan moet je toch niet meer twijfelen. Het is erover of er niet over. Zo simpel is het. Geen straf, terwijl gekoelde benzine toch wel een voordeel bied.
Ze stellen dus een overtreding vast en ze delen geen straf uit. Rare jongens daar bij de FIA.... :rolleyes:
Ik kan het wel begrijpen dat McLaren in beroep gaat. Mochten de rollen omgedraaid zijn (grijs en rood omdraaien) dan zou Ferrari ongetwijfeld ook in beroep gaan.
Ik begrijp enkel de FIA niet. Er is een overtreding maar geen straf. Dus vanaf nu iedereen zijn benzine te koud want er volgt toch geen straf. En waarom niet ergens anders ook eens net iets te ver geen, zeer miniem maar, er volgt toch geen straf.
Dat vind ik nu eens zeer straf van de FIA. (leuke woordspeling toch? :p )
Probeer de FIA niet te begrijpen Grungie want dat heeft gewoon niks met wiskunde of logica te maken :D
Ze denken daar wel dat ze er een niveau hoger liggen , maar dat is compleet mis :D
Dead_Man
22 oktober 2007, 23:25
Nu dat het seizoen gedaan is ff in 't kort mijn gedacht over het seizoen .....
Alhoewel het een thriller was op 't einde wat betreft de beslissing wie 't kapoentje werd heb ik toch weinig hoogstaande races gezien .... zelfs een paar echt slaapverwekkende.
De kwalificaties blijven te belangrijk in de hedendaagse F1
Revelaties :
- Team : BMW-Sauber .... niet opgewassen tegen het Ferrari en McLaren geweld dit jaar maar duidelijk nummero 3
- Piloot : toch Lowie'ke Hamilton .... als newby 4 GP's winnen is niet iedereen gegeven.
Al wil ik hier toch ook Kovailanen en Rosberg bijzetten.
Afgang :
- Team : Honda en toch ook Renault .... beide hebben tegenover vorig jaar niks laten zien.
- Piloot : Barrichello .... als één van de meest ervaren rotten in 't spel geen enkel puntje pakken (den allereerste keer zolang ie F1 rijd dacht ik) alhoewel dit toch veel aan de wagen lag.
Grungie
22 oktober 2007, 23:26
Ik snap toch niet goed waarom McLaren in beroep gaat .....
Er staat een wereldtitel op het spel. Dat is toch reden genoeg?
Ferrari zou net hetzelfde doen. Net als elk ander F1 team dat er een wereldtitel mee kan winnen.
Heb trouwens nog niet zo lang iets interressants gelezen. Zal het eens proberen opzoeken.
Dead_Man
22 oktober 2007, 23:37
Er staat een wereldtitel op het spel. Dat is toch reden genoeg?
Ferrari zou net hetzelfde doen. Net als elk ander F1 team dat er een wereldtitel mee kan winnen.
Da's waar ....
Maar ze zullen toch wel beseffen dat hun piloten wel hun punten mochten behouden in die spionageklucht omdat werd geoordeeld dat de piloten geen schuld trof.
Dus waarom zouden de piloten van BMW en Williams nu wel hun punten moeten inleveren voor iets waar het team in de fout is gegaan ?
Er zijn in 't verleden al genoeg zaken gebeurt waar enkel het team bestraft is geweest en waarbij de piloten hun punten mochten behouden
En zij maar zeker dat wanneer moest blijken dat Lowie'ke toch de titel krijgt hierdoor dat Ferrari klacht zal indienen ......
En dan weten we misschien binnen een dik jaar wie de 2007 kapoen is geworden :rolleyes:
Grungie
22 oktober 2007, 23:39
Dit komt uit de transcriptie van de hoorzitting van de WMSC op 13 september in Parijs. Het zijn de woorden van Max'ke Mosley. (er zijn dus zotten die dat lezen...)
Only once in our entire history did we separate the drivers’ points from the manufacturers’ points. It was in Brazil, in a matter related to fuel. The fuel used in the car was not in conformity with the sample submitted. Therefore, there was an offence. It was subsequently tsted and it turned out that, had the fuel in the tanks been tested, it would have passed. Thus, the drivers were deemed to have no conceivable benefit from that and their points were not taken away. I felt this was just, but the decision was largely criticised by the teams and I was told we must never do this again. In this case, if McLaren had an advantage, so did the drivers. If they were excluded, there could be no question of the drivers’ keeping their points.
Max en de FIA begeven zich op glad ijs met deze uitspraak. Hij had de rijders al immuniet gegeven voor hun medewerking en dan zegt hij zoiets.
En als puntje bij paaltje komt doet hij juist niet wat hij zegt. Hij neemt wel de constructeurspunten af en niet de rijderspunten.
Aan de andere kant heeft de FIA wel duidelijk gezegd dat ze niet kan bewijzen McLaren voordeel (advantage) heeft gehad van die documenten. Dus ergens blijft Max'ke nog wel op een rechte lijn met zijn uitspraak.
De naft van de betrokken ivm bovenvermeld incedent was volledig legaal. Geen enkele piloot heeft er voordeel bij gehaald. En toch werden de constructeurs bestraft.
Nu meen ik wel te weten dat koudere naft een voordeel heeft. Rosberg, Heidfld, Kubica en Nakajima hebben er wel degelijk baat bij gehad, hoe miniem het ook was. Het was een overtreding van het reglement. En nu krijgen ze geen straf???
En als Max bij woord blijft kan het dus niet dat de piloten hun punten behouden en de teams ze verliezen.
Wil iemand het me eens uitleggen? Ik snap het dus echt niet, die ganse FIA.
Kama Schumi
23 oktober 2007, 07:42
Met Mad en fia weten we waar we staan. Als je hiet logica zoekt dan ben je een zeer nieuwe F1 fan of gewoon zeer naief. Alleen juist Lewis Hamilton mag zijn beide pollekes al kussen dat hij nog geen enkele straf heeft gekregen dit jaar. McLaren werd (terecht of onterecht) schuldig gevonden in stepnygate.....piloten bleven hun punten houden.
Hongarije....Lewis ontsteekt alle BS wat tot een intern incident leid bij McLaren....McLaren punten kwijt, Alonso x-aantal punten kwijt enkel Lewis staat mooi te smilen met zijn P1 trofee. De laatste GP's was er ook nog genoeg gezever waar in't verleden piloten straffen voor kregen maar nu was er wederom niets.
Zet alles op een rijtje en bekijk dan de commentaar van Ron Dennis die zegt sportief te zijn en Kimi feliciteert om direct daarna een beroep aan te tekenen...maar niet gericht tegen Ferrari en Kimi :rolleyes:
En nee Martin Withmarsh niet alle McLaren fans willen een beroep. Zelf Lewis wil de titel zou niet krijgen. Moest het Ferrari zijn dat maakt geen bal uit want McLaren is Ferrari niet. Ferrari zou nooit in deze situatie zitten want bij Ferrari was Alonso al lang kampioen.
riddler
23 oktober 2007, 08:20
Ik dacht het nooit te doen, maar ik ga Alonso gelijk geven. Het is McLaren zelf die de titel weggegooid heeft, en om die reden alleen al verdienen ze hem niet!
Phil69
23 oktober 2007, 10:30
Ik ben nie akkoord dat McLaren de titel heeft weggegooid. Toch nie door die 2 fouten die er zijn gebeurd in de laatste 2 races.
Die fouten hadden wel voorkomen kunnen worden, maar als...als
t'is 109+109 en da maakt geen 110, da's alles t'is nu eenmaal zo verlopen.
Dat de laatste race zo boeiend was heeft de F1, Ferrari en ook Mclaren veel goed gedaan, want hoe je het draait of keert t'is uiteindelijk op de baan beslist en da's niet onbelangrijk.
Kimi is de terechte wereldkampioen
En hadden ze naar Alonso's pijpen gedanst, dan was er ook bakken kritiek geweest.
Nu gaat de Spaanse pers fel tekeer tegen McLaren, in het ander geval zou het de Britse pers zijn geweest.
Maar ja, er is nu eenmaal geen Spaanse F1-team, laat staan een Spaans topteam.
Misschien Seat?
NewTown
23 oktober 2007, 10:38
bwah, phil... het feit dat ze niet tegen kimi raceten, maar tegen alonso zegt méér dan genoeg... het feit dat ze wedden op hun protégé is mss normaal, het feit dat ze wedden op een rookie lijkt me nogal idioot - en het zijn rookie-fouten die de titel kosten aan Hamilton hoor ;)
allez, imho hé :D
we kunnen hier tot st juttemis over blijven bakkeleien, leuk hé :p
Phil69
23 oktober 2007, 10:46
idd we kunnen blijven...
maar wie zegt dan dat het Alonso wel zou gelukt zijn, da's nie gezegd.
Hij maakte ook fouten, ging ook onder druk komen te staan.
Beweren dat hij het wel kon omwille van zn 2 titels, tja welles/nietes
Lewis heeft/had bewezen races te kunnen winnen en aan een stuurtje te kunnen draaien.
En de ene wou zowiezo de andere nie helpen, da's hun competitiegeest.
En de reden waarom Enzo Ferrari geen Italiaan in zijn team wou, duidelijk.
T'is intussen nog erger geworden met de media en internet
nou, Hamilton is een kleurling, misschien had hij beter die nationalitiet van zijn herkomst gebruikt
Wie weet? als...als, wie weet was het nog erger
allemaal onbeantwoorde vragen die nooit zullen beantwoord worden
Kama Schumi
23 oktober 2007, 12:56
Ne mens moet over iets zeveren hè :)
Het valt gewoon op dat Ron Dennis onbuigzaam is in zijn manier van werken. Dit viel op met Montoya de vorige jaren en met Alonso was het ook direct prijs. Er is een verschillende aanpak nodig voor vele piloten en bij McLaren kennen ze maar één manier van werken. Omdat deze al zoveel succes heeft gehad houden ze hieraan vast maar af en toe zal het vonken geven.
Als Alonso klaagt dat hij zich geen evenwaardig teamlid voelt dan ga je toch met hem praten en probeer je die situatie op te lossen. Volgens de teamleiding bestonden die problemen precies nooit maar voor Fons wel. Het is nog ongeloofelijk hoe de 2 partijen zoveel succes hebben kunnen halen dit jaar.
Ik ben wel benieuwd naar volgend jaar indien Alonso moet oprotten. Met die 'kanker' weg naar een ander team zal het toch beter gaan en iemand anders zit met het probleem ;)
Plus als Alonso bevestigt wat hij gaat doen kunnen eindelijk nog is met wat nieuwe patatten smijten :)
Phil69
23 oktober 2007, 13:13
Ik zou eigenlijk niet liever hebben dat hij bij Mclaren blijft want t'blijft een goed coureur
En Mclaren blijft een topteam en daar wil hij rijden
Maar hij moet zich aanpassen en niet de titel willen met de hulp van een teammaat, bij McLaren is het op je eentje, na 2 jaar geholpen te zijn met Fisico had dit best een uitdaging geweest
en dat zal niet veranderen
En dat zou hij moeten geweten hebben toen ie ervoor tekende, t'is bij Ron , niet bij Jean, niet bij Flavio, niet bij Gonzales ( om maar een Spaanse naam te noemen).
tja, en als je de rollen omdraait kon Kimi idd niet op de hulp van Juan Pablo rekenen, en nu bij Ferrari, kreeg hij wel het tikkeltje hulp van Felipé, pas nadat deze was uitgeschakeld voor de titel, in Turkye was dat dus nog niet het geval.
Kama Schumi
23 oktober 2007, 13:37
Alonso heeft bij zijn 2 titeljaren nooit echt hulp gekregen. Fisichella was bijna nooit snel genoeg om een dubbel af te werken. Ik denk niet dat Fisi een echte hulp was in zijn gevechten tegen Kimi en Schumi. Dan heeft Montoya nog meer punten afgepakt van Alonso in 2005.
Alonso heeft dit jaar geen bal hulp gekregen van het team,werd nooit aanvaard en is de enige van de 3 die punten onterecht punten verloor. Hij zou idd moeten geweten hebben dat McLaren anders werkt. Aan de andere kant weet ik niet wat Ron Dennis hem beloofd heeft. Gelijk materiaal voor beide piloten OK, maar waarom zou Alonso al zijn kennis moeten delen met Hamilton? Misschien wou Alonso taktische voorkeur omdat hij technisch meer bijbracht? Ik durf ook niets met zekerheid stellen maar daarom alleen al wil ik beide partijen terug gesplit zien.
Phil69
23 oktober 2007, 14:05
de aanpak is idd verschillend tussen McLaren en Ferrari of Renault
NewTown
23 oktober 2007, 14:09
dat Hamilton een stuurtje kan draaien is wel zeer duidelijk, hé ;)
daarentegen kan je de ervaring van Alonso (niet enkel de twee titeljaren in de sport, hé) niet vergelijken met die van Hamilton... 'consultants' en collega's onderstrepen dat hij keer op keer problemen gehad heeft als hij onder druk kwam te staan... dat betert nog wel, en ergens, zoals Stewart zei: het is voor hemzelf en zijn carrière beter dat hij de titel nu niét haalt :)
en wat de volgende jaren brengen... de keuze van een andere 'tweede' piloot bij McLaren zal nog niet zo eenvoudig blijken, aangezien hij én ervaring en een licht ingetoomde ambitie moet hebben ;)
debj dat Alonso iets 'meer' had verwacht van het team op basis van afspraken en op basis van de andere Spanjool in het team... en ook omdat er nooit een letter beklag over de lippen van Kimi kwam (de uitspraak over het geluk van Kimi elders liegt er niet om)
Phil69
23 oktober 2007, 14:20
dat Hamilton een stuurtje kan draaien is wel zeer duidelijk, hé ;)
Enkel da knopke was misplaatst ;)
riddler
23 oktober 2007, 14:46
Nu zegt ook Hamilton dat hij zo de wereldtitel niet wil.
www.vrtnieuws.net
NewTown
23 oktober 2007, 16:06
Bij Ferrari zijn ze wel erg grote Alonso fans geworden, lol
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63606 :D
Henne
23 oktober 2007, 17:09
en wat de volgende jaren brengen... de keuze van een andere 'tweede' piloot bij McLaren zal nog niet zo eenvoudig blijken, aangezien hij én ervaring en een licht ingetoomde ambitie moet hebben ;)
Ralfie naar McLaren? :p ;)
GeDi
23 oktober 2007, 17:21
Bij Ferrari zijn ze wel erg grote Alonso fans geworden, lol
http://www.autosport.com/news/report.php/id/63606 :D
Het ligt er de laatste tijd wel dik op in feite dan ze Alonso graag zien bij Ferrari. :)
Scuderio
23 oktober 2007, 20:45
het begint zelfs pijnlijk ongemakkelijk te worden :)
Nu, ik begin me zelfs al een beetje met de gedachte te verzoenen. De laatste weken is mijn Alonso-afkeer toch al een stuk afgenomen, waarschijnlijk omdat ik meestal wel sympathie heb voor de underdog, en dat was Alonso absoluut op het einde bij McLaren (in het begin misschien ook al, maar toen viel het zo duidelijk nog niet op ;))
Misschien dat een rood kostuumpke mij nog wat milder gaat stemmen :D
Henne
23 oktober 2007, 20:52
Ik versta niet waarom velen denken dat Alonso naar Ferrari zou gaan... Hij heeft moeite met een team waar er geen nummer 1 positie is. Kimi zou dan tweede viool spelen zeker? Kdacht het niet :-)
Grungie
23 oktober 2007, 21:00
Het blijft me verbazen dat men hier zo met scherp schiet op McLaren. Oke, ik ben het ook niet met hen eens om beroep aan tekenen. Maar ik begrijp hen wel.
De grote hoofdschuldige in deze ganse nasleep is in mijn opinie toch wel de FIA.
Wat hebben de stewards immers gezegd? Na de race werd de benzine van de BMW's en de Williams illegaal bevonden (te koud) maar ze konden het niet bewijzen...
Snapt iemand de logica van zulke uitspraak? Ik in ieder geval niet. Als je iemand schuldig bevind moet je toch over bewijzen beschikken? Geen bewijzen, geen overtreding.
Nu is er een overtreding maar geen bewijzen. Maar ook een overtreding en geen bestraffing.....
Waar heb ik dat nog gehoord???
De eerste uitspraak van de FIA in het spionageschandaal? Heel veel reacties gelezen dat men het niet snapt : Schuldig maar geen straf.
En ook de reden dat er beroep werd aangetekend tegen die uitspraak.
Nu hebben we hier krek hetzelfde : Schuldig maar geen straf.
Ben ik de enige die daar over valt? Blijkbaar is dat voor de meesten hier maar een detail. Toch niet voor mij.
De FIA had gans deze zever kunnen vermijden. Schuldig is diskwalificatie en Loewie kapoen. Ofwel geen overtreding en er ook geen melding van maken. Had de FIA eens gedaan wat ze moest doen dan hadden hier geen pagina's vol gezever gestaan. Maar de FIA is gewoon weer eens te laks en onbekwaam.
De stewards wilden of durfden het gewoon niet aan om de uitslag van het WK te wijzigen. Was dit de eerste race van het seizoen geweest, veel kans dat er 4 wagens werden gediskwalificeerd.
NewTown
23 oktober 2007, 21:10
Grungie, in mijn geval is het niet zozeer dat beroep dat me ergert bij McLaren hoor... gewoon het hele seizoen, het hele beheer van alle problemen, van de mensen, ... ;)
Kama Schumi
23 oktober 2007, 21:55
Ik ben het volledig eens dat fia schuld heeft aan de meeste problemen die er in F1 geweest zijn maar nu ineens een verdiende kampioen zijn titel wegnemen wegens zo'n dikke zever is er gewoon over :confused:
Trouwens GP Brazillië '95 was hetzelfde als nu en de piloten behielden hun punten.
Redeneren over Max zei dit of dat helpt ook niet want we weten allemaal hoe Max is. Als er één piloot weet hoe belachelijk de fia kan doen dan is het Alonso wel. Lewis is dit jaar genoeg ontsnapt aan straffen dat hij nu ook terecht niet klaagt.
Tja McLaren....mij zit het heel hoog dat ze tegen één van hun eigen piloten zaten te rijden en dat in een jaar waar integriteit en sportief zo vaak zijn vermeld door Ron Dennis. Ik snap wel dat het een moeilijk jaar was voor iedereen bij McLaren en niemand in F1 is heilig. Zonder Stepney rijdt de Scuderia een heel jaar lang met een vleugel waarvan ze weten dat hij illegaal is. Toch is dat geen excuus hoe slecht sommige zaken zijn aangepakt.
GeDi
23 oktober 2007, 22:03
In hbvl stond dat het grootste probleem met die benzinetemp de omgevingstemperatuur was,de twijfel er rond toch.
Met 2 verschillende metingen (bedrijven) hadden ze 2 verschillende waardes,voor de ene was de benzine te koud en voor de andere niet ;)
De benzine mag blijkbaar maar max 10 graden kouder in de tank zijn als de omgevingstemp,bij de ene meting was het tussen de 12 en 14 graden kouder.Bij de andere meting was het wel goed.
Grungie
23 oktober 2007, 22:31
Ik ben het volledig eens dat fia schuld heeft aan de meeste problemen die er in F1 geweest zijn maar nu ineens een verdiende kampioen zijn titel wegnemen wegens zo'n dikke zever is er gewoon over :confused:
Ik zeg ook niet dat Kimi de titel niet verdiend.
Ik zeg gewoon dat de FIA incompetent is. Ze had die 4 wagens gewoon moeten diskwalificeren. Punt andere lijn.
Trouwens GP Brazillië '95 was hetzelfde als nu en de piloten behielden hun punten.
Hier heb ik al op geantwoord. Zie dit topic nog maar effe na.
Beide zaken zijn trouwens niet te vergelijken. Koudere benzine, daar haal je voordeel uit.
Tja McLaren....mij zit het heel hoog dat ze tegen één van hun eigen piloten zaten te rijden en dat in een jaar waar integriteit en sportief zo vaak zijn vermeld door Ron Dennis.
En hoeveel zaten er niet te kankeren op Dennis tijdens de GP van Monaco? Toen trok hij zogezegd Alonso voor en ontzegde Lewis zijn eerste overwinning.
Zonder Stepney rijdt de Scuderia een heel jaar lang met een vleugel waarvan ze weten dat hij illegaal is. Toch is dat geen excuus hoe slecht sommige zaken zijn aangepakt.
En niet te vergeten een illegale bodem. Waarmee ze zelfs een GP gewonnen hebben.
En in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen was de FIA van die bodem al op de hoogte vóór de race. McLaren heeft er een vraag over gesteld aan de FIA voor de race. (Verklaring van Ronneke tijdens de hoorzitting van 13 sept)
In hbvl stond dat het grootste probleem met die benzinetemp de omgevingstemperatuur was,de twijfel er rond toch.
Met 2 verschillende metingen (bedrijven) hadden ze 2 verschillende waardes,voor de ene was de benzine te koud en voor de andere niet ;)
De benzine mag blijkbaar maar max 10 graden kouder in de tank zijn als de omgevingstemp,bij de ene meting was het tussen de 12 en 14 graden kouder.Bij de andere meting was het wel goed.
Volgens Peter Baert op Pitstop.tv is enkel de temperatuur op de monitoren van de FOM geldig. Dus moeten ze niet afkomen met 2 verschillende bedrijven. Monitoren van de FOM en daarmee uit.
Hoe komt het anders dat die 9 andere teams wel in orde waren?
Max. 10 graden minder dan de FOM temperatuur. Geen 12, 13 of 4. Max. 10. En geen 9 of 10 minder dan de Meteo France temperatuur. Max. 10 minder dan de FOM.
Ik snap niet hoe er hier verwarring kan rond bestaan.
GeDi
23 oktober 2007, 22:38
Ze hadden Lewis ook 2 maal moeten straffen dit weekend,maar dat hebben ze ook niet gedaan.
Het is en blijft de fia.
Hoeveel winst zou benzine wat een paar graden kouder is in feite geven ?
Ik denk dat de eventuele winst kleiner zou zijn als de eventuele winst van het mogelijk gebruiken van data van een ander team ;) Want daar had de fia ook gewoon de punten van de rijders moeten wegnemen ;)
Dit jaar is het een serieuse soep geweest en het mag nu wel stoppen.
Grungie
23 oktober 2007, 22:54
Ivm die banden, daar had hij een straf mogen voor krijgen. Er zijn precedenten. Een seconde erbij in de kwalifs had ik een aanvaardbare straf gevonden.
Maar is een boete dan ook geen straf?
En als je voor die 2e straf doelt op de kwalificaties war hij Kimi zou gehinderd hebben, dan moet ik toch zeggen dat dit BS is.
Ten eerste : Ferrari heeft geen klacht ingediend.
Ten tweede : Als er een team is die klaagt over hinderen dan is het Ferrari wel. Ik herrinner mij een race in Monza waar Fons vééééle malen verder voor een rode bolide reed en er wel een straf voor kreeg. Het zal besmettelijk zijn denk ik. :)
En over die data kan ik ook nog wel een woordje placeren.
Dat ze die data in hun bezit hadden, daar twijfel ik niet aan. En dat er toch wel meer mensen op de hooghte waren dan Coughlan en de la rosa, dat is ook wel duidelijk.
Maar de Ferrari gekopieerd? Dat acht ik niet mogelijk. Wegens het feit dat de wagens niet compatibel zijn.
Maar ik denk wel dat de data hun op frisse ideeen heeft gebracht, nieuwe invalshoeken ed. Op die manier kan ze wel een invloed hebben gehad. Maar stukken gekopieerd? Dan hadden ze toch geen 3 maand nodig om een onderdeel te kopieren? (er is in de transcripte sprake van een onderdeel, alleen weet ik niet meer juist welk)
Het heeft bepaalde mensen wellicht beinvloed in hun denken. Maar kopieren? Dat is een insinuatie die door Ferrari is verspreid en waar geen bewijzen voor zijn.
NewTown
23 oktober 2007, 22:59
Grungie, ik hoor je niets zeggen over het beheer van de hele situatie bij McL?
Overigens, wat de FIA, de overtredingen en andere reglementen betreft: dit jaar was gewoon een dieptepunt, in méér dan één opzicht in de loop van het seizoen, nietwaar... Stewart vroeg de kop van Mosley, maar dat lijkt me wishfull thinking :)
Kama Schumi
23 oktober 2007, 23:00
Ik zeg ook niet dat Kimi de titel niet verdiend.
Ik zeg gewoon dat de FIA incompetent is. Ze had die 4 wagens gewoon moeten diskwalificeren. Punt andere lijn.
Hier heb ik al op geantwoord. Zie dit topic nog maar effe na.
Beide zaken zijn trouwens niet te vergelijken. Koudere benzine, daar haal je voordeel uit.
Ja de fia is incompetent, agree 100%. Maar om nu net tijdens de laatste GP het gezond verstand te gebruiken om iemand de titel te ontnemen....nee...voor mij hoeft het niet. Nogmaals Hamilton is te vaak ontsnapt en beschermd dit seizoen. No way dat hij nu ineens Kimi zijn titel gaat stelen.
Ik wil absoluut constante regels,betere race stewards en minder gezever maar dit jaar was het al 16 GP's niet constant. Laat ons hopen dat vanaf 2008 iedereen gelijk behandeld wordt.
En hoeveel zaten er niet te kankeren op Dennis tijdens de GP van Monaco? Toen trok hij zogezegd Alonso voor en ontzegde Lewis zijn eerste overwinning.
Buiten Lewis zelf en de Britse media heb ik weinig gehoord. Hamilton dacht blijkbaar dat hij goed genoeg was om Alonso in Monaco in te halen op de baan :rolleyes:
Of ging hij al die tijd goed maken met enkele snelle rondjes maar dan zou Alonso ook de kadans optrekken want uiteraard was die niet onnodig zoals een zot aan't pushen. Een easy veilige 1-2 voor McLaren maar Lewis is toen beginnen klagen. Ter voren heeft Alonso geen negatief woord gezegd maar de Britse pers is er vollop op gesprongen en is Alonso beginnen zwart maken. in Canada deed het team alles juist voor Lewis en alles fout voor Alonso. In Indy was Alonso duidelijk sneller maar Hamilton smeet toch gewoon de deur dicht no matter what. Van dan is Fernando ook dik gefrustreed geraakt. Die frustraties zijn slecht aangepakt door het team.
En niet te vergeten een illegale bodem. Waarmee ze zelfs een GP gewonnen hebben.
En in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen was de FIA van die bodem al op de hoogte vóór de race. McLaren heeft er een vraag over gesteld aan de FIA voor de race. (Verklaring van Ronneke tijdens de hoorzitting van 13 sept)
Again 100% akkoord.
Daarom snap ik echt niet hoe Dennis tegen een eigen piloot kan racen en Ferrari zo de kans geven om toch de titel te pakken.
Kama Schumi
23 oktober 2007, 23:08
Een ding nog wel,ik ben niet kwaad op McLaren voor Stepnygate.
Dat was gewoon BS eerste klas. Zoals Grungie zei, insinuaties van Ferrari zijn geen feiten. Iedereen in de F1 wereld heeft al zijn gedacht gezegd en de neutrale meningen waren toch vrij unaniem.
Max buiten.
Prof. race stewards.
Ne goeie review van de regels.
Dat ze daarmee al eens beginnen.
Phil69
23 oktober 2007, 23:09
Dennis die tegen zijn piloot racet
of
Alonso die tegen McLaren racet
De visie van Niki Lauda: NIKI LAUDA ON ALONSO http://www.itv-f1.com/Feature.aspx?Type=General&PO_ID=41081
Grungie
23 oktober 2007, 23:10
Ja de fia is incompetent, agree 100%. Maar om nu net tijdens de laatste GP het gezond verstand te gebruiken om iemand de titel te ontnemen....nee...voor mij hoeft het niet. Nogmaals Hamilton is te vaak ontsnapt en beschermd dit seizoen. No way dat hij nu ineens Kimi zijn titel gaat stelen.
Misschien dat we hierin wel verschillen van mening.
Ik zou dat niet zien als stelen van Kimi. Hoe hard hij die titel ook verdiend.
Als de BMW's en de Williamsen niet conform de regels zijn dan moeten ze uit de race gezet worden. Want dan is er geen eerlijke race geweest.
Ik zou een DSQ van die 4 wagens ook totaal niet zien als een bescherming van Lowie. Totaal niet.
Daarom snap ik echt niet hoe Dennis tegen een eigen piloot kan racen en Ferrari zo de kans geven om toch de titel te pakken.
Agree.
In China hebben zowel Ron (McLaren) als Lowie een fout gemaakt. Dat is heel juist. Lowie had nooit van de baan mogen gaan in de pitlane en Dennis had Lowie eerder moeten binnenhalen.
Daar en nergens anders heeft Lowie zijn titel verloren.
Grungie
23 oktober 2007, 23:31
Grungie, ik hoor je niets zeggen over het beheer van de hele situatie bij McL?
Overigens, wat de FIA, de overtredingen en andere reglementen betreft: dit jaar was gewoon een dieptepunt, in méér dan één opzicht in de loop van het seizoen, nietwaar... Stewart vroeg de kop van Mosley, maar dat lijkt me wishfull thinking :)
Glad overgekeken, over deze post. Als het snel gaat gebeurt dat wel eens he?
Enfin, over het beheer binnen McLaren. Voor zover daar veel over bekend is.
Er staat in de transcriptie van 13 sept. wel een leuke uitspraak die veel zegt.
Nigel TOZZI : (advocaat Ferrari)
After matters had calmed down with Mr Alonso and you were once again on speaking terms, you did not ask him then…
Ron DENNIS
We are not on speaking terms, but that does not matter.
En effe daarvoor had hij al verklaart :
Ron DENNIS
First, the relationship between Fernando and myself is extremely cold. That is an understatement.
Niet bepaald wat ik optimaal noem. Daar zat al iets scheef, dat is duidelijk en dat is zeker niet goed voor het team.
Hier had Dennis moeten ingrijpen. Of iemand anders van het team.
Anderzijds vind ik (in tegenstelling tot velen hier) dat Fons wel degelijk over de schreef is gegaan en zelf de situatie in de hand heeft gewerkt. Hij is het die kwaad is geworden op Dennis en beginnen dreigen. Niet bepaald respectvol tegenover iemand die tenslotte zijn baas is. En van wie hij zijn loonbriefje krijgt op het einde van de maand.
Dat Ron kwaad is, dat is begrijpelijk. Maar hij heeft daardoor ook fouten gemaakt en is beginnen de kaart trekken van Lowie.
Al geloof ik wel niet dat Lowie dan beter materiaal zou gekregen hebben dan Fons.
Verkeerd management bij McLaren? Zeker. Heeft het hen een pilotentitel gekost? Wellicht. Al is 2 en 3 op 1 punt van de kapoen zeker geen slecht resultaat.
Mijn mening : Volgend jaar ofwel Fons buiten, ofwel Dennis buiten.
Kama Schumi
24 oktober 2007, 08:13
Misschien dat we hierin wel verschillen van mening.
Ik zou dat niet zien als stelen van Kimi. Hoe hard hij die titel ook verdiend.
Als de BMW's en de Williamsen niet conform de regels zijn dan moeten ze uit de race gezet worden. Want dan is er geen eerlijke race geweest.
Ik zou een DSQ van die 4 wagens ook totaal niet zien als een bescherming van Lowie. Totaal niet.
Ik volg de redenering van oneerlijke GP wel maar voor mij valt die in het water door een oneerlijk seizoen. Beide toppers deden dingen fout en zelfs BMW werd ook vermeld bij mogelijke illegale stukken in't begin van dit jaar (en nu).
Bij mij overheerst één gevoel.
Kimi is in't verleden al een titel bestolen omdat een bepaalde piloot nog punten kon pakken na hulp van niet neutrale marshalls. Geen haar op mijn hoofd die het ziet zitten om Kimi de titel af te nemen. Neem die teams en piloten hun punten af maar duw Hamilton niet omhoog. Het was al erg genoeg dat elke piloot als een mak lammetje uit de weg ging om hem niet te hinderen. Met piloten zoals Damon Hill en Jacques Villeneuve was het wat anders.
Het doet mij ook wat denken aan Senna die Prost eraf knalde in '89. Dat was ook express en die zou ook een straf verdiend hebben....zou....indien je het verleden gewoon negeert. Gerechtigheid in sport hoeft bij mij niet altijd volgens de letter van de wet te zijn.
Ik weet dat dit laatste een zware en gevaarlijke uitspraak is maar ze komt dan ook uit mijn hart en niet uit het verstand ;)
NewTown
24 oktober 2007, 08:40
Dennis die tegen zijn piloot racet
of
Alonso die tegen McLaren racet
De visie van Niki Lauda: NIKI LAUDA ON ALONSO http://www.itv-f1.com/Feature.aspx?Type=General&PO_ID=41081
het was wel een uitspraak van Dennis zelf, over dat racen tegen Alonso, hé ;)
En het relaas van Kama is ongeveer de volgorde hoe het gegaan is... Alonso deelt alles met Hamilton, en wordt dan de kop van jut... en dan de loup, de uitvergroting, de ridiculisatie door verschillende media vormen (britse kranten staan erom bekend, en het moet de Spanjaard die al jaren ginds woont getroffen hebben, maar ook internet, ...)
Kama Schumi
24 oktober 2007, 08:41
Over Alonso kan ik weinig met zekerheid zeggen maar ik weet wel dat hij het hele jaar begraven is onder de kritiek en alles wat in de roddelboekses stond werd aangezien als effectief gezegd door hem. Als 2 partijen ruzie maken zou je denken dat ze beide fouten maken maar een groot deel van het jaar kreeg enkel Alonso kritiek. Toen begon ik al serieus te twijfelen want als 2 mensen niet tegen elkaar praten dan ligt dat ook effectief aan 2 mensen.
Lewis is beginnen blijten in Monaco en van dan af heeft iedereen binnen McLaren fouten gemaakt inclusief Fernando,Lewis en Ron. Hongarije was een hoogtepunt (lagepunt) en wat Alonso deed was zeker en vast laag maar stel je in zijn schoenen. Lewis begint met de zever waarop hij evenhard onozel doet maar enkel hij krijgt een zware straf. Ik zou me ook verraden voelen door het team. Dat Alonso zo'n beest moet zijn komt me ook raar over want bij Renault is iedereen nog altijd vol lof over hem. Ex-McLaren mensen aan de andere kant zijn minder positief. Dat zegt niet alles maar toch genoeg om niet zomaar te geloven dat het enkel Fernando was.
Afdreigen van een baas? Dat Niki Lauda artikel dat Phil poste haalde dit ook aan. Ik vind opinies van oud piloten altijd leuk maar Lauda komt me eerder over als de manager van een groot bedrijf die zijn werknemers afdreigt met luisteren,zwijgen,werken of je wordt ontslagen. Respect voor de baas mag er zijn maar het moet ook wederzijds zijn. De tijd van enkel braafjes knikken voor de baas kan van mij al lang den boom in. Ik weet hoeveel respect Ron Dennis toonde aan Juan Pablo Montoya toen die zelf koos wat hij wou doen in 2007.
Nogmaals alle partijen binnen McLaren maakten fouten maar als er zo'n problemen zijn kijk ik eerst naar het management. De piloten hun primaire job is rijden en dat deden ze geweldig. Er zijn andere mensen binnen het team dat deze BS hadden moeten oplossen.
NewTown
24 oktober 2007, 08:45
't gaat hier zo rap dat intussen Kama mijn mening al postte :D
over Alonso: zeker niet blaamvrij, maar gewoon het zwarte schaap in deze zaak, imo. en Dennis de 'baas die het loonstrookje tekent' vind ik nou niet echt een treffende omschrijving, op dat niveau ;). niets te maken met jan met de pet die voor john met de bmw werkt hoor!
maar al die situaties van escalatie, van dennis die zegt dat ze tegen alonso racen, van mensen die zeggen dat het leven buiten McLaren leuker is, doen me toch denken dat het 'personeelsbeleid' (om het dan zo te zeggen) zwaar te wensen overlaat!
als Alonso zo'n eikel is... hoe is het dan zo goed kunnen gaan bij Renault?
;)
Kama Schumi
24 oktober 2007, 08:47
het was wel een uitspraak van Dennis zelf, over dat racen tegen Alonso, hé ;)
En het relaas van Kama is ongeveer de volgorde hoe het gegaan is... Alonso deelt alles met Hamilton, en wordt dan de kop van jut... en dan de loup, de uitvergroting, de ridiculisatie door verschillende media vormen (britse kranten staan erom bekend, en het moet de Spanjaard die al jaren ginds woont getroffen hebben, maar ook internet, ...)
Ik denk dat je hier wel een onderschat punt aanhaald NewTown. Alonso woonde al jaren in de UK en was hier altijd zeer populair (zelfs nu zijn er nog een groot deel pro Alonso ). Dan ineens wordt hij de boeman...dat zal zeker pijn gedaan hebben.
Komt erbij dat in de UK achter alles een verhaal gezocht wordt en vaak de meest valse ludieke dingen gezegd worden. Da's den Duitse Bild x 50. Daartegen staan dan Spaanse kranten die vaak 'latijns' reageren.
NewTown
24 oktober 2007, 08:53
<...>
Komt erbij dat in de UK achter alles een verhaal gezocht wordt en vaak de meest valse ludieke dingen gezegd worden. Da's den Duitse Bild x 50. Daartegen staan dan Spaanse kranten die vaak 'latijns' reageren.
en voor wie dàt niet gelooft... schaf je eens een paar weken de Sun & Co aan, je gaat lachen (of groen zien van walging, dat kan ook)
't Is soms raar, een Brit... fairplay van hier tot ginder, maar ook moddergooiend van hier tot ginder. Weird People :D
Dead_Man
24 oktober 2007, 10:03
Ik ga nu een proberen om me te onthouden uit deze discussie
Wel om reden hiervan .....
- BMW en Williams reden met niet conforme naft ..... straf (diskwalificatie) : JA
- Raikonnen op deze manier de titel ontnemen : NEE
Ge ziet .... tegenstrijdigheden.
Als 't eerste een JA is, is automatisch het 2e ook een JA en dat vind ik niet kunnen.
Verder heb ik de indruk dat de meningen ivm de Ferrari piloten status hier een beetje aan 't veranderen is.
Jàrenlang is Ferrari bekritiseerd met hun pilotenstatus .... nu word McLaren ietwat bekritiseerd omdat ze dit niet doen.
Feit is natuurlijk ..... niemand had verwacht dat Hamilton zo'n seizoen als rookie zou rijden. Iedereen wist wel dat hij het talent is maar dat hij op zijn minst toch nog een jaartje aanpassing zou moeten doorstaan.
Dead_Man
24 oktober 2007, 10:04
Verkeerd management bij McLaren? Zeker. Heeft het hen een pilotentitel gekost? Wellicht. Al is 2 en 3 op 1 punt van de kapoen zeker geen slecht resultaat.
2 en 3 is zeker geen slecht resultaat maar wat brengt het op
Alleen de titel is belangrijk ..... den 2e heeft verloren.
Kama Schumi
24 oktober 2007, 10:35
Ik ga nu een proberen om me te onthouden uit deze discussie
- BMW en Williams reden met niet conforme naft ..... straf (diskwalificatie) : JA
Als 't eerste een JA is, is automatisch het 2e ook een JA en dat vind ik niet kunnen.
Enigheid eisen is daar heb ik geen probleem mee maar Montoya,Raikkonen en Alonso om er maar een paar te noemen zijn vaak genoeg in de zak gezet volgens onlogische dingen.....toen werden deze tegenstrijdigheden ook genegeerd.
Verder heb ik de indruk dat de meningen ivm de Ferrari piloten status hier een beetje aan 't veranderen is.
Jàrenlang is Ferrari bekritiseerd met hun pilotenstatus .... nu word McLaren ietwat bekritiseerd omdat ze dit niet doen.
Feit is natuurlijk ..... niemand had verwacht dat Hamilton zo'n seizoen als rookie zou rijden. Iedereen wist wel dat hij het talent is maar dat hij op zijn minst toch nog een jaartje aanpassing zou moeten doorstaan.
Ferrari en McLaren hebben als team alletwee gefoeffeld dit jaar. In dat opzicht beoordeel (veroordeel) ik ze beiden hetzelfde. Kwa piloten is die status verandering wel heel simpel te verklaren. Massa en Kimi kregen dit jaar echt wel een gelijke kans. Op de baan heeft Ferrari het goed aangepakt volgens mij. Kritiek die ik in't verleden had vond ik spijtig genoeg wat terug bij McLaren. Ik ga daar dan ook niet over zwijgen. Ikzelf ben maar één persoon met één mening maar ik denk wel dat er een flink aantal mensen zijn die er hetzelfde over denken. Dat is vooral veelzeggend over de huidige status van McLaren.
Dat Hamilton het fantastisch doet is nog altijd geen reden om de boel uit de hand te laten lopen. Misschien was het uiteindelijk wel onvermijdelijk. Ik hoop dat iedereen er zijn lessen uit trekt en dat we volgend jaar meer actie op de baan zien dan dit jaar ernaast.
Scuderio
24 oktober 2007, 21:25
Als 't eerste een JA is, is automatisch het 2e ook een JA en dat vind ik niet kunnen.Dat laatste is niet noodzakelijk waar. De FIA reglementen zouden de FIA reglementen niet zijn als er geen onrechtlijnigheden zouden instaan ;)
Het is namelijk zo dat inderdaad in principe bij een diskwalificatie alle rijders erachter naar voren schuiven, behalve als de stewards beslissen dat dit niet moet gebeuren.
het is dus perfect mogelijk om nr 3 t.e.m. 6 te diskwalificeren en Hamilton gewoon op nr. 7 te laten staan. Fijn he :D
En verder: zoveel activiteit 's morgens tussen 8 en 10... moet er hier weer ni meer gewerkt worden nee? ;)
Grungie
24 oktober 2007, 21:59
Gij zijt ne straffe gij. Gij zou dus ook Alonso diskwalificeren? :D
Veel kans dat het op zo'n schijt-compromis uitdraait. Met een onreglementaire wagen nog punten afsnoepen van je concurrent. Want dat is wat dit inhoud.
Scuderio
24 oktober 2007, 22:02
Gij zijt ne straffe gij. Gij zou dus ook Alonso diskwalificeren? :Dklein foutje :D Het was echt waar niet expres, Alonso mag zijn derde plaats gerust houden van mij, hij heeft ze verdiend ;)
NewTown
25 oktober 2007, 10:06
lol
je kan zelf niet beweren dat hij profiteerde van de fumes van de 'betere' naft, hé :D
Grungie
26 oktober 2007, 23:18
I
Eigenlijk zou je dit los van het kampioenschap moeten zien. En dan is die 2e vraag bijkomstig.
Als dit de eerste race van het seizoen was dan volgen er 4 diskwalificaties van de stewards. Zonder dat daar vragen bij gesteld worden.
Nu was het de laatste race van het kapoenschap en Kimi is kapoen. En bij een diskwalificate van die 4 wagens hebben we een andere kapoen. Dat weten die stewards ook. En dat maakt de zaak gewichtiger, maakt dat de beslissing zwaarder, moeilijker is.
Terwijl er dat in feite niets mee te maken zou mogen hebben.
Ik vrees dan ook een beetje dat eer een shijt-compromis uit de bus zou komen. Diskwalificatie maar niet doorschuiven van punten bv. (of aftrok van behaalde punten met behoud van posities, wat op ongeveer hetzelfde neerkomt). Een beslissing genomen met het kapoenschap in het achterhoofd. En een beslissing die men in het begin van het seizoen niet zou nemen. Dat vrees ik een beetje.
Kama Schumi
27 oktober 2007, 13:11
OK, na nooit constant geweest te zijn met de regels tijdens 16 GP's gaan we nu tijdens GP 17 wel volledig correct werken om Kimi zijn titel af te nemen. Dat gaat de F1 wel veel meer credibiliteit geven dan nu.
Nogmaals, ik wou dat iedereen bij de fia vervangen werd en dat we eindelijk een constante krijgen kwa regels, overtredingen en straffen. Maar nu ineens beginnen heilig doen om een man kampioen te maken die al meedere malen onterecht geen straf kreeg...nee...da's er erover en geen klein beetje.
En neen, niets is enkel zwart of wit. Als in de rechtbank iemand schuldig is aan een bepaalde straf dan is er ook geen standaard sanctie. Dan wordt ook het gehele plaatje bekeken. Gelukkig maar zou ik zeggen.
Scuderio
27 oktober 2007, 14:27
Het gebeurt niet veel, maar ik geef u volledig gelijk, Kama :)
NewTown
27 oktober 2007, 19:31
dito ;)
Grungie
27 oktober 2007, 21:31
OK, na nooit constant geweest te zijn met de regels tijdens 16 GP's gaan we nu tijdens GP 17 wel volledig correct werken om Kimi zijn titel af te nemen. Dat gaat de F1 wel veel meer credibiliteit geven dan nu.
Dus kunnen we stellen dat Kimi zijn titel behaald heeft in een seizoen vol met inconsistente regels. Maw, hij ligt in een goede schuif bij de FIA?
Dat de regels niet constant geweest zijn, daar ben ik mee akkoord. Ik heb ook kritiek gehad op Hamilton achter de SC in Japan. En op andere zaken. En ook nu op deze te koude naft en geen diskwalificatie.
Het minste wat je kan zeggen is dat ik wel constant ben met mijn kritiek.
Daarbij, iemand moet hier toch een beetje tegendraads zijn om hier wat leven in de brouwerij te houden? En soms ben ik wel graag eens tegendraads. :D
Kama Schumi
28 oktober 2007, 03:33
Dus kunnen we stellen dat Kimi zijn titel behaald heeft in een seizoen vol met inconsistente regels. Maw, hij ligt in een goede schuif bij de FIA?
Dat de regels niet constant geweest zijn, daar ben ik mee akkoord. Ik heb ook kritiek gehad op Hamilton achter de SC in Japan. En op andere zaken. En ook nu op deze te koude naft en geen diskwalificatie.
Het minste wat je kan zeggen is dat ik wel constant ben met mijn kritiek.
Daarbij, iemand moet hier toch een beetje tegendraads zijn om hier wat leven in de brouwerij te houden? En soms ben ik wel graag eens tegendraads. :D
Ik zou niet zeggen dat Kimi beter in de schuif ligt maar hij heeft inderdaad zijn eerste titel gehaald in een jaar met veel inconsistente zaken. Ik kan er mee leven omdat hij in't verleden al een titel verdiende.
En je hebt absoluut gelijk met je constante kritiek Grungie. Bijna steeds heb je gelijk en eigenlijk ben ik het ook nu technisch met je eens. Alleen nu wil ik geen gelijk krijgen....;)
Dead_Man
15 november 2007, 12:18
'k ben eens nieuwsgierig of de FIA vandaag het gaat aandurven om Kimi's "op de baan gewonnen" wereldkampioenstitel af te nemen om aan Lowie'ke te geven.
Binnen en paar uur weten we het .....
NewTown
15 november 2007, 18:15
'k ben eens nieuwsgierig of de FIA vandaag het gaat aandurven om Kimi's "op de baan gewonnen" wereldkampioenstitel af te nemen om aan Lowie'ke te geven.
Binnen en paar uur weten we het .....blijkbaar pas morgen... maar voor één keer vind ik dat ze Maxke gelijk moeten geven (zo zie je maar... àlles is mogelijk :D)
Grungie
15 november 2007, 19:09
Binnen en paar uur weten we het .....
Precies of Lowie zijn titel niet op de baan zou gewonnen hebben.....
NewTown
15 november 2007, 20:17
Precies of Lowie zijn titel niet op de baan zou gewonnen hebben.....
grungie, op de baan heeft Kimi gewonnen, zo lijkt me :D
Grungie
15 november 2007, 20:23
Bekijk het zo : Lowie heeft het moeten opnemen tegen illegale wagens.
Zonder die illegale wagens pakt Lowie een 5e plek op de baan, voldoende voor de wereldtitel.
GeDi
15 november 2007, 20:31
Lowie zijn wagen was mischien het hele jaar wel illegaal ;)
Grungie
15 november 2007, 20:40
Als ge doelt op de spionagezaak zijt ge aan het zeveren.
Ook al zou het een kopie zijn van de Ferrari (wat het duidelijk niet is) dan nog wil dat niet zeggen dat de wagen illegaal is. Illegaal wil zeggen in overtreding met de technische reglementen.
Holkers
15 november 2007, 21:19
Als ge doelt op de spionagezaak zijt ge aan het zeveren.
Ook al zou het een kopie zijn van de Ferrari (wat het duidelijk niet is) dan nog wil dat niet zeggen dat de wagen illegaal is. Illegaal wil zeggen in overtreding met de technische reglementen.
Nee, als de wagen van Dennis technische middelen bevat die behoren bij het interlectueel eigendom van Ferrari zijn ze strafbaar aan spionage...
Scuderio
15 november 2007, 21:55
de FIA heeft er alles aan gedaan om Lewis te laten winnen en toch heeft Kimi het gehaald op de baan, genoeg reden dus om hem die titel niet af te pakken...
Grungie
15 november 2007, 21:57
de FIA heeft er alles aan gedaan om Lewis te laten winnen en toch heeft Kimi het gehaald op de baan, genoeg reden dus om hem die titel niet af te pakken...
Leg me dat eens uit?????
Wat heeft de FIA gedaan om Lowie te laten winnen????? Waar?? Wanneer??
GeDi
15 november 2007, 21:57
Nee, als de wagen van Dennis technische middelen bevat die behoren bij het interlectueel eigendom van Ferrari zijn ze strafbaar aan spionage...
Tja,das in feite zo geen erg ;) :rolleyes:
Als mijne baas bv de prijzen van offertes kan inzien van onze concurrenten (en dat doet hij regelmatig :) ),dan past hij ook zijn prijzen aan.Maar niet opvallend natuurlijk.Dat gaat dan om duizenden euro's.
Stel u dan voor in de f1 waar het om miljoenen gaat ;)
GeDi
15 november 2007, 22:00
Leg me dat eens uit?????
Wat heeft de FIA gedaan om Lowie te laten winnen????? Waar?? Wanneer??
Voor die kinderachtige spelletjes bv alleen Alonso straffen ;)
Niet straffen als hij iemand hinderd in zijn kwalif ;)
Scuderio
15 november 2007, 22:02
idd, voor de belachelijkste dingen werden er straffen uitgedeeld, alleen Lewis kwam ongestraft met alles weg.
Grungie
15 november 2007, 22:04
Hinderen in de kwalificatie??? Toch niet in Brazilië zeker?
Als dat hinderen was......
Ik heb Kimi niet horen klagen.
En waar is alleen Alonso gestraft?
Grungie
15 november 2007, 22:05
idd, voor de belachelijkste dingen werden er straffen uitgedeeld, alleen Lewis kwam ongestraft met alles weg.
Specifieer aub.
Voor welke belachelijke feiten werden er straffen uitgedeeld?
GeDi
15 november 2007, 22:08
Alonso in Hongarije.
Kimi was wel gehinderd,maar heeft er niet over geklaagd.Das een groot verschil :)
Grungie
15 november 2007, 22:14
En daar is alleen Alonso voor bestraft?
Ten eerste : McLaren scoorde daar geen constructeurspunten. Dat is dan niet meer alleen Alonso. Al speelt dit eigenlijk niet veel belang meer na de spionagezaak.
Ten tweede : Het was hier toch duidelijk een grove fout van Alonso. Hij werd terecht bestraft hiervoor naar mijn mening.
Hoe kun je nu Lowie verwijten dat hij geen straf krijgt voor iets wat Alonso mispeuterd?
Meer zelfs, Als Alonso zijn verstand had gebruikt en Lowie niet had opgehouden dan hij hij wellicht beter gedaan dan een 4e plaats en wereldkampioen geworden. ZIJN fout kost hem hier een pak punten EN de wereldtitel.
Fons heeft de titel in Hongarije verloren.
Hoe kun je dat Lowie verwijten????
Scuderio
15 november 2007, 22:16
en dan hebben we nog het safetycar incident en de hijskraanhulp in de gravel...
En Vettel (? mijn slecht geheugen...) die zijn 10 plaatsen straf kwijtgescholden werd omdat ze anders bijna niet konden om Hamilton ook te straffen maar die dan achteraf wegens hinderen (hij wel ;)) toch nog 5 plaatsen straf kreeg...
genoeg vb dus :)
GeDi
15 november 2007, 22:18
Had Hamilton niet eerst iets gedaan,of net niet gedaan,voor Alonso ;)
Ge kunt er precies niet van over dat Kimi wereldkampioen is :p :D
Scuderio
15 november 2007, 22:18
En daar is alleen Alonso voor bestraft?
Ten eerste : McLaren scoorde daar geen constructeurspunten. Dat is dan niet meer alleen Alonso. Al speelt dit eigenlijk niet veel belang meer na de spionagezaak.
Ten tweede : Het was hier toch duidelijk een grove fout van Alonso. Hij werd terecht bestraft hiervoor naar mijn mening.
Hoe kun je nu Lowie verwijten dat hij geen straf krijgt voor iets wat Alonso mispeuterd?
Meer zelfs, Als Alonso zijn verstand had gebruikt en Lowie niet had opgehouden dan hij hij wellicht beter gedaan dan een 4e plaats en wereldkampioen geworden. ZIJN fout kost hem hier een pak punten EN de wereldtitel.
Fons heeft de titel in Hongarije verloren.
Hoe kun je dat Lowie verwijten????het was een interne McLaren twist die begonnen was door Lewis die een gemaakte afspraak niet nakwam.
Ofwel kom je daar als FIA dan niet tussen ofwel ben je consequent en straf je alle partijen...
Scuderio
15 november 2007, 22:19
Ge kunt er precies niet van over dat Kimi wereldkampioen is :p :DIk krijg ook die indruk :D
Grungie
15 november 2007, 22:28
het was een interne McLaren twist die begonnen was door Lewis die een gemaakte afspraak niet nakwam.
Ofwel kom je daar als FIA dan niet tussen ofwel ben je consequent en straf je alle partijen...
Had Fons niet onnozel gedaan om Lowie terug te pakken, niemand het het geweten. Ook de FIA niet.
En de fout van Fons was echt wel van een veel grotere orde (en veel opvallender) dan die van Lowie.
Fons is gewoon ne opvliegende zuiderling met een temperament dat op ontploffen staat. Hij steekt dingen uit en denkt dan pas na.
Scuderio
15 november 2007, 22:33
mja, maar wat is dan het beste: iemand die direct zegt wat hij denkt of iemand die in het openbaar het heilige boontje speelt maar in het geniep wel zijn teamgenoot beduvelt?
Grungie
15 november 2007, 22:34
en dan hebben we nog het safetycar incident en de hijskraanhulp in de gravel...
En Vettel (? mijn slecht geheugen...) die zijn 10 plaatsen straf kwijtgescholden werd omdat ze anders bijna niet konden om Hamilton ook te straffen maar die dan achteraf wegens hinderen (hij wel ;)) toch nog 5 plaatsen straf kreeg...
genoeg vb dus :)
Ivm de hijskraan.
Persoonlijk heb ik er geen bezwaar tegen. Geen enkele fan zou dat mogen. Hoe meer wagens op de baan hoe beter.
Het is een betwistbaar incident dat naderhand verduidelijkt en verboden werd door de FIA.
Trouwens, Lowie scoorde in de race geen punten. Waarom dan alweer dit verwijt?
Ivm zijn rijgedrag achter de SC geef ik je gelijk.
Ik heb het destijds in het GP topje ook al geschreven dat ik zijn rijgedrag onaanvaardbaar vond.
Het geval Vettel zijn volgens mij wel 2 aparte incidenten. Die moet je niet door elkaar of bij elkaar smijten.
Grungie
15 november 2007, 22:37
mja, maar wat is dan het beste: iemand die direct zegt wat hij denkt of iemand die in het openbaar het heilige boontje speelt maar in het geniep wel zijn teamgenoot beduvelt?
Dennis heeft in Hongarije meerdere keren aan Lowie gevraagd om Fons door te laten. Denk je nu echt dat die dat zonder gevolgen gaat laten? Denk je nu echt dat Lowie daar mee zou weg komen?
Grungie
15 november 2007, 22:43
Ge kunt er precies niet van over dat Kimi wereldkampioen is :p :D
Ik krijg ook die indruk :D
Ik gun het Kimi wel. Ik heb hem altijd graag zien rijden. Al heb ik het wel ietsje moeilijker met de kleur van zijn wagen, akkoord.
Maar ik krijg hier gewoon de indruk dat er velen zijn die Lowie zijn titel niet zouden gunnen. Mocht hij kampoen geworden zijn dan had hij die titel even hard verdiend als Kimi.
En ook vind blijkbaar iedereen dat Lowie geen kampoen mag worden mochten er alsnog 4 wagens gediskwalificeerd worden. Ik vind van wel.
Lowie heeft zijn kansen niet zuiver kunnen verdedigen omdat er 2 illegale wagens rondreden. Zo zie ik dat.
Er wordt hier geluld over fouten die niet bestraft worden (al dan niet terecht) maar een grove overtreding (te koude naft) wordt dan blijkbaar weer gewoon door de vingeers gezien Kimi anders geen kampoen is.
En daarbij, ik ben graag een beetje tegendraads. Brngt wat leven in de brouwerij. :)
Brouwerij????, GVD, mijn pint is leeg......
Dead_Man
15 november 2007, 23:01
aha ... nog geen uitspraak
En ik merk dat de discussie hier weer eens lekker is losgebarsten :D
Voor mij is 't simpel .....
Kimi is wereldkampioen .... hij had de meeste punten na de race in Brazilie
Nu, een maand na datum moeten ze niet meer afkomen om hem die titel af te nemen ..... dat hadden ze vlak na de race moeten doen.
Als ze nu toch nog moesten beslissen de titel aan iemand anders te geven is 't voor mij gedaan ..... dan was Brazilie 2007 de laatste GP die ik heb bekeken .... 't zal wel moeilijk worden na 30 jaar de F1 gevolgt te hebben.
Dan kan ik op de zondagen wat anders doen ..... moet ik gewoon ff wachten tot in november of december om te lezen wie wereldkampioen is geworden na een beroepsprocedure
Kama Schumi
15 november 2007, 23:29
Dennis heeft in Hongarije meerdere keren aan Lowie gevraagd om Fons door te laten. Denk je nu echt dat die dat zonder gevolgen gaat laten? Denk je nu echt dat Lowie daar mee zou weg komen?
Ieder zijn mening over straffen en verdienste maar op deze quote is het antwoord wel simpel ja. Lowie kwam er effectief mee weg en dat heeft Alonso doen overkoken.
Velen gunnen Lowie de titel niet omdat ze afgeknapt zijn op de persoon Lowie. Die paar graden verschil op de brandstof was ook niet de reden waarom Lowie niet hoger stond. Op de Franse meteo waren ze trouwens wel ok maar ik geef gerust toe dat het volgens het boekje een DQ is. Alleen ik trek het me geen zier aan. Piloten waar ik sympathie voor heb zoals Montoya,Kimi en Alonso zijn daar de jaren heen zoveel gekloot door de instanties. Als dan nu de man die het beter weet dan alle andere piloten de titel nog is naast de baan krijgt....nee....ik zal wel met Dead_Man en Bernie wat gaan drinken op zondag ;)
Dead_Man
15 november 2007, 23:37
ff ter verduidelijking ....
Ik ben zeker niet afgeknapt op de persoon Lowie'ke ..... en ik gun hem zeker de titel.
Hij heeft trouwens een prachtseizoen gereden.
Alleen .... Kimi had 1 punt meer na de laatste GP
Grungie
15 november 2007, 23:40
Ieder zijn mening over straffen en verdienste maar op deze quote is het antwoord wel simpel ja. Lowie kwam er effectief mee weg en dat heeft Alonso doen overkoken.
Kwam hij er mee weg? De situatie heeft in zijn voordeel gespeeld, dat is juist?
Maar zeker dat er na de kwalificatie geen deftige woordenwisseling is geweest tussen Dennis en Lowie? Bovendien heeft hij zich na Hongarije (op dat vlak) wel aan de teamorders gehouden.
Als dan nu de man die het beter weet dan alle andere piloten de titel nog is naast de baan krijgt....nee....ik zal wel met Dead_Man en Bernie wat gaan drinken op zondag ;)
Bernie heeft aangekondigd met pensioen te gaan als Lowie kampioen wordt (heb ik ergens gelezen) dus die zal zeker tijd genoeg hebben.
En in principe ben ik het wel met de stelling eens dat je een titel niet voor de groene tafel moet behalen. Maar het betreft hieer geen fout van Lowie die over de titel beslist. Dat is wat voor mij het verschil maakt.
Daarom zeg ik dat mocht Lowie kapoen worden dat niet onverdiend zou zijn.
Mocht er nu een mogelijke BV DSQ van Lowie (een van de rechtstreeks betrokkenen) aangevochten worden voor de groene tafel, dan pas zou ik vonden dat Lowie onverdient kapoen word.
Maar het gaat hier dus over een fout van Williams en BMW.
Nogmaals, je moet de 2 los van elkaar zien. De DSQ van Williams en BMW en de gevolgen voor het kampioenschap. Mocht dit in de eerste race van het seizoen voorgevallen zijn, er zou weinig twijfel zijn over wat er moet gebeuren.
NewTown
16 november 2007, 00:26
Ivm de hijskraan.
Persoonlijk heb ik er geen bezwaar tegen. Geen enkele fan zou dat mogen. Hoe meer wagens op de baan hoe beter.
Het is een betwistbaar incident dat naderhand verduidelijkt en verboden werd door de FIA.
<...>
'k lees hier vanalles waar ik wel wat op te zeggen heb, maar da's allemaal véél te veel werk :D
maar toch deze ertussenuit... néén, grungie, de fans mogen daar wél iets tegen hebben, want waar ligt de grens dan? het is in vele situaties ronduit gevaarlijk! en we willen graag bolides op de baan, ja... maar zonder bloedvergieten, graag ;)
de rest... het seizoen is voorbij en over, ieder kan zich te pletter analyseren, maar alles is uiteindelijk, zoals altijd, het resultaat van een hoop elkaar beïnvloedende factoren... het succes van de ene en het ongeluk van de andere kan je niet op één factor of persoon schuiven, dat kan nooit :)
wat button dan weer zei over hamilton is wél waar... misschien doet de kans zich nooit meer voor (of niet in deze mate) om wereldkampioen te worden... want wie zegt dat volgend(e) ja(a)r(en) die McLaren waar hij heel zijn carriere in wil slijten, de te verslane wagen zal zijn? kijk eens naar de F1geschiedenis, hé ;)
enfin... sloppel :p
Kama Schumi
16 november 2007, 07:12
Kwam hij er mee weg? De situatie heeft in zijn voordeel gespeeld, dat is juist?
Maar zeker dat er na de kwalificatie geen deftige woordenwisseling is geweest tussen Dennis en Lowie? Bovendien heeft hij zich na Hongarije (op dat vlak) wel aan de teamorders gehouden.
Maar hij bleef wel elke schuld ontkennen en pakte met een dikke smile de zogezegd verdiende 10 punten mee. Het zijn punten die tellen en als we het vervolg van het jaar zien kan men zich afvragen hoezeer McLaren Lowie op de vingers zou tikken.
Maar bon, voor mij waren alle 4 de toppiloten even sterk dit jaar op de baan. Het is niet omdat Kimi een puntje meer heeft dat hij sterker was. Kwa verdienen op de baan zijn mekaar waard. Ik kijk dan naast de baan en daar was Kimi de verdiende naar mijn mening.
Verder wel één ding. Ferrari zijn een bende dikke hypocrieten. Dat ze maar rap zwijgen over onsportief want geen team vertegenwoordigde dat woord meer in deze sport den hen.
riddler
16 november 2007, 08:30
In principe als de bmw's en williams' in fout waren, moeten ze een straf krijgen. Maar als rijder zou ik dan persoonlijk niet op deze manier een titel willen winnen. Dat is gewoon geforceerd dan.
Het zou jammer voor Kimi zijn, en ik heb de indruk dat Lowie zich er al bij neergelegd had, alé dat hij de titel niet op deze manier zou willen.
Iets anders nu, zou Paffett geen kans krijgen op het 2e McLarenzitje? die zou ik graag in F1 zien rijden(testen heeft hij dit jaar ook al gedaan).
En wat van Lowie zijn nieuw lief(volgens Q-music) :D ?!
Dead_Man
16 november 2007, 09:30
En wat van Lowie zijn nieuw lief(volgens Q-music) :D ?!
Stond gisteren al in de gazet .....
Laat me ulder ff voorstellen aan Nicole Scherzinger 29 jaar en één van de Pussycat Dolls
http://www.sportwereld.be/Assets/Images_Upload/2007/11/15/liefhamilton.jpg
Nog wat over Lowie'ke ....
Hij verhuist één dezer dagen .... hij verlaat het natte en mistige Engeland voor het fiscaal aantrekkelijker Zwitserland .... hij zou op deze manier zo'n kleine 29 miljoen euro aan belastingen besparen.
Hij zou ook aan 't overwegen zijn om zichzelf op de beurs te laten noteren.
Phil69
16 november 2007, 10:17
Stond gisteren al in de gazet .....
Laat me ulder ff voorstellen aan Nicole Scherzinger 29 jaar en één van de Pussycat Dolls
http://www.sportwereld.be/Assets/Images_Upload/2007/11/15/liefhamilton.jpg
wie zijn de andere ? :D
NewTown
16 november 2007, 14:33
wie zijn de andere ? :D
volledig offtopic, maar bon: http://www.pcdmusic.com/-/Content/Picture/PictureCategories.aspx
;)
Holkers
16 november 2007, 21:39
Kimi officieel kampioen !!!
(FIA laat de uitslag van Brazilië voor wat ie was)
KLIK (http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=32&nid=6624)
NewTown
16 november 2007, 21:44
klik? :rolleyes:
allez, een fatsoenlijke bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/63994 :D
Scuderio
16 november 2007, 22:13
ze hebben dan toch hun verstand gebruikt...
Grungie
16 november 2007, 23:04
Ze hebben juist niet hun verstand gebruikt....
Nu kan gewoon ieder team knoeien met de benzine. Ze komen er toch mee weg.
Kan de FIA nu eens niets deftig doen?
Lieven
16 november 2007, 23:14
Volledig eens met Grungie.
Wat als McLaren volgend jaar ook met te koude benzine tankt?????
Grungie
16 november 2007, 23:16
Dat is toch duidelijk?
Dan volgt een diskwalificatie. Immers : FIA = Ferrari Internal Affairs.
Holkers
16 november 2007, 23:24
klik? :rolleyes:
allez, een fatsoenlijke bron: http://www.autosport.com/news/report.php/id/63994 :D
Je klik ja slimpie. Op klikken met je muis. Of wordt dat in Zuid-Nederland anders genoemd ;)
Fatsoenlijke bron... Traag zeker...
Lieven
16 november 2007, 23:24
en hoe zit dat dan met die beweegbare bodem bij ferrari?
Grungie
16 november 2007, 23:28
en hoe zit dat dan met die beweegbare bodem bij ferrari?
Tja, die is verboden.
Ondanks het feit dat ze er een race mee gewonnen hebben. Ondanks dat die tijdens de race illegaal was. (want McLaren vroeg verduidelijking voor de race)
Holkers
16 november 2007, 23:34
Tja, die is verboden.
Ondanks het feit dat ze er een race mee gewonnen hebben. Ondanks dat die tijdens de race illegaal was. (want McLaren vroeg verduidelijking voor de race)
Zo kan ik nog wel wat oudere koeien uit een sloot trekken. klein voorbeeldje uit 2006...Massadempers... (werden ook pas na enkele wedstrijden verboden, op aangeven van Ferrari voor de doemdenkers ;))
Laten we blij zijn dat de FIA dit keer geen potje van het kampioenschap gemaakt heeft. Het tijdstip en de betrokken teams laat veel ruimte voor twijfel en complot-theoriën, maar wat als de FIA de auto's had gediskwalificeerd en Lewie was echt kampioen geworden achter de ronde tafel... Morgen in alle kranten, wereldwijd, "LEWIS WERELDKAMPIOEN, KIMI IN TRANEN" of iets in die strekking. En dan de tekst, die door een sensatie beluste journalist geschreven is die geen moment ongemoeid laat om de FIA, F1 en alle teams door de modder te trekken... De schade die dat teweeg zou brengen (niet zozeer financieel, meer imago) zou te groot zijn, ook voor de F1.
Grungie
16 november 2007, 23:43
Goh, er is wel degelijk verschil tussen de massadempers en de flexibele vloer.
De massadempers heeft de FIA altijd toegelaten tot een teamverduidelijking vroeg en die dingen verbood. Alle races voor het verbod waren die dingen dus toegelaten en legaal.
Bij de lexibele vloer was de FIA voor de race op de hoogte ervan en liet het toe. Toen McLaren nog voor de eerste race in Australië een dergelijk systeem voorlegde aan de FIA en hen vroeg of dit zou toegelaten worden dan was het antwoord negatief.
En als men bang is voor de schade die dit teweeg kan (zou kunnen) brengen, dan is dit het grootste teken van incompetentie. Men moet hier enkel oordelen over de benzine (temeratuur) kwestie. Niet over de wereldtitel. Want dat staat daar totaal los van.
Met deze uitspraak zit de FIA de deur wagenwijd open voor geknoei met de benzinetemperatuur. Wat is dat reglement nu nog waard?
Holkers
16 november 2007, 23:52
Met deze uitspraak zit de FIA de deur wagenwijd open voor geknoei met de benzinetemperatuur. Wat is dat reglement nu nog waard?
Ja, en jij denkt niet dat er vanaf 2008 een nieuwe regel in het leven geroepen wordt die dat glashelder opvangt? Het is laat op de avond, maar dat had je zelf ook nog kunnen verzinnen. De FIA kan op elk moment een regel aanpassen/wijzigen (met toestemming van alle teams) die dit soort dingen (benzine temperatuur, flexi vleugels (McLaren, mooie onboardbeelden vanaf de voorvleugel die je op het rechte stuk ziet doorbuigen... uiteraard net binnen de marges en buiten de maximale last), flexi vloeren (Ferrari en nog enkele teams, wordt ook nog wel eens vergeten)) verbied/aanpast/verbeterd.
Het zal altijd een sport zijn waarbij ze de regels zover buigen dat het op een andere manier kan worden geinterpreteerd en daardoor 'legaal' gezien is. Wie zegt dat Team 'X' niet met een systeem rijdt die de benzine koelt tussen pomp en injector? dat is niet aan te tonen door de FIA, en is illegaal, maar niet te detecteren...
Grungie
17 november 2007, 00:05
Ja, en jij denkt niet dat er vanaf 2008 een nieuwe regel in het leven geroepen wordt die dat glashelder opvangt? Het is laat op de avond, maar dat had je zelf ook nog kunnen verzinnen. De FIA kan op elk moment een regel aanpassen/wijzigen (met toestemming van alle teams) die dit soort dingen (benzine temperatuur, flexi vleugels (McLaren, mooie onboardbeelden vanaf de voorvleugel die je op het rechte stuk ziet doorbuigen... uiteraard net binnen de marges en buiten de maximale last), flexi vloeren (Ferrari en nog enkele teams, wordt ook nog wel eens vergeten)) verbied/aanpast/verbeterd.
Dat de FIA ten allen tijde regels kan aanpassen/wijzigen/verduidelijken weet ik ook wel. Maar dat verklaart niet waarom ze de Ferrari met flexibele bodem voor de race goedkeuren en een vraag van McLaren om een dergelijk systeem op hun wagen te monteren (vraag gesteld vóór dezelfde race) verbieden. Dat is meten met 2 maten en 2 gewichten.
Het zal altijd een sport zijn waarbij ze de regels zover buigen dat het op een andere manier kan worden geinterpreteerd en daardoor 'legaal' gezien is. Wie zegt dat Team 'X' niet met een systeem rijdt die de benzine koelt tussen pomp en injector? dat is niet aan te tonen door de FIA, en is illegaal, maar niet te detecteren...
Het is in de F1 toch de normale werkwijze om vooraleer iets echt te ontwikkelen en er vele miljoenen aan te spenderen eerst de vraag te stellen aan de FIA of het toegelaten is? Kwestie van niet onnodig die vele miljoenen uit te geven.
En dan is eer maar 1 interpretatie mogelijk, nl. die van de FIA.
En wat dat systeem om benzine te koelen tussen pomp en injector betreft, dat is inderdaad zeer illegaal. Want expliciet verboden door art. 6.5.6 van de technische reglementen. En de FIA mag dan wel dom zijn, zo dom om zulks systeem niet te zien tijdens de technische controle acht ik hun nu ook weer niet.
Phil69
17 november 2007, 10:39
Dat is toch duidelijk?
Dan volgt een diskwalificatie. Immers : FIA = Ferrari Internal Affairs.
ooooh...:eek:, hoe men zoiets kan verzinnen
nee, serieus in principe ben ik het met je eens Grungie
bvb ook toen de Hondas met hun benzinetank geflikflooit hadden kwam er een straf (terecht) en werden ze hun punten van die gp afgenomen en de gene die erachter geeindigd waren schoven die plaatsen op.
En zo zijn er duizend voorbeelden.
Het is gewoonweg niet duidelijk hoe men straft, waarvoor men straft.
T'is gewoon 1 hopeloze chaos.
De FIA verzint iets en gebruikt daarbij de termen , duidelijkheid en transparantie enz... Maar het slaat dus gewoon nergens op.
Nu voor mij had het ook niet gehoeft dat men disqualifeerde en Kimi zijn Wk afnam, zeker niet en ik had mij daar ook direct na de GP bij neergelegd dat Kimi kampioen was en kampioen zou gebleven worden.
Het toont enkel nogmaals aan hoe de FIA de touwtjes in handen neemt
da's alles.
Men spreekt ook al jaren van die proffesionelere stewards, elke keer er zo'n geval van betwisting opduikt.
Wel, er werd gewoon nog niks gedaan en er zal ook nooit iets gedaan worden.
Laat staan iets deftigs.
Gewoon veel blabla, verder niks.
Stomme regels, zoals ook den pitingang sluiten, nog nergens anders gezien in de autosport, en wanneer je zonder naft dreigd te vallen kan je je wagen gewoon aan de kant zetten want je kunt nie binnen om te tanken.
uitgevonden door de FIA, al zulke onzin
en dat Bernie ging op pensioen gaan indien Kimi zn titel zou kwijtspelen is ook onzin,
praatjes, Bernie was al gerust zeker over de uitslag, Bernie gaat zijn goudmijn nie zomaar laten vallen
dit was mijn bijdrage in deze discussie
;)
Scuderio
17 november 2007, 11:06
FIA = Ferrari Internal Affairs.Als dit het geval was, dan zou Ferrari al lang kampioen geweest zijn, want dan zouden ze in het spionageschandaal ook de punten van de coureurs hebben afgenomen. En terecht.
Scuderio
17 november 2007, 11:14
"3. Meteo France, who provide official temperature measurements for the FIA and Formula One teams, recorded a maximum ambient temperature during the Brazilian GP of 33C.
"4. The lowest temperatures recorded by Williams' precise on-board sensors in the fuel tank and in the fuel injection rail on either of its cars during the Grand Prix were 31C and 35C respectively.
"5. Consequently, as the Stewards found, there was no breach of the regulations.
M.a.w.: op welke rare manier ze de temperatuur eerst hadden gemeten, het klopte langs geen kanten want er is nooit een verschil geweest van meer dan 2°C en als ze hier toch nog waren gediskwalificeerd om Hamilton toch maar kampioen te kunnen maken, zou dat de meest onterechte beslissing van het seizoen geweest zijn.
Kama Schumi
17 november 2007, 11:18
Als dit het geval was, dan zou Ferrari al lang kampioen geweest zijn, want dan zouden ze in het spionageschandaal ook de punten van de coureurs hebben afgenomen. En terecht.
Ware het niet dat de meeste neutrale mensen in de F1 wereld met rollende ogen toekeken op het bestraffen van McLaren. Ferrari kreeg al één titel, dan ook nog geven was in het eigen vlees snijden.
Als het hoofd van de fia letterlijk zegt dat Ferrari belangrijker is dan alle andere teams dan kunnen we daar wel stoppen denk ik. Een marketingpersoon die zoiets zegt is één ding maar toch niet de mensen die boven de sport moeten staan.
Ik ben blij voor Kimi en het is knap van Hamilton dat hij ook openlijk zegt dat de Fin de titel verdiend. Al de rest is de gewoonlijke incompetentie van de fia. Ik kijk al heel lang rond de cijfertjes heen want die geven de waarheid niet weer.
Phil69
17 november 2007, 11:18
Als dit het geval was, dan zou Ferrari al lang kampioen geweest zijn, want dan zouden ze in het spionageschandaal ook de punten van de coureurs hebben afgenomen. En terecht.
Waarom?
De straf zegt dat ze de wagen van 2008 gaan controleren, of ze Ferraridata hebben gebruikt.
NIET de wagen van 2007!
WAAROM niet de wagen van 2007?
Kama Schumi
17 november 2007, 11:25
M.a.w.: op welke rare manier ze de temperatuur eerst hadden gemeten, het klopte langs geen kanten want er is nooit een verschil geweest van meer dan 2°C en als ze hier toch nog waren gediskwalificeerd om Hamilton toch maar kampioen te kunnen maken, zou dat de meest onterechte beslissing van het seizoen geweest zijn.
Voila zaak opgelost....eigenlijk was er nooit een probleem :D
Nogmaals ik ben blij dat Kimi zijn titel houd maar komaan....niemand gelooft dat er nu ineens geen afwijking was.
GeDi
17 november 2007, 11:30
Waarom?
De straf zegt dat ze de wagen van 2008 gaan controleren, of ze Ferraridata hebben gebruikt.
NIET de wagen van 2007!
WAAROM niet de wagen van 2007?
Omdat het bij de wagen van dit jaar wel duidelijk was zeker ;)
Info hebben,maar ze niet gebruiken dat gelooft niemand :D
Phil69
17 november 2007, 11:36
Omdat het bij de wagen van dit jaar wel duidelijk was zeker ;)
Info hebben,maar ze niet gebruiken dat gelooft niemand :D
Die info kon niet gebruikt worden voor de 2007, die 2007 was er al.
Voor de 2008 kon ie wel gebruikt worden
Zo eenvoudig
;)
Scuderio
17 november 2007, 11:37
Ware het niet dat de meeste neutrale mensen in de F1 wereld met rollende ogen toekeken op het bestraffen van McLaren. Ferrari kreeg al één titel, dan ook nog geven was in het eigen vlees snijden.Da's waar. De coureurs ook schrappen, zou de sport absoluut geen goed gedaan hebben.
Een titel is nog altijd het meeste waard als hij op de baan wordt verdiend.
Maar als Grungie wil dat de FIA consistente beslissingen neemt (naïef, maar ja ;)) dan hadden ze daar ook de coureurs hun punten moeten afpakken.
Scuderio
17 november 2007, 11:40
Waarom?
NIET de wagen van 2007!
WAAROM niet de wagen van 2007?De straf zegt dat ze voor 2007 uit het kampioenschap geschrapt worden omdat ze schuldig zijn aan spionage EN dat ze de wagen van 2008 gaan controleren om zeker te zijn dat ze daar hun gepikte data niet in gaan verwerken.
Een straf dus voor 2007 en een voorwaardelijke voor 2008.
;)
GeDi
17 november 2007, 11:41
Die info kon niet gebruikt worden voor de 2007, die 2007 was er al.
Voor de 2008 kon ie wel gebruikt worden
Zo eenvoudig
;)
Waarom kon die info niet in 2007 gebruikt worden,iedere race zijn er wel upgrades aan de wagens.
Kama Schumi
17 november 2007, 11:41
En nooit maar ook nooit kon één ding aangewezen worden aan de 2007 wagen die iets van Ferrari bevatte.
McLaren is enkel gestraft vanwege die emails en de info daarin was echt wel wereldschokkend :rolleyes:
Scuderio
17 november 2007, 11:42
Maar kom, het seizoen is gedaan, Kimi heeft zijn titel zeker niet gestolen en verdiende hem al lang. En Lewis kan volgend jaar nog eens proberen, elk seizoen dat hij een goede wagen onder zijn gat heeft, zal hij een titelkandidaat zijn, als hij zijn zenuwen onder controle houdt in de beslissende races ;)
Phil69
17 november 2007, 11:46
De straf zegt dat ze voor 2007 uit het kampioenschap geschrapt worden omdat ze schuldig zijn aan spionage EN dat ze de wagen van 2008 gaan controleren om zeker te zijn dat ze daar hun gepikte data niet in gaan verwerken.
Een straf dus voor 2007 en een voorwaardelijke voor 2008.
;)
Volledig mee eens tot daar
Maar er word verondersteld van dat de 2007 illegaal was, en de rijders daardoor ook hun punten moeten worden afgenomen.
dus waarom de 2007 niet opensmijten, controleren, illegaal verklaren?
;)
Scuderio
17 november 2007, 11:56
Zelfs al zou hij onderdelen van de Ferrari bevatten, dan nog is hij technisch legaal he (op voorwaarde dat de Ferrari legaal is natuurlijk :D).
Het illegale zit hem in het gebruiken van de data.
Maar breng ze niet op ideeën he, met uw opensmijten ;)
Phil69
17 november 2007, 12:05
Zelfs al zou hij onderdelen van de Ferrari bevatten, dan nog is hij technisch legaal he (op voorwaarde dat de Ferrari legaal is natuurlijk :D).
Het illegale zit hem in het gebruiken van de data.
Maar breng ze niet op ideeën he, met uw opensmijten ;)
;) Technich legaal op voorwaarde dat de Ferrari legaal is?
amai
( dan ook die Ferrari opnsmijten, hehe :D)
de 2007 Technich legaal maar gekopierd illegaal want als die 2008 gekopierd is , word ie ook illegaal verklaard.
GeDi
17 november 2007, 12:21
Dan zal Button toch gaan gelijk krijgen met wat hij zei over Hamilton :D
Phil69
17 november 2007, 12:42
idd, ;)
Maar tga der hem gewoon weer om t'feit dat gewoonweg nie duidelijk is,
noch bij de FIA, noch die World counsil-dinges
Er zijn geruchten dat McLaren nu het verdict in de zaak Renault afwacht,
en daarna mogelijk klacht neerlegt bij de E.U tegen de FIA en het counsil-dinges
in verband met de toepassing van hun regels.
t'gaat hen al lang nie meer om die titel , t'gaat hen om de manier waarop die regels worden toegepast, straffen worden uitgedeeld.
Lieven
17 november 2007, 16:29
idd, ;)
t'gaat hen al lang nie meer om die titel , t'gaat hen om de manier waarop die regels worden toegepast, straffen worden uitgedeeld.
idd
McLaren is gestraft voor de spionage, maar Ferrari mag wel lekker met een beweegbare bodem racen en anderen mogen knoeien met de benzine.
Wat als Renault ook niet gestraft zal worden?
En Toyota is ook nooit gestraft geweest voor hun spionage met Ferrari...
Dead_Man
17 november 2007, 17:22
Ik lees hier weer veel over die beruchte beweegbare bodemplaat van Ferrari.
Ik wil er toch nog eens op wijzen dat er 3 teams in Australie rondreden met zo'n bodemplaat .... o.a. ook BMW (het 3e team ben ik vergeten)
Grungie
18 november 2007, 14:32
In een artikel op pitstop.tv staat te lezen dat het niet de temperatuur van de naft in de wagen is die telt maar die van de naft in de tankinstallatie op het moment dat die in de wagen gaat.
De naft in de tankinstallatie wordt wellicht gekoeld en dankzij isolatie blijft die ook min of meer op temperatuur.
In de wagen zal die wellicht stijgen. Omdat de tank nu eenmaal niet is geisoleerd. Maar als de temperatuur van de naft bij het tanken lager is dan die van de andere wagens heb je een voordeel. De temperatuur van de naft stijgt, evenzeer als in de andere wagens. maar omdat die op het moment van tanken warmere naft hadden zal die gedurende de ganse stint ook warmer zijn. Misschien maar een paar graden maar het blijft een voordeel voor de wagens met iets koudere naft.
Nu, de FIA heeft er weer een potje van gemaakt. Ipv de regel klaar en duidelijk te maken voor iedereen staan we eigenlijk weer nergens. De regels blijven even troebel. En dus voor interpretatie (lees : afhankelijk van de kleur van de wagen) vatbaar.
Grungie
18 november 2007, 14:35
Maar als Grungie wil dat de FIA consistente beslissingen neemt (naïef, maar ja ;)) dan hadden ze daar ook de coureurs hun punten moeten afpakken.
Dan hadden ze maar geen immuniteit moeten beloven.
Scuderio
18 november 2007, 14:54
In een artikel op pitstop.tv staat te lezen dat het niet de temperatuur van de naft in de wagen is die telt maar die van de naft in de tankinstallatie op het moment dat die in de wagen gaat.
Als ze dat zo gezegd hebben, is pitstop.tv verkeerd.
Dit zijn de regels:
6.5.5 No fuel on board the car may be more than ten degrees centigrade below ambient temperature.
6.5.6 The use of any device on board the car to decrease the temperature of the fuel is forbidden.
Buiten de auto mag je de naft dus afkoelen, maar eens hij in de auto zit, mag hij max 10°C onder de buitentemperatuur zitten.
Het probleem is nu dat ze niet de temperatuur van de benzine in de wagen meten, maar de temperatuur van de benzine in de tankinstallatie, en dat is niet hetzelfde...
edit: der zit hier dus ne serieuzen bug in die forumsoftware he... hij maakt altijd nen aparte quote van die 6.5.5, ik kan editen zoveel ik wil om die quote en /quote daartussenuit te halen, dat ding blijft da er zelf terug tussensmijten...
Grungie
18 november 2007, 15:06
Dit is het artikel op pitstop :
http://www.pitstoptv.info/pitstop/?p=3345
Als diene werkgroep beslist om art. 6.5.5 op de manier zoals in dit artikel staat beschreven toe te passen en alle teams zijn op de hoogte, dan heb je toch een duidelijk reglement?
Maar de stewards (cq incompetente ezels) zien het blijkbaar anders.
Dus kun je toch wel terecht de vraag stellen wat die werkgroep en dat reglement nog waard zijn?
GeDi
18 november 2007, 16:21
6.5.5
No fuel on board the car may be more than ten degrees centigrade below ambient temperature.
6.5.6
The use of any device on board the car to decrease the temperature of the fuel is forbidden.
6.5.5
No fuel on board the car may be more than ten degrees centigrade below ambient temperature.
6.5.6
The use of any device on board the car to decrease the temperature of the fuel is forbidden.
Wat lukt er in feite niet ?
Scuderio
18 november 2007, 18:30
awel, uw eerste citaat, dat splitst hij bij mij altijd in 2. hij zet daar altijd ne [ q u o t e ] [ / q u o t e ] achter 6.5.5
Dead_Man
18 november 2007, 19:06
Dus .... nu ik alles een beetje in de rapte doorgelezen heb .... heeft BMW en Williams niks verkeerds gedaan.
of moet ik het wa trager doorlezen ? :D
NewTown
18 november 2007, 19:10
Dus .... nu ik alles een beetje in de rapte doorgelezen heb .... heeft BMW en Williams niks verkeerds gedaan.
of moet ik het wa trager doorlezen ? :D
ze hebben eigenlijk ge(mis?)bruik gemaakt van een technisch gaatje... in de geest is het verkeerd, maar het valt niet te bewijzen (wat niet wil zeggen dat ze niets verkeerds deden, hé) ;)
trager lezen... of niet zo de snodaard uithangen? :D ;)
NewTown
18 november 2007, 19:11
6.5.5
6.5.6
waarom zou dat niet lukken... ?!
Dead_Man
18 november 2007, 19:14
Och .... "in de geest van" :rolleyes:
In een miljardensport gelijk de F1 is het de uitdaging om juist dat gaatje te vinden.
Dat doet ieder team zonder uitzondering al jàren lang.
Als het niet te bewijzen valt .... dan hebben BMW en Williams niks verkeerds gedaan.
Scuderio
18 november 2007, 19:36
waarom zou dat niet lukken... ?!ik weet het ook ni, het is de eerste keer dat ik dat voorheb...
Scuderio
18 november 2007, 19:37
ze hebben eigenlijk ge(mis?)bruik gemaakt van een technisch gaatje... in de geest is het verkeerd, maar het valt niet te bewijzen (wat niet wil zeggen dat ze niets verkeerds deden, hé) ;)
trager lezen... of niet zo de snodaard uithangen? :D ;)
Eigenlijk niet he.. in de geest hebben ze niks verkeerd gedaan, maar volgens de foute meetmethodes waren ze wel in fout.
Holkers
18 november 2007, 20:46
Adam Cooper had al een heel lang verhaal gemaakt waarin stond wat er allemaal gemeten, vergeten en verkloot is met betrekking tot de temperatuur. Daarin stond ook dat de FIA de benzine in de auto niet kan meten maar er vanuit gaat dat de temperatuur van de benzine die de auto ingaat tijdens de pitstop de koudste temperatuur is gezien het in de auto zelf veel warmer is (motor etc.). Een kastje op de vulslang van de benzinetanken houdt per tankbeurt de temperatuur in de gaten en registreerd dit. Dit wordt na de race vergeleken met de buitentemperatuur die op scherm 3 van de teams staat afgebeeld.
edit: lang zoeken, maar gevonden:
http://www.formule1.nl/index.php?pid=39&sei=23&art=47
Phil69
19 november 2007, 08:32
In de geest van wat? De sport, de Fia?
Ik ben ook van mening dat de teams niet zelf niet in de fout zijn, in de F1 is het altijd zo geweest dat men die gaatjes zoekt, da's trouwens altijd eigen aan de F1 geweest.
Part of the game
De fout liegt enkel weer terug aan het overkoepelend orgaan, die weer bewijst duidelijk achter te lopen met de tijd in verband met hun regels
In ieder geval, t'is niet duidelijk, zegt nu ook een betrokken team BMW.
http://f1.gpupdate.net/nl/nieuws/2007/11/17/bmw-brandstofregels-moeten-duidelijker/
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64016
NewTown
19 november 2007, 10:46
Eigenlijk niet he.. in de geest hebben ze niks verkeerd gedaan, maar volgens de foute meetmethodes waren ze wel in fout.
euh, dan mis ik toch wel een stuk van het verhaal
a) het is verboden 'te' koude benzine te gebruiken in de auto
b) er wordt 'te' koude benzine in de pomp gemeten
c) de 'te' koude benzine in de wagen gegoten
d) de wagen rijdt met 'te' koude benzine
dat er een gaatje in de controles van de FIA zit is me duidelijk
dat er dus, wegens geen bewijzen, geen straf kan zijn, is ook duidelijk
maar jouw redenering heb ik effe niet? :confused:
trouwens, nu vraagt zelfs bmw een verduidelijking van dat bewuste punt :)
Scuderio
19 november 2007, 10:52
a) het is verboden 'te' koude benzine te gebruiken in de auto
b) er wordt 'te' koude benzine in de pomp gemeten
c) de 'te' koude benzine in de wagen gegoten
d) de wagen rijdt met 'te' koude benzine
dit zijn conclusies die getrokken zijn uit foute metingen ;)
Als je de exacte metingen van de onboardsensor bekijkt, hebben ze niet met te koude benzine gereden, en hebben ze dus geen fout tegen het reglement gemaakt.
NewTown
19 november 2007, 14:43
dit zijn conclusies die getrokken zijn uit foute metingen ;)
Als je de exacte metingen van de onboardsensor bekijkt, hebben ze niet met te koude benzine gereden, en hebben ze dus geen fout tegen het reglement gemaakt.
euh, ok ik ben niet mee... de meetapparatuur van de FIA zit in de tank, of in de wagen?
want dat is de enige die je mag gebruiken in je redenering hé :D
Holkers
19 november 2007, 15:19
euh, ok ik ben niet mee... de meetapparatuur van de FIA zit in de tank, of in de wagen?
want dat is de enige die je mag gebruiken in je redenering hé :D
De meetapparatuur zit in de vulslang van de tankinstallatie, niet in de wagen.
Phil69
19 november 2007, 15:22
niet onboard dus, wel on-vulslang :D
NewTown
19 november 2007, 16:28
awel, waarom haalt scuderio dan onboard gegevens aan? :D ;)
(dat was dus mijn punt)
Dead_Man
19 november 2007, 17:51
:D toch vrij lachwekkend ....
McLaren's appeal was dismissed because they did not lodge a protest against the results of the the Brazilian Grand Prix but instead submitted an appeal against a race-stewards' decision that did not directly concern the team.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/64055