Volledige versie bekijken : Gr N4 - Super 2000's discussies, bedenkingen en nieuwigheden...
Ik wist eigenlijk niet goed waar deze topic te plaatsen, maar het is de bedoeling dat we hier de nieuwtjes rond de N4 - S2000 evoluties plaatsen, niet wie met wat waar zal rijden, maar gewoon nieuwe modellen, reglementen,... bespreken.
Als de mods vinden dat deze hier niet thuishoort (misschien beter in buitenland) mogen ze deze best verzetten!
Om metteen met de deur in huis te vallen wil ik even reageren op een post in de thread van de Rally St Truiden:
Het verheugt mij als rallyliefhebber te vernemen dat er gedacht wordt aan het vergroten van de restrictors in groep N. Dit zou dan 33mm worden want anders zitten we weer met allemaal mini groep A's? Wat er ook van komt,we kunnen dit alleen maar toejuichen want zo houdt men het toch nog betaalbaar t.o.v. de S2000 en wordt het spektakel vergroot.
Een S2000 die mij, tot wat ik er op heden van gezien heb, alleen maar ontgoocheld heeft want rijden zoals op "RAILS", wat is daar nog plezant aan om naar te kijken.
Laat ons hopen dat de verdere ontwikkelingen van een S2000 toch nog een echte rallywagen kunnen maken zodanig dat we af en toe ook eens een mooie schuiver te zien krijgen.
Anderzijds is het zo dat grotere restrictors de betere rallyrijder weer sneller zal maken al zullen sommigen nooit de tijden van zeg maar een S2000 ,kunnen evenaren.Talent speelt ook, ...en gelukkig maar), nog mee. Hoe anders is het te verklaren dat steeds dezelfde rijders de betere tijden draaien?Sommigen mag men in een WRC zetten,toch zullen ze nooit in de nabijheid van mindere wagens komen,tenzij het een hobby op zich is om als eerste met een nieuw model te kunnen rijden. Inderdaad ,geld speelt ook mee. Het is wel erg als men met een betere wagen telkens weer door een mindere wagen,met een een echte rallypiloot aan het stuur belachelijk wordt gemaakt.
Rallykenner, je zit met je eerste post al metteen in de foute topic, daarom dat ik hier even reageer...
Super 2000 rijden helemaal niet op rails, dat is onzin. Kijk maar eens naar dit filmpje om als je overtuigt wil geraken: Scandola en Basso ons ook heel wat spectakel geboden, ik denk niet dat je dat kan ontkennen. Het komt er gewoon op neer wie er aan het stuur zit en hoe spannend de strijd is. Ik moet wel toegeven dat een Loix de bolides heel wat zuiverder bestuurt, maar of hij dit zal volhouden als ze op de limiet gaan wacht ik vol spanning af!
Dat ze de restrictor van een gewone N4 zouden vergroten zou niet slecht zijn. Al hoop ik dat ze niet te snel gaan. Dit jaar hebben de N4's al een upgrade gehad: grotere wielen en schijven en in Italie is reeds gebleken dat Andreucci met zijn Mitsu, Rosetti met zijn 207 S2000 het vuur aan de schenen kon leggen. Ik wacht toch nog even tot de 2e wedstrijd van het Italiaans kampioenschap om Basso (Fiat) tegen Andreucci (Mitsu) te zien koersen, want deze 2 heren zijn zeker elkaar waard. Opvallend was ook in die wedstrijd dat de Subbie's (waaronder Aghini) serieus klappen kregen.
Het zou ideaal zijn moesten ze beide concepten in evenwicht kunnen brengen, zodat de minder rijke piloot met zijn eigen centjes een N4 kan betalen en dat de importeurs in de landen een S2000 voor marketing doeleinden kunnen inzetten. Ik begin me wel stillaan af te vragen of zo een top N4 niet ook redelijk wat gaat kosten wanneer deze als maar harder gaan gaan...
Hier ook wat meer info over de motor van de Fiesta Super 2000, die volgend weekend voor het eerst aan het werk gaat in Australie: http://www.rally.com.au/home/features/articleid=2333
Rallykenner
23 maart 2007, 18:49
Wel,ik geef graag toe dat deze reaktie eerder onder het topic S2000 thuis hoort.Een eventueel vervolg zal dan ook daar worden geplaatst. Ik reageerde echter op op een eerder sitaat in dit topic waar naar een grotere restrictor van de groep N verwezen werd.Hierin werd eveneens geopperd dat men zo het"gat" met de S2000" mogelijk kon dichten.Vandaar. Sorry hoor, maar dat doet niets af aan de inhoud die ik wou weergeven na 31 jaar rallyfan.
Geen probleem hoor rallykenner... :)
tommeke_B
23 maart 2007, 19:09
'rallykenner'...
Glenn
23 maart 2007, 19:14
1 ding vind ik stom in België, dat de s2000 in a7 moet rijden en volgens de FIA in N4...
1 ding vind ik stom in België, dat de s2000 in a7 moet rijden en volgens de FIA in N4...
Ik vind dat persoonlijk ook stom, goed wetende dat de FIA als doel heeft N4 en Super 2000 op elkaar af te stemmen... Ik hoop dat Cols het met een N4 durft aanpakken tegen de Polo, maar waarom zou hij als het gemakkelijk ook gaat, tja.
Glenn
23 maart 2007, 19:21
Ik vind dat persoonlijk ook stom, goed wetende dat de FIA als doel heeft N4 en Super 2000 op elkaar af te stemmen... Ik hoop dat Cols het met een N4 durft aanpakken tegen de Polo, maar waarom zou hij als het gemakkelijk ook gaat, tja.
N4 is iets goedkoper om te huren als A8... :p
Dat ze die s2000's dan in A7 zetten, waar ze thuishoren, dan kan je ze nog op elkaars snelheid afstemmen. Er bestaat geen seriemodel van die super 2000's dus voor mij hebben ze in groep N hun plaats niet.
En waarom zou Cols met een mindere wagen moeten rijden als hij toch het budget heeft voor een betere?
Rallyfan_072
23 maart 2007, 19:28
De super 2000's rijden in A7 omdat er wrs een bepaald Mitsubishi-tuner niet tevreden was, omdat het niet te vergelijken was met zijn wagens zoals in Ieper 2006.
Ik peis dat met dat iets te maken heeft :) .
Daar heeft hij ook gelijk in vind ik.
En waarom zou Cols met een mindere wagen moeten rijden als hij toch het budget heeft voor een betere?
Wel, ik dacht dat Cols vorig jaar in de Condroz zei dat hij het niet echt boeiend vond, zo alleen in zijn N4 rondtoeren zonder echte concurrentie. Als hij nu met zijn A8 alleen tegen een veel tragere Deferm moet koersen zal het toch niet echt boeiender worden dan de N4 klasse in de Condroz. Daarenboven zou hij met spannende duels tegen bv een Loix en wie weet ook nog een Tsjoen het publiek serieus annimeren en als hij dan nog eens zou winnen in die N4 serieus wat respect afdwingen.
Het is niet onmogelijk, kijk maar naar Italie. Maar of Colsoul met zijn wagens het niveau haalt van de Mitsus in Italie, dat durf ik niet te zeggen.
Laten we nu eens heel eerlijk zijn, zo een top-mitsu hoort ook niet in de N4, dat is helemaal de geest niet van het "standaard" kampioenschap. Kijk eens naar de toyota waarmee vermeirsch in 1986 vice-kampioen werd, wat een verschil.
Wel objectief en up-to-date blijven he, een Groep N heeft niets meer te maken met de standaardklasse. Dat is ook niet de bedoeling. Het reglement is mettertijd gegroeid. Maar het reglement van een S2000 is helemaal niet te vergelijken met dat van een N4, dus heeft de FIA op basis van deze regel een fout gemaakt vind ik. In België plaatsen ze de S2000 terecht waar hij thuishoort, in klasse A7. Ze kunnen zeggen dat de S2000 +/-even snel zouden moeten zijn als de groep N, maar Princen was met zijn Clio N3 ook dikwijls vooraan terug te vinden, die zetten ze toch ook niet in A8.
Wel, ik dacht dat Cols vorig jaar in de Condroz zei dat hij het niet echt boeiend vond, zo alleen in zijn N4 rondtoeren zonder echte concurrentie.Hij kan zich nog meten met de S2000's, of die nu in dezelfde klasse zitten. In N4 wint hij toch zeker dus dat maakt hel niet uit, zijn enige doel is de titel. En daarvoor zie ik niet waarom hij met een tragere auto zou moeten rijden.
Als hij nu met zijn A8 alleen tegen een veel tragere Deferm moet koersen zal het toch niet echt boeiender worden dan de N4 klasse in de Condroz. DDeferm veel trager? Nu beginnen overdrijven he, Cols is sneller maar het scheelt ook geen minuten op een rally.
Laten we nu eens heel eerlijk zijn, zo een top-mitsu hoort ook niet in de N4, dat is helemaal de geest niet van het "standaard" kampioenschap. Kijk eens naar de toyota waarmee vermeirsch in 1986 vice-kampioen werd, wat een verschil.
De wagens zijn nog altijd gebaseerd op een standaardwagen, in tegenstelling tot een super 2000. Merken bouwen speciaal wagens voor groep N, dat was in 86 zeker niet het geval.
FOCUSWRC
23 maart 2007, 21:15
:mad: De Guy en den Dany hebben dat hier netjes onder elkaar geregeld, we leggen het FIA reglement wat de indeling in klassen en groepen maar naast ons neer zodat de mitsukes groep N, die eigenlijk groep A's zijn ook een bekertje kunnen winnen. Den Dany is alleen vergeten dat ook de FIA toekijkt hoe hun regels toegepast worden door de Nationale Federaties en gezien de geschiedenis zich steeds weer herhaalt.... van een ex-onderwijzer zou men toch wat meer inzicht moeten verwachten.
Deelnemen aan de disussie vind ik nutteloos, een ding is wel belangrijk; hopelijk worden door de RACB geen technische wijzigingen (N4-A7) opgedrongen die de eigenaars van S2000 nog meer in kosten jagen dan nodig en worden door deze beslissing niet weer eens de organisatoren met ambitie getroffen. T'ja de geschiedenis zal het wel weer uitwijzen.
Ardenne Blue Rally, stand na dag 1: Deferm op net geen 4 minuten van Cols. Cols klopt Deferm zelfs in de Condroz, is zijn N4-tje, tiens ook op 4 minuten... :D :D :D
Met een A8 zal Cols belange niet zoveel plezier beleven aan een zege dan in een N4, althans dat is mijn voorgevoel, uiteraard niet objectief. Tsjoen had zich ook kunnen meten in zijn Focus WRC tegen een Super 2000, maar wat is die meting waard? Hetzelfde geldt voor Cols in een A8, ook al is dat een Mitsu.
Is het niet net de bedoeling dat de klassen als N4 zullen verdwijnen net omdat het principe "standaard" categorie niet meer bestaat en dat uiteindelijk S2000 en de oude N4's in dezelfde categorie zullen rijden? De oude N4 is een kleine Gr A met een turbomotor, de Super 2000 is een echte Gr A maar met een klein motortje. Zo heb ik het toch begrepen...
Ardenne Blue Rally, stand na dag 1: Deferm op net geen 4 minuten van Cols. Cols klopt Deferm zelfs in de Condroz, is zijn N4-tje, tiens ook op 4 minuten... :D :D :D
Heb je de lekke banden onderweg ook geteld? ;)
Duvalthebest
23 maart 2007, 23:48
Inderdaad da zal er nie bijgerekend zijn hoor !
Voor hij lek reed was het een mooie spannende strijd tussen Deferm en Cols da weet ik nog. Ook Julien was niet ver verwijderd van die 2 dacht ik.
Deferm mag je zeker geen trage rijder noemen vind ik, rijdt heel mooi en gaat nog snel ook voor zijn leeftijd. Kzie hem altijd heel graag doorkomen met de prachtige subaru
SKJEF
24 maart 2007, 10:52
Om even terug te komen op het begin van de discussie.
Grotere wielen en dergelijke op een groep N ?
Ik denk dat de groep N toendertijd opgericht werd om met een STANDAARDWAGEN uit het uitstalraam rally te rijden op een "goedkope" manier. Daarom vind ik het niet nodig om deze Nkes terug aan te passen zodanig dat ze mee zouden kunnen met S2000.
En als ze het wel doen, moeten ze terug een aparte klasse maken in N
Zodanig dat de mensen die het hen niet kunnen veroorloven, terug een kans maken, om eventueel een klasse te winnen.
Dat ze die s2000's dan in A7 zetten, waar ze thuishoren, dan kan je ze nog op elkaars snelheid afstemmen. Er bestaat geen seriemodel van die super 2000's dus voor mij hebben ze in groep N hun plaats niet.
Voor mij hebben ze hun plaats in groep N ook niet. In A7 horen ze inderdaad thuis, maar dan zouden ze in het EK en IRC ook F2 wagens terug moeten toelaten, zoals de 306 Maxi en de Maxi Mégane bijvoorbeeld. Echt zonde dat die daar al voor het derde jaar op rij niet meer mogen rijden.
Kan je een S2000 als een standaardwagen beschouwen? Ik alvast niet. Ik beschouw dit als een FULL Kit Car met 4x4. Dus zeker geen gr.N voor mij...
Ik heb niets tegen een S2000 maar men moet nu ook niet doen als men een wereldwonder heeft uitgevonden...
Duvalthebest
24 maart 2007, 11:35
Kan je een S2000 als een standaardwagen beschouwen? Ik alvast niet. Ik beschouw dit als een FULL Kit Car met 4x4. Dus zeker geen gr.N voor mij...
Ik heb niets tegen een S2000 maar men moet nu ook niet doen als men een wereldwonder heeft uitgevonden...
Daar ga ik volledig mee akkoord dus A7 is de gepaste klasse voor de S2000 vind ik.
Een standaardwagen is dat zeker niet, ik zou eerder zeggen een kleine WRC maar dan zonder de turbo.
Bedoel je die van Cols?? :D
Ik lees KP1, 18secs op 5,8km. Ik lees KP2 22secs op 7,4km. Is er iets dat ik gemist heb ofzo? ALs dat spannend is, dan moeten er hier toch een paar een hartaanval gehad hebben in de strijd tussen Cols en Princen in Ieper bv vorig jaar... Ik heb niets tegen Deferm, integendeel hij is een echte gentleman driver, maar tipt HELEMAAL NIET aan Cols. Boeiend was de koers in het geheel niet tussen Cols en Deferm in Spa en dat is het laatste wat ik hierover zeg...
Welke klasse dat die bakken in rijden doet er eigenlijk, strikt genomen, niet toe. Als ze maar evenwaardig zijn en kunnen knokken om seconden. Dat is wat voor mij telt. Alleen kun je je de vraag stellen dat als twee wagens van hetzelfde niveau zijn ze niet gewoon in eenzelfde categorie kunnen rijden, laten we het R4 noemen... :)
Sinds de zware crash van Hubert met zijn impreza gr.A is hij maar de helft niet meer van wat hij vroeger was. Die man was na het zwaar ongeval (zware sortie aan zeer hoge snelheid) er helemaal niet goed en heeft veel geluk gehad dat hij er nog redelijk vanaf gekomen is. En sinds toen is Hubert véél kalmer en neemt bijna géén risico's meer. kortom hij rijdt nog "Just for fun".
Met de Mazda 323 gr.A en Subaru gr.A van bij JBR was hij een beest en reed op leven en dood op provinciaal niveau (!). Maar nu herken ik Hubert ook bijna niet meer.
impreza_freak
24 maart 2007, 17:27
worden binnekort nie alle klasses en groepen vervangen door R
FOCUSWRC
24 maart 2007, 18:13
Daar ga ik volledig mee akkoord dus A7 is de gepaste klasse voor de S2000 vind ik.:p :p
Een standaardwagen is dat zeker niet, ik zou eerder zeggen een kleine WRC maar dan zonder de turbo.:confused: :confused:
WRC zonder turbo?? ik ben ervan overtuigd dat u nog nooit aandachtig een WRC bekeken hebt.
De klasse N4, zou eenvoudigweg moeten afgeschaft worden om de simpele reden dat het N4 reglement volledig achterhaald is door de jaren heen, het zijn gewoon A8'en geworden. Wie dit niet ziet is stekeblind.
Geen standaardwielen , geen achterbanken , grote remmen , bijkomende homologatie's voor alles en nog wat..... is dit groep N???? Vorig jaar heb ik in een servicepark de Subaru van O. Svedlund, die toen een top Sub was, van wat dichterbij bekeken; wat ik zag was een A8, zover staat dit van de standaard klasse.
Wie enige kennis heeft zal wel beamen dat een groep N 4 in de beginjaren amper kans maakte om een zware rally zoals de Safari en de Acropolis te finischen. Aan het tempo waarop tegen woordig gereden wordt zouden ze gewoon uit elkaar vallen, niet meer en niet minder!!!
Als men stelt dat de S2000 niet in de GrN horen, dan horen de huidige Sub's en Mitsu's daar ook niet in GrN maar in de GrA klasse 8. Niet meer en niet minder.
Ik heb hier in mijn documentatie aardig wat resultaten liggen van vroegere rally's, ik zal een vergelijking maken op gemiddelde snelheden in dezelfde omstandigheden en deze hier posten.
Paar dagen geduld AUB.
De S2000 is geen N4 en ook geen A7. Er moet gewoon een nieuwe klasse gecreeërd worden. Zoals er straks nog iemand tegen mij zei: "Er zijn toch nog genoeg letters in het alfabet..." :D
mercury
24 maart 2007, 19:11
Zijn er nog geen klassen genoeg !! een koe vindt nu al zijn kalf niet meer , en seffens heeft iedere deelnemer een trofee mee naar huis, en als er één van die klasse uitvalt kunnen ze hem misschien verloten onder de toeschouwers.
FOCUSWRC
24 maart 2007, 19:12
De S2000 is geen N4 en ook geen A7. Er moet gewoon een nieuwe klasse gecreeërd worden. Zoals er straks nog iemand tegen mij zei: "Er zijn toch nog genoeg letters in het alfabet..." :D
Eindelijk iemand met enig inzicht!
Glenn
24 maart 2007, 19:16
Zijn er nog geen klassen genoeg !! een koe vindt nu al zijn kalf niet meer , en seffens heeft iedere deelnemer een trofee mee naar huis, en als er één van die klasse uitvalt kunnen ze hem misschien verloten onder de toeschouwers.
Blijkbaar ben jij de enige met die mening...
555, ik deel deze mening, met die nuance dat de huidige top N4 (met grotere wielen en grotere restrictor,...) ook in die nieuwe klasse geduwd wordt, voor de amateurs blijft er dan de betaalbare N4 klasse op hun niveau en voor de profs de betaalbare X4 (R4?) voor hun niveau, met competitie voor de fan... :) Colsoul kan dan blijven bij de amateurs rijden als hij dat wilt en dan heeft em ook een bekertje! :D :D
Duvalthebest
24 maart 2007, 19:41
Mij maakt het eigenlijk niet veel meer uit hoor waar die S2000 geplaatst wordt.
Zolang er maar rijden ben ik kontent.
mercury
24 maart 2007, 20:28
Ze kunnen ook nog klassen bij maken, na het soort merken van banden dat ze gebruiken is dat niks ? zoals de Michelin klasse of Hankook, Yokohama enz....
jl3210
24 maart 2007, 20:38
Maar...
De grote vraag...
WAT GAAT ER GEBEUREN IN IEPER... ???
Gaat de Polo van Freddy dan plots een N4 worden... :rolleyes: :rolleyes: ?
Ik veronderstel dat Ieper de FIA-regels moet volgen ?
Leuk voor de anderen die het kampioenschap rijden...
Phil Nijs
24 maart 2007, 20:48
Maar...
De grote vraag...
Idd de polo van Loix zal dan in de N4 rijden ,indentiek als in de mille miglia of polen of
antibbes en andere. Maar wees gerust Loix zal daar niet alleen zijn, tegen die tijd staan er waarschijnlijk wel een 15 tal super 2000 aan de start. En al degene die dit siezoen punten voor het BIK wensen te pakken, kunnen in Ieper niet in de groep A scoren.
Grt.
Duvalthebest
24 maart 2007, 20:49
Maar...
De grote vraag...
Daar had ik nog niet aan gedacht, zal inderdaad dan in de N4 klasse moeten rijden.
mercury
24 maart 2007, 20:49
Ieper volgt de FIA zij gaan het risico niet nemen om met hun wedstrijd te degraderen uit het europees kampioenschap.
En dat is uit heel goeie bron vernomen, want zeg nu zelf bij de RACB kennen ze er wat van om er een potje van te maken, zie maar de Condroz
Glenn
24 maart 2007, 20:53
Ieper volgt de FIA zij gaan het risico niet nemen om met hun wedstrijd te degraderen uit het europees kampioenschap.
En dat is uit heel goeie bron vernomen, want zeg nu zelf bij de RACB kennen ze er wat van om er een potje van te maken, zie maar de Condroz
RACB wil altijd hun eigen wetten opstellen, maar dan zijn ze verwondert dat ze een sanctie ofzo krijgen...
FOCUSWRC
24 maart 2007, 21:26
quote=RFR;2111]Blijkbaar ben jij de enige met die mening...[/quote]
Was je ogen es uit, dan zal je het ook zien. Hoop ik toch.:eek:
Glenn
24 maart 2007, 21:34
quote=RFR;2111]Blijkbaar ben jij de enige met die mening...
Was je ogen es uit, dan zal je het ook zien. Hoop ik toch.:eek:[/quote]
In de vas zijn er mss veel, maar in het bk vind ik da nog meevallen, en iedereen heeft z'n eigen mening é :rolleyes:
In België doen ze gewoon wat ze in Frankrijk doen, daar is het ook A7 toch?
Aan 1 kant hebben ze gelijk om s2000 in een andere klasse dan N4 te zetten, maar als de FIA beslist om het N4 te noemen, waarom dan de slimmerds uithangen, en weer alles moeilijk maken.
Heel het kampioenschap in A7 rijden en dan opeens in Ieper N4, omdat ze daar naar Mhr. FIA moeten luisteren, "ist ne wéreld!"
cusketief
24 maart 2007, 22:03
ik dat da potje in de condroz eerder door de organisator en nie door de RACB was...
organisator wou WRC's laten starten niet de RACB.
tis nie altyd goed wa RACB doet maar je moet ze nu ook nie me alle zonden van de wereld overladen ! doen al veel meer moeite voor de rallysport dan vroeger !
jl3210
24 maart 2007, 23:50
Deel de mening van FOCUSWRC : sommigen hebben wel héél veel invloed bij de RACB...
Je moet trouwens een beetje gek zijn om nog te willen investeren in een Belgisch Kampioenschap : de mensen met het megabudget worden, door het gegoochel met
reglementen, gewoon in een zeteltje naar de titel geloodst ! Als nu binnenkort moest
blijken dat het echt niet lukt met de Polo dan kan de RACB misschien nog eens tegen
Ieper een aanpassing doen aan het reglement... zoals ze verleden jaar deden met de
RACB (anti-)rallycup... je laat eerst alles ontsporen tot een onoverzichtelijk zootje en
dan pas je efkes het reglement aan...en klaar is RACB !!!
Als ik mij niet vergis waren er verleden jaar 2 fanatiekelingen die, om wat meer plezier te kunnen beleven aan hun hobby, met hun Subaru N12 & Mitsu Evo IX in
Groep A wensten te rijden maar... dat mocht niet van de bobo's uit Brussel want...
in België moest het FIA-reglement gevolgd worden... Maar ja, dat waren waarschijnlijk maar 2 boerekes... die gewoon wat komen ontstressen van hun dagdagelijkse taak... en gewoon voor de fun rijden...
En dan maar klagen dat er geen deelnemers zijn...
Rallyfan_072
25 maart 2007, 10:56
Weet je wat ik vind hé, maar het is dan niet met het BK te maken hé.
We zitten nu met 3 grote kampioenschappen. WRC, IRC en ERC.
Zou het niet beter zijn dat ze in het ERC weer terug world rally cars toelaten, anders zie ik het ERC niet lang meer overleven ze.
Sommige IRC manches tellen wel weer mee voor het Europese kampioenschap zoals Ieper en nog enkele
den laagvlieger
25 maart 2007, 11:06
Gemakkelijkste zou 1 kampioenschap zijn en 1 reglement:)
Rallyfan_072
25 maart 2007, 11:08
Gemakkelijkste zou 1 kampioenschap zijn en 1 reglement:)
Daarin hoef ik u niet tegen te spreken :)
rallyfreak
25 maart 2007, 11:17
Weet je wat ik vind hé, maar het is dan niet met het BK te maken hé.
We zitten nu met 3 grote kampioenschappen. WRC, IRC en ERC.
Zou het niet beter zijn dat ze in het ERC weer terug world rally cars toelaten, anders zie ik het ERC niet lang meer overleven ze.
Sommige IRC manches tellen wel weer mee voor het Europese kampioenschap zoals Ieper en nog enkele
Ja maar veel mannen die vb het ERC rijdne die kijken ook al uit naar super 2000 wagen dusja terug wrc in het ERC zou niet veel helpen denk ik.
Wat dan met de rally's die voor IRC en ERC meetallen.
IRC zou dan nog andere landen moeten zoeken om een rally te organiseren het zou dan ook meer en meer op een wereld kampioenschap lijken.
FOCUSWRC
25 maart 2007, 11:33
Zou het niet beter zijn dat ze in het ERC weer terug world rally cars toelaten, anders zie ik het ERC niet lang meer overleven ze.:confused:
Neen, reeds sedert 1998 of 1999 bestonden er voorstellen om de A8-en te bannen uit het EK, schoorvoetend en onder druk van de Franse constructeurs is dit ingevoerd, aanvankelijk met ook nog de A7's en sedert 2005 werd te topcategorie de S1600 ofte A6.
Dit was duidelijk niet naar de smaak van iedereen, noch van de rijders wegens ook zeer duur noch van de toeschouwers.
Zoals intussen elkeen onder ons weet trekt men nu de kaart S2000, een blijkbaar goed aanslaande formule, verschillende constructeurs zijn ingestapt, anderen hebben reeds een wagen klaar (in de frigo) maar wachten af en nog anderen zijn volop bezig met de ontwikkeling. Eens er voldoende dergelijke wagens op de tweedehandsmarkt zullen zijn, neem ik aan dat de prijzen wel zullen dalen. Het ziet er momenteel goed uit, zie maar de wilde berichten over de entry's voor Ieper!!!
Hoe dan ook los daarvan, lijkt het niet aangewezen om de ontzettend dure WRC's terug toe te laten, na één, maximum twee jaar zullen we wel zien of de S2000 een geslaagd projekt is.
Ik duim er alvast voor, of in de N4 of in de A8, maakt weinig uit.
Rallyfan_072
25 maart 2007, 11:48
Ja was maar een voorstel, van mij is dat ook gelijk of ik nu die
Fiat Punto Abarth Super 2000 zie passeren of een Peugeot 206 WRC.
Als het maar rally is :)
Zou het niet beter zijn dat ze in het ERC weer terug world rally cars toelaten, anders zie ik het ERC niet lang meer overleven ze.:confused:
Neen, reeds sedert 1998 of 1999 bestonden er voorstellen om de A8-en te bannen uit het EK, schoorvoetend en onder druk van de Franse constructeurs is dit ingevoerd, aanvankelijk met ook nog de A7's en sedert 2005 werd te topcategorie de S1600 ofte A6.
Dit was duidelijk niet naar de smaak van iedereen, noch van de rijders wegens ook zeer duur noch van de toeschouwers.
Zoals intussen elkeen onder ons weet trekt men nu de kaart S2000, een blijkbaar goed aanslaande formule, verschillende constructeurs zijn ingestapt, anderen hebben reeds een wagen klaar (in de frigo) maar wachten af en nog anderen zijn volop bezig met de ontwikkeling. Eens er voldoende dergelijke wagens op de tweedehandsmarkt zullen zijn, neem ik aan dat de prijzen wel zullen dalen. Het ziet er momenteel goed uit, zie maar de wilde berichten over de entry's voor Ieper!!!
Hoe dan ook los daarvan, lijkt het niet aangewezen om de ontzettend dure WRC's terug toe te laten, na één, maximum twee jaar zullen we wel zien of de S2000 een geslaagd projekt is.
Ik duim er alvast voor, of in de N4 of in de A8, maakt weinig uit.
Ik heb nog wat mijn twijfels over de S2000, zal het echt doorbreken of niet. Al kan ik mij nu momenteel dik vergissen (!). Met de lancering van de S1600 klasse een paar jaar terug was er ook een stromloop naar de S1600 klasse en dacht men dat er een goedkopere manier gevonden was om een spannende strijd te creëren. Helaas weet nu iedereen dat dit een dure formule was én nog steeds is. Want ik ben er zeker van dat de construteurs er veel geld zullen inpompen om de snelste en beste wagen te hebben. Zowel Fiat, VW, Toyota en dergelijke merken die in de S2000 klasse stappen. Want een merk maakt zich nooit graag belachelijk en zal er dan zeker veel geld in "pompen". En dit zal natuurlijk ten koste komen van de piloten die ermee rijden. Want uiteindelijk wordt de ontwikkeling van dergelijke machines betaald door de privéklanten. De S2000 klasse is nog redelijk nieuw en uiteindelijk weet niemand waar men aan toe is, en daarmee bedoel ik wat de echte kosten gaan zijn van een S2000 campagne.
Ja was maar een voorstel, van mij is dat ook gelijk of ik nu die
Fiat Punto Abarth Super 2000 zie passeren of een Peugeot 206 WRC.
Als het maar rally is :)
Geef mij dan toch maar die 206WRC.;)
opelke
26 maart 2007, 09:22
ik vind toch dat de 555 gelijk heeft.
Niet over alles ma wel over de klasse's.
fre
7 november 2007, 21:06
De s2000 zouden niet moeten door breken dan gingen de merken niet zo veel geld er tegen gesmeten hebben.
FOCUSWRC
7 november 2007, 21:24
Moesten de merken er niet zoveel geld tegenaan gegooid hebben dan hadden de S2000 nooit doorgebroken,,
GeDi
7 november 2007, 21:28
Moesten de merken er niet zoveel geld tegenaan gegooid hebben dan hadden de S2000 nooit doorgebroken,,
Dat zit er dik in ;)
HaCo
7 november 2007, 22:50
LOL, om even een oude topic omhoog te gooien...
SKJEF
9 november 2007, 09:31
Vergeet niet dat de FIA van plan is de wrc wagens binnen enkele jaren op basis van de S2000 te maken.(een klein turbotje er bij)
Diegenen die nu investeren in de s2000 zouden dan wel eens (weliswaar beperkt) voordeel kunnen hebben (als die al zich zullen willen engageren in het wk)
Zou niet slecht zijn voor de formule een pktje of 30 erbij,al de elektronic eruit en pedal to the metal !
Maar wat met de amateurs, het is nu al geen goedkope formule, dat turbotje zal geen goed doen aan de portemonee !
Sete
9 november 2007, 09:49
Vergeet niet dat de FIA van plan is de wrc wagens binnen enkele jaren op basis van de S2000 te maken.(een klein turbotje er bij)
Diegenen die nu investeren in de s2000 zouden dan wel eens (weliswaar beperkt) voordeel kunnen hebben (als die al zich zullen willen engageren in het wk)
Zou niet slecht zijn voor de formule een pktje of 30 erbij,al de elektronic eruit en pedal to the metal !
Maar wat met de amateurs, het is nu al geen goedkope formule, dat turbotje zal geen goed doen aan de portemonee !
Ik kan aan Abarthstukjes geraken zu! ;)
SKJEF
9 november 2007, 10:00
Ik kan aan Abarthstukjes geraken zu! ;)
:D:D:D
HaCo
9 november 2007, 10:42
Boah, Deferm kan zich toch ne WRC veroorloven...
Han
9 november 2007, 13:46
Het zal in ieder geval goedkoper zijn dan de huidige WRC's. Ook de ontwikkelingskost kan worden verdeeld over de atmosferische S2000 en de geblazen versie (NewWRC). De runningcosts bij een turbomotor zijn ook lager dan bij hun atmosferische variant.
FOCUSWRC
9 november 2007, 19:12
Volledig mee akkoord, de kostprijs zal dalen, hopelijk houdt de FIA te wilde homologaties beperkt zodat het niet weer opnieuw uit de hand loopt kwa kosten.
SKJEF
10 november 2007, 10:24
Volledig mee akkoord, de kostprijs zal dalen, hopelijk houdt de FIA te wilde homologaties beperkt zodat het niet weer opnieuw uit de hand loopt kwa kosten.
volledig akkoord; een miniturbotje, zodat ze een beetje meer trekkracht hebben uit de bocht, meer moet dat niet zijn.
Duvalthebest
10 november 2007, 12:30
volledig akkoord; een miniturbotje, zodat ze een beetje meer trekkracht hebben uit de bocht, meer moet dat niet zijn.
Idd das juist.
In korte situaties gaan ze dat goed kunnen gebruiken.
En ook de topsnelheid zal daardoor wat hoger komen denk ik of ben ik mis ?
matador
10 november 2007, 13:39
Het zal in ieder geval goedkoper zijn dan de huidige WRC's. Ook de ontwikkelingskost kan worden verdeeld over de atmosferische S2000 en de geblazen versie (NewWRC). De runningcosts bij een turbomotor zijn ook lager dan bij hun atmosferische variant.
Hangt er beetje vanaf wat het max toerental van de atmosferische motor is. Die hoge turbodrukken zijn ook niet echt gezond. Fabrieksmotoren van een WRC moeten toch ook maar 2 wedstrijden meegaan, dus zo goedkoop kan het dan toch niet zijn.
Kostprijs wordt eigenlijk bepaald door reglement, in de DTM moet een motor geloof ik een heel seizoen meegaan, dan is het sowieso een stuk goedkoper.
matador
10 november 2007, 13:41
Idd das juist.
In korte situaties gaan ze dat goed kunnen gebruiken.
En ook de topsnelheid zal daardoor wat hoger komen denk ik of ben ik mis ?
mss als ze een langere boite gaan gebruiken omdat de motor toch al van onderin trekt. zal beetje van grootte van de turbo en restrictor afhangen.
den laagvlieger
10 november 2007, 14:01
Gewoon diene s2000 afblazen, kost ook handen vol geld in onderhoud
ne gt of ne goeie oude achtertrekker, ieder zijn mening;)
Duvalthebest
10 november 2007, 14:22
mss als ze een langere boite gaan gebruiken omdat de motor toch al van onderin trekt. zal beetje van grootte van de turbo en restrictor afhangen.
Ahzo, ze gaan alleszins iets moeten doen aan die topsnelheid hé want in het WK met een topsnelheid van maar 170km/u, das toch een beetje te weinig vind ik.
rallyfreak
10 november 2007, 14:33
Gewoon diene s2000 afblazen, kost ook handen vol geld in onderhoud
ne gt of ne goeie oude achtertrekker, ieder zijn mening;)
Eeen goede achtertrekker kost meer in onderhoud dan een voortrekker.
Van mij mogen ook die achtertrekkers terug komen.
Zoals de bmw zijn toch prachtige bakken om mee te rijden.
GeDi
10 november 2007, 14:56
Nochtans is een achtertrekker veel minder sletig op de aandrijving ;)
FOCUSWRC
10 november 2007, 15:00
Ahzo, ze gaan alleszins iets moeten doen aan die topsnelheid hé want in het WK met een topsnelheid van maar 170km/u, das toch een beetje te weinig vind ik.
Sordo in Spanje boven de 200K's/H!! In het verleden was het inderdaad wel zo dat de topsnelheid van rallywagens eerder laag lag, heden ten dage is dit wel veranderd.
SKJEF
10 november 2007, 15:16
Sordo in Spanje boven de 200K's/H!! In het verleden was het inderdaad wel zo dat de topsnelheid van rallywagens eerder laag lag, heden ten dage is dit wel veranderd.
We gaan nog niet praten over de topsnelheden van de porsches zeker ?
Duvalthebest
10 november 2007, 15:27
Heeft Sordo dan al met een S2000 gereden misschien in Spanje?
Ik heb het wel degelijk over de S2000-wagens en denk niet dat de top daarvan veel hoger ligt dan 175 hoor.
FOCUSWRC
10 november 2007, 15:35
Heeft Sordo dan al met een S2000 gereden misschien in Spanje?
Ik heb het wel degelijk over de S2000-wagens en denk niet dat de top daarvan veel hoger ligt dan 175 hoor.
Maar in uw tekstje sprak u toch van "in het WK", dus vandaar mijn reactie Sordo +200K's/H;)
GeDi
10 november 2007, 21:14
Het irc is ook een wk,maar ze noemen het daar intercontinentaal :p ;)
Duvalthebest
10 november 2007, 21:58
Maar in uw tekstje sprak u toch van "in het WK", dus vandaar mijn reactie Sordo +200K's/H;)
Ja je hebt gelijk, had het niet goed vermeld.
In het WK zitten ze vaak eens boven de 200km/u hoor.