Volledige versie bekijken : Carriere in en rond de autosport
Shaddix
6 april 2008, 19:42
Nu dat men laatste jaar middelbaar zijn einde nadert is het uitkijken naar wat ik volgend jaar ga doen. Hoewel ik al zowat over men verdere studies heb beslist (studie Toegepaste Informatica) blijf je als jong persoon toch wel dromen van wat de ideale job zou zijn. En ik denk dat die job voor de meeste autosportliefhebbers wel een in en rond de autosport is.
Maar hoe geraak je daar in hemelsnaam, wat zijn de mogelijkheden, verdient het genoeg om brood op de plank te brengen etc?
Daar om even dit topic om die mogelijkheden is allemaal op een rijtje te zetten en gezamenlijk de lege gaten/vragen in te vullen.
De mogelijkheden:
Coureur: de ultieme droom voor de meeste, maar hiervoor heb je vaak zeldzame dingen nodig: talent, geld, connecties en je moet er jong aan beginnen
Journalist: een mogelijkheid, een opleiding journalistiek en een aanleg voor de Nederlandse taal zijn hier wellicht een must
Fotograaf: ja, er zijn er al honderde van, een diploma fotografie is hier ook noodzakelijk, dure aparatuur, en enkel van autosportfotografie kan je volgens mij niet leven
Baanpersooneel (extractieteam etc): volgens mij vooral gedaan door vrijwilligers? maar lijkt me alsnog een zeer leuke ervaring, maar hoe geraak je daar?
PR manager: opleiding PR en wellicht op de juiste moment op de juiste plaats zijn
Engineer bij een team: opleiding automechanica? ik weet dat er in Engeland een speciale richting voor de autosport is, maar in België geloof ik niet
Teambaas: voor als je te veel centjes hebt wellicht :D
Hamburger & hotdogverkoper op het circuit: voor als het werkelijk niet anders kan :P
Nog "jobs" waar mensen aan denken?
WRCKE
7 april 2008, 18:41
Nu dat men laatste jaar middelbaar zijn einde nadert is het uitkijken naar wat ik volgend jaar ga doen. Hoewel ik al zowat over men verdere studies heb beslist (studie Toegepaste Informatica) blijf je als jong persoon toch wel dromen van wat de ideale job zou zijn. En ik denk dat die job voor de meeste autosportliefhebbers wel een in en rond de autosport is.
Maar hoe geraak je daar in hemelsnaam, wat zijn de mogelijkheden, verdient het genoeg om brood op de plank te brengen etc?
Daar om even dit topic om die mogelijkheden is allemaal op een rijtje te zetten en gezamenlijk de lege gaten/vragen in te vullen.
De mogelijkheden:
Coureur: de ultieme droom voor de meeste, maar hiervoor heb je vaak zeldzame dingen nodig: talent, geld, connecties en je moet er jong aan beginnen
Journalist: een mogelijkheid, een opleiding journalistiek en een aanleg voor de Nederlandse taal zijn hier wellicht een must
Fotograaf: ja, er zijn er al honderde van, een diploma fotografie is hier ook noodzakelijk, dure aparatuur, en enkel van autosportfotografie kan je volgens mij niet leven
Baanpersooneel (extractieteam etc): volgens mij vooral gedaan door vrijwilligers? maar lijkt me alsnog een zeer leuke ervaring, maar hoe geraak je daar?
PR manager: opleiding PR en wellicht op de juiste moment op de juiste plaats zijn
Engineer bij een team: opleiding automechanica? ik weet dat er in Engeland een speciale richting voor de autosport is, maar in België geloof ik niet
Hamburger & hotdogverkoper op het circuit: voor als het werkelijk niet anders kan :P
cameraman
quattro
7 april 2008, 20:08
cameraman
:Dbaanpersoneel ook veel aan verdiend:D:Dluikersesteenweg st-truiden:D
Pinto
7 april 2008, 20:22
Je kan mss voor sponsor gaan, zo zijn er veel te kort :p
wellicht op de juiste moment op de juiste plaats zijn
Ik denk dat dit in eender wat je wilt doen het belangrijkste is,samen met bekwaamheid ;)
quattro
8 april 2008, 06:28
Je kan mss voor sponsor gaan, zo zijn er veel te kort :p
:D:Ddas een goei:D:Dhi hi:D:D
eerst paar jaarkes hard werken.. en dan zien welk budget er voorhanden is om eventueel zelf te rijden
Quicks
8 april 2008, 08:46
Als je al iets wilt doen, zorg dat je dan eerst en vooral goed doet.;)
SKJEF
8 april 2008, 08:52
met jouw socissen en hamburgers zal je weinig rally zien, maar ne skwone frank bijverdienen :D
De mogelijkheden:
Toen ik als 6-jarige op de kemmelberg stond te kijken naar de helden Snijers, Droogmans,.. dan wilde ik maar 1 ding. Aan de andere kant van het hekken staan. Vele jaren later sta ik er nu ook.
Gewoon ervoor gaan. Ik heb een opleiding gevolgd in Nederland.
Maar zoals je zei is er in Engeland nog een hoop dingen te doen.
straffe toebak
8 april 2008, 10:33
Toen ik als 6-jarige op de kemmelberg stond te kijken naar de helden Snijers, Droogmans,.. dan wilde ik maar 1 ding. Aan de andere kant van het hekken staan. Vele jaren later sta ik er nu ook.
Gewoon ervoor gaan. Ik heb een opleiding gevolgd in Nederland.
Maar zoals je zei is er in Engeland nog een hoop dingen te doen.
Tenzij je plots beseft dat er nog meer is dan autosport alleen ... .
kezzel
8 april 2008, 10:43
Tenzij je plots beseft dat er nog meer is dan autosport alleen ... .
Dat komt automatisch met ouder worden.......alhoewel :p:D
www.dcdesign.tk
8 april 2008, 11:47
kan er iemand meer informatie geven over die specifieke opleidingen in Nederland en Engeland? Ik zit nu in de bachelor autotechnologie (de vroegere A1) op KdG hoboken, en hoop daarna de Masteropleiding (het vroegere graduaat) erbij te nemen, met de hoop mss ergens in de autosport terecht te kunnen komen... Maar misschien zijn die andere opleidingen daar beter voor geschikt. Weet er iemand daar meer specifieke informatie over? (niveau opleiding: bachelor/master/andere - verreiste voorkennis - praktische details...)
Alvast merci
Jelle
Cranfield university in Engeland.
Master in automotive engineering, motorsport.
Duur, maar beste connecties in de motorsport. Als je daar afstudeert ga je werken bij Prodrive, F1 teams, M-sport,....Enorm goed visite kaartje als je daar afstudeert.
Kingston university engeland: Werken samen met lotus. is meer suspension. Wel ook héél goede school. Eveneens duur.
Gewone automotive engineering:
HTS Autotechniek (HAN) nederland, kom je ook wel in contact met autosport
KK hogeschool Antwerpen: kan je master automotive doen. motorsport connecties weet ik niet...
www.dcdesign.tk
8 april 2008, 12:30
de beide engelse richtingen zijn postgraduaten, dus je moet eerst al de master automotive engineering behalen (denk ik toch).
De richting die arnhem aanbied is dan weer de gwne master automotive engineering, verspreid over 4 campussen in heel europa. hier hangt echter wel een serieus prijskaartje aan (7500 euro), terwijl ik waarschijnlijk voor veel minder geld hetzelfde kan doen op men huidige school... maar loopt ge dan idd niet veel contacten mis? onze school heeft wel onderzoeksprojecten gehad met oa MRS Leuven, Van Herck Racing en nu GPR... maar dat zijn vooral samenwerkingen tussen de docenten en de teams, waar de studenten nauwelijks bij betrokken zijn
kan er iemand meer informatie geven over die specifieke opleidingen in Nederland en Engeland? Ik zit nu in de bachelor autotechnologie (de vroegere A1) op KdG hoboken, en hoop daarna de Masteropleiding (het vroegere graduaat) erbij te nemen, met de hoop mss ergens in de autosport terecht te kunnen komen... Maar misschien zijn die andere opleidingen daar beter voor geschikt. Weet er iemand daar meer specifieke informatie over? (niveau opleiding: bachelor/master/andere - verreiste voorkennis - praktische details...)
Alvast merci
Jelle
Een Masteropleiding (4-5j) (staat gelijk met het vroegere Licentiaat technisch= Ingenieur), A1 (Bachelor (3j)) is het vroegere Graduaat.
straffe toebak
8 april 2008, 13:04
Bij mijn weten waren A1 en graduaat hetzelfde, en deze zijn dan veranderd door bachelor. Ingenieur werd master.
Edit: Han, je was me net voor!
www.dcdesign.tk
8 april 2008, 13:16
dus die engelse postgraduaten staan gelijkgeschakeld met onze huidige masters?
en aangezien zij de master maar in een 1-jaarprogramma aanbieden, kan ik dan mss best het schakeljaar (waarin men het verschil tussen een professionele bachelor (zoals autotechnologie) en een academische bachelor (de eerste 3 jaar van een traditionele masteropleiding zoals bv elektromechanica)) in hoboken nog meepikken?
is er hier iemand die naar cranfield geweest is, en die zijn ervaring kan delen??
dus die engelse postgraduaten staan gelijkgeschakeld met onze huidige masters?
en aangezien zij de master maar in een 1-jaarprogramma aanbieden, kan ik dan mss best het schakeljaar (waarin men het verschil tussen een professionele bachelor (zoals autotechnologie) en een academische bachelor (de eerste 3 jaar van een traditionele masteropleiding zoals bv elektromechanica)) in hoboken nog meepikken?
is er hier iemand die naar cranfield geweest is, en die zijn ervaring kan delen??
ik heb enkele vrienden die daar zijn geweest.
1 werkt nu bij prodrive als client support engineer.
Is héél duur, en zoveel leer je er nu ook ni bij. Maar de contacten é !
is wel belangrijk in dit vak
carloscinq
9 april 2008, 08:10
ik heb in de jaren 90 enkele jaren bij TTE gewerkt je geraakt er als belg nogal gemakkelijk binnen ,je moet vooral goed engels praten en een cv sturen naar de personeels dienst mert je kennis of ervaring of diploma's er zijn jobs op alle niveau's mechaniekers algemeen ,electronica,hydraulica , carbon,verder op niveau van pers communicatie teamù managers of assistentie mensen die op de wedstrijden voor de piloten zorgen enz
Fennek
31 oktober 2008, 12:24
Pitspoes?
imperatore
16 augustus 2010, 18:29
Heb je interesse te werken voor een Historic Rally team met Nationale en Internationale ambities..?
http://silver-arrows.com/nl/jobs
vfr
26 augustus 2010, 08:48
Is er ook geen opleiding/school bij het circuit van spa. Iets over gelezen maar weet niet meer waar.
dupanton
26 augustus 2010, 14:00
Is er ook geen opleiding/school bij het circuit van spa. Iets over gelezen maar weet niet meer waar.
Idd, aan de bocht "Stavelot"