Volledige versie bekijken : Grand Prix de France F1 2008
Phil69
18 juni 2008, 20:57
Terug in aktie en na een kleine overzeese trip naar Canada, terug naar Europa voor de grote prijs van Frankrijk, de XCIVste voor wie zich graag amuseert Romeinse cijfers te ontcijferen.
Terug naar Magny-Cours en dit zou de laatste keer kunnen zijn, Bernie is niet tevreden over dit circuit "in the middle of nowhere" en men is met allerlei voorstellen bezig om elders de GP te laten doorgaan.
-Parijs stad zou een mogelijkheid zijn, ook al werd gesproken van Disneyland waar men een Disney-circuit zou aanleggen, er werd ook al gesproken van Versailles en nog andere locaties in en rond de France hoofdstad.
-2de mogelijkheid is geen Franse GP meer, aangezien er nu toch kanditaten genoeg zijn in het Midden Oosten en omstreken zou dat niet zo vreemd zijn, maar hier en daar hoort men stemmen van dat de Gp's ook in Europa belangrijk blijven.
-3de mogelijkheid is terug naar Magny-Cours maar dan zou er een geweldige effort moeten gedaan worden ivm infrastructuur en hotels, maar wie wil er hotels bouwen enkel voor die ene race/jaar in een streek dat touristich niks heeft te bieden
-4de mogelijkheid: eigenlijk is er geen 4de mogelijkheid tenzij science-fiction, maar zoals geweten is dit dus in de F1 niet onmogelijk.
Even een kaartje zoeken van Magny-cours
http://www.statsf1.com/photos/circuits/magny.jpg
en we zijn weer vertrokken :)
Grungie
18 juni 2008, 21:08
de XCIVste voor wie zich graag amuseert Romeinse cijfers te ontcijferen.
De 94ste. :)
Phil69
18 juni 2008, 21:14
k'dacht het al, de Grungie :)
Phil69
18 juni 2008, 21:29
de rest mag ook meedoen natuurlijk.
In Montreal was de zege voor BMW en het was meteen ook een dubbelzege.
Net zoals in Spa-Francorchamps 1998 waar Jordan ook meteen een dubbelzege wist te scoren
Volgens ik ergens vernam was BMW het 5de team dat met hun 1ste zege een dubbelzege wist te scoren.
Nu klopt dit getal 5? en wie waren de andere teams dan en in welke races was dat
Ik weet het echt niet :)
de rest mag ook meedoen natuurlijk.
In Montreal was de zege voor BMW en het was meteen ook een dubbelzege.
Net zoals in Spa-Francorchamps 1998 waar Jordan ook meteen een dubbelzege wist te scoren
Volgens ik ergens vernam was BMW het 5de team dat met hun 1ste zege een dubbelzege wist te scoren.
Nu klopt dit getal 5? en wie waren de andere teams dan en in welke races was dat
Ik weet het echt niet :)
Ik voel een oud topic opborrelen... :D
Badday
19 juni 2008, 10:14
Ik voel een oud topic opborrelen... :D
Waar is den tijd:D
Waar is den tijd:D
Vervlogen? :D Dat was in den tijd dat Damon hier nog rond dwaalde... (alé op het vorig forum) Hij was de topicstarter daarvan als ik me niet vergis... Bleek een topicje van meer dan 500 pg's te worden :)
Badday
19 juni 2008, 14:34
Vervlogen? :D Dat was in den tijd dat Damon hier nog rond dwaalde... (alé op het vorig forum) Hij was de topicstarter daarvan als ik me niet vergis... Bleek een topicje van meer dan 500 pg's te worden :)
Ja da waren idd zalige tijden:p kben daar in den tijd nog nachten mee bezig geweest.
Ja da waren idd zalige tijden:p kben daar in den tijd nog nachten mee bezig geweest.
Wie niet :D
Hillfan
19 juni 2008, 18:59
aha, Magny-Cours!
Hier heb ik voor de allereerste keer "live" een GP bezocht...in 1997 alweer...en dan nog met een Nederlandse reisorganisatie, als enige belg (die Frans kon) was ik al direct populair bij die reisgenoten :D
In de omgeving idd weinig te beleven, maar op het circuit is het zo slecht nog niet je kan een flink stuk overkijken.
Toen was de security ook nog niet wat het moest zijn, ben toen zelfs tot boven de pitstraat kunnen geraken. Was toen nog een heel avontuur... jaartje later pitmarshal geworden en toen kostte het minder moeite ;)
aha, Magny-Cours!
Hier heb ik voor de allereerste keer "live" een GP bezocht...in 1997 alweer...en dan nog met een Nederlandse reisorganisatie, als enige belg (die Frans kon) was ik al direct populair bij die reisgenoten :D
In de omgeving idd weinig te beleven, maar op het circuit is het zo slecht nog niet je kan een flink stuk overkijken.
Toen was de security ook nog niet wat het moest zijn, ben toen zelfs tot boven de pitstraat kunnen geraken. Was toen nog een heel avontuur... jaartje later pitmarshal geworden en toen kostte het minder moeite ;)
En nu? Nog steeds Marshal of niks meer mee te maken?
Hillfan
19 juni 2008, 19:40
En nu? Nog steeds Marshal of niks meer mee te maken?
ja hoor, al komt er de laatste tijd niet veel meer van, veel werk:(
maar Silverstone staat om mijn agenda:)
Dead_Man
21 juni 2008, 18:14
Kovalainen krijgt 5 plaatsen aan zijn broek wegens 't hinderen van Webber.
Dus hij start niet als 5e, na de 6e tijd gereden te hebben, maar omdat Hamilton 10 plaatsen aan zijn broek krijgt gaat hij van 3 naar 13, daarmee schoof Heikki een plaatske op maar nu gaat ie 5 plaatsen achteruit dus vertrek hij als 10e.
Rosberg, ook bestraft met 10 plaatsen wegens kleurenblindheid in Canada vertrekt morgen als 25e
Hillfan
21 juni 2008, 18:28
Rosberg, ook bestraft met 10 plaatsen wegens kleurenblindheid in Canada vertrekt morgen als 25e
Is dat dan achter de safetycar en de medicalcar?? :D
Grungie
21 juni 2008, 18:39
Dan vraag ik mij eigenlijk af waarom Heikki niet als 11e start?
Hij kwalificeerde zich als 6e. 5 plaatsen erbij is toch 11e?
Lewis 10 plaatsen achteruit : 3 + 10 = 13
Heikki 5 plaatsen achteruit : 6 + 5 = 11
Waarom bij Heikki eerst het 'voordeel' van de straf toepassen van Lewis en dan pas zijn eigen straf?
Ik herrinner mij nog GP's waar het anders was. In het begin van die motorregel. En dan nog wat andere straffen erbij en het was een ganse soep. Maar het resultaat was dat iedereen (zoals het volgens mij moet) het aantal plaatsen achteruit stond volgens zijn kwalificatieplek. Het gevolg was een zeer ongewone startgrid met een paar achterhoedepiloten (oa Albers) die bijna in de top 10 stonden op de startgrid.
Ik zou eens moeten opzoeken welke GP dat was.
Dead_Man
21 juni 2008, 18:42
Ge kunt er eens mee lachen Hillfan maar ....
Waarom moet Hamilton daadwerkelijk 10 plaatsen achteruit ..... Kovalainen daadwerkelijk 5 plaatsen achteruit
Maar Rosberg moet maar 5 plaatsen inleveren ook al heeft hij een straf van 10 plaatsen gekregen.
Dus, de Williams van Rosberg zou achter 5 denkbeeldige wagens moeten plaatsnemen op de 25e startplaats
Grungie
21 juni 2008, 18:57
Misschien is de startgrid niet lang genoeg in Magny-Cours? Hij zou ergens in de laatste chicane kunnen staan.....
Ik volg je redenering wel Dead_Man, maar 20e of 25e maakt in de praktijk weinig uit. Het zou enkel een iets groter gat zijn tussen hem en Sutil (19e) maar dat rijd hij in no-time toch dicht.
Ik ga toch nog eens kijken welke GP zo'n soep was inzake de startgrid maar het zal wel voor morgen zijn.
Rubinho
21 juni 2008, 19:23
Kvind het nogal logisch dat ze eerst de straf van Hamilton uitvoeren en dan pas die van Heikki, die van Lewis is ook eerst uitgesproken geweest hé...
Hillfan
21 juni 2008, 19:26
Ge kunt er eens mee lachen Hillfan maar ....
Waarom moet Hamilton daadwerkelijk 10 plaatsen achteruit ..... Kovalainen daadwerkelijk 5 plaatsen achteruit
Maar Rosberg moet maar 5 plaatsen inleveren ook al heeft hij een straf van 10 plaatsen gekregen.
Dus, de Williams van Rosberg zou achter 5 denkbeeldige wagens moeten plaatsnemen op de 25e startplaats
Tja, ze hebben er met al die regeltjes de laatste jaren zo'n soep van gemaakt, dat je niet anders meer kan dan er mee lachen...
Waar is de tijd dat gewoon de snelste vanvoor stond en rest in volgorde erachter...
Er zit ook gewoon géén lijn in al die bestraffingen, precies lotje trek :confused:
Scuderio
21 juni 2008, 22:07
Kvind het nogal logisch dat ze eerst de straf van Hamilton uitvoeren en dan pas die van Heikki, die van Lewis is ook eerst uitgesproken geweest hé...eigenlijk maakt het niet uit wat ze eerst doen he:
H 3 - K 6
eerst H -> K 5 - H 13, dan K -> K 10 - H 13
of:
H 3 - K 6
eerst K -> H 3 - K 11, dan H -> K 10 - H 13
komt op exact hetzelfde neer ;)
MAAR ze kunnen het natuurlijk ook doen zoals Grungie zegt en het niet een-voor-een doen, maar gewoon 3+10 = 13 en 6+5 = 11
ik vermoed idd dat het wel dat laatste zal worden...
NewTown
21 juni 2008, 22:14
Wat Dead_man eigenlijk wil, is dat Rosberg het saldo van zijn straf bij de volgende GP uitzit :D
Tactisch gezien staat de wagen van Rosberg allicht geregeld voor een grotere brandstoflast...
Toch even opmerken dat Alonso, in tegenstelling tot wat hem wel eens verweten werd, een fighterspirit toont in de Renault die toch iéts verbetert... hij gaat "voor de grote punten, 7de interesseert me eigenlijk niet, aangezien ik niet voor de titel strijd", dus misschien valt er weer wat actie te verwachten en misschien eens een beloning aan't einde
Zijn maatje Hamilton zal morgen kunnen uitvissen of 13 voor hem lucky is... of niet?
Grungie
22 juni 2008, 13:18
Ik heb de GP gevonden. Maleisië 2006.
M. Schumacher, D. Coulthard en R. Barrichello kregen elk 10 plaatsen verlies aan hun broek gesmeerd na een motorwissel voor de kwalificaites. F. Massa zelfs 20 plaatsen na 2 wissels.
Ralf Schumacher moest zijn motor vervangen na de kwalificaties en moest dus achteraan starten.
M. Schumacher kwalificeerde zich als 4e en startte uiteindelijk als 14e. Logisch als j er nu op terugkijkt. Maar er was verwarring omwille van Ralf. Die had zich als 10e gekwalificeerd. Mocht éérst de penalty van Michael zijn toegepast (4 + 10 = 14 en dan pas die van Ralf (10e maar na de straf van MS 9e en vandaaruit naar achteraan) dan zou dat een 13e plaats zijn geweest.
Uiteindelijk is MS vanaf een 14e plek gestart en Ralf achteraan. Beide penalty's zijn dus gelijktijdig toegepast en niet de één na voor de andere.
En zo zou het volgens mij ook moeten met Heikki en Lewis.
Info over Maliesië 2006 : http://www.grandprix.com/race/r752q1report.html
Rubinho
22 juni 2008, 14:04
Hamildom is al were goe bezig, die jongen heeft t blijkbaar toch moeilijk als em onder druk moet presteren...
riddler
22 juni 2008, 14:07
Hamildom is al were goe bezig, die jongen heeft t blijkbaar toch moeilijk als em onder druk moet presteren...
Hij vergeet toch vaak dat hij een voorvleugel heeft!
NewTown
22 juni 2008, 14:20
Drive through voor Hamilton, niet geheel onverwacht, hij had net zo makkelijk Bourdais terug voorbij kunnen laten en terug inhalen :)
Een mooie Ferrari 1-2,met een oververdiende 3de plaats voor Trulli.
Raikkonen had normaal wel gewonnen zeker,maar met zijn probleempje is een 2de plaats zeker niet slecht ;)
Hamilton buiten de punten,maar dat ligt volledig aan zichzelf.
Er is ook maar 1 opgave (Button),dat geeft toch aan dat de huidige f1's zeer betrouwbaar zijn.
Grungie
22 juni 2008, 17:41
Waarom worden sommige twijfelachtig maneuvers bestraft en sommige ongemoeid gelaten?
Ik zit nog altijd te wachten op een reactie ivm het duel tussen Heikki en Trulli. Zeer onsportief van Trulli.
En zoals het nu ook op pitstoptv te lezen staat. De loshangende uitlaat van Kimi is een zeer goede reden om de zwarte vlag met oranje bol boven te halen.
Ik snap zelfs niet waarom ze daar niets aan gedaan hebben bij zijn 2e pitstop. Hij lang voldoende voor op Trulli om een handvol seconden langer stil te staan en dat ding te verwijderen.
senna's kingdom
22 juni 2008, 18:23
Trulli liet net genoeg ruimte. Heikki kon niet anders dan ofwel eerder van het gas gaan of rechtdoor gaan. Hij koos het 2de.
Niets bijzonders, wel gewaagd.
En ik geef Grungie gelijk, ze hadden kimi naar binnen moeten halen.
Als de rijders 2000 dollar moeten afgeven voor de veiligheid per punt dat ze scoren en men laat een auto rijden met een uitlaat die alle kanten opvliegt:rolleyes:. Dat kan gewoon niet.
Mogelijk dat het stuk tussen de toeschouwers is gekomen:rolleyes:.
FIA...:confused:
Grungie
22 juni 2008, 18:28
Ivm Trulli, het minste dat je er kan van zeggen is dat het discutabel is.
Net zoals Hamilton en Bourdais. Ook dat was discutabel.
Dus waarom het ene incident bestraffen en waarom het andere niet?
Dead_Man
22 juni 2008, 19:05
'k begin me af te vragen waarom tegenwoordig alles bestraft moet worden.
Hamilton - Bourdais .... Lowie'ke won een plaats door naast het circuit te gaan.
Trulli - Kovalainen .... de positie's bleven hetzelfde.
Ik ben nu toch den enige niet die ziet dat er een verschilleke is in de situatie achteraf hé .... als Lowie'ke slim was geweest en ff van 't gas gegaan was om Sebbe terug voorbij te laten had hij nooit nen drive trough gekregen.
Een plaats winnen door naast het circuit te gaan is strafbaar .... dat is iets dat elke piloot zou moeten weten.
Grungie
22 juni 2008, 19:26
'k begin me af te vragen waarom tegenwoordig alles bestraft moet worden.
Precies, ik ook.
Vooral als de incidenten discutabel zijn. Waarom bestraft men dan eens wel en dan weer eens niet?
Ik zeg toch niet dat het geval Trulli-Heikki moet bestraft worden? Maar er is wel contact geweest tussen de 2 en dat kan leiden tot discussie.
Nu, in het geval Hamilton heb ik enkel de onboard beelden gezien. Maar ik dacht wel al dat Hamilton voorbij Bourdais was toen hij effe naast het circuit ging. Hoeveel piloten hebben er al eens niet een chicane afgesneden zonder daarbij een positie te winnen en dus zonder straf?
Ik zeg niet dat de straf van Hamilton onterecht is maar wel voor discussie vatbaar.
Net zoals volgens sommigen (ik heb het zelf niet gezien) de straf van Heikki wegens hinderen tijdens de kwalificaties discutabel is.
Ben je zeker van dat contact tussen die 2 ? Ik heb het alleszins niet gezien,maar het was natuurlijk wel heel kort :)
Hamilton is gewoon veel te laat in de remmen gegaan en is zo voorbij Bourdais geraakt maar moest daardoor ook de chicane afsnijden ;)
Inderdaad hamilton was bourdais duidelijk voorbij , hij wordt dus gestraft omdat hij een bocht afsnijdt . En niet omdat hij " een positie wint door een bocht af te snijden " . Trulli ging er in mijn ogen ook net iets over . En wat kimi betreft die had nooit mogen blijven doorrijden met een loshangend stuk aan zijn wagen . Ik vraag me eigenlijk af wat er zou gebeuren moest dit stuk loskomen en dan tegen een andere wagen komen ( of in het ergst geval rijder komen ) !
Dead_Man
22 juni 2008, 19:39
Blen .... dat ding is er weldegelijk afgevlogen, dat ligt nu ergens in nen zandbak naast het circuit.
NewTown
22 juni 2008, 20:11
Er waren tijden waarin Kimi een zwarte vlag gekregen zou hebben voor het gevaar, maar tijden veranderen... wat Hamilton & Bourdais betreft, we weten uiteraard niet waarop de stewards hun beslissing baseerden... het zal een kantje boordje geweest zijn, maar hij had imo gewoon het zekere voor het onzekere moeten nemen.
De stratego, om een Dead_manisme te gebruiken, van Piquet was duidelijk beter dan die van Alonso (zonder de laatste switch mee te tellen was ze beter, dat was gewoon een bonus voor de braziliaan).
Was het een idee van mij, of was Kubica vrij onregelmatig?
Badday
22 juni 2008, 20:23
Kvind ook dat de straffen hier correct zijn (al dan niet) toegepast. de situatie van raikkonen was idd behoorlijk gevaarlijk. Kvond het ook vreemd dat ze er niets aan deden in de pits.. Tzal wa te warm gehad hebben zeker?
Kheb de race btw es gevolgd op canvas (omda men pa persé wou meekijken). Nooit meer:p
1. Men pa is fanatiek Hamilton supporter:p (en alsk zeg fanatiek..)
2. Ik ergerde me steeds meer aan de commentatoren. Das toch echt nie te doen?? Ze zien zelfs niet eens het verschil tussen een auto die traag rijdt, of een slow-motion. En dan hebben ze nog de pretentie om te klagen over verkeerde weersvoorspellingen:rolleyes: Volgens mij is dat toch net iets moeilijker:cool:
Rubinho
22 juni 2008, 20:30
Hamilton is niet bestraft voor het inhalen, maar voor 'gaining an advantage', wat zonder discussie is, hij kon makkelijk voor Bourdais blijven zo...had t een grindbak geweest em zou nogal sterrekes gezien hebben...
Grungie
22 juni 2008, 20:56
Hamilton is niet bestraft voor het inhalen, maar voor 'gaining an advantage',
Dus in het vervolg iedereen die een chicane afsnijd een drive-through?
senna's kingdom
22 juni 2008, 21:18
de penalty van Hamilton word altijd zo geformuleerd.
Hij ging buitenom voorbij Bourdais.
Hamilton komt er in de remzone voorbij maar gaat rechtdoor.
Hij moet zijn positie terug afgeven.
Of hij met een Force India rijd of een Torro Rosso.
Maakt niet uit.
Terecht sanctie en alweer een blunder van Hamilton.
Trulli zat aan de binnenzijde en Kovalainen kreeg gewoon weinig ruimte.
Kovalainen kon daar gewoon niet voorbij.
Als er een zandbak was om te spelen had hij wel van het gas gegaan;).
Raikkonen was een gevaar op de baan en moest in mijn ogen van de baan gehaald worden...
Niet te min heeft hij bangelijk goe gereden en zijn 2de plek kunnen houden.
Dead_Man
22 juni 2008, 21:23
Wat ik wel leuk vind .....
Is dat de persoon die na 2 GP's omschreven werd als nen prutser, iemand die het niet waard was om in een Formule 1 wagen te rijden, iemand die enkel in F1 zit omdat zijne manager het zoontje is van Jean Todt en nog van dit soort kritiek nu aan de leiding staan van 't WK.
Grungie
22 juni 2008, 21:49
Kvond het ook vreemd dat ze er niets aan deden in de pits.. Tzal wa te warm gehad hebben zeker?
De banden hebben ook warm als ze die wisselen, net als de remmen. Te warm is dus eigenlijk flauwe zever want ze hebben handschoenen aan.
Zoveel tijd kan dat toch echt niet gekost hebben om dat ene draadje waarmee de uitlaat nog vasthing door te knippen?
Maar naar eigen zeggen dus wel....
Ze kunnen 4 wielen wisselen en de wagen voltanken in minder dan 10 econden maar een draadje doorknippen duurt te lang. Ook al hadden ze nog ruim 10 seconden bonus over aan de meet (op het moment van de pitstop zelfs nog mmer) op de eerste achtervolger (Trulli)
Domenicali said Ferrari made a conscious decision to leave the errant component flapping on the side of Raikkonen's car as they feared they would lose more time removing it during his pitstop. The exhaust part eventually flew off by itself.
"It was already flying away," he said. "There was the cable of the lamda and we decided not to cut that because we would maybe lose more seconds, and we had (Jarno) Trulli pushing behind so we took that into consideration. I have to say that in terms of strategy, in terms of teamwork everything was done correctly."
Volledig artikel : http://www.autosport.com/news/report.php/id/68581
Waarschijnlijk dachten ze dat de wagen nog trager zou gaan zonder de lambdasonde.
Bij een normale wagen valt de computer dan in veiligheid ;)
Maar het was wel onverantwoord.
Grungie
22 juni 2008, 22:02
Blijkbaar dikke zever want dat lamba dinges is vanzelf doorgeknapt en Kimi bleef verder rijden.
Blijkbaar dikke zever want dat lamba dinges is vanzelf doorgeknapt en Kimi bleef verder rijden.
idd ;)
Rubinho
22 juni 2008, 22:50
Nu ben k er helemaal van overtuigd dat Grungie 'n McLaren-fan is...
Op het moment dat Kimi binnenkwam konden ze onmogelijk al zien hoe dicht Trulli zou naderen...Hij verloor met dat probleem ongeveer n seconde per ronde en op 22 ronden was het verschil 27 seconden...dan zou ik het risico ook niet nemen...het is ook niet bepaald een standaardreparatie hé...
Trouwens, bij bandenwissels raken ze de remmen niet aan (de banden wel maar die hebben veel minder warm), kdenk dat een gloeiend hete uitlaat heel wat anders is...
Als ze daarvoor ook al moeten beginnen bestraffen dan zijn we nog niet thuis, iedereen met een loshangende voorvleugel of wat dan ook dan ook ineens maar?
En @ Grungie Senna's kingdom heeft geantwoord op U vraag...normaal geeft ge U positie weer af als ge op die manier iemand voorblijft, wat Hamilton dus niet gedaan heeft...
En volgens Räikkönen is zijn wagen ettelijke keren uitgevallen tijdens het rijden...
Die lambdasonde (of hoe het ook heet) veroorzaakte dus wel degelijk storingen met de computer...
Blen .... dat ding is er weldegelijk afgevlogen, dat ligt nu ergens in nen zandbak naast het circuit.
Wat "ding " ?
Wat "ding " ?
Ik denk dat hij het over de uitlaat van Räikkönen heeft ;)
Op het moment dat Kimi binnenkwam konden ze onmogelijk al zien hoe dicht Trulli zou naderen...Hij verloor met dat probleem ongeveer n seconde per ronde en op 22 ronden was het verschil 27 seconden...dan zou ik het risico ook niet nemen...het is ook niet bepaald een standaardreparatie hé...
Trouwens, bij bandenwissels raken ze de remmen niet aan (de banden wel maar die hebben veel minder warm), kdenk dat een gloeiend hete uitlaat heel wat anders is...
Als ze daarvoor ook al moeten beginnen bestraffen dan zijn we nog niet thuis, iedereen met een loshangende voorvleugel of wat dan ook dan ook ineens maar?
En @ Grungie Senna's kingdom heeft geantwoord op U vraag...normaal geeft ge U positie weer af als ge op die manier iemand voorblijft, wat Hamilton dus niet gedaan heeft...
Voor alle duidelijkhei hij verloor ongeveer 1 sec per ronde op Massa , niet op Trulli . En iemand die een loshangende voorvleugel heeft komt toch ook de pits in om deze te laten vervangen ? Dus waarom niet voor een loshangende lamdasonde . Ze konden hem zeker niet vervangen maar zeker wel verwijderen .
Dead man .... Ik heb ook niet geschreven dat dat " ding " er niet vanaf is gevlogen . Ik vroeg me enkel af wat er zou gebeurd zijn als die lamdasonde tegen een andere wagen , rijder of ...
Ik hoop dat de veiligheid van rijders en baanposten en zelfs toeshouwers voor gaat tegenover een 2de plaats in een GP . Of niet ?
Badday
23 juni 2008, 00:07
Voor alle duidelijkhei hij verloor ongeveer 1 sec per ronde op Massa , niet op Trulli . En iemand die een loshangende voorvleugel heeft komt toch ook de pits in om deze te laten vervangen ? Dus waarom niet voor een loshangende lamdasonde . Ze konden hem zeker niet vervangen maar zeker wel verwijderen .
Hij verloor die seconde ook op trulli;)
Rubinho
23 juni 2008, 07:24
In het begin verloor ie trouwens meer dan 1 seconde per ronde, t waren er denk ik 2 op Massa (minstens). En da tijdverlies zal idd nie enkel aan die afgebroken uitlaat liggen, daarmee gaat ge toch nie zo veel trager denk ik...
Scuderio
23 juni 2008, 08:08
Ik ben nu toch den enige niet die ziet dat er een verschilleke is in de situatie achteraf hé .... je bent zeker niet de enige Dead_Man, ik denk er net zo over ;)
Maar tegenwoordig wordt precies elke beslissing waar een McLarenrijder bij betrokken is in vraag gesteld, ook als de beslissingen overduidelijk correct zijn...
Scuderio
23 juni 2008, 08:15
Voor alle duidelijkhei hij verloor ongeveer 1 sec per ronde op Massa , niet op Trulli . En iemand die een loshangende voorvleugel heeft komt toch ook de pits in om deze te laten vervangen ? Dus waarom niet voor een loshangende lamdasonde . Ze konden hem zeker niet vervangen maar zeker wel verwijderen .Voor alle duidelijkheid: hij verloor in die fase 1 seconde per ronde op Trulli, en zelfs bijna 2 op Massa.
Iemand die een loshangende voorvleugel heeft, verliest 10-20 seconden per ronde en ze weten perfect dat zo'n vervanging 10 seconden duurt en dat hij daarna terug tegen 100% kan rijden.
Raikkonen verloor 1-2 seconden per ronde, ze wisten niet precies hoelang het verwijderen ging duren en ze wisten al evenmin hoe snel/traag Raikkonen daarna nog zou kunnen rijden.
Zie je het verschil tussen de 2 situaties en waarom ze dus die beslissing hebben genomen?
Wat niet wegneemt dat met zo'n loshangend ding rondrijden gevaarlijk is...
Phil69
23 juni 2008, 10:49
Wel Massa komt van ver terug sinds zijn flater in Maleisie. Dit mag wel gezegd worden, hij heeft er een serieuze les uit getrokken en ipv te puchen om Raikkonen achteraan te gaan en te bestrijden heeft hij sindsdien heel belangrijke punten gescoord en op de circuits waar hij zich goed voelt overwiningen behaald, hij is rijper en berekender geworden zou je kunnen zeggen en als hij zo verder gaat is hij een ernstige kandidaat voor de titel. Het puntensysteem laat het toe om tevreden te zijn met een tweede of derde plaats en de punten erachter zijn ook meegenomen, zie ook Kubica die een minder race had, de leiding verloor maar toch opnieuw scoorde en in de running blijft, voorlopig is dit het belangrijkste.
Massa heeft daarbij tot nu toe het meeste overwinningen.
Wat de incidenten betreft ga ik niet oordelen , ik heb de Gp niet gezien, ik zie enkel dat Hamilton de aansluiting met de top wat is kwijtgeraakt.
Het kampioenschap zit nog maar aan de helft, rekenen en puntenfinichen is de boodschap en winnen waar je kan.
Fennek
23 juni 2008, 12:38
En voila, al 4 verschillende wk-leiders gehad
senna's kingdom
23 juni 2008, 16:58
Ik begrijp niet dat de wedstrijdleiding raikonen zo maar heeft laten rijden.
Iedereen is het er mee eens dat het een gevaarlijke situatie is.
En de uitleg die Ferrari achterf geeft vind ik absurd.
Maar kom, hoe zou je zelf reageren als teambaas als de wedstrijdleiding niet zou ingrijpen.
Trouwens, ze kunnen dat best een trekje aan geven met een tang;).
Lassers gebruiken ook een tang om hete werkstukken te grijpen.
Hamilton, nice try.
Als rijder weet je dat je het gewoon kan proberen.
Maar dat de kans er is dat ze het zien.
En ook al ging hij voorbij in de remzone, nog geeft het aan dat hij voordeel had door recht door te gaan. Want, hij remde te laat.
Grungie
23 juni 2008, 20:31
Goh, ik een McLaren fan. Zo zou ik het niet noemen.
Ikzelf hou het er eerder bij dat ik geen Ferrari fan ben. Maar fan van een specifiek team? Nee, toch niet. Van mij mag eender welk team winnen, zolang het geen knalrode wagen is.
Mocht ik McLaren fan zijn, zou ik dan zitten kankeren dat Heikki 'slechts' 4 plaatsen achteruit moest ipv 5 en Hamilton wel zijn volle 10?
Nu, om verder te gaan om uw reply. Een standaardreparatie is het inderdaad niet. Reparatie was zelfs uitgesloten. Maar gewoon met een kniptang die lambasonde afknippen duur toch echt geen eeuwigheid he? Dat hoefde zelfs geen extra tijdverlies te zijn.
Maar ik weet ondertussen wat de lambasonde doet en begrijp nu wel waarom ze dat ding hebben laten hangen. Die sonde meet de luchtdruk in de uitlaat en stuurt die gegevens door naar de motorelectronica. Het is een van de vele parameters die gebruikt worden om de inspuiting en de ontsteking te regelen. Zonder lambdasonde draait de motor gewoonlijk in de soep.
En dat is ook gebeurt want Kimi krijgt in Silverstone een nieuw exemplaar. Dankzij de joker verliest hij zelfs geen startpositie.
Ik verwijt Ferrari en Kimi ook niet dat ze blijven rijden zijn met die kapotte uitlaat (heb ik nooit gedaan - lees mijn posts er maar op na) maar eerder de stewards en de wedstrijdleiding dat ze Kimi niet (tijdelijk) uit koers hebben gehaald.
Trouwens, Rubinho, zou jij echt hetzelfde gereageerd hebben moest het nu eens bv. Kimi geweest zijn die op 'zijn Hamiltons' voorbij Vettel ging?
Ik heb al ondervonden dat het soms afhangt van welke kleur de wagen heeft om een mening te vormen.
Rubinho
23 juni 2008, 23:55
Ik mag dan wel een Ferrari-liefhebber zijn maar regels zijn regels...had Hamilton de moeite gedaan om Vettel gewoon weer te laten passeren, dan had hij die drive-through mijns inziens nooit gekregen...Het is dit seizoen al wel es gebeurd (denk zelfs in Canada nog) maar dit is de eerste keer dat een rijder na zo'n manoeuvre zijn positie behoudt...en dan word je bestraft...en die straffen moeten voor iedereen gelijk zijn...alleen heb ik Kimi of Massa geen zo'n domme dingen zien doen de laatste 2 GP's ;)
Grungie
24 juni 2008, 00:03
Ik geef je 100% gelijk als je zegt dat je niemand voorbij mag steken door de bocht af te snijden. Als je dat doet verdien je een penalty.
Het punt van discussie is hier dan ook of hij er al dan niet voorbij was. Volgens wat ik ervan heb gezien wel. En in dat geval is de straf niet terecht.
Domme dingen... hier vanachter je beeldscherm is het natuurlijk altijd makkelijk om dat te zeggen. Hamilton dacht dat hij er voorbij was en dat hij niets verkeerd heeft gedaan. Is het dan dom om verder te blijven rijden?
Overigens heb ik Kimi dit seizoen wél al domme dingen zien doen. :)
NewTown
24 juni 2008, 21:00
Ik geef je 100% gelijk als je zegt dat je niemand voorbij mag steken door de bocht af te snijden. Als je dat doet verdien je een penalty.
Het punt van discussie is hier dan ook of hij er al dan niet voorbij was. Volgens wat ik ervan heb gezien wel. En in dat geval is de straf niet terecht.
Domme dingen... hier vanachter je beeldscherm is het natuurlijk altijd makkelijk om dat te zeggen. Hamilton dacht dat hij er voorbij was en dat hij niets verkeerd heeft gedaan. Is het dan dom om verder te blijven rijden?
Overigens heb ik Kimi dit seizoen wél al domme dingen zien doen. :)
om daarover te oordelen, ontbrak het ons aan beelden vond ik persoonlijk... om aan de buitenkant 'voorbij' iemand te zijn moet je ver zitten, hé...
Hamilton werd gekatapulteerd tot hoge boom, die vangen veel wind, die dingen, en hij ís en blijft eigenlijk nog een halve rookie hé ;)
Scuderio
24 juni 2008, 21:41
Hamilton werd gekatapulteerd tot hoge boom, die vangen veel wind, die dingen, en hij ís en blijft eigenlijk nog een halve rookie hé ;)In dat laatste heb je absoluut gelijk... hij maakt nu eigenlijk de overmoedigheidsfouten die bvb Massa ook veel maakte in zijn beginjaren. Maar op den duur kan daar toch een redelijk constante coureur uit groeien ;)
@Rubinho, je zegt dat je twijfelt of het tijdsverlies dat Raikonnen had enkel aan die uitlaat lag. Vergeet dan niet dat die rammelaar enorm veel vibraties moet veroorzaakt hebben in de bochten waardoor hij ook in de tragere sectoren tijd moet verloren hebben.
NewTown
25 juni 2008, 18:01
@Rubinho, je zegt dat je twijfelt of het tijdsverlies dat Raikonnen had enkel aan die uitlaat lag. Vergeet dan niet dat die rammelaar enorm veel vibraties moet veroorzaakt hebben in de bochten waardoor hij ook in de tragere sectoren tijd moet verloren hebben.
Als ik het goed begrepen heb, zaten er ook "gaten" in het versnellen van de wagen, de motor coupeerde af & toe... dat kost toch ook tijd :)
Als ik het goed begrepen heb, zaten er ook "gaten" in het versnellen van de wagen, de motor coupeerde af & toe... dat kost toch ook tijd :)
Maar techniek is Rubinho zijn sterkste kant niet heb ik al ondervonden.