Volledige versie bekijken : GP F1 Singapore
GuyWou
17 september 2008, 10:24
Een nieuw circuit en de eerste nachtrace van Formule 1. Totaal geen idee wat ik er van moet verwachten. Maar ik denk toch wel dat we een interessante race gaan zien.
McLaren heeft in ieder geval iets zeer innovatief gedaan voor de wagen. Je kan de video hier zien: http://link.brightcove.com/services/player/bcpid155905698?bclid=226568794&bctid=1797752730 :D
NewTown
17 september 2008, 10:46
Een nieuw circuit en de eerste nachtrace van Formule 1. Totaal geen idee wat ik er van moet verwachten. Maar ik denk toch wel dat we een interessante race gaan zien.
McLaren heeft in ieder geval iets zeer innovatief gedaan voor de wagen. Je kan de video hier zien: http://link.brightcove.com/services/player/bcpid155905698?bclid=226568794&bctid=1797752730 :D
allez, da's twee keer... drie maal is scheepsrecht?
en nu nog wat info over dat circuit produceren hé ;)
Phil69
17 september 2008, 11:39
http://www.fia.com/resources/images/2147377110__sin_flag.gif
Round 15, 28 September 2008. Singapore.
Lap distance: 5.067km/3.15 miles 61 Laps - 309.087 Kms/192.066 miles
http://www.fia.com/resources/images/2147377113__sin_circuit.jpg
F1 Singapore GP Race Simulation of Marina Bay Street Circuit
http://www.youtube.com/watch?v=P_mtg6mIiC0
Henne
17 september 2008, 14:15
Dat laatste filmpje van dat spel geeft me maar een vies gevoel als je de rechterkant van het beeld in de gaten houdt. Net alsof alles daar 90° gedraaid is ofzo...
Lijkt me wel een leuk circuit, alleen hoop ik voor de rijders dat er geen zware regenval ofzo gaat zijn, dit zou het nog moeilijker maken in ongekende (nacht) omstandigheden.
NewTown
17 september 2008, 18:11
@dead_man of digibyte... 't zal misschien niemand anders storen, maar kan je de titel van de topic wijzigen van signapore naar singapore, pretty please with a sherry on top? merci ;)
riddler
17 september 2008, 18:22
cherry :p
Wim
17 september 2008, 20:39
Is er ook al bekend hoeveel vliegtuigen er op de uitloopstroken kunnen landen?
Vince
17 september 2008, 22:45
Is er ook al bekend hoeveel vliegtuigen er op de uitloopstroken kunnen landen?
Om up to date te blijven met alle andere grote luchthavens in de wereld, is er nogal veel plaats voorzien, het grootste vliegtuig dat er zou kunnen landen zou er ongeveer zo uitzien...
http://www.bbc.co.uk/hampshire/content/images/2006/07/26/a380_470x300.jpg
...:D
Of er echter genoeg plaats is voor de f1 wagens valt te betwijfelen:D:p...
senna's kingdom
18 september 2008, 18:36
Dat is de pitstraat denk ik:D.
Voor elk team een verdieping.
Dead_Man
25 september 2008, 08:41
Ik weet nu niet of dit weerbericht betrouwbaar is maar 't kan daar in den donkere wel eens een waterfestijn worden.
http://weather.yahoo.com/Singapore-Singapore/SNXX0006/forecast.html?unit=c
Dead_Man
26 september 2008, 15:18
Lowie'ke draait snelste tijd in de 1 vrije training .... 1:45.518
NewTown
26 september 2008, 15:35
man, het is toch wel speciaal dat de hele decor in den donkere staat. 't circuit valt precies wel mee... eerste indruk na drie rondjes te zien hé ;)
NewTown
26 september 2008, 17:05
In de tweede vrije sessie poot Alonso de snelste tijd neer (1'45"654), 98/1000 voor Hamilton, Massa daar krap 41/1000 achter.
Dead_Man
27 september 2008, 11:44
De Vlaamse openbare omroep zend de kwalificaties ook nog eens uit maar ge moet wel digitale tv hebben want ze zenden het uit op één+. Het begint om 15.55u.
Telenet Digital heeft één+ in hun aanbod
Dead_Man
27 september 2008, 17:47
De start kan leuk worden ....
Flup'ke Massa heeft de pole in een tijd van 1:44.801 na een subliem foutloos rondje.
Hamilton op 2 en Kimi op 3
Flup'ke is hiermee de koning van de ultieme snelle ronde voor de pole op de startencircuits dit jaar.
Heb zopas de kwalificaties bekeken op één+ en mijn gedacht over Singapore .....
Nogal goed dat het een "nachtrace" is wat voor onverwachte situaties kan leiden want anders zou er gene bal aan te zien zijn .... 1 of 2 plaatsen waar men kan inhalen.
De ingang en uitgang van de pitstraat kan wel eens voor gevaarlijke situaties leiden
The Amazing Filidude
27 september 2008, 18:11
Inhalen lijkt mij zo goed als onmogelijk, tenzij je tegenstander in de fout gaat natuurlijk. En dat zal morgen waarschijnlijk wel gebeuren. Het is heet en vochtig in Singapore, zelfs als de zon onder is, en de piloot krijgt geen seconde rust op deze omloop, dus vermoeidheid zal wel een rol gaan spelen. Bovendien zit de baan blijkbaar vol putten. Dit niet in het minst op het einde van 1 van de rechte stukken, midden in de remzone voor een trage linkse (daar gingen er vandaag al enkele in de fout). Ook die chicane met de hoge curbstones heeft er al enkele verrast en de voorlaatste bocht voor start-finish heeft wel iets "wall of fame"-achtig.
Er zal waarschijnlijk wel iets mislopen ... en dan is er de safetycar-loterij.
Ik heb dus al bij al goede hoop op meer spectakel dan in Valencia, maar of we autosport te zien gaan krijgen, dat is een ander paar broekspijpen.
HaCo
27 september 2008, 18:51
Ik heb naar de qualifs gekeken en vind het allemaal heel knap: in het donker racen geeft een hele andere atmosfeer (de wagens zien er *bling* *bling* uit) en ik vind het ook wel een knap circuit lekker dicht bij de muren.
Ik kijk uit naar de koers, we zullen wel zien waar het mogelijk is om in te halen! Luigi zal wel gaatjes vinden als dat nodig is :cool:
Grungie
27 september 2008, 20:33
Een redelijk groot verschil tussen1 en 2. 6 tiende. Da's veel.
Zou dat kunnen wijzen op dit :
http://www.featurepics.com/FI/Thumb300V/20060906/FuelGauge82000.jpg
????
Tussen nrs 2 en 6 zit het veel strakker opeen. Maar tussen de Massa en Hamilton zit wel een erg groot gat.
GeDi
27 september 2008, 21:08
Massa was ook de enige van de toprijders wat zonder fouten reed ;)
Grungie
27 september 2008, 21:24
Wil je nu zeggen dat die andere 9 allemaal een fout hebben gemaakt?
Ik gok toch eerder op een ronde of 2-3 minder naft.
Overigens nog dit weetje ivm de GP in Singapore. Het is de 800ste GP F1 in de geschidenis die meetelt voor het WK.
senna's kingdom
27 september 2008, 21:37
Heidfeld bestraft en ook Barichello.
Dat van Heidfeld vind ik toch wel straf.
Hij hinderd omdat hij pits in moet.
En het is geweten dat de ingang gewoon voor zulke situaties zorgt.
F1... ai ai ai:rolleyes:.
Massa reed er gewoon een mooi rondje uit terwijl Hamilton en Raikkonen zichzelf te veel pushten en veel tijd lieten liggen.
Maar het belangrijkste vind ik in deze kwalificatie dat Alonso stil viel.
Aangezien hij er goed bij zat in het eerste deel terwijl die gehinderd werd denk ik dat hij wel had kunnen mee strijden met de Ferrari's en Mclarens:(.
GeDi
27 september 2008, 22:05
Wil je nu zeggen dat die andere 9 allemaal een fout hebben gemaakt?
Zoiets toch ;)
Kama Schumi
28 september 2008, 01:55
Massa reed er gewoon een mooi rondje uit terwijl Hamilton en Raikkonen zichzelf te veel pushten en veel tijd lieten liggen.
Maar het belangrijkste vind ik in deze kwalificatie dat Alonso stil viel.
Aangezien hij er goed bij zat in het eerste deel terwijl die gehinderd werd denk ik dat hij wel had kunnen mee strijden met de Ferrari's en Mclarens:(.
Ja en dubbel Ja.
Massa was de enige topper die zonder fouten reed maar ook ik had vooral Alonso er graag tussen gezien. Singapore is een nieuwe moeilijke baan en zijn talent stijgt hier weer eens boven zijn wagen. Soit, beter alle pech in één seizoen zeker.
Grungie
28 september 2008, 14:37
Wat een klote commetaar alweer.
Volgens de commetators zijn ze allemaal binnen gewest terwijl er bijna niemand is bnnen geweest...
HaCo
28 september 2008, 14:39
LOL... ipv een paard zouden ze beter een slang gebruiken bij Ferrari :D
Zou Massa gestraft worden voor hoe hij bijna een Forza India ramt in de pit?
Ik kan echt niet meer volgen voor de moment, wie is nu te vroeg binnen? :(
riddler
28 september 2008, 14:40
Denk toch dat ferrari eens moet nadenken over dat lichtjessysteem!
Grungie
28 september 2008, 14:42
Te vroeg binnen : Rosberg en Kubica zeker.
Wat ik mij afvraag : Is de slang verwijderen bij Massa geen assistentie (werken aan de wagen) op een plaats die niet is toegestaan? Normaal mag er enkel aan de wagen gewerkt worden voor de eigen garage.
Er zijn er vroeger al voor een half metertje gediskwalificeerd.
HaCo
28 september 2008, 14:44
De kans dat ze ferrari gaan straffen is wel heel klein. :mad:
Grungie
28 september 2008, 14:48
Incedent met car #2 under investigation en die pipo's hebben niet door dat hiermee het pistop incident bedoelt wordt.
Het is triestig......
HaCo
28 september 2008, 14:50
Gungie :D als ge Frans kunt is er nog andere keuze en als ge het niet kunt zulde u er zeker niet aan ergeren. :p
GeDi
28 september 2008, 14:50
Kijk dan naar een zender waar ze wel deftig commentaar geven.
Iedereen weet toch dat er op de vrt nooit deftig commentaar is.
GeDi
28 september 2008, 14:51
De kans dat ze ferrari gaan straffen is wel heel klein. :mad:
Massa wel gestraft dus ;)
song2
28 september 2008, 14:53
zelfs zonder die slang moesten ze hem straffen, hij heeft nog moeten uitwijken om de andere wagen niet te raken (wel niet gezien wie)
HaCo
28 september 2008, 14:54
zelfs zonder die slang moesten ze hem straffen, hij heeft nog moeten uitwijken om de andere wagen niet te raken (wel niet gezien wie)
Dat was met een Forza India, dacht net dat hij daarvoor gestraft is.
Idd GeDi :)
song2
28 september 2008, 15:06
zie daar, de lolipop is terug bij ferrari :D
NewTown
28 september 2008, 15:25
jongens toch, wat een geklooi in de pits vandaag!
HaCo
28 september 2008, 15:41
Hup, SC!
NewTown
28 september 2008, 15:43
wel spijtig voor de voorsprong die Alonso opgebouwd had...
nu, zonder pitstops is de SC veel minder ingrijpend... denk wel dat het héél vermoeiend is voor de piloten
NewTown
28 september 2008, 15:55
en raikkonen de muur in... dit is écht een seizoen om te vergeten voor de fin, mannen toch
GeDi
28 september 2008, 16:05
Raikkonen heeft er precies geen zin meer in ;)
GeDi
28 september 2008, 16:08
" Felipe Massa blunderde in de pits "
Te lezen op sporza.be
Op de vrt nieuwsdienst zitten echte kenners :D
GioRallyReport
28 september 2008, 16:19
FERNANDO eindelijk nog eens. Zalig moment :)
senna's kingdom
28 september 2008, 16:23
Eindelijk nog eens de beste die wint:D.
Jammer van Massa en Raikkonen.
Massa kon er zelf niets aan doen maar het team wel:rolleyes:.
Zonde dat Kimi nog de muur in dook, maar dat is racen.
Ik verschiet er van dat er zo weinig in de muur gingen.
dank u Nelson:D
senna's kingdom
28 september 2008, 16:26
En wat betreft het circuit en nachtrace.
Ik vind het ontzettend geslaagd, en ik ben blij dat er eindelijk nog eens een circuit is waar geraced word en waar er vonkenregen is:eek::cool:
GioRallyReport
28 september 2008, 16:27
Het wordt voor Kimi geen gezellige nacht vrees ik :D:D:D
NewTown
28 september 2008, 17:08
@sporza: OMG
@iemand hierboven: 'k vind ook dat de muurschade nog goed meeviel! al bij al toch een circuit waar talent nodig is, lijkt me... en de gok van Alonso om vroeg binnen te komen voor als er iemand een SC veroorzaakt was de goede... of heeft Piquet dat voor het team gedaan :p
Kama Schumi
28 september 2008, 17:30
Oververdiende zege van Fernando. Laat ons hopen dat die man volgend jaar een wagen krijgt die kan meedoen voor de titel.
Massa......pech en nul komma nul zijn schuld. De man die voorstelde om zo'n handig pit release systeem in te voeren zal toch ook even slikken. Het kan nog maar Hamilton moet eens uitvallen.
Een geslaagd experiment en desondanks de moeilijkheid om in te halen gaf deze GP alles wat Valencia miste. De baan is niet te breed en moeilijk terwijl die lichten echt een geweldig effect geven. Zoals SK al aangaf, het is fantastisch om de wagens nog eens te zien "bottemen". 10/10
Knappe race ook van beide Williams piloten. Nico deed het super maar ook Kaz reed zeer knap.
Rubinho
28 september 2008, 17:44
Heb mij ook doodge-ergerd op de VRT, pipo's da da zijn...('Massa is lichter geladen dus hij staat waarschijnlijk op 2 stops en de rest op 3'... logica :confused:)
Mooie race, zeker voor herhaling vatbaar. Goed moment van Fernando voor z'n pitstop en beloond met de zege...
Geklooi bij Ferrari is toch nie meer normaal, in de tijd van Ross Brawn en Schumi zie 'k zoiets toch niet gebeuren...Wel raar dat Massa zélf bestraft wordt voor iets gelijkaardigs als in Valencia (unsafe relaese, beide keren niet zijn fout).
Maar bon, voor Ferrari is 't nu wel gedaan vrees 'k.
NewTown
28 september 2008, 18:25
Rubinho, dat heet de 'rechtlijnigheid' van de FIA
het enige rechtlijnige momenteel is het geknoei in de pitstraat van het 'meest getrainde team' :confused:
senna's kingdom
28 september 2008, 19:59
Ik begrijp echt niet dat ze bij Ferrari niet wisten van de gevolgen.
De mechaniekers met de wielsleutels moeten op een knop drukken.
Zodra ze alle 4 dat gedaan hebben gaat het licht op groen.
Maar tanken duurt normaal langer dan de bandewissel:rolleyes:.
Van mij mag iedere race zo'n statencircuit worden.
Eindelijk racen, en kan je wat doen met een mindere wagen.
Zie de Williams, Red Bulls, Torro Rosso, renault. Ze zaten er allemaal goed bij. En waar zat de toprijders en top teams?
Zelfs Kubica was niet echt vet terwijl hij ook dezelfde straf had als Rosberg.
Valencia was niet boeiend, hoewel er wel enkele mooie bochten zijn lijkt het te kunstmatig, terwijl je hier meer het stratencircuit gevoel hebt.
Ik ben blij dat ze die f#cking Tilke thuis gelaten hebben en zelf een architect hebben genomen. Met succes:).
Laat het een goede les zijn voor de organisatoren die plannen hebben voor een circuit aan te leggen of veranderingen van hun huidig circuit.
Geen Tilke meer aub:D.
Grungie
28 september 2008, 20:28
Het electronische systeem van Ferrari werd deze keer 'manueel' bediend. Er waren geen knoppen voor de wheelguns. Gewoon 1 man die op een knop drukte en het licht sprong op groen. Ipv een lollipop op een knop drukken dus.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71005
GeDi
28 september 2008, 20:43
Van mij mag iedere race zo'n statencircuit worden.
Eindelijk racen, en kan je wat doen met een mindere wagen.
Zie de Williams, Red Bulls, Torro Rosso, renault. Ze zaten er allemaal goed bij. En waar zat de toprijders en top teams?
Zelfs Kubica was niet echt vet terwijl hij ook dezelfde straf had als Rosberg.
Door uitzonderlijke omstandigheden zaten die teams er allemaal goed bij ;)
Op pure snelheid kon enkel Alonso het tempo aan van de beide Ferrari's en Hamilton.
Grungie
28 september 2008, 20:49
Het is hier al gezegd. Een race die beter was dan verwacht. Met redelijk wat inhaalmaneuvers. Meer dan verwacht eigenlijk. En met een verdiende winnaar.
Ferrari wint de prijs voor de meest belachelijke pitstop van de laatste 20 jaar. Flupke krijgt er nog een straf bovenop, niet onterecht trouwens. Hij hinderde Sutil duidelijk bij hij buitenrijden.
Overigens weinig incidenten. Slechts 3 wagens zijn in de muur gekwakt. Ik vind overigens dat bij de crash van Sutil Massa niet helemaal vrijuit gaat. Flupke haalt daar een gevaarlijk maneuver uit door zo vlak voor de Force India op de baan te komen terwijl Trulli aan de binnenkant van de bocht zat. Maar het is 'maar' een Force India zeker?
NewTown
28 september 2008, 21:23
Door uitzonderlijke omstandigheden zaten die teams er allemaal goed bij ;)
Op pure snelheid kon enkel Alonso het tempo aan van de beide Ferrari's en Hamilton.
dat laatste is waar, en op basis daarvan vind ik zijn zege dan ook geheel niet onverdiend, zonder de fuel-pomp-panne gisteren had hij wellicht veel meer vooraan gestaan (en dan had Piquet zijn Renault niet strategisch in de muur moeten parkeren lol)
wel een erg moeilijke periode voor de kleine Piquet... :(
Dead_Man
28 september 2008, 22:38
De eerste "in 't donker" gereden race zit erop en 'k moet zeggen dat ze al bij al nog goed meeviel, 'k ben niet in slaap gevallen waarvoor ik vreesde na 't zien van de kwali. Dacht dat het een treintje race ging worden. Inhalen was wel niet gemakkelijk maar 't ging.
Leuk om Fons'ke nog eens op 't hoogste schavotje te zien staan. Was in de VT's ak goed bezig, pech bij de kwali dus de overwinning heeft ie niet gestolen maar toch sjans dat ie vlak voor de SC zijn pitstop afwerkte.
Rosberg heeft een dijk van een race gereden, had mogelijk zijn 1e overwinning kunnen worden zonder diene stop & go maar als de naftbak bijna leeg is moet ge beslissingen nemen hé .... iets wat ze bij Honda ook deden en Barrichello lieten stilvallen.
De pitstop van 't seizoen .... is al de zoveelste keer dit jaar dat men erbij Ferrari in slaagt om een pitstop compleet te verkloten, zoiets was ondenkbaar tijden de Schumacher-Todt-Brawn periode.
Flup'ke die groen licht krijgt en gewoon vertrekt en gans de slang uit de pompinstallatie sleurt, sjans dat daar gene serieuze brand ontstaat.
Flup'ke krijgt nen drive trhough .... waarom : voor die slang die hij gans de pitstraat meesleurt of voor de bijna botsing (zal wel al ergens te lezen zijn maar 'k heb er nog geen goesting voor gehad).
Het word dringend tijd dat Ferrari dat ding evolueerd want da's den 2e keer al dat Flup'ke groen licht krijgt en bijna in botsing komt met ene die daar toevallig komt aangereden ..... bebruikt men nen normale lollypop man, die houd dat ook nog het aankomend verkeer in de gaten vooraleer hij zijn ding omhoog te doen, dit nieuw ding houd daar precies geen rekening mee.
Nee, Flup'ke gaat volledig vrijuit maar word wel bestraft.
Afgang van Ferrari werd dan nog compleet wanneer Kimi te hard over de kerbs ging en zijn bolide in de muur parkeerde.
Singapore is toch een aanwinst op de kalender, proficiat aan de organisatoren dat ze het lef hebben gehad om Tilke buiten te zwieren .... dat hadden ze in Valencia ook moeten doen.
NewTown
29 september 2008, 08:49
<...>
Singapore is toch een aanwinst op de kalender, proficiat aan de organisatoren dat ze het lef hebben gehad om Tilke buiten te zwieren .... dat hadden ze in Valencia ook moeten doen.
I second that!
en voor zover ik begrepen heb was de penalty van flupke voor 'unsafe release'... het systeem werd hier hogerop al door Grungie besproken, maar feit is dat het (voorlopig?) gewoon niet echt een vooruitgang te noemen valt
The Amazing Filidude
29 september 2008, 11:44
Fijne race, ook al was het een product van de safetycar loterij. Mogelijk is mijn mening een beetje beïnvloed door het feit dat Alonso de loterij gewonnen heeft. Maar kom, helemaal gestolen was het nu ook weer niet, als je ziet hoe hij het hele weekend met zijn bescheiden Renault de chrono's van de topteams kon evenaren. Bovendien ook tactisch sterk gespeeld: vroege stop, teammaat zorgt voor SC en dan cruisen naar winst. :)
Toch wordt het eens tijd dat ze iets doen aan die safetycar procedure... of niet?
Ja, want het is gewoon koersvervalsing.
Zie maar naar Rosberg en Kubica. Beide slechtoffer van de omstandigheden, maar door stom toeval haalt Rosberg er nog voordeel uit ook, terwijl Kubica zijn gehele race verpest is. Ook wordt elk team voor de keuze gesteld om 1 van hun piloten op te offeren. Er is immers maar 1 pitbox per team, dus de nummer 2 moet wachten en dan achteraan aansluiten: race over, dus.
Neen want het levert wel spectakel op.
Er was alleszins meer te zien aan deze race met SC, dan aan die van Valencia zonder SC. Maar ja, kijken we dan naar de F1 sport of de F1 show? Wat wil de F1 fan zien? Ik ben er zelf niet helemaal uit.
Wim
29 september 2008, 12:52
Er was alleszins meer te zien aan deze race met SC, dan aan die van Valencia zonder SC. Maar ja, kijken we dan naar de F1 sport of de F1 show? Wat wil de F1 fan zien? Ik ben er zelf niet helemaal uit.
De F1 fan wil een spannende en eerlijke race zien met heel wat inhaalmogelijkheden, inhaalmanoeuvres en af en toe een crash die goed afloopt. Eerlijk is die SC van gisteren absoluut niet, net zoals die Tilke circuits die super saai zijn. Ik ben al lang geen fan meer, aangezien het al jaren geen eerlijke competitie meer is en er op veel circuits bij de uitloopstroken vliegtuigen kunnen landen. De FIA heeft al erg veel circuits kapot gemaakt, ten nadele van vele andere competities.
Maar ja, dit is mijn mening. Ik ga nu terug naar het rallygedeelte. ;)
Grungie
29 september 2008, 19:37
Nee, Flup'ke gaat volledig vrijuit maar word wel bestraft.
Goh, het is maar te zien hoe je het bekijkt.
Flupke gaat vrijuit, het is Ferrari die in de fout gaat.
Er is natuurlijk ook nog zoiets als het constructeurskampioenschap. En aangezien alle punten die Massa binnenhaalt ook voor Ferrari tellen in dat constructeurskampioenschap is een straf niet geheel onterecht. In feite werd 'een wagen van Ferrari' bestraft omdat team Ferrari in de fout ging.
Badday
29 september 2008, 19:43
Goh, het is maar te zien hoe je het bekijkt.
Flupke gaat vrijuit, het is Ferrari die in de fout gaat.
Er is natuurlijk ook nog zoiets als het constructeurskampioenschap. En aangezien alle punten die Massa binnenhaalt ook voor Ferrari tellen in dat constructeurskampioenschap is een straf niet geheel onterecht. In feite werd 'een wagen van Ferrari' bestraft omdat team Ferrari in de fout ging.
Ze hadden ook de punten voor ferrari kunnen afpakken, zoals ze vorig jaar deden met McLaren...
Dead_Man
29 september 2008, 19:44
Idd, zo bekijk ik het ;)
Flup'ke treft geen schuld maar word wel bestraft met een drive through
Flup'ke krijgt groen ligt dus hij mag vertrekken .... hij moet toch eerst niet achterom kijken hé om te zien of er iemand aankomt ?
Groen is groen ... en groen betekend vertrekken.
Andere teams hebben de lollypopman ... als de lolly omhoog gaat vertrekt men en gaat men ervan uit dat de baan vrij is.
Grungie
29 september 2008, 19:59
Ze hadden ook de punten voor ferrari kunnen afpakken, zoals ze vorig jaar deden met McLaren...
Ik weet niet of de Stewerds die bevoegdheid hebben, om zulke straf uit te spreken. Ze mogen een drive-through opleggen, een 10 sec. stop & go en ook gridposities verlies (eventueel voor de volgende GP) maar ik betwijfel of ze constructeurspunten mogen inhouden. Da's meer iets voor het (beruchte) Hof van Beroep van de FIA denk ik.
Idd, zo bekijk ik het ;)
Flup'ke treft geen schuld maar word wel bestraft met een drive through
Flup'ke krijgt groen ligt dus hij mag vertrekken .... hij moet toch eerst niet achterom kijken hé om te zien of er iemand aankomt ?
Groen is groen ... en groen betekend vertrekken.
Andere teams hebben de lollypopman ... als de lolly omhoog gaat vertrekt men en gaat men ervan uit dat de baan vrij is.
Nee hij moet niet kijken. Groen licht is vertrekken. Het is overduidelijk een fout van Ferrari. Dat ontken ik ook niet.
Ik zeg enkel dat het niet onlogisch is dat Ferrari-piloot Massa daarvoor een DT krijgt. Alle punten die hij scoort, scoort hij ook voor Ferrari. En wellicht zullen ze ook gedacht hebben dat een DT méér pijn doet dan een boete van ocharme 10000 Euro. Het was immers al de 2e keer he dit seizoen, een 'unsafe release'.
Dead_Man
29 september 2008, 20:03
Idd, was al den 2e keer .... hoogtijd dat Ferrari dat ding in de vuikbak zwiert en terug gaat werken met de aloude lollypopman.
Als ik goed gezien heb stond er bij de 2e pitstop van Raikonnen terug ene
Dead_Man
29 september 2008, 20:08
'k vraag me af wat er aan de hand is op Pitstop TV aangaande F1 berichtgeving.
De GP van Singapore is goed voor 4 artikeltjes, alles samen goed voor 13 lijntjes tekst.
Grungie
29 september 2008, 20:37
Ik veronderstel dat PB het te druk had met andere bezigheden. De IRC rally van San Remo mss???
Overigens hoeft dat avond/nact gedoe niet per se voor mij. Ik had evenzeer (en met evenveel plezier) gekeken mocht de race om 14 uur lokale tijd (8 uur Belgische tijd) geweest zijn.
Niets zo plezant als met een koffiekoekske of sandwich'ke met een taske chocomelk naar een race'ke te kijken. De volgende race in Japan is om half zeven 's morgens. Ik vind dat zelfs plezant zo vroeg. Heb ik na de race nog een ganse voor-en namiddag om iets anders te doen.
Giovanni
29 september 2008, 21:19
hoogtijd dat Ferrari dat ding in de vuikbak zwiert en terug gaat werken met de aloude lollypopman.
Als ik goed gezien heb stond er bij de 2e pitstop van Raikonnen terug ene
Idd, na 't geval Massa werd er de rest vd pitstops een lollypopman ingezet.
NewTown
30 september 2008, 10:16
<...>Overigens hoeft dat avond/nact gedoe niet per se voor mij. Ik had evenzeer (en met evenveel plezier) gekeken mocht de race om 14 uur lokale tijd (8 uur Belgische tijd) geweest zijn.
Niets zo plezant als met een koffiekoekske of sandwich'ke met een taske chocomelk naar een race'ke te kijken. De volgende race in Japan is om half zeven 's morgens. Ik vind dat zelfs plezant zo vroeg. Heb ik na de race nog een ganse voor-en namiddag om iets anders te doen.
kwa beelden en imago van de stad was het een plus, en kwa kijkers wellicht ook, dus denk dat er zo nog komen... maar ontbijten voor de gp, het heeft ook zijn charmes voor de echte fans hé ;)
heb dat altijd graag gedaan, paar keer per jaar
Grungie
30 september 2008, 20:18
Di Montezemelo is precies een beetje verbitterd :
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71028
"Unfortunately when we race on tracks where staging a circus or something else would be better, anything can happen, because the spectacle is supplied by the Safety Car," di Montezemolo was quoted as saying by Gazzetta dello Sport.
"This is humiliating for F1."
NewTown
30 september 2008, 21:03
Di Montezemelo is precies een beetje verbitterd :
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71028
't is maar mijn gedacht, hé, maar ik vind zijn timing nogal ongelukkig gekozen... waar waren zijn klachten en opmerkingen eigenlijk toen er zes wagens raceten in USofA?
enfin, 't geeft toch de indruk dat het voor de helft is omdat ze voor het eerst sinds 2006 geen punten scoorden, maar dat geklooi in de pits, dàt is pas een circusact waard, bijna met vuurspuwen en alles ;)
Kama Schumi
30 september 2008, 22:30
Na de oersaaie race in Valencia hoorde je hem natuurlijk niet. Slechte verliezer Luca.
Met safety cars is de factor geluk altijd doorslaggevend maar persoonlijk stoort me dit niet wanneer het maar af en toe gebeurd zoals nu. Mij stoort het meer dat bij normale races amper 4 piloten een kans maken op een zege en 4 is overdreven want 2 ervan zullen vanaf nu in dienst moeten rijden.
Dat regen of safety cars de niet topteams van het moment ook eens een kans geven om mee te strijden vooraan is geen slechte zaak voor de F1 me dunkt.
senna's kingdom
1 oktober 2008, 16:54
En vooral de teams;)
Dead_Man
1 oktober 2008, 18:07
Met 7 verschillende winnaars in de 15 tot dusver verreden GP's mogen we dit jaar zeker niet klagen hé.
GioRallyReport
3 oktober 2008, 20:22
haha , nu zeggen ze bij ferrari al dat de crash van Piquet op bestelling was door Alonso. Wedstrijdtactiek??
Laat me niet lachen . Wie gaat daar op zo'n plaats aan die snelheid met zijn leven spelen ?
Dead_Man
3 oktober 2008, 20:42
Ben toch zéér curieus waar ge dat gelezen hebt
GioRallyReport
3 oktober 2008, 20:52
bron het laatste nieuws :
Dat Fernando Alonso en Renault-baas Flavio Briatore hun hand niet omdraaien voor snode plannen wisten we allemaal al wel. Maar wat de twee nu bekokstoofd hebben, tart toch wel alle verbeelding. Volgens verschillende bronnen binnen het circuswereldje van de Formule 1 zou het duo ploegmakker Nelsinho Piquet opgedragen hebben om tegen de muur te knallen. Zo kon Alonso, die vanop de achtste rij moest starten, profiteren van de safety car-situatie om op te rukken en de winst niet meer uit handen te geven. Die kon hem niet meer ontsnappen toen Robert Kubica en Nico Rosberg een drive through-penalty opliepen.
"Bestelling"
"Alonso bestelde als het ware een safety car. Hij ging als enigste in de 12de ronde pitten, en amper 2 ronden later kwakte zijn ploegmaat Piquet tegen de muur. Daardoor ging iedereen de pits binnen en maakte Alonso wel erg dankbaar gebruik van de 'ongelukkige' situatie van zijn stalgenoot", stelt Ferrari-teamchef Stefano Domenicali cru. "We moeten dit tot op het bot uitspitten."
Bizar
Waar rook is, is vuur natuurlijk. En wat blijkt? Alonso tankte zijn Renault al na 12 ronden, of na amper 19% van de race, vol. En dat is de eerste keer dat een piloot dit seizoen zo vlug de pits induikt. En het is algemeen geweten dat wie later een stop maakt, zijn wagen tot het uiterste kan dwingen.
"Geluk"
"Hier moet je echt niets achter zoeken", reageert Pat Symonds, de strateeg bij de Renault-renstal. "We hadden afgesproken dat Alonso zo vroeg zou binnenkomen om zijn regenbanden te wisselen voor intermediates. Dat alles zo is uitgedraaid, zullen we maar geluk noemen." Of de andere renstallen deze uitleg zomaar zullen slikken, daar vrezen we voor. (dea)
03/10/08 18u06
Grungie
3 oktober 2008, 21:05
Geschreven door iemand die er niets van kent. (kun je daar trouwens ook effe de URL van posten?)
Regenbanden wisselen voor intermediates????
Het heeft niet eens geregend dus waarom regenbanden?
GeDi
3 oktober 2008, 21:07
Volgens verschillende bronnen,dat is dus niet enkel Ferrari wat zich vragen stelt over dit voorval.
GeDi
3 oktober 2008, 21:09
Geschreven door iemand die er niets van kent. (kun je daar trouwens ook effe de URL van posten?)
http://www.hln.be/hln/nl/954/Formule-1/article/detail/438770/2008/10/03/Alonso-bestelde-crash-ploegmaat-Piquet.dhtml
Dead_Man
3 oktober 2008, 21:15
Waar zou deze journalist deze info gehaald hebben ..... Alonso gestart op regenbanden :rolleyes:
Dead_Man
3 oktober 2008, 21:22
Nog zoiets van 't Laatste Nieuws
....
De versnellingsbak van Webber wou vorige zondag niet meer de vijfde en zevende versnelling selecteren. Volgens het team zorgde een tramlijn onder het circuit voor statische elektriciteit waardoor de elektronica in de wagen van de Australiër in de war raakte. De Oostenrijkse renstal ziet geen andere verklaring voor de technische problemen.
....
http://www.hln.be/hln/nl/954/Formule-1/article/detail/438540/2008/10/03/Tram-oorzaak-van-technisch-defect-bij-Webber-.dhtml
GeDi
3 oktober 2008, 21:26
Geen andere verklaring :D
NewTown
3 oktober 2008, 22:29
Ben toch zéér curieus waar ge dat gelezen hebt
'k heb in de loop van de week op één van de serieuzere sites iets in dien aard gelezen, dat eerder gepresenteerd werd als een grap met slechte smaak, en zo vatte ik het ook op...
vind het alleszins een absurd idee
toch?
NewTown
3 oktober 2008, 22:31
Nog zoiets van 't Laatste Nieuws
....
De versnellingsbak van Webber wou vorige zondag niet meer de vijfde en zevende versnelling selecteren. Volgens het team zorgde een tramlijn onder het circuit voor statische elektriciteit waardoor de elektronica in de wagen van de Australiër in de war raakte. De Oostenrijkse renstal ziet geen andere verklaring voor de technische problemen.
....
http://www.hln.be/hln/nl/954/Formule-1/article/detail/438540/2008/10/03/Tram-oorzaak-van-technisch-defect-bij-Webber-.dhtml
http://www.autosport.com/news/report.php/id/71054
heb de twee verhalen niet vergeleken
Grungie
3 oktober 2008, 22:52
Volgens verschillende bronnen,dat is dus niet enkel Ferrari wat zich vragen stelt over dit voorval.
Die 'verschillende bronnen' dat zijn waarschijnlijk de F1 teams behalve Renault? Maw, de verliezers van de race....
Praat achteraf, gebleit omdat ze niet gewonnen hebben. Gejank zoals diene Montedinges van Ferrari met zijn gelul over een circus.
Ik geloof nooit dat een team zijn rijder de opdracht gaat geven om express in de muur te rijden en een wagen af te schrijven. Dat is toch je reinste waanzin?
GeDi
3 oktober 2008, 22:55
Ik geloof er ook niets van hoor ;)
senna's kingdom
4 oktober 2008, 08:39
ik ook niet echt:rolleyes:
Scuderio
4 oktober 2008, 10:27
als het expres was, is het wel heel spectaculair gedaan en goed gemikt om juist op die plaats stil te komen staan :D Ik geloof er dus ook niks van ;)