zoveel herie over de gps weet nog dat er in begin jaren 90 werdt gezegt dat de gsm niet mee mocht er stont toen in het regelement dat er geen comunicatie middelen in de wagen mochten denk dat er nu minstes 2 per wagen zijn als je wil kan je alles misbruikren of gebruiken
gps bannen
en op onverwachte momenten de controlebladen opvragen.
gedaan met doorgeven en uitwisselen tussen bepaalde teams en clubleden
Ik bedoel dat het bij oldtimers eenvoudiger is om te verbieden en te controleren dan bij de andere klassen.
Ik zou het ook veel liever alleen met oldtimers zien, maar dat zou niet eerlijk zijn tegenover deelnemers met een gewone auto.
De klassementen en het kampioenschap duidelijker scheiden is mshn een oplossing ?
Bjorn kent me en weet dat ik de navigatiesport een warm hart toedraag, maar er moet mij toch iets van het hart.
Eigenlijk is het verbod van gps en andere speeltjes grote lariekoek ! We leven nu eenmaal in een techneutenwereld waar allerhande gadgets uitgevonden worden om het de mens aangenaam te maken. Vroeger was er ook al het geleuter van mechanische en digitale tripmasters, communicatiemiddelen in het voertuig, het al dan niet mogen verbonden zijn aan een systeem om gemiddelden af te lezen (hangt aan mijn Terratrip 300)... Cadenseurs (dat zijn die zwarte bakjes zeker, Bjorn, zoals jij er ook een hebt) en ander spul dat in je zak past, zijn dan wel toegelaten... is dat dan eerlijk voor navigatoren die daar niet over beschikken ? Die moeten zich dan maar behelpen met die zware tabellenboeken en hun rekenmachien, met het risico plots de weg kwijt te zijn op de kaart... Heel erg collegiaal moet ik zeggen ! Dat wordt dus een straatje zonder eind. Daarom, stop met dat gejank over vroeger. We leven in 2012, niet meer in 1952. Laat alle hulpmiddelen toe. De techniek dient de mens en is er een techniek die ons, autogekken, meer lief is dan autotechniek en aanverwanten ?
Het is hier al meermaals gezegd en ik kan het alleen maar beamen, het is de navigator die voor 95 % het succes van de equipe uitmaakt, aan een stuur draaien kan iedereen en een straatje meer of minder zien op je gps, is dat nu zo'n zonde ?
Ik rij ook al jaren met Micheline (koosnaampje voor mijn ViaMichelin gps, ook al een klassieker, maken ze niet meer) en heb ik daar al een rit mee weten winnen ? Haha, kom zeg, maak dat je oma wijs ! De eerste moet nog komen ! Maar mijn co zit toch wat meer relaxed naast mij de weg uit te dokteren, of mag dat ook al niet meer ? Nee, de co's moeten dwangarbeiders blijven zeker. Ik dacht dat we de middeleeuwen al verlaten hadden...
Daarbij, naast al die andere verboden waar we godganse dagen mee geconfronteerd worden, we gaan onze favoriete hobby hier toch ook al niet mee gaan bezwaren. We hebben al de auto-organisaties (BFOV, VAS, RACB, enz) die ons willen betuttelen, PLASE STOP IT !
Bjorn, wees niet heiliger dan de paus en doe nu eens het tegenovergestelde. Laat alles toe, het zal je een pak miserie, tandengeknars en gekl**t besparen. En je originaliteit verhogen ! Winnende equipes hebben toch meer in hun mars dan wat hulpmiddelen. Dat weet je ook wel...
Ik zal mijn gps nooit uitzetten tijdens mijn navigatieritten en mijn gemiddelde staat op het kleine schermpje van de Terratrip vlak voor mijn neus. Mag ik dan niet meedoen, Bjorn, in jouw of andere ritten, dan zij het zo. Maar 't zou wel spijtig zijn...
Remember, Bjorn, it's nothing personal !!! Only the system sucks !
Autosportieve groeten,
Jean-Marie
Jean-Marie, is ook mijn mening...een cadenceur wordt toch ook denk ik gebruikt door de toppers? dus gewoon alles toelaten want dit is volledig oncontroleerbaar. Wij gebruiken ook een gps en tripmaster met bijkomend schermpke en hebben ook nog gene wedstrijd gewonnen..zaterdag waren er nog 29 voor ons![]()
Ik heb een gps om de weg een beetje mee te volgen als m'n co een foutje moest maken dat we snel kunnen corrigeren en voor de rest gebruiken we....................niets !
Gemiddelde snelheid uitrekenen enzo gebeurt met de gsm of met een rekenmachientje, het is misschien wel een beetje meer stress dan de deelnemers die allerlei snufjes of wat dan ook hebben maar wij rijden enkel voor de fun dus het klassement interesseert m'n geen reet
GPS: Ik gebruik het liever niet, ik heb liever dat mijn piloot naar de bordjes en de baantjes die er effectief liggen, kijkt en niet naar de gps!!
En euh, verbied direct ook stafkaarten, dat is net hetzelfde (alleen is het wat moeilijker voor de co dan een GPS). Dan rijdt iedereen puur op het roadbook, dat zou het veel toffer maken
Candenseur: Voor mij mag dit ook gerust verboden worden in (sommige) ritten. Ja ik heb er een, en ja ik gebruik het. Maar als het verboden is, kan ik het perfect met mijn tabellen ook!