Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 11 van 11

Discussie: F1 testing 2018

  1. #11
    Senior Member _Pe_'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 March 2014
    Locatie
    circuit Zolder
    Berichten
    1.096

    Standaard

    De 2de testweek zit er al op. Deze week was het weer gelukkig wat beter, waardoor de teams gelukkig wat testwerk hebben kunnen verrichten. Een overzicht, in volgorde van de wk-stand van 2018



    1. Mercedes : Nog steeds de te kloppen wagen. Oerdegelijk en enorm snel. Zeker over een race-afstand was de Mercedes fenomenaal. De vraag is een beetje hoe de Mercedes zal rijden op de zachtere banden want daar hebben ze heel weinig mee getest. De Mercedes van 2017 was nogal een diva en had het op sommige circuits echt moeilijk. Met de W09 EQ Power+ zouden die problemen verdwenen moeten zijn. Met Lewis Hamilton hebben ze natuurlijk 1 van de beste piloten ter wereld in de wagen zitten en Valtteri Bottas is volgens mij de ideale 2de piloot.

    2. Ferrari : De Ferrari SF-71H is bloedsnel. Dat mag duidelijk zijn. Misschien wel de snelste van het hele veld, zeker over 1 rondje. De vraag is of Ferrari dit een jaar lang vol kan houden want ook vorig jaar kwam de Ferrari als beste uit de wintertests. Na de zomerstop was het echter duidelijk dat Mercedes hen voorbij gegaan was. Met Vettel hebben ze natuurlijk een potentieel wereldkampioen aan het stuur zitten, al schat ik Vettel misschien toch net wat minder in dan Hamilton. Raikkonen mag nog eens een jaartje aan het stuurtje draaien bij Ferrari, en dat is mij eerlijk gezegd een raadsel. Ik denk dat er betere opties zijn.

    3. Red Bull : Vorig jaar maakte Red Bull de fout van in Barcelona te staan met een volledig onderontwikkelde wagen. Dat was toen een serieuze verrassing want designer goeroe Adrian Newey zou zich meer gemoeid hebben met het ontwerpen van de wagen. Of dit klopte weet ik niet, maar in elk geval valt het wel op dat dat dit jaar zeker het geval geweest is. De RB14 is van een heel ander kaliber dan de RB13, en dat merk je. De wagen zelf is minstens even snel als de Mercedes en de Ferrari, maar de motor is nog altijd het zwakke broertje. De Renault motor levert net dat beetje minder vermogen, maar daar kan Red Bull weinig aan veranderen. In elk geval lijkt het mij dat Red Bull dit jaar het gat met de 2 topteams verkleind heeft. Red Bull is dan ook nog eens een team waarvan we weten dat het aan een moordend tempo zal blijven evolueren waardoor het team het gat met de toppers nog kan verkleinen. En met Ricciardo en Verstappen aan het stuur hebben ze volgens mij veruit de sterkste lineup van het hele veld.

    4. Force India : Een klein team met, naar F1 normen, miniem budget dat al 2 jaar op rij er in geslaagd is om 4de te worden in de stand om het constructeurskampioenschap. Het lijkt wel een sprookje. Persoonlijk denk ik dat aan dit sprookje dit jaar een einde zal komen. Ze hebben deze testdagen overleefd zonder enige noemenswaardige problemen, maar ze reden nogal kleurloos hun rondjes. De extra kost van de halo zal hun wel eens kunnen nekken. In Melbourne zouden ze al een serieuze update voor hun wagens gereed hebben, maar of dat hun maar naar voor zal brengen in het veld valt nog af te wachten. In elk geval staan ze voor mij op dit moment niet op P4. De piloten Perez en Ocon zijn volgens mij wel 2 degelijke piloten, maar geen enkele van de 2 is volgens mij echt materiaal om wereldkampioen te worden. Precies de piloten die horen bij Force India.

    5. Williams : Vorig jaar 5de, en dat zie ik ze dit jaar eerlijk gezegd niet meer worden. Dit komt voor mij vooral door het rijdersduo. Sorry, maar een team met zulk een rijke historie zou zich toch echt wel wat beters moeten kunnen veroorloven dan Stroll en Sirotkin. Ik wil die piloten niet afbreken, maar ik zie zulke piloten echt niet de feedback geven die het team nodig heeft om de wagen te verbeteren. Eind 2018 stapt op de koop toe hoofdsponsor Martini op en zie ik het dan nog verder bergaf gaan met Williams. Spijtig, want al van begin jaren '80, toen Alan Jones wereldkampioen werd met de Fly Saudia Williams, heb ik altijd een zwak gehad voor het team uit Grove.

    6. Renault : Het fabrieksteam van Renault werkt met een veel kleiner budget dan hun klantenteam Red Bull. Ik zie hun dus ook niet het klantenteam evenaren, maar ik verwacht wel dat ze Force India en Williams zullen voorbij steken. De RS18 is een serieuze stap voorwaarts en met Hulkenberg en Sainz Jr in de cockpit hebben ze een ijzersterk rijdersduo. Renault zou best wel eens op P4 kunnen eindigen dit jaar.

    7. Toro Rosso : Voor het eerst met de, door McLaren zo gehate, Honda motor. En dat ding gaat als een trein. De eerste testweek staken ze nog elke nacht een nieuwe motor, maar dit was vooral voor de ingenieurs om de motor te onderzoeken. De 2de testweek hebben ze de hele week gereden met 1 motor, zonder ook maar 1 enkel probleem. Ook de prestaties waren degelijk te noemen, want in de speedtraps speelde de Toro Rosso gewoon mee met de grote jongens. Honda zal de puntjes op orde krijgen, en dat zullen alle teams geweten hebben. Eind 2018 loopt het contract tussen Red Bull en Renault af en je kan er donder op zeggen dat het moederteam met argusogen zal kijken naar wat het dochterteam presteert met deze wagen. Naarmate het seizoen vordert zal de Toro Rosso wat wegzakken denk ik, want dat zien we jaar na jaar terug bij Toro Rosso. Dat komt ook al doordat ze steeds met minder ervaren piloten aan de start staan, maar dat is nu eenmaal de filosofie van dit team. Dit jaar is dit met Hartley en Gasly ook het geval. Om eerlijk te zijn zie ik geen enkele van die 2 echt doorgroeien tot de echte top, maar slechte piloten zullen het zeker niet zijn want dan raak je niet in de F1.

    8. Haas : Een beetje zoals Force India. Ze heben in Barcelona nogal kleurloos hun rondjes gedraaid. Maar Force India was vorig jaar wel 4de. Haas was vorig jaar 8ste. De VF18 is volgens mij een serieuze stap voorwaarts en ik verwacht dan ook dat het team zich veel meer zal kunnen mengen in de gevechten. Ik hoop wel dat ze dit jaar eindelijk hun remproblemen eens opgelost krijgen want dat is tot nu toe toch wel echt de achillespees geweest van dit team. Van het rijdersduo ben ik geen fan. Grosjean is iemand die altijd zit te jammeren en die volgens mij veel fouten maakt. Vorig jaar bijvoorbeeld was hij, in ik weet niet meer welke race, over de radio aan het grienen dat de condities te slecht waren en dat het onmogelijk was om te racen in die condities. Uiteindelijk was er maar 1 piloot die effectief van het circuit ging doordat hij zijn wagen niet meester was, en dat was Grosjean zelf. Ook van Kevin Magnussen ben ik niet direct een fan. Zijn mond is veel te groot. Hij mist de werkethiek en is vooral heel sterk in schelden. Ik zou toch veel liever een Amerikaan in deze Amerikaanse wagen zien.

    9. McLaren : Amai... wat moet je hier van zeggen. 2018 zou het jaar worden dat McLaren Honda buiten smeet en met Renault eens de aansluiting bij de top 3 zou vinden. Ze zouden meevechten voor podia en misschien ook wel eens een overwinning. Deze testweek laat echter heel wat anders vermoeden. Veruit het minste kilometers kunnen rijden dan iedereen, en dan nog op een zeer amateuristische manier. Gaten in het bodywork moeten knippen om de wagen koel te houden, en dan nog liep de wagen veel te heet. De problemen die de McLaren ondervond met de motor zal waarschijnlijk ook wel een direct gevolg zijn van dat te heet lopen, dus moeten we nu de problemen niet bij de motorleverancier zoeken, maar wel bij het team. Wel heel vreemd dat de Toro Rosso geen enkel probleem heeft met die Honda motor. Zou het vorig jaar ook zo geweest zijn dat de problemen voor groot deel bij McLaren lagen en niet bij Honda ? De MCL33 is enorm agressief, misschien wel te agressief. Gelukkig is hij wel snel want Alonso reed op de laatstte testdag een 2de tijd met een tijd onder de 1.18. Dat is heel snel. In Melbourne zou McLaren aan de start staan met een serieus grote aero-update. Het is te hopen dat dat een verbetering is, maar volgens mij weten ze nog bijlange niet alles van de configuratie waarmee ze in Barcelona reden. Daarvoor hebben ze te vaak in de garage gestaan. Ook hun bandentaktiek vond ik heel vreemd. Ze hebben heel veel gereden met de allerzachtste band. Deze band zal pas gebruikt worden in Canada op 10 juni. Vreemd dat ze nu al zoveel kilometers rijden met die band en de andere banden gewoon niet bekeken. Ik hoop echt dat ze hun boeltje daar een beetje op orde krijgen want onze Stoffel heeft echt niet nog zo een jaar nodig als 2017. Ik hoop echt dat Stoffel dit jaar eens kan laten zien wat hij allemaal kan. Wij weten dat dat veel is, nu de rest van de wereld nog. Met Fernando Alonso hebben ze natuurlijk ook nog eens een wereldtopper in de andere wagen zitten. Samen met Hamilton volgens mij de beste piloot van het veld. Ook Fernando zal niet tevreden zijn als 2018 weer zo een rampjaar is. Ik ben nooit een fan geweest van Ron Dennis, maar je kan er donder op zeggen dat ze bij McLaren de enorm punctuele Dennis serieus missen.

    10. Sauber : Een zeer innovatieve wagen, die blijkbaar bij momenten heel onverwacht uit de hoek kan komen en zijn rijder uit het zadel kan werpen. Ik vind het enorm leuk dat er een team tussen zit dat echt de volledig andere kant op gaat met de ontwikkeling van de wagen. Bij Sauber hebben ze natuurlijk een pak te leren. Vorig jaar reden ze nog met de Ferrari motor uit 2016, nu met de Ferrari motor uit 2018. Ze slaan dus een jaartje over wat een serieuze aanpassing is. En met dat innovatieve design, hebben ze natuurlijk niemand anders waarvan ze iets kunnen leren. Ze staan er helemaal alleen voor. De Haas bijvoorbeeld is een kloon van de Ferrari van 2017. Deze Sauber Alfa Romeo is iets compleet nieuw. Leuk. Ik hoop echt dat ze dat ding goed aan het rijden krijgen. Met Leclerc hebben ze in elk geval al een raspaardje aan boord. Hij is nog jong en zal zeker nog moeten leren, maar zijn prestaties uit de lagere klassen zijn fenomenaal. Dat ze Ericsson nog een jaartje laten rijden begrijp ik eerlijk gezegd niet. Zeker geen slechte piloot, maar volgens mij zit die kerel zo een beetje op de top van zijn kunnen. Ik zie die niet zo veel meer bijdragen aan het team. Aan de andere kant kan je natuurlijk ook moeilijk 2 jonkies naast elkaar zetten want dan zit je met het probleem van Williams. Maar ik had liever gezien dat ze Wehrlein hadden gehouden bij Sauber. Maar daar zal geld wel voor iets (lees heel veel) tussen zitten.




    Amai... dat was een hele uitleg lol. Next up Melbourne. Laat 25 maart maar snel komen. Het heeft lang genoeg geduurd.
    Laatst gewijzigd door _Pe_; 10 March 2018 om 22:00
    I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)

Soortgelijke discussies

  1. 11e Antwerp Classic 24 maart 2018
    By v666 in forum Rittensport
    Reacties: 2
    Laatste bericht: 5 February 2018, 19:51
  2. Data 2018
    By ikkedendikke in forum Algemeen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 19 September 2017, 11:35
  3. Rekrutering Autosalon 2018
    By Sam@thefrontlinecompany.b in forum Algemeen
    Reacties: 0
    Laatste bericht: 8 September 2017, 17:08
  4. Pré 2010 Testing
    By Henne in forum Formule 1
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 26 December 2009, 20:21
  5. Proton S2000 gravel testing
    By Metro 6R4 Online News in forum Rally buitenland
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 19 March 2009, 17:09

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •