Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 20

Discussie: GP Ausieland

  1. #11
    Senior Member _Pe_'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 March 2014
    Locatie
    circuit Zolder
    Berichten
    1.096

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    Verkeerde wielmoeren. Tot 2 keer toe was de oorzaak een "cross-threaded" wheelnut de oorzaak dat het wiel niet vastzat. Een wielmoer met rechtse schroefdraad waar dat linkse moet zijn of andersom dus.
    Stom eigenlijk en bijna onmogelijk om waar te zijn maar toch is het blijkbaar waar.
    Ik wist dat er een probleem was met de wielmoeren, maar ik wist niet precies wat. Ik was van het idee dat de wielmoer er gewoon scheef was opgezet en daarmee het wiel niet volledig vast stond.
    Ik vraag me trouwens af waarom er wielmoeren zijn met rechtse en andere met linkse schroefdraad. Bij een gewone auto heb je geen wielmoeren met linkse draad. Bij de pedalen van een fiets dan weer wel. Is het zo dat bij een F1 wagen de wielen die links staan vast staan met linkse draad ? Indien zo is het misschien nog altijd de fout van de pitcrew, namelijk de verkeerde wielmoer gepakt. Ik heb al vaker gezien dat een mecanicien het verkeerde wiel vast heeft. Het is dus helemaal niet ondenkbaar dat een mecanicien de verkeerde wielmoer vast heeft.
    In elk geval heb ik ergens een artikel gelezen dat de fouten bij de pitstops bij Haas voortkwamen uit te weinig training van de pitcrew. Ik heb wel het artikel niet gelezen, enkel de kop.

    edit : Dit artikel : https://www.formula1.com/en/latest/h...ouble-dnf.html
    Blijkbaar geen verkeerde draad, maar gewoon de moer er scheef op gezet. Je kan de schroef met de wheelgun dan een beetje aandraaien, maar bijlange niet ver genoeg. Je hebt wel het idee dat de schroef gewoon vast staat. Volgens Gunther Steiner komt het gewoon door de weinig te oefenen. Ze hadden het absolute minimum geoefend. Het toppunt is dat ik een foto gezien heb waar de pitcrew, omdat Haas nu gesponsord wordt door Jack & Jones, een pitcrew uitvoerde in een jeansbroek en jeansjas. Ze hadden beter echt geoefend in plaats van zich met die flauwe bezig te houden.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    Maar hoerenchance voor Vettel omdat onder de VSC een trip door de pitlane ietsje sneller is dan gewoon op het circuit blijven. Dat komt omdat er tussen de eerste safety car lijn en de pitlane entry enerzijds en de pit lane exit en de 2e safety car lijn geen snelheidslimiet is onder VSC condities. 2 relatief korte stukjes circuit, maar onder de gegeven omstandigheden wel degelijk een voordeel voor wie door de pitlane moet.
    Op de Engelse fora staan de Hamilton fans op hun achterste poten. Ze vinden het niet kunnen dat iemand pit onder een VSC en daarmee een oneerlijk voordeel haalt. Het is zelfs zo erg dat ze Haas beschuldigen van die verkeerde pitstops in scene gezet te hebben om zo een VSC uit te lokken zodat Vettel kon winnen . Beetje crashgate v2. Blijkbaar zijn die fanboys Spanje, China en Spa 2017 vergeten. 3 keer waar Hamilton voordeel haalt uit een (V)SC. Als het in het voordeel is van Hamilton mag het blijkbaar wel .
    Laatst gewijzigd door _Pe_; 25 March 2018 om 22:23
    I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)

  2. #12
    Senior Member _Pe_'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 March 2014
    Locatie
    circuit Zolder
    Berichten
    1.096

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    Ik weet niet of die redenering wel helemaal juist is. Kimi lag op dat moment 2e in de race. Mocht kimi de undercut gebruiken om zo Hamilton voorbij te gaan was die laatste ook verloren. Hij moest wel iets doen, hij reed op dit moment tegen Kimi. Dus zo onlogisch vind ik die beslissing niet.
    De redenering is dat Kimi geen tegenstander is voor de wereldtitel. Op een bepaald moment zal Ferrari moeten kiezen wie van de 2 ze voor de wereldtitel laten gaan. Het zou heel vreemd zijn indien ze niet hun #1 piloot, Vettel dus, hiervoor selecteren. Daarom moest Hamilton dus tegen Seb rijden, en niet tegen Kimi.

    De reden dat het Kimi was die eerst pitte is ook heel logisch. De voorsprong van Vettel op de Haas wagens was niet groot genoeg. Moest Vettel voor die undercut hebben willen gaan, dan was hij achter Magnussen terecht gekomen en had hij dus helemaal geen tijd kunnen goedmaken. Kimi was degene die Hamilton moest proberen te dwingen om zijn strategie te veranderen. Normaal gezien zou het Bottas geweest zijn die direct had moeten pitten, met als doel Kimi te blokken. Maar Bottas kon niet meespelen door zijn crash in Q3 op zaterdag. Op dat moment heeft Mercedes de GP van Australië verloren. Althans dat is de redenatie van Marc Priestley van Sky.
    I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)

  3. #13
    I am mine Grungie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    18.384

    Standaard

    Ieder zijn eigen mening zekers?
    Je wint de wereldtitel door zo goed mogelijk te scoren in alle races, door races te winnen. Kimi was op dat moment een bedreiging voor de overwinning dus vonden ze bij Mercedes dat ze moesten reageren. Ik blijf het nog steeds een vrij logische beslissing vinden.
    Achteraf gezien was het misschien de verkeerde beslissing, akkoord. Maar op dat moment vind ik ze nog zo slecht niet.
    En bovendien : Achteraf is het altijd makkelijk praten he? Ook voor Marc Priestley.

    Het lijkt me vrij logisch dat de wielen met linkse en rechtse draad vast zitten. Aangezien die wielen maar met één centrale moer vastzitten. Heeft iets met de veiligheid te maken. Als het wiel om de een of andere reden blokkeert dan kan de moer door de middelpunt vliegende kracht niet loskomen maar zal ze eerder nog vaster draaien. Waardoor aan de linkse van de wagen dus linkse draad zal gebruikt worden en aan de rechtse kant rechtse draad.
    Om dezelfde reden zitten de pedalen van een fiets met linkse en rechtse draad vast. Ook bij zaagmachine kan het zaagblad soms met linkse draad vastzitten, afhankelijk van welke kant (L-R) tov de draairichting van de zaag de bevestigingsmoer zit. Als de zaag dan blokkeert, om welke reden dan ook, dan spant de moer alleen maar harder vast ipv los te komen.
    Bij een gewone auto, met 4 of 5 bouten speelt dat principe natuurlijk niet en zijn alle bouten normaal rechtse schroefdraad.
    Ik had dat artikel overigens ook gelezen. Het hang dus van de juiste vertaling van "cross-threaded" af want ik dacht dat hiermee verkeerde schroefdraad bedoelt werd (linkse waar dat rechtse moet zijn of vice versa) maar het kan dus ook zijn dat de moer er scheef op zit. Als je een moer er met de hand of zelfs met een sleutel scheef probeert op te draaien voel je dat meteen. Waarschijnlijk met een krachtige wheelgun niet, of niet direct. Je zou dus kunnen gelijk hebbend dat het gewoon scheef opgedraaid is. Hangt dus van de juiste vertaling af.
    WRC pronostiek kampioen 2002, 2003 en 2021, F1 Prono kampioen 2005 en 2015, Allround prono kampioen 2007, 2009 en 2011, WRC Prono Criterium kampioen 2021, F1 prono Pole Position kampioen 2008, 2011 en 2015, F1 Prono Criterium kampioen 2015, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono vice kampioen 2004, 2007, 2009, 2012 en 2013, F1 Prono Criterium vice kampioen 2008, 2012 en 2013, Allround Prono vice kampioen 2013 en 2015

  4. #14
    Senior Member _Pe_'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 March 2014
    Locatie
    circuit Zolder
    Berichten
    1.096

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    Ieder zijn eigen mening zekers?
    Je wint de wereldtitel door zo goed mogelijk te scoren in alle races, door races te winnen. Kimi was op dat moment een bedreiging voor de overwinning dus vonden ze bij Mercedes dat ze moesten reageren. Ik blijf het nog steeds een vrij logische beslissing vinden.
    Achteraf gezien was het misschien de verkeerde beslissing, akkoord. Maar op dat moment vind ik ze nog zo slecht niet.
    En bovendien : Achteraf is het altijd makkelijk praten he? Ook voor Marc Priestley.
    Achteraf is inderdaad makkelijk praten. En inderdaad, moest ik het voor het zeggen hebben had ik waarschijnlijk Hamilton ook laten pitten om Kimi te coveren. Maar uiteindelijk is dat wel de foute beslissing geweest.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    Het lijkt me vrij logisch dat de wielen met linkse en rechtse draad vast zitten. Aangezien die wielen maar met één centrale moer vastzitten. Heeft iets met de veiligheid te maken. Als het wiel om de een of andere reden blokkeert dan kan de moer door de middelpunt vliegende kracht niet loskomen maar zal ze eerder nog vaster draaien. Waardoor aan de linkse van de wagen dus linkse draad zal gebruikt worden en aan de rechtse kant rechtse draad.
    Om dezelfde reden zitten de pedalen van een fiets met linkse en rechtse draad vast. Ook bij zaagmachine kan het zaagblad soms met linkse draad vastzitten, afhankelijk van welke kant (L-R) tov de draairichting van de zaag de bevestigingsmoer zit. Als de zaag dan blokkeert, om welke reden dan ook, dan spant de moer alleen maar harder vast ipv los te komen.
    Het lijkt mij ook logisch dat de linkse wielen met linkse draad vast zitten, maar ik weet niet of dat zo is. Ik vroeg het me af of dat inderdaad zo was.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    Bij een gewone auto, met 4 of 5 bouten speelt dat principe natuurlijk niet en zijn alle bouten normaal rechtse schroefdraad.
    Ik had dat artikel overigens ook gelezen. Het hang dus van de juiste vertaling van "cross-threaded" af want ik dacht dat hiermee verkeerde schroefdraad bedoelt werd (linkse waar dat rechtse moet zijn of vice versa) maar het kan dus ook zijn dat de moer er scheef op zit. Als je een moer er met de hand of zelfs met een sleutel scheef probeert op te draaien voel je dat meteen. Waarschijnlijk met een krachtige wheelgun niet, of niet direct. Je zou dus kunnen gelijk hebbend dat het gewoon scheef opgedraaid is. Hangt dus van de juiste vertaling af.
    Ik denk dat ze met "cross-threaded" bedoelen dat de moer er scheef op zit. Ze zeggen namelijk ook dat je het gevoel krijgt dat de schroef vast zit omdat de wheelgun stopt met draaien. Wanneer je een moer met linkse draad op een schroef met rechtse draad wil zetten, zal die nooit vast komen te zitten. Je wheelgun zal blijven draaien.
    Met de hand of met een sleutel voel je inderdaad meteen dat de moer er scheef op zit. Met zo een wheelgun niet volgens mij. Zeker niet met die enorm krachtige wheelguns die ze in de F1 gebruiken.


    Wat ik al veel erger vind is dat ik vandaag gelezen heb dat Hamilton gestopt is met Vettel aan te vallen omdat hij zijn motor wilde sparen. Amper 3 motoren voor 21 races.... Dat wil zeggen dat de motor 7 races mee moet gaan dus moeten ze het materiaal sparen. Erg vind ik dat. F1 zijn sprintraces, geen uithoudingsraces. Elk weekend een nieuwe motor, dat is F1.
    Laatst gewijzigd door _Pe_; 27 March 2018 om 17:39
    I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)

  5. #15
    I am mine Grungie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    18.384

    Standaard

    De discussie over het aantal motoren per jaar hebben we al eens gehad.
    Ik kan niet zeggen dat ik het eens ben met 3 motoren per jaar (en zelfs maar 2 control units en 2 energy stores) maar de regel is er nu eenmaal voor een bepaalde reden.
    En je kan niet ontkennen dat de motorleveranciers hun huiswerk niet gemaakt hebben. Allez, toch zeker Mercedes. Die zijn er, elk jaar, tamelijk goed in geslaagd om een redelijk aantal piloten naar het einde van het seizoen te krijgen zonder extra motoren nodig te hebben. Ze zijn er niet bij elke piloot in geslaagd, maar toch voor een redelijk groot aantal. En Mercedes is geen flutmotor he?
    Ook dit jaar heeft Mercedes niet willen inleveren op prestaties om de krachtbron langer te laten meegaan. Dus ergens heeft die regel wel zin.
    Al vind ik 3 motoren ook wel heel weinig.

    Maar aan de andere kant, er wordt al meer dan 10 jaar over gezaagd. Er werd zelfs moord en brand geroepen toen - zoveel jaar terug dat ik al niet meer weet hoe lang - met maar 1 motor per GP meer kreeg. 1 motor om 3 dagen mee rond te rijden, dat was bijna onaanvaardbaar.
    Toen werden het 2 races, en opnieuw was het moord en brand. Later werden het er 5 of 6 op een seizoen en opnieuw was er geklaagd. En telkens opnieuw toen dat aantal verminderd werd.
    Maar tegelijkertijd kun je er niet omheen dat die motoren nog steeds PK-monsters (nog veel meer dan vroeger) zijn én dat ze nu dus veel langer meegaan dan vroeger. Dat is gewoon een feit. Dus ergens zijn dat wel nuttige lessen voor de motorenleveranciers.
    Of het aan de andere kant dan goedkoper is, dat durf ik dan weer niet te beweren.

    Dat Hamilton in de laatste paar ronden serieus gas terugnam was te verwachten. Wat kon hij anders doen? Er voorbij geraken was onmogelijk (tenzij Vettel zwaar in de fout ging) dus kon hij evengoed de motor sparen. Omgekeerd zou Vettel wellicht hetzelfde gedaan hebben.
    WRC pronostiek kampioen 2002, 2003 en 2021, F1 Prono kampioen 2005 en 2015, Allround prono kampioen 2007, 2009 en 2011, WRC Prono Criterium kampioen 2021, F1 prono Pole Position kampioen 2008, 2011 en 2015, F1 Prono Criterium kampioen 2015, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono vice kampioen 2004, 2007, 2009, 2012 en 2013, F1 Prono Criterium vice kampioen 2008, 2012 en 2013, Allround Prono vice kampioen 2013 en 2015

  6. #16
    Senior Member _Pe_'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 March 2014
    Locatie
    circuit Zolder
    Berichten
    1.096

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    De discussie over het aantal motoren per jaar hebben we al eens gehad.
    Ik kan niet zeggen dat ik het eens ben met 3 motoren per jaar (en zelfs maar 2 control units en 2 energy stores) maar de regel is er nu eenmaal voor een bepaalde reden.
    En je kan niet ontkennen dat de motorleveranciers hun huiswerk niet gemaakt hebben. Allez, toch zeker Mercedes. Die zijn er, elk jaar, tamelijk goed in geslaagd om een redelijk aantal piloten naar het einde van het seizoen te krijgen zonder extra motoren nodig te hebben. Ze zijn er niet bij elke piloot in geslaagd, maar toch voor een redelijk groot aantal. En Mercedes is geen flutmotor he?
    Ook dit jaar heeft Mercedes niet willen inleveren op prestaties om de krachtbron langer te laten meegaan. Dus ergens heeft die regel wel zin.
    Al vind ik 3 motoren ook wel heel weinig.

    Maar aan de andere kant, er wordt al meer dan 10 jaar over gezaagd. Er werd zelfs moord en brand geroepen toen - zoveel jaar terug dat ik al niet meer weet hoe lang - met maar 1 motor per GP meer kreeg. 1 motor om 3 dagen mee rond te rijden, dat was bijna onaanvaardbaar.
    Toen werden het 2 races, en opnieuw was het moord en brand. Later werden het er 5 of 6 op een seizoen en opnieuw was er geklaagd. En telkens opnieuw toen dat aantal verminderd werd.
    Maar tegelijkertijd kun je er niet omheen dat die motoren nog steeds PK-monsters (nog veel meer dan vroeger) zijn én dat ze nu dus veel langer meegaan dan vroeger. Dat is gewoon een feit. Dus ergens zijn dat wel nuttige lessen voor de motorenleveranciers.
    Of het aan de andere kant dan goedkoper is, dat durf ik dan weer niet te beweren.
    Altijd al is de motorlimiet in het leven geroepen met het oog om de kosten te drukken. Ondertussen blijkt echter dat er zoveel geld steekt in het betrouwbaarder maken van de motoren, dat het uiteindelijk duurder geworden is. Deze regel schiet dus zijn bedoeling voorbij en werkt gewoon niet.
    Eigenlijk logisch. Je kan een sport niet goedkoper maken door ergens een restrictie op te zetten. Elk team heeft gewoon zijn budget, en als er op 1 punt een restrictie wordt gezet, zal dat geld gewoon ergens anders aan uitgegeven worden. Wil je echt de kosten drukken in de F1, zal je met een maximum budget moeten werken. Dat valt volgens mij niet te controleren en daar wringt het hele schoentje.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Grungie Bekijk bericht
    Dat Hamilton in de laatste paar ronden serieus gas terugnam was te verwachten. Wat kon hij anders doen? Er voorbij geraken was onmogelijk (tenzij Vettel zwaar in de fout ging) dus kon hij evengoed de motor sparen. Omgekeerd zou Vettel wellicht hetzelfde gedaan hebben.
    Dat was zeker te verwachten. Inhalen op Melbourne bleek inderdaad zo goed als onmogelijk. We hebben amper 3 "echte" inhaal maneuvres gezien over de hele race. Ikzelf heb, zoals je wel weet, daar heel weinig problemen mee. Inhalen moet moeilijk zijn. Dat is de bedoeling. Maar als dan blijkt dat iemand van het gas gaat omdat hij zijn motor wil sparen om te voldoen aan een regel die helemaal niet werkt, heb een serieus probleem met die regel.
    Denk je dat Lewis ook van het gas gegaan zou zijn indien hij in Bahrein een nieuwe motor in zijn bolide mocht steken ? Of zou hij er dan toch voor gegaan zijn ? Ik denk het 2de, al kan je dat natuurlijk nooit met 100% zekerheid zeggen.
    I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)

  7. #17
    I am mine Grungie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    18.384

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door _Pe_ Bekijk bericht
    Wil je echt de kosten drukken in de F1, zal je met een maximum budget moeten werken. Dat valt volgens mij niet te controleren en daar wringt het hele schoentje.
    Met het eerste deel van je uitspraak ben ik het 100% eens. De enige echte manier om de kosten te drukken in de F1 is een budget cap.
    Ik ben het echter niet eens met je dat zoiets niet te controleren is. Ik zou begot niet weten waarom zoiets niet kan gecontroleerd worden? Een bedrijf heeft uitgaven en inkomsten. Die staan allemaal op paper en het enige dat je dan nog nodig hebt is een rekenmachientje.
    Beetje kort door de bocht misschien, in de praktijk zal het wellicht iets moeilijker zijn, zoniet redelijk moeilijk maar zeker niet onmogelijk. Beursgenoteerde bedrijven moeten ook elke 3 maanden hun cijfers voorleggen. Dus waarom zou het een F1 team niet lukken om elk jaar hun cijfers op tafel te gooien.

    De enige moeilijkheid die ik zie is wat men gaat doen als een team teveel uitgeeft? Uitsluiten van races? Punten inhouden? Prijzengeld inhouden? Gridstraffen voor de piloten? Boetes uitdelen?
    WRC pronostiek kampioen 2002, 2003 en 2021, F1 Prono kampioen 2005 en 2015, Allround prono kampioen 2007, 2009 en 2011, WRC Prono Criterium kampioen 2021, F1 prono Pole Position kampioen 2008, 2011 en 2015, F1 Prono Criterium kampioen 2015, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono vice kampioen 2004, 2007, 2009, 2012 en 2013, F1 Prono Criterium vice kampioen 2008, 2012 en 2013, Allround Prono vice kampioen 2013 en 2015

  8. #18
    Senior Member _Pe_'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 March 2014
    Locatie
    circuit Zolder
    Berichten
    1.096

    Standaard

    Marc heeft ons geholpen met wat er precies met Haas gebeurd is : https://youtu.be/oQGghY_HGFI (kijken vanaf 3:10)

    Blijkt dus dat de schroeven er scheef opzaten, zoals ik dacht. De moeren van kant wisselen kan blijkbaar niet want de moeren zitten blijkbaar vast aan de velg. Maar ik ben wel nieuwsgierig of de linkse moeren linkse draad hebben. Omdat Marc normaal gezien reageert als je 'm iets vraagt, heb ik het dus maar gevraagd. Je kan altijd iets bijleren hé
    I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)

  9. #19
    Senior Member _Pe_'s schermafbeelding
    Geregistreerd
    9 March 2014
    Locatie
    circuit Zolder
    Berichten
    1.096

    Standaard

    Marc heeft geantwoord. De moeren van de wielen die links op de wagen zitten hebben inderdaad linkse schroefdraad. Je had gelijk . Weer iets bijgeleerd .
    I have no idols. I admire work, dedication and competence (Ayrton Senna 1960-1994)

  10. #20
    I am mine Grungie's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Maldegem
    Berichten
    18.384

    Standaard

    Oldmumhra.
    Ik had het juist ook gelezen.

    Maar om je een idee te geven over de wielmoeren. Een video die ik bij de commentaren heb gevonden bij die video van Marc Priestley :
    11 jaar wielmoeren door Red Bull


    Dat het tegenwoordig redelijk ingewikkelde moertjes zijn. Ietske groter ook dan mijn grootste sleutel uit mijn gereedschapbak (32 mm)
    WRC pronostiek kampioen 2002, 2003 en 2021, F1 Prono kampioen 2005 en 2015, Allround prono kampioen 2007, 2009 en 2011, WRC Prono Criterium kampioen 2021, F1 prono Pole Position kampioen 2008, 2011 en 2015, F1 Prono Criterium kampioen 2015, F1 manager teamcompetitie kampioen 2008, 2009, 2011 en 2012, F1 prono vice kampioen 2004, 2007, 2009, 2012 en 2013, F1 Prono Criterium vice kampioen 2008, 2012 en 2013, Allround Prono vice kampioen 2013 en 2015

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •