De kleurstelling van de McLaren... hij is wel heel oranje hé. En er staan wel heel weinig sponsors op. Zo mis ik bijvoorbeeld enkele sponsors die al jaren op de McLaren staan, zoals Johnny Walker bijvoorbeeld. De blauwe vleugels vind prachtig afsteken met het papaya-oranje, al vind ik die blauwe rugvin dan weer minder mooi. Daar hadden ze volgens mij een betere oplossing voor kunnen vinden. De zwarte halo stoort me minder bij deze wagen. Vreemd, bij sommige wagens vind ik die halo echt niet om aan te zien, en bij andere valt het dan weer wel mooi. De halo had voor mij best oranje mogen zijn, maar blauw zie ik helemaal niet zitten. Dat had veel te veel de nadruk gelegd op die halo. Zwart valt me ook wel mee, want de bargeboards zijn ook zwart. De rode halo bij Ferrari valt me ook mee, al stoort dat Ferrari embleem er op me enorm. Ook dat legt weer de nadruk op de halo.

Wat mij minstens even veel interesseert als de kleurstelling, is de vorm van de wagen zelf. En wat me daar direct opvalt zijn de enorm kleine luchtopeningen in de sidepods. Die zijn maar half zo groot als die van vorig jaar. En ook bovenop de airbox is de luchtinlaat enorm klein. Heeft die Renault motor, die maar liefst 950+ PK zou leveren, dan zo veel minder koeling nodig dan de Honda motor ? Verder zien we op deze wagen iets wat we bij geen enkele andere wagen terug zien en dat zijn die lange vinnen die over de bodemplaat van voor naar achter lopen. Alle andere wagens hebben net voor het achterwiel enkele vinnen schuin staan om de lucht weg te houden van die draaiende wielen, maar van die lange vinnen heeft geen enkel ander merk. En verder heeft deze wagen iets niet wat alle andere wagens net wel hebben, en dat is een s-duct. Vreemd dat ze dat bij McLaren niet geïmplementeerd hebben op deze wagen. Misschien weegt het voordeel volgens hun niet op tegen de nadelen, of misschien is deze wagen nog niet helemaal klaar. In elk geval heeft McLaren al aangegeven dat ze in Melbourne met een serieuze aerodynamische update aan de start zullen staan.

Eerder deze week was het ook nog de beurt aan Mercedes en Ferrari. Voor livery's moet je daar in elk geval niet naar kijken want die 2 merken gebruiken al jaar en dag ongeveer dezelfde livery. Mercedes is redelijk conservatief gebleven en heeft vooral verder geborduurd op de wagen van vorig jaar. Logisch, want vorig jaar was de Mercedes veruit de beste wagen. Never change a winning team... Ferrari daarentegen is heel extreem gegaan en heeft een heel extreme wagen afgeleverd. De wagen heeft, in navolging van Mercedes een langere wielbasis. Die zou moeten helpen in de snelle bochten. Verder zijn de sidepods, die vorig jaar al extreem waren, nog extremer geworden. Heel kleine, maar meerdere luchtinlaten. Ook de achterkant van de wagen is heel smal. Het lijkt mij zelfs smaller dan de Red Bull, en dat wil iets zeggen. Ik vind het in elk geval een prachtige wagen en ik hoop zeker dat Ferrari hiermee de aansluiting met Mercedes heeft gevonden.

Over het algemeen ben ik onder de indruk van bijna elke wagen die ik deze week de revue heb zien passeren. Enkel de Renault was een serieuze tegenvaller. De Haas is serieus onder handen genomen en lijkt heel hard op de Ferrari van vorig jaar, de Williams is een heel extreme wagen, De Red Bull ziet er heel snel uit, de Sauber Alfa is een aparte wagen maar wie weet wat voor moois die allemaal kan laten zien, de Mercedes is een verbetering tegenover vorig jaar, de Ferrari is heel extreem en ook de McLaren ziet er bloedsnel uit.

Nu volgen enkel nog de Force India en de Toro Rosso, maar veel zal dat niet voorstellen want die worden pas op maandag op het circuit in Barcelona voorgesteld. Dat het maar snel maandag is en de wagens eindelijk eens beginnen te rijden....