Pagina 1 van 15 12311 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 143

Discussie: een aantal vraagjes over rally

  1. #1
    Junior Member icecube55's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 March 2008
    Locatie
    oost vl. -> sint-pauwels
    Berichten
    21

    Question een aantal vraagjes over rally

    hey iedereen,

    ik ben nieuw hier op dit forum dus zal ik me even voorstellen

    ik ben dus bram krieckaert, en ik ben 16 jaar
    ik ben sinds een half jaar gebeten door het rally virus, en door autos in het algemeen sinds mijn 10 jaar
    ik heb ook heel veel zin om zelf aan rally te doen op mijn 17-18 jaar

    daarom heb ik enkele vragen:

    - ik heb al enkele kalenders bezocht voor rally evenementen, maar bij elk evenement staat een speciale naam: ASAF -- VAS -- BK (belgisch kampioenschap ?)
    wat betekenen deze namen ? zijn er ook nog andere soorten ?

    - stel nu, ik koop me een auto om te gaan rally rijden, bijvoorbeeld een opel kadett E
    welke zijn dan de standaard aanpassingen voor een amateur rally rijder ?

    - waar mag ik (of welke rallys mag ik) als amateur rally rijder allemaal rijden ?

    - heb ik als amateurrijder ook veel sponsors nodig ? of is dit pas nodig na enkele jaren als ik hoger op de rallyladder klim ?

    - zijn er bepaalde rally teams waar ik me zou kunnen inschrijven (ik heb wel al een vriend die het ziet zitten co-rijder te zijn)

    - als iemand nog andere weetjes weet voor een beginnende rallyrijder dan zou ik die graag horen


    alvast bedankt,

    Icecube55

  2. #2
    CELOPI Racing CPWRC's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Lembeke
    Berichten
    2.960

    Standaard welkom!

    • Eerst sluit je jezelf aan bij een renstal naar keuze (hiervoor kijk je best eens op www.vas.be en kies je een renstal uit);
    • Daar vraag je een inschrijvingsformulier voor de verplichte slipcursus die je moet volgen (o.a. bij het VOC in Brugge);
    • Die cursus bestaat uit een theoretisch gedeelte en een praktische rijproef;
    • Indien je voor de cursus slaagt kan je een licentie aanvragen, ook weer via de renstal;
    • Vooraleer je je licentie krijgt zal je jaarlijks een medisch onderzoek moeten ondergaan bij een door de VAS erkende arts;
    • De Licentie is een B+ waarmee je met een wagen tot 1600cc mag starten. Binnen een bepaalde tijdspanne dien je 5 resultaten te behalen en dan kan je eventueel kiezen voor een A3 licentie waarmee je met elke rallywagen mag starten.
    Wat alles kost?
    • Renstal: +/-20€ per jaar
    • Slipcursus: 150à300€
    • Medisch onderzoek: +/-20€
    • licentie: B+ 60€/jaar en A3 70€/jaar
    (onlangs nog gepost door Han )

    ASAF is het provinciale rallygebeuren in Wallonië
    VAS is het provinciale rallygebeuren in Vlaanderen
    RACB is het nationale rallygebeuren in België (de grote wedstrijden)
    Grtz Christophe

    Visit
    CELOPI Racing

  3. #3
    Junior Member icecube55's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 March 2008
    Locatie
    oost vl. -> sint-pauwels
    Berichten
    21

    Standaard

    bedankt voor de snelle respons!!

    dit helpt me al een heel eind vooruit

    als iemand anders nog een paar antwoorden op mijn vragen weet, dan ben ik je alvast heel dankbaar
    (of andere tips natuurlijk)

    greetz,
    icecube55

    EDIT: heeft iemand een tip voor een goede renstal ? (oost vlaanderen)
    Laatst gewijzigd door icecube55; 11 March 2008 om 18:34

  4. #4
    Senior Member Atenza's schermafbeelding
    Geregistreerd
    13 February 2008
    Locatie
    Landen
    Berichten
    479

    Standaard

    Uitleg van CPWRC klopt.

    Alleen nog aan toevoegen dat je 18 jaar moet zijn en, als piloot, over een definitief rijbewijs moet beschikken. Met een voorlopig rijbewijs mag je dus niet starten.

  5. #5
    Junior Member icecube55's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 March 2008
    Locatie
    oost vl. -> sint-pauwels
    Berichten
    21

    Standaard

    bedankt, ik heb al even rondgeneusd op de site van renstal duindistel en ik begin alles al te snappen, en dat op 5 minuten dankzij de goede hulp van de leden hier

    top forum!!

    ben ik blij dat ik HIER terechtgekomen ben

    greetz,
    icecube55

  6. #6
    CELOPI Racing CPWRC's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Lembeke
    Berichten
    2.960

    Standaard

    Van waar ben jij als ik vragen mag?

    Goede renstal in OVL : Duindistel (.be)
    Grtz Christophe

    Visit
    CELOPI Racing

  7. #7
    Junior Member icecube55's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 March 2008
    Locatie
    oost vl. -> sint-pauwels
    Berichten
    21

    Standaard

    Sint-Pauwels

    jah kheb al wat rondgesurft op duindistel, als ik daar over 1,5 jaar nog eens alles deftig vraag zal ik wel direct kunnen starten hoor kan nu al perfect rijden en slippen met de oude daihatsu rocky van mn opa

    greetz,
    icecube55

  8. #8
    CELOPI Racing CPWRC's schermafbeelding
    Geregistreerd
    15 March 2007
    Locatie
    Lembeke
    Berichten
    2.960

    Standaard

    Ahzo..
    Ga maar eens naar de rally van Hulst gaan kijken zou'k zeggen. Die is niet zo ver van je deur. Dan kan je eens kijken hoe het er in't echt allemaal aan toe gaat.
    Het is absoluut geen goedkope sport hoor.. Maar dat kom je nog wel te weten.
    Grtz Christophe

    Visit
    CELOPI Racing

  9. #9
    Junior Member flamingA's schermafbeelding
    Geregistreerd
    26 August 2007
    Locatie
    Tessenderlo
    Berichten
    22

    Standaard

    tel bij je startkosten ook nog eens een gehomologeerde helm (100-500 euro), een gehomologeerde overall(75-250 euro), schoentjes(50-200 euro), handschoenen(25 euro), een set banden(??? euro), materiaal om je wagen te onderhouden (krik, reservestukken, set schroevendraaiers en idem voor de vijzen,...), ... en zo kan ik nog een tijd doorgaan met die startkosten. Ze zeggen wel eens dat je eerste seizoen het duurste is, maar dat hangt ervan af hoeveel je rijd. Je kan natuurlijk ook altijd terecht bij een tuner om een wagen te huren, service is daar ook bij inbegrepen. En om op één van je vragen te antwoorden--> sponsors heb je nodig vanaf het begin.

  10. #10
    Junior Member icecube55's schermafbeelding
    Geregistreerd
    11 March 2008
    Locatie
    oost vl. -> sint-pauwels
    Berichten
    21

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flamingA Bekijk bericht
    tel bij je startkosten ook nog eens een gehomologeerde helm (100-500 euro), een gehomologeerde overall(75-250 euro), schoentjes(50-200 euro), handschoenen(25 euro), een set banden(??? euro), materiaal om je wagen te onderhouden (krik, reservestukken, set schroevendraaiers en idem voor de vijzen,...), ... en zo kan ik nog een tijd doorgaan met die startkosten. Ze zeggen wel eens dat je eerste seizoen het duurste is, maar dat hangt ervan af hoeveel je rijd. Je kan natuurlijk ook altijd terecht bij een tuner om een wagen te huren, service is daar ook bij inbegrepen. En om op één van je vragen te antwoorden--> sponsors heb je nodig vanaf het begin.
    en als je nu begint met 2e handsmateriaal ?
    500 euro voor een mooie 1.6 opel/peugeot/renault
    normaal gezien moet ik dat kunnen betalen (inclusief al die andere kosten) met mijn vakantie werk + een beetje van mijn vader

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CPWRC Bekijk bericht
    Ahzo..
    Ga maar eens naar de rally van Hulst gaan kijken zou'k zeggen. Die is niet zo ver van je deur. Dan kan je eens kijken hoe het er in't echt allemaal aan toe gaat.
    Het is absoluut geen goedkope sport hoor.. Maar dat kom je nog wel te weten.
    kijk ik elk jaar al naar
    het is idd geen goedkope sport, maar ik heb al enkele jaren karting ervaring, en dan weet je dat alles op wielen met een motor duur is

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •